Nepal

(Luettu 169757 kertaa)

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Nepal
« Vastaus #280 : 25.01.2016, 19:08:18 »
Onko tietoa tai kokemusta, että kannattaako retkeilykamppeiden hankkiminen jättää Nepaliin? Valikoimaa kuulemma on vaikka kuinka, mutta hyötyykö  siellä ostamisesta muuten kuin tukemalla paikallista taloutta eli onko laadukkaat kamppeet siellä yhtään edullisempia? Aikomus ei ole ostaa mitään feikki roskaa, vaan ihan kunnon makuupussia, alustaa ja telttaa.

Gee

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Nomadin Blogi
« Vastaus #281 : 29.01.2016, 16:54:25 »
En tieda, loytyyko sielta kovin helposti ihan aitoa kunnon kamaa - Thamelin kaupat oli ainakin taynna feikki-North Facea ja vastaavia. Itse en erityisesti yrittanyt loytaa aitoja tuotteita, kun kengat yms. oli valmiina, mutta feikkitoppahousut ostin muutamalla dollarilla. Ehka etsimalla loytaisi aitojakin, mutta en suosittelisi jattamaan tarkeita ostoksia Nepaliin.

keiku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #282 : 30.01.2016, 01:37:19 »
Löytyy Kathmandusta ihan aitoakin tavaraa, Thamelissa on ainakin North Face ja Mountain Hardwear, mutta mitä nyt nopeasti tuli selailtua tavaraa, niin hinnat on aika samaa kuin muuallakin, ellei jopa kalliimpaa, joten ei hyödy muuten kuin tukemalla "paikallista taloutta". Laadukkaita paikallisia merkkejä on myös jonkun verran ja näistä Sonamilta (kotisivut) tuli ostettua vettähylkivä wind breaker, joka on edelleen käytössä ja ajoi asiansa todella hyvin A.B.C. trekillä. Sonamilla on ainakin yksi liike Thamelissa, myynnissä myös muitakin merkkejä jonkin verran. Telttojakin taisi olla joltain muulta, mutta Sonam ei noista luettelemistasi kamoista tee kuin makuupusseja. Kannattaa käydä katsastamassa.

EDIT: Ja ihan yleisesti: Pakko pistää mainoksen maunkin uhalla suositukset meidän oppaalle Lila Gurungille, joka oli aivan uskomattoman asiallinen ukko ihan vaan ihmisenä ja todella ammattimainen opas, jonka tiedot vuoristoista oli vertaansa vailla. Tuli matkalla istuttua monen muunkin ryhmän kanssa ja monen oppaat olivat ihan kesähessuja Lilan rinnalla. Lilalta löytyy kokemusta vähän joka alueelta ja monelta vuosikymmeneltä. Englanti taittuu mainiosti (varsinkin suullisesti) ja mies tietää vuorien lisäksi vähän kaikesta Nepaliin liittyvästä vaikka mitä, joten hänen kauttaan pääsee varsin syvälle Nepalin kulttuuriin noin muutenkin. Trekin jälkeen pyörittiin Pokharassa Lilan kanssa ihan muuten vain tutustuen paikalliseen kulttuuriin ja käytiin ihan miehen kotona tapaamassa miehen perhe ja nauttimassa vaimon kokkaama erinomainen päivällinen.

Meidän reissulla ei tapahtunut mitään ihmeellisempiä, mutta tuttujen trekki päättyi yhden osalta tapaturmaan, murtuneeseen luuhun ja helikopterikyytiin. Tämänkin tilanteen Lila oli hoitanut salamannopeasti. Ensin mies oli käynyt juoksemassa lähimmästä kylästä kaksi kantajaa lisää hoitamaan potilas sellaiseen paikkaan, että kopteri pääsee ottamaan kyytiin ja sitten tilaillut kopterin noukkimaan kyseisen tyypin. Ei mennyt sormi suuhun edes yllättävässä tilanteessa, kuten toki ammattilaiselta odottaakin.

Meille tieto miehestä tuli tutun kautta, joka oli kuullut Lilasta joltain toiselta, joka taas oli kuullut joltain toiselta ja niin edelleen. Kaikki kehuivat vuolaasti, joten tuli luotettua tähän. Otin yhteyttä Facebookin kautta ja kaikki hoitui todella helposti. Mies oli lopulta Pokharassa vastassa bussiasemalla ja siitä sitten edettiin istumaan teelle suunnitelemaan ABC-reissua vähän tarkemmin. Ja vaikka ABC-reissulle ei tosiaan tarvitse opasta, niin kyllä ainakin itse sain kaikesta niin paljon enemmän irti, kun oli mukana opas/tulkki. Lila on vetänyt monia telttatrekkejä myös, eli siis trekkejä joille kannetaan kaikki kamat mukana ruuista lähtien ja nukutaan tosiaan teemajojen sijaan teltoissa, eli kaikentasoiset trekit kyllä järjestyy. Nepalin trekkialueista mies tuntui tuntevan kaikki ja vähän päälle, joten miehellä on kokemusta myös muista alueista kuin Annapurnan alueelta. Sesonkien aikaan miehellä on kalenteri aika täynnä, mutta aina kannattaa kysyä kuitenkin. Lilan löytää Facebookista (https://www.facebook.com/lila.gurung.161?fref=ts). Tripadvisorissa myös joku vuonna 2011 tykännyt kovasti (linkki), tuota kautta myös sitten löytyy Lilan sähköposti ja MySpace.

Hinnat kannattaa varmistaa mieheltä itseltään, mutta meiltä pyysi sen perus 20 USD/päivä. Pistettiin lopuksi noin 50% tippi miehelle, joten ei ainakaan omaan makuun ollut liikaa pyydetty. Tätä 20 USD/päivä pyytelee ne ihan keltanokatkin. Oltiin reissussa tuolla viime vuonna maalis-huhtikuussa.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2016, 02:28:39 kirjoittanut keiku »

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #283 : 30.01.2016, 19:38:30 »
Kiitos paljon varustejutuista, näin itsekin arvelin, että saattais olla, että se tarjonta mitä on, on kallista. Hankin siis kamppeet täältä ja varsinkin pussin suhteen olen aika nirso, koska haluan untuvapussin ja se ei saa haista voimakkaasti :D

Ja kiitos keiku tuosta opas vinkistä! Mä olen menossa low seasonilla, ja lyhyemmälle reissulle (tarvin retkeilykamoja muuhun tarkoitukseen kuin vaelluksille) niin pitää kysäistä vaikka tuolta Lilalta, että olisko hänellä hyvä suunnitelma alle viikon trekkaus reissulle. ABC:ssa menee ilmeisesti vähän pidempää ja noustaankin sen verran korkeammalla, ettei mulla ns. pää kestä  :P

Olen kaikkiaan Nepalissa 3 kuukautta, mutta mun vapaa-aika on valitettavasti vain noin kahdessa viikon pätkässä, mutta olen ymmärtänyt, että esim. Pokharasta pääsee kyllä vähän lyhyemmilläkin reissuilla näkemään kivoja maisemia ja kyliä.

keiku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #284 : 31.01.2016, 05:01:30 »
Hankin siis kamppeet täältä ja varsinkin pussin suhteen olen aika nirso, koska haluan untuvapussin ja se ei saa haista voimakkaasti :D

Joo, näin myös itse tekisin, varsinkin jos haluaa olla varma varusteistaan. Valikoimaa riittää.

Ja kiitos keiku tuosta opas vinkistä! Mä olen menossa low seasonilla, ja lyhyemmälle reissulle (tarvin retkeilykamoja muuhun tarkoitukseen kuin vaelluksille) niin pitää kysäistä vaikka tuolta Lilalta, että olisko hänellä hyvä suunnitelma alle viikon trekkaus reissulle. ABC:ssa menee ilmeisesti vähän pidempää ja noustaankin sen verran korkeammalla, ettei mulla ns. pää kestä  :P

Olen kaikkiaan Nepalissa 3 kuukautta, mutta mun vapaa-aika on valitettavasti vain noin kahdessa viikon pätkässä, mutta olen ymmärtänyt, että esim. Pokharasta pääsee kyllä vähän lyhyemmilläkin reissuilla näkemään kivoja maisemia ja kyliä.

ABC:n voi suorittaa alle viikossakin, mutta eipä se omaan makuuni olisi mikään miellyttävä reissu. Me mentiin Poon Hillin kautta ja jäätiin paluumatkalla kahdeksi ekstrayöksi alueelle muuten vain, kokonaisuus taisi olla lopulta 12 yötä. Tuon Poon Hill osuuden voisi helposti käydä läpi alle viikossa ja sieltä pääsee vähän joka suuntaan jatkamaan, esimerkiksi Ghorepanin suuntaan. Itse Poon Hill tarjoilee 360 asteen näkymiä lumihuipuille ja tuolla reissulla näkisi useita kivoja pikku kyliä, kuumia lähteitä ja niin edelleen. No, Lila osaa varmasti näistä kertoa vielä enemmän, joten en sen enempää jatka. Mutta joo, Pokharasta pääsee tosiaan lyhyemmälläkin reissulla näkemään vaikka mitä  :)

Yleisesti ottaen Nepal on kyllä muutenkin omassa reissujen top3:ssa, vaikka tosiaan oltiinkin siellä järistysten aikaan ja trekin aikana oli usein aika huonot näkyvyydet. Kuukausi oltiin, olisi mennyt helposti vielä toinen tai kolmaskin.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #285 : 01.02.2016, 18:27:20 »
Juu, Poon Hilliä mä katselin, että se vois olla kiva reitti. Pitää palata tuolle oppaalle jahka tässä päätän tarkat päivämäärät kun lähden. Sit mun pitåis keksiä tekemistä elokuun alkuun mun 7 päivän "lomalle" tuolla, mutta pitää katsella sitten vähän säiden mukaan, että minne kannattaa mennä jos aivan kovastikin sataa.

Henkke

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #286 : 25.02.2016, 00:20:34 »
Moro! Onko porukalla tietoa että mimmonen on tilanne tällähetkellä Nepalissa? Onko toipunut maanjäristyksestä? Itse olin viime huhtikuussa paikalla kun järistys iski ja tuli huomattua/koettua henkilökohtaisesti että tuhot olivat suuret. Mutta kaipuu on kova takaisin... Opiskelen nyt yliopistossa Bangkokissa ja oon kelannu tehdä 1-2vk Visa runin Nepaliin maaliskuun loppupuolella. Onko esimerkiksi ruuan tai palveluiden hinnat edelleen suuret, niinkuin ne aivan ymmärrettävästi olivat heti maanjäristyksen jälkeen?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2016, 00:26:43 kirjoittanut Henkke »

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #287 : 09.03.2016, 20:39:48 »
Maanjäristys tuskin enää vaivaa, mutta ongelmia on aiheuttanut uuden perustuslain sisäänajo. Marraskuussa aluella vaikuttava tuttava tiesi kertoa polttoaineen olevan lopussa lähes koko maassa ja ilmeisesti myös elintarvikkeiden tuonti Intiasta tökki pahasti. Tuossa tarkempaa infoa:
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1450073430162
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

lindah

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #288 : 01.06.2017, 14:52:19 »
Kuten tuolla jo aiemmin mainittiin niin Lila Gurung on mieletön opas :) Edelleen tekee oppaan hommia siis. Ottaa 20 dollaria päivältä ja erittäin pätevä. Suosittelen siis! Facebookista löytyy nimellään https://www.facebook.com/lila.gurung.161?ref=ts&fref=ts

form

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #289 : 01.06.2017, 17:43:46 »
Mä en tiedä mitä kaikkia ongelmia ja hintatasojen nousua järistykset aiheuttivat, mutta olin Nepalissa kuutisen viikkoa aivan vastikään, enkä huomannut omana aikanani mitään ongelmia. Hintatasoa en osaa verrata järistyksiä ennen olleeseen tasoon, mutta omasta mielestäni kaikki oli hyvin edullista, jopa ylhäällä vuorilla ja "ylhäällä" oli minulle yli 5 k.

reissutytsy95

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Kohti päiväntasaajaa
« Vastaus #290 : 02.06.2017, 10:01:11 »
Olin Nepalissa vuosi sitten. En osaa myöskään verrata sitä aiempaan, koska tuo oli ensimmäinen matkani Nepaliin. Se oli juuri sitä aikaa kun Nepal ei ollut saanut uutisten mukaan ruokaa tai bensaa.  Ainoa mitä huomasimme oli se, että bussi-, tai taximatkoista pyydettiin enemmän bensan hintaan vedoten. Hinnat olivat kuitenkin halvat. Nepalilaiset pyysivät meitä kertomaan kaikille ystävillemme, että siellä on hyvä matkustaa, mikä on totta. Turismi oli vähentynyt huomattavasti maanjäristyksen jälkeen, joka tietenkin vei monilta paikallisilta elannon. Joten vuoden takaisen reissun perusteella voin vain suositella matkustamaan nepaliin :)

Jookoskookos

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #291 : 18.09.2017, 14:01:35 »
Joo taallakin ensimmainen matka Nepaliin suunnitteilla ja paljon on viela auki koko reissusta. Tarkoituksena ensi syksyna lentaa ensin Kiinaan ja siit junalla Tibettiin jonka jalkeen maateitse Nepaliin (nytkun tuo maantie on saatu 2015 maanjaristyksen jaljilta korjattua). Tibet ja Kiina aika hyvin suunnitelmat hallussa mutta Nepaliin kaipaisin lisaa vinkkeja. Tosiaan Tibetin ja pikaisen EBC pysahdyksen jalkeen vuoria on nahty jo aika hyvin joten ne eivat Nepalin kohteiden valinnassa ole paaasiassa. Kiipeilijatyyppi en ole joten Annapurnat sun muut voi jattaa myos valista. Kathmandussa tietenkin paljon nahtavaa ja ilmeisesti myos lahikaupunki Bhaktapurissa? Onkohan Bhaktapur ja sen upeat temppelit missa kunnossa tuon maanjaristyksen jalkeen? Chitwanista kuullut enemman huonoa kuin hyvaa joten ei ehka sitten sekaan oikeen nappaa. Mitenkas Pokhara?

Nepal siis reissun paatepiste eli pitaisi tietaa paljonko sinne varaa aikaa...  tuntuu turhalta olla siella vain pari pv tai alle viikko mutta jos ei ole mitaan itselle kiinnostavaa nahtavaa niin sitten jo pikkuhiljaa kohti eurooppaa ja kotia  :)

Jookoskookos

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #292 : 18.09.2017, 14:37:05 »
Itselleni vastaillen voisi olla helppo pitaa Kathmandua paakallopaikkana ja tehda sielta kasin paivaretkia esim Pataniin, Bhaktapuriin, Namo Buddhaan tai Nagargotiin. Kun noita on kierrelty tarpeeksi voisi hilpaista Pokharaan pariksi paivaksi koska selkeasti kauempana kuin edellamainitut  :)

Kommentteja paikoista otetaan vastaan mielellaan!

reissutytsy95

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Kohti päiväntasaajaa
« Vastaus #293 : 18.09.2017, 15:04:47 »
Itselleni vastaillen voisi olla helppo pitaa Kathmandua paakallopaikkana ja tehda sielta kasin paivaretkia esim Pataniin, Bhaktapuriin, Namo Buddhaan tai Nagargotiin. Kun noita on kierrelty tarpeeksi voisi hilpaista Pokharaan pariksi paivaksi koska selkeasti kauempana kuin edellamainitut  :)

Kommentteja paikoista otetaan vastaan mielellaan!

Bhaktapur oli aika romuna vielä viime vuonna. Jotkin temppelit olivat säilyneet tai saatu korjattua mutta selkeästi näki maanjäristyksen jäljet. Kaupunki on kuitenkin tosi nätti, joten sinne kannattaa mennä. Kaupunkiin mentäessä tiettyjä teitä pitkin peritään sisäänpääsymaksu turistilta.

Kuten tuolla aiemminkin jo mainitsin että nepali oli ihana, joten suosittelen olemaan siellä koko mahdollisen viisumiajan eli ainakin kuukauden :) Me kyllä kävimme reilu viikon trekillä joten siihen kului jo neljäsosa matkasta. Vielä olisi kyllä nähtävää ja sinne on palattava jonain päivänä.

