Oudoimmat tekosyyt olla lähtemättä matkalle?

(Luettu 129784 kertaa)

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #20 : 27.09.2007, 23:13:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Maahinen"

Usein ihmiset eivät myöskään ihan taida käsittää, että jokin asia voi ihan oikeasti olla toiselle ongelma. Esim. joku mainitsi sen allergian.

Riika ja marraskuu.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 28.09.2007, 10:29:26 »
Miksi matkustelemattomuuttaan pitäisi selittää? Kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta matkustaminen, eikä sitä tarvitse sen enempää selitellä. Mua ei esimerkiksi kiinnosta käydä kuntosalilla ja aivan takuulla keksin 100 ja yksi syytä miksi en sinne mene. Kun ei kiinnnosta niin ei kiinnosta.

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 28.09.2007, 11:16:02 »
Tarkotin tätä ketjua aloittaessani nimenomaan siis näitä tekosyitä matkustamattomuudelle. Että kuinka ihmiset jotka haaveilevat matkustelusta ja pitävätkin siitä kuitenkin keksivät outoja syitä sitten kun olisi matkustuksen aika.

Eihän sellaisten keitä matkustaminen ei kiinnosta tarvitse mitään tekosyitä keksiäkään.
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 28.09.2007, 17:04:10 »
Lainaus käyttäjältä: "J-Ko"

Usein ihmiset eivät myöskään ihan taida käsittää, että jokin asia voi ihan oikeasti olla toiselle ongelma. Esim. joku mainitsi sen allergian.

Riika ja marraskuu.

Oho, sori, tulipa luettua huolimattomasti. :oops:  Tottahan tuo hieman absurdilta kuulostaa. Tai sitten nuo allergiat ovat vetäneet joskus niin koville, että ovat saaneet ihmiset pelkäämään niiden iskemistä missä vain ja milloin vain :D

Huomaan kuitenkin, että suomalaisten itsetunto lienee kohonnut kivasti viime vuosina. Reissupyynnöistä kieltäytyneen kaverin kun tulkitaan keksivän tekosyitä nimenomaan sