Oudoimmat tekosyyt olla lähtemättä matkalle?

(Luettu 129673 kertaa)

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
En löytänyt keskustelua siitä, millä ihmiset perustelevat matkallelähtemättömyyttään vaikka moni täällä on sanonut, että kavereista eikä tutuista ollut lähtijöiksi joten joutui siis lähtemään matkaan yksin.

Mitä siis olette saaneet vastaukseksi, kun olette koittaneet houkutella itsellenne matkaseuraa?

Minä muistan mm. nämä kun koitin lähes vuosi sitten houkutella itselleni seuraa nyt parin viikon päästä alkavalle matkalle:
- ei ehdi säästää tarpeeksi siihen mennessä
- mikä siinä Aasiassa viehättää? En mä ainakaan haluais minnekään Thaimaaseen ku KAIKKI käy siellä!
- nii, mutta missaisin koko talven Emmerdalet. Pitäs ostaa paljon VHS -kasetteja ja jonku pitäs nauhottaa ne!

Kaikki kuitenkin eri ihmisten suista :)
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 23.09.2007, 22:57:22 »
Kyllä kummallisia tekosyitä kuulee, vaikka ei olisi lähdössä kuin viikonlopuksi Seinäjoelle. :roll:
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

skugga

• Vieras
« Vastaus #2 : 24.09.2007, 12:04:35 »
"Mitä järkeä on käyttää rahaa matkailuun, siinä menee eurot ihan kankkulan kaivoon, eikä jää mitään pysyvää! Ostan ennemmin uuden kirjahyllyn."

Aha...  :roll:

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #3 : 24.09.2007, 12:55:20 »
- "En ole varma onko mulla rahaa, kun veronpalautuksestakaan ei ole tieto vielä tullut" (eka veropäätös tullut lähes tonnin palautus, ja palauttanut sen korjattavaksi suurilla matkakustannuksilla)

- "Poikaystävä ei tykkää jos lähden ilman sitä"

- "ensi keväänä ei ole sitten riittävän paljon lomaa jos nyt talvella pidän niitä pois. "

- "Ei ole rahaa ja en halua vinguttaa Visaa eli matkustaa velaksi. "

- "Eikös siellä Turkissa/Egyptissä/Balkanin maissa ole levotonta? en mä halua lähteä semmoiseen paikkaan missä joutuu pelkäämään pommi-iskuja tms."

- "mä haluan helposti pakettimatkalle enkä raahata mitään rinkkaa selässäni eri paikkoihin."
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Aapokki

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.09.2007, 14:00:50 »
Nää nyt ei oo kovin outoja, mutta (teko)syitä kuitenkin...

- "jos satun oleen vaikka raskaana" --> ja entäs sitten? Jos et edes vielä tiedä oletko vai etkö, niin mitä väliä? Puoleenväliin asti voi hyvin reissata.
- "nyt meillä ei sitten paljoa matkustella eikä reissuja tehdä kun otettiin toi asuntolainakin" --> oho, että ihan asuntolaina! Semmosta se on monella muullakin... Ettei nyt ois liian tiukalle budjetille laittanut...
- "pitää olla laatulomaa ilman lapsia ja ei voida antaa lapsia mihinkään pidemmäks aikaa hoitoon" --> niin, miten sen sitten haluaa...?
- "kyllähän sitä taas sit vois matkustella kun lapset on vähän isompia" --> tarkoittaa varmaan täysi-ikäisiä... :lol:
- "oishan se kiva reissata, mut on vähän hankala saada töistä vapaata" --> eli haluaa siis tehdä lomillansa jotain muuta

Ylipäänsä ihmettelen, että mikä ihmeen tarve ihmisillä on selitellä matkustamattomuuttaan? Elämä on valintoja ja kukin käyttää ne pienet tai suuret varansa mihin parhaimmaksi katsoo. Joku haluaa satsata asumiseen, sisustukseen, autoon, veneilyyn tms. ja jollain toisella arvojärjestys on vähän erilainen. Kyllä sitä rahaa aina löytyy siihen mitä pitää tärkeänä. Miksei voi sanoo suoraan, että ostaa ieluummin uuden sohvan, kuin maksaa lentolippuja?

Se ärsyttää kyllä eniten, kun tullaan syyllistämään niitä jotka matkustaa -- tyyliin että "oishan se kiva jos ois vara matkustella... tekste voittaneet lotossa kun koko ajan jossain reissaatte?". Niin - se on taas niitä kuuluisia valintoja... Ja monet haluu sitä luksusta kun matkustaa ja sittenhän se tietysti maksaakin enemmän. Ei moni arvaakaan, että kuinka vähillä pennosilla niitä meidänkin perheen reissuja tehdään :wink:
8 kk reissu, 2 aikuista, 3 lasta. Vanhemmat vuorotteluvapaalla ja lapset kotikoulussa.
Lue täältä miten matka sujui :
http://perheloma.blogspot.com/

Jonna-Karoliina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.09.2007, 15:11:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapokki"
Se ärsyttää kyllä eniten, kun tullaan syyllistämään niitä jotka matkustaa -- tyyliin että "oishan se kiva jos ois vara matkustella... tekste voittaneet lotossa kun koko ajan jossain reissaatte?". Niin - se on taas niitä kuuluisia valintoja...

Nimenomaan. Joskus tapaa niita ihmisia, jotka haluaisivat ("ois ihan kivaa"), mutta eivat halua tarpeeksi. Ja ovat siksi ehka katkeria, koska omassa paassa on jonkunlainen ristiriita.

Enimmakseen kuitenkin omat tuttuni ja ystavani ovat iloisia, etta uskallan (minusta se on kylla vahan hassua) elaa niinkuin haluan. Mielestani, loppujen lopuksi, kaikki elavat juuri niin kuin haluavat.
quot;Olen kuullut villihanhien huudot, enkä enää saa levotonta sydäntäni tyyntymään." -Mitsune

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 24.09.2007, 18:50:01 »
- "oishan se kiva reissata, mut on vähän hankala saada töistä vapaata" --> eli haluaa siis tehdä lomillansa jotain muuta

Ylipäänsä ihmettelen, että mikä ihmeen tarve ihmisillä on selitellä matkustamattomuuttaan? Elämä on valintoja ja kukin käyttää ne pienet tai suuret varansa mihin parhaimmaksi katsoo.

Itselleni tuli mieleen noista tekosyistä, että ilmeisesti ihmiset kokevat vaikeana sanoa pelkästään "ei" ja koettavat keksiä jonkun fiksun perustelun. Pelkkä "sori ei nyt huvita" kuulostaisi niin tylyltä, vaikka se oikea syy olisikin. Vaikka voisihan sitä sanoa, että on muita suunnitelmia tai kuten kirjoitit, tykkää tehdä muita asioita lomillaan. Tai että ei juuri nyt, ehkä joskus toiste - koska joskus ei kyse ole siitäkään, etteikö matkustaminen kiinnostaisi ollenkaan.

MadMark

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.09.2007, 19:38:17 »
Paras ehkäpä mikä on tullut vastaan "ei ole passia" Ja mä siis koitin houkutella kaveria joku 3kk ennen reissun ajankohtaa.

Rahan puutteeseen vedotaan paljon, kun pitää se uus telkkarikin ostaa. Joo-o, veikkaan että joku 3-4 viikon balkan maiden kiertely pysyy muistois pidempään kuin nykyiset telkkarit ehjänä.

Itse voisin pikkasen kiitellä tätäkin sivustoa siitä että huomasin mahdollisuuden reissailla halvemmallakin, ja et oon saanut itseäni niskasta kiinni ja sohvalta lentokentälle jne.

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.09.2007, 19:39:19 »
Kysyin kaveria marraskuussa Riikaan. Hän ei voinut lähteä kun on allerginen. Juu, pujo ja muut kasvit kukkivat juurikin siihen aikaan niillä leveysasteilla. :lol:
Kummallisia syitä kyllä kuulee ihmisten suusta.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

katjab

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.flickr.com/photos/katjafin/
« Vastaus #9 : 25.09.2007, 20:20:14 »
Voihan se olla niinkin, että matkassa ei olisikaan vikaa vaan seurassa  :lol:

"Se on rikkaiden hommaa" (kuultu kaupunkilomasta Euroopassa...  :? )

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.09.2007, 11:26:05 »
Kylla juttu on niin, etta vaikka halua olisikin matkusteluun, niin kaikki ei kuitenkaan aina ole jarjesteltavissa. Eivat kaikki ihmiset saa vapaata toista silloin kun haluavat, ei kaikilla rahat riita valttamattomien ja tarkeampien hankintojen jalkeen viela matkailuun. Juu juu, kylla halvallakin voit matkata, mutta jos joutuu tinkimaan matkalla itselleen tarkeista asioista liikaa, niin matka itsessaan menettaa hohteensa eika siita nauti silloin. Silloin eivat ne muistotkaan paljon lammita.

Ja kylla itse tingin matkustuksesta mieluummin kuin siita, etta mulla on tarjota perusturvallisuus ja kodikas elinymparisto perheelleni. Tama tarkoittaa totisesti sita, etta sohva on tarkempi kuin matka, silla sohvasta on iloa ja hyotya vuosiksi. Ja liian pienella budjetilla en itse pystyisi matkustamaan, koska mm. 1) kuka huolehtii lapsista? Ja jos otan ne mukaan, menot kasvavat huomattavasti. 2) en voi majoittua hostellien dormeissa, koska vieraiden ihmisten kanssa samassa huoneessa majoittuminen tuottaa mulle nukkumisongelman. 3) en voi telttailla terveydellisista syista (vaikka tata haluaisinkin).

Totta, etta toisille matkustaminen on kaikki kaikessa, se jarjestetaan tavalla tai toisella. Mutta myos meita on paljon, jotka pitavat matkustamisesta ja haluaisivat sita enemman toteuttaa, mutta elamantilanne ei moista salli. Vaikka omatoimimatkaajien palstalla tassa ollaankin, niin siita huolimatta en nae matkustamista arvojarjestyksessa tarkeimpana, vaan tasapainoisen, vakaan ja turvallisen elaman. Matkustaminen on mauste, sita tehdaan enemman tai vahemman sen puitteissa, mitka ovat mahdollisuudet. Jos olisin yksinelava ihminen eika tarvitsisi valittaa kenenkaan muun hyvinvoinnista kuin omastani, niin kylla, silloin saattaisin valita elamysmatkan Goalle sen sohvan sijaan.

Joku tuossa sanoikin, etta elama on valintoja taynna. Kylla, mutta on paljonkin tilanteita, joissa omaa etua ja halua ei voi asettaa etusijalle. Ja sita rahaa matkustamiseen ei todellakaan voi taikoa tuosta noin vaan. Eli kylla minusta on varsin ymmarrettavaa jos joku kieltaytyy lahtemasta matkaseuraksi silla perusteella, etta ei ole todellisuudessa rahaa, tai etta on asuntovelkaa. Tarkeat asiat ensin, huvit sitten.

Pahoittelen tata avautumistani, arsyttaa vain tuollainen asenne, etta asettamalla elaman perusturvallisuuden ja -mukavuuden etusijalle, onkin "huonompi" matkailija kuin muut.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Jonna-Karoliina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.09.2007, 11:51:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"

Pahoittelen tata avautumistani, arsyttaa vain tuollainen asenne, etta asettamalla elaman perusturvallisuuden ja -mukavuuden etusijalle, onkin "huonompi" matkailija kuin muut.