Jookoskookos

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #294 : 18.09.2017, 16:21:40 »
Kiitos Reissutytsy95 vastauksista!

Vahan sita joo pelkasinkin etta tuo maanjaristys on saattanut vaurioittaa noita temppeleita. Kuukauden mielellani olisinkin mutta toiden takia se ei nyt ole mahdollista joten pakko koittaa vahan tiivistella paikkoja ja aikataulua  ;) Yksin kun reissaan tuppaan olemaan aika nopea paikkojen ja siirtymien suhteen joten saan paljon mahdutettua lyhyeenkin aikaan. Jos viikon varaisi Kathmandu+paivaretkia pari kolme ja Pokhara niin varmaan riittaa aivan hyvin  :) Kuten itsekkin sanoit Nepaliin tulee varmasti mentya toistekin joten ei hataa vaikkei kaikkea ehtisikaan viikossa nakemaan  :)

Nicodemus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #295 : 27.09.2017, 18:43:14 »
Jos vinkejä tarvitset niin kysy äkkiä, häivyn viikon päästä reiluksi kahdeksi kuukaudeksi Nepaliin, kymmenes patikkareissu sinne vuoden 1984 jälkeen, noin 7 kuukautta polkuelämää takana tähän mennessä, pisin lähes yhtämittainen patikka oli 52 vrk ja 750 km ja 23 km nousua ja 25 km laskua.

Onko Langtangin trekille mitään erityisiä vinkkejä? Entä vinkkejä oppaan hankkimiseen?

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #296 : 07.11.2017, 09:41:00 »
Onko Langtangin trekille mitään erityisiä vinkkejä? Entä vinkkejä oppaan hankkimiseen?
Olisin myös kiinnostunut kuulemaan Langtangin trekistä. Uusimmassa LP:n Trekking in Nepalissa sanottiin reittien ja infran kärsineen pahoin maanjäristyksessä. Olisiko kenelläkään jakaa lähiaikojen trekkauskokemuksia tuolla? Joulukuun alussa olisi tarkoitus tehdä n. 10 päivän vaellus ja siihen Langtang sopisi hienosti. Toinen vaihtoehto lienee Everestin alarinteet. Onko muita hyviä vaihtoehtoja tuolla aikataululla? (Haluan simppelin teahouse trekin ja Annapurna ei nyt ole vaihtoehtona.)

Otan myös mielelläni vinkkejä vastaan välille Mahendranagar - Kathmandu. Bardian luonnonpuistossa ajattelin viikon verran pysähtyä. Chitwanin jätän nyt väliin.

iltsu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #298 : 08.11.2017, 08:22:46 »
https://thehimalayantimes.com/kathmandu/main-trekking-route-damaged-in-earthquake-in-langtang-repaired/
Kiitos. Tämähän vaikuttaa lupaavalta. Taidan kallistua Langtangiin, mutta pitää vielä harkita, kun pääsen Kathmanduun. Kyselit oppaasta / kantajasta. Parasta on, jos olet kuullut suosituksia jostain. Mutta Thamel on täynnä matkatoimistoja, joiden kanssa voi sopia oppaista. Myös paikan päällä on helppo järjestää opas. Parasta on, jos pääset haastattelemaan opasta. Itse marssin luultavasti tuttuun matkatoimistoon Kathmandussa ja sovin sieltä suoraan. Matkavakuutukseni vaatii oppaan käyttöä, kun menen vähän ylemmäs. Siksi otan "valmiin" paketin. Kannattaa selvittää etukäteen hintoja, ym.

TapaniNi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #299 : 21.01.2020, 19:19:55 »
Helmikuussa olisi lento Nepaliin. Ymmärtääkseni 90 päivän viisumin voi saada myös kentältä, tarvitseeko tähän olla paluulippu pois maasta?

Tuolla oli toi Nepal 2019 aihe jossa keskusteltiin samasta, mutta ei ollut ihan varmaa vastausta. Ajattelin herätellä tätä vanhaa ketjua muutenkin eloon. :)