Auckland Hostellit lokakuu + pankki&veronumeroasiat

(Luettu 7145 kertaa)

Tirlittan80

• Aloittelija
    • Profiili
Kaipaisin vinkkejä hyvistä ja edullisista hostelleista Aucklandissa, hyvien kulkuyhteyksien äärellä, olen menossa sinne lokakuussa 2007.

Onkohan täällä ketään muita, jotka lähdössä Kilroyn kautta 9.10. ensin Hong Kongiin ja siitä sitten Aucklandiin? Itselläni on 4 pvän stopover Hong Kongissa ja jatkolento Aucklandiin lähtee 14.10. Liikkeellä olen WH-viisumilla, eli pidemmästä oleskelusta on kyse.

Entä pankkitilin ja puhelinliittymän avaaminen ja veronumeron hankkiminen, miten ne kannattaa hoitaa? Onkohan jotain muuta tuollaista pakollista asiaa, mikä pitää muistaa hoitaa?

Kiitos kaikille vastaajille!

Matkakuume nousee päivä päivältä :D

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 13.08.2007, 11:58:54 »
Ainakin YHA Auckland International sekä Auckland Central Backpackers (ACB) ovat hyvillä sijainneilla pääkadun Queen's Streetin poikkikaduilla. Jälkimmäinen on ihan Sky Towerin lähellä, mutta kyseisen hostellin alakerrassa/vieressä on yksi kaupungin suosituimmista menomestoista (Globe Bar). En tiedä sitten, kuinka paljon tästä aiheutuu melua koska itse en ole Aucklandissa hostelleissa asunut.

YHAlta kävelee pääkadulle (siihen mistä liikkeet ym. alkavat) noin pari kolme minuuttia, satama on noin 10min kävelyn päässä pääkatua pitkin. BK Hostel sijaitsee YHAsta pääkatua pitkin 'keskustasta' poispäin Karangahape Roadilla, johon nousee melkoinen mäki. BKlta kävelee satamaan jo hiukan enemmän, ehkä yli 20min ja muutenkin K'road lienee vähän 'vilkkaampaa' aluetta öisin.

Itse valitsisin noista kolmesta YHAn tai ACBn. Tosin Globen läheisyys saattaisi kääntää vielä enemmän YHAan.

Avasin pankkitilin vaihtoaikana orientaatioviikon aikaan ja tuolloin tilin avaamiseen tarvitsi muistaakseni passin sekä vaihtokoulun hyväksymiskirjeen. Vastaavasti luulisin että jälkimmäisen sijaan riittää kun näytät WH-viisumia. Joku voi tämän vahvistaa, jolta asiasta on kokemusta :) Itselläni oli pysyvä osoite, mutta en muista vaadittiinko sitä (koska maassa kuitenkin paljon WH-ihmisiä).

Vaihtoehtoja eri pankeista tulee nyt mieleen ainakin ASB, The National Bank (minulla oli tämä) sekä ANZ. Kaikilla on useampi konttori pääkadulla.

Voin vielä kirjoitella lisää paremmalla ajalla ja muistella vähän noita juttuja. Kummasti sitä vuodessa ehtii asioita unohtamaan :)

juorita

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 25.08.2007, 06:33:40 »
Muakin kiinostavat nämä tilinavaamiset ja veronumeron hankkimiset. 3 viikkoo lähtöön. Yritin just täyttää sitä veronumerohakemusta, mutta se vaatii vakituisen osoitteen seelannissa, mitä mulla ei ole eikä tule olemaankaan, kun tarkoituksena on kierrellä maata. miten ihmiset ovat tämän ongelman ratkaisseet? jos ymmärsin oikein, maassa on jotain mail service- palveluita, joiden kautta saa pysyvän osoitteen maassa, mihin postit lähetetään, vaikka itse reissaisi ympäri maata nukkuen siltojen alla ja kivien koloissa. Onko kellään kokemusta, kannattaako tällaisesta maksaa, vai onko jotain muita tapoja saada vakituinen osoite seelannista?

onkos kellään suositella puhelinliittymää siellä suunnalla? semmoinen ihan perus prepaid liittymä, missä saa sim-kortin liitettyä omaan suomikännykkään ois varmaan ihan riittäävä.

tässä alkaa matkakuume kasvaa ja olis jo kiva alkaa valmistella reissua, ettei kaikki jää perinteisesti viimeiseen iltaan

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #3 : 28.08.2007, 04:41:25 »
en osaa noista hostelli ja osoite-aisoista sen kummemmin neuvoa, mutta kannykoiden kanssa on 2 vaihtoehtoa:

http://www.telecom.co.nz/content/0,8748,202869-201935,00.html

tai

http://www.vodafone.co.nz/personal/plans-services/plans/prepay/

molemmat toimii suht samoilla tavoilla eli lahinna makuasia kumman valitsee.

Bigi

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.salontoverit.com
« Vastaus #4 : 12.09.2007, 12:32:43 »
Minua kiinnostaa myös tuo pankkitilin avaaminen ja veronumeron hankkiminen.Lisäksi mistä olette tuon WH-viisumin anoneet.