Olet, Daria, mielestani taysin oikeassa. Minusta hienoa tassa maailmassa on se, etta eri asiat tekevat eri ihmiset onnelliseksi. Minulle rakkaimmat ihmiset eivat ela kuten mina. Ja minusta on ihanaa nahda heidat onnellisena.

Aiemmin jo tuossa kirjoitin, etta jokainen ihminen elaa niin kuin todellisuudessa haluaa. Itsekin joskus mietin, etta kaikki voisi olla toisin: olisi lapsia, iso talo ja omaa maata. Se olisi hienoa elamaa, olisi aina joku lahella.... Kuitenkaan, en ela niin, koska joku alitajunnassa pistaa tekemaan toisin. Ja olen ihan tyytyvainen.

Mika Waltarin kirjassa "Sinuhe Egyptilainen" on lause, joka kuvaa hyvin sita, mita ajan takaa: "--ja kenties on niin, ettei kukaan ihminen tunne sydantaan, vaan sydan saattaa ihmisen tekemaan tekoja, joita han ei itse ymmarra--"

Heittaydyinpa jalleen filosofiseksi. Sellaisia nama aamut ovat.
quot;Olen kuullut villihanhien huudot, enkä enää saa levotonta sydäntäni tyyntymään." -Mitsune

Aapokki

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 26.09.2007, 13:26:48 »
Daria,
arvelinkin, että omista kommenteistani voidaan vetää johtopäätöksiä.   :oops:

Sen verran haluan selventää, että minun tapauksessani kyseessä ei suinkaan ole tapaukset, joissa olisin pyytänyt matkaseuraa ja saanut tämäntyyppisiä vastauksia.

Tässä on kyseessä tuttavilta saadut "selittelyt", kun olemme kertoneet, että suunnittelemme matkaa tai olemme lähdössä tai tulossa jostakin. Ihmiset siis kokevat syystä tai toisesta, että heidän pitää selittää minulle/meille jollain tapaa sitä, että miksi eivät matkusta. Korostan, että en todellakaan väheksy kenenkään syitä olla matkustamatta! Sitä ei myöskään tarvitse puolustella kenellekään, sillä se on ihan oma ratkaisu, valintojen summa tai ei-toivottu tilanne. Mutta silti selityksiä saa joskus kuulla maan ja taivaan väliltä ja tuntuu ettei ihmiset ole rehellisiä edes itselleen. Daria on juuri niin rehellinen sanoissaan kuin kaipaankin.

Homma toimii myös toisinpäin näiden samojen tuttavien tiimoilta. Eli syyllistetään, kyseenalaistetaan, kauhistellaan ja väheksytään taas meidän matkustusintoa ja tarvetta.

Itseni kohdalla toteutuu juuri kaikki nuo asiat, joista saan muilta kuulla puolusteluja. Avioliitto, 3 pientä lasta, reippaanpuoleinen asuntolaina, max. peruslomat töistä, kohtuu pienipalkkaiset työt miehen kanssa yms. Sen vuoksi monet ns. "selitykset" kuulostavat mielestäni sananhelinältä. Ikinä en silti rupeaisi tällaisesta aiheesta kaverieni kanssa juttelemaan, sillä kuten todettua, nämä ovat jokaisen perheen/yksilön omia asioita, joihin löytyy syitä todella monia. Ainut mihin tämmöinen keskustelu johtaisi, on mojova riita ja eripura  :roll:

Toivottavasti ystävälliset selitykseni tulevat perille  :)
8 kk reissu, 2 aikuista, 3 lasta. Vanhemmat vuorotteluvapaalla ja lapset kotikoulussa.

yocohoto

• Vieras
« Vastaus #13 : 26.09.2007, 19:07:25 »
En ole useasti omia kavereita pyytanyt mukaan reissuun, mutta kun pyydan kaymaan taalla luonani, vastaus on aina etta ei ole rahaa ja etta "ei varmaan saa saastettya"... Noh, ei sita varmaan saa jos ei yrita. Veikkaisin etta oikea syy on omassa tuttavapiirissa se, ettei matkustelu vaan kiinnosta, tai se pelottaa. Tai se, ettei vaan viitsita lahtea vaikka sita rahaa saiskin saastettya.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #14 : 27.09.2007, 01:18:57 »
Paras oli varmasti 3 vuotta exän suusta kuultuna (matkaa oli suunniteltu jo pari kuukautta, mutta muutti mielensä): "juon mielummin viinaa kotona kuin menen ulkomaille ryöstettäväks ja raiskattavaks".

Yleisin syy on "ei ole rahaa", mutta ihme kyllä sitä löytyy joka viikonloppuiseen rellestämiseen.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 27.09.2007, 01:33:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Tinja"

Yleisin syy on "ei ole rahaa", mutta ihme kyllä sitä löytyy joka viikonloppuiseen rellestämiseen.

Erinomaisen huono tekosyy nykypaivana, kun halpalento
maksaa  alle ravintolaillan narikkamaksun.  (lahes)
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Unikko83

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 27.09.2007, 09:28:50 »
Mutta silti selityksiä saa joskus kuulla maan ja taivaan väliltä ja tuntuu ettei ihmiset ole rehellisiä edes itselleen.

Hyvä pointti!
Itse olen iloinen, ettei kukaan kavereistani, joilla olisi halua matkustaa, päässyt kesällä mukaani ja SAIN lähteä yksin (se oli mahtavaa!!). Kenelläkään ei ollut aikaa eikä rahaa, ja ihmettelivät miten minulla yhtäkkiä oli kumpaakin. Ei kuitenkaan ollut kyse siitä, että olisin yhtäkkiä taikonut jostain tukun rahaa tai ottanut mitään omaa lomaa, kyse oli päätöksestä. Haluan lähteä - miksen sitten lähde. Se raha oli pois jostain mitä en ilmeisesti tarvitse, koska siihen ei enää sitä rahaa ole, ja aika järjestyi itsestään kesätyön ja opiskelun jatkumisen väliin.

En vain enää halua kuulla lausetta "olishan se kiva lähteä reissuun, mut ku..." - ja kaikkein vähiten omasta suustani! Jos kämpän sisustaminen menee reissurahan säästämisen edelle, niin turha sitten puhua, että reissu olis kiva. Rehellisiä valintoja ja päätöksiä, vastuun ottamista omista valinnoista, ettei sitten tarvitse valittaa, että miksen tehnyt sitä ja tätä...
"Matkalle pääsee se joka pysähtyy."

Aapokki

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 27.09.2007, 10:54:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Unikko83"

En vain enää halua kuulla lausetta "olishan se kiva lähteä reissuun, mut ku..." - ja kaikkein vähiten omasta suustani! Jos kämpän sisustaminen menee reissurahan säästämisen edelle, niin turha sitten puhua, että reissu olis kiva. Rehellisiä valintoja ja päätöksiä, vastuun ottamista omista valinnoista, ettei sitten tarvitse valittaa, että miksen tehnyt sitä ja tätä...

No sinä sen sanoit!  :idea:  Eli tätä juuri ajoin selityksilläni takaa...
Juuri tämä, että silloin kun reissut jäävät joltakin henkilöltä toistuvasti priorisointilistan hännille, niin silloin ei voi kyllä valittaakaan. Nääs kun kaikkea ei voi saada :roll:

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 27.09.2007, 11:44:50 »
Matkailuhan on nimenomaan valintakysymys. Kyseessähän ei ole suinkaan halpa harrastus/elämäntapa ja kaikki eivät ole halukkaita sijoittamaan siihen rahojaan. Kun veljeni ihmetteli, että kuinka hyvää palkkaa sain kesätyöstäni, kun heti suunnittelin matkaa, totesin vain hänelle, ettei ole kyse siitä, paljon saan vaan siitä, mihin sen sijoitan. Tämä valinta tuli vielä konkreettisesti esiin siinä, että veljeni osti 50 eurolla paidan ja minä olin ostanut samaan hintaan lennot. Olisin voinut ostaa aika paljon vaatteita tai paljon muutakin sillä arviolta 700 eurolla, jotka edelliseen reissuuni käytin, mutta yhdenkään sentin sijoittamista matkaani en kadu. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista matkalle lähteä, koska pelkkä halu ei matkailuun riitä. Aina täytyy ottaa taloudelliset realiteetit huomioon ja itselläkin on jäänyt matkoja väliin, kun ei ole yksinkertaisesti ollut yhtään ylimääräistä rahaa, eikä siinä paljon auta, vaikka kuinka matkakuume vaivaisi.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 27.09.2007, 12:12:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"

Minäkin olen, Daria, kanssasi samoilla linjoilla.
Usein ihmiset eivät myöskään ihan taida käsittää, että jokin asia voi ihan oikeasti olla toiselle ongelma. Esim. joku mainitsi sen allergian. Itselläni ei ole mitään allergioita, mutta ei myöskään olisi kanttia vähätellä allergian mahdollisesti toiselle aiheuttamaa haittaa. Ei silloin ehkä saa reissusta mitään irti, jos on nenä ja pää tukossa ja on koko ajan vedettävä tuhteja allergialääkkeitä.

Sama juttu sen raskaus-"tekosyyn" kanssa. Raskaana voi matkustaa, kyllä, mikäli raskaus sujuu normaalisti. Kuitenkaan en usko, että kovin moni raskautta suunnitteleva menee varaamaan monta kuukautta aikaisemmin jotain kuitenkin melko hintavaa pitkäkestoista kaukomatkaa. Kun ei tiedä, mikä se tilanne ehkä sitten puolen vuoden päästä on.
(EDIT: siis tarkoitan varsinkin ensimmäistä raskautta suunnitteleva, kun koko asia on uusi ja näin perhesuunnittelun aikakaudella ihmisillä on mahdollisuus pyrkiä tekemään olosuhteet raskaudellekin mahdollisimman suotuisiksi ja sopiviksi.)

Itse ihan oikeasti uskon edelleen siihen, että aika moni myös pyrkii tekosyillään kieltäytymään hienotunteisesti. Sama juttu, jos kieltäytyy baari-illasta vaikka väsymykseen tai opiskelukiireisiin vedoten. Aina ei vaan huvita. Joskus toiste sitten sen tenttiin lukemisen voi huolettomasti siirtää seuraavaan päivään, kun huvittaa enemmän. Sama juttu matkustamisen suhteen. Ehkä joskus toiste on sopivampi aika.

Ja pakko vielä sanoa tuosta rahasta... Onhan se totta, että moni aika pienituloinen ja vähävarainenkin varmaan saisi raavittua kasaan reissurahat, mikäli tinkisi vähän sieltä ja vähän tuoltakin. Moni ei vaan koe mielekkääksi sitä, että vuodessa on ehkä kaksi viikkoa kivaa ja loput 50 viikkoa on sitten pelkkää pennien laskemista ja kitkuttelua. Enkä koe sitä itsekään mielekkääksi. Voisin minäkin matkustella paljon enemmän mitä nyt teen, jos luopuisin monista muista elämääni iloa ja sisältöä tuottavista asioista - sekä vapaa-ajasta, eli tekisin enemmän töitä. Minusta kuitenkin elämän on oltava nautittavaa myös täällä kotioloissa. Ja kyllä, kaikki elämän ilot eivät maksa mitään (itse asiassa monet ovatkin ihan ilmaisia), mutta silti joihinkin aina muutama killinki uppoaa.