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #5 : 14.09.2007, 01:33:47 »
pankkitilin avaamisesta: ainakin ASB Bankissa voit avata tilin ulkomailta (tein itse taman vuosia sitten) katso http://www.asbbank.co.nz/section894.asp?

muita isoja pankkeja jotka voit tsekata on BNZ, National Bank, Westpac ja Kiwibank

z11

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.09.2007, 21:41:09 »
Pankkitilin avaamisessa meni 30 min siitä, kun astuttiin BNZ sisään. Virkailija tiedusteli heti asiaamme ja puolen tunnin kuluttua kävelimme ulos pankkikorttien kanssa. Joku satanen piti muistaakseni samassa hetkessä tilille tallettaa (200 $?). Passit oli matkassa mukana. Ainakin tän kokemuksen perusteella pankkitoiminta oli SUPER.

Veronumero tilattiin ACB:ssa toimineen työnvälityspuljun kautta. Mitään muuta ei sieltä ikinä saatu, joten jälkikäteen ajateltuna ois kannattanut toimia omin päin. Mitään vakkariosoitetta meillä ei ollut, joten annettiin vaan silloisen hostellin osoite. Varsinaisen numeron sai sitten parin viikon päästä soittamalla lankapuhelimesta verotoimistoon. Silloin ne saattoi tarkentavana kysymyksenä kysyä annettua osoitetta, joten sellainen kannatti ainakin silloin muistaa. Huomattavasti avuliaampi ja tehokkaampi työnvälitys oli Work and Travel Company (23 Victoria Street East). Se oli vieläpä ilmainen!

Puhelinliittymä hankittiin kävelemällä Vodafonen liikkeeseen sisään ja kysymällä prepaid-liittymää.

Nää kaikki meni helposti yhdessä aamupäivässä jetlagista huolimatta. No worries!  :P

ps. Näin vuonna 2005-2006

Nenya

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - nenya_87@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.09.2007, 14:29:02 »
Minäkin otin tilin ASB:sta kun vuosi sitten reissasin NZssa. Jälkeenpäin kyllä tuntui, että olisi kannattanut valita toinen pankki, kun aina kun halusi nostaa käteistä noita ASB:n keltaisia otto-automaatteja löytyi hyvin harvakseltaan, kun taas muita, kuten niitä sinisiä ja punaisia automaatteja (en muista pankkien nimiä) näkyi senkin edestä! Tietenkin muidenkin pankkien ottoja saattoi käyttää, mutta silloin palvelumaksu oli paljon suurempi:p

Itse lähdin seelantiin Allianssin kautta, joka järjesti minulle WH- viisumin ja saavuttuani Aucklandiin osallistuin IEP:n ( International Exchange Programs) orientaatiotilaisuuteen, jossa neuvottiin mm. työnhaussa, veroasioissa ja tuossa tilinavaamisessa.

Ja vinkiksi vielä Aucklandiin saapujille, kannattaa hyödyntää Kiwi Experience ja Stray-bussien ilmaiset päivän kaupunkikierrokset. Tietysti näillä on vain tarkoitus mainostaa yhtiöiden muita bussi-retkiä mutta se on hyvä ja halpa tapa tutustua Aucklandiin! Ainakin tuon IEP:n kautta saattoi ilmoittautua kiertoajelulle, mutta luultavasti hosteilleistakin voi kysellä, luulisi infoa löytyvän:)
Home is behind, the world ahead,
And there are many paths to tread.
Trough shadows to the edge of night,
Until the stars are all alight.
Then world behind and home ahead...

By J.R.R.Tolkien

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.02.2008, 15:29:15 »
Kuinka paljon kannattaa varata rahaa yopymiseen? Minulle kelpaa unisijaksi millainen vaan rakala rottien ja torakoitten kera, kunhan vain mahdollisimman halvalla paasisi! Onko kellaan suositella paikkaa? Koitin jo jonkin verran googlea apuna kayttaa, mutta toisten reissaajien kokemukset antavat jotenkin todentuntuisempaa tietoa :)

Kiitos kaunis!
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

hardeliini

• Vieras
Vs: Auckland Hostellit lokakuu + pankki&veronumeroasiat
« Vastaus #9 : 13.12.2013, 04:19:58 »
ACB:ssä sain huoneen just suoraa Globen yläkerrasta, not nice, muutenki kuulu koko yön kaupungin melske huaneeseen. Ja työnhakupulju kolmannes kerrokses oli aivan turha, kerran kävin, sain laput mut kyä 90 prossaa asioista itse hoidin vaikka epäilin täysin englanninkielentaitoja ettei tästä tu mitn. Mutta tuli ja kaikki kondikses 4 pväs ja äkkiä pois Akl:stä...westpack on muute se punane pankki ja se kannattaa... on tän kyseisen hostellin alakerras ja hyvin toimi palvelu ja atm on joka pualel NZ:ää :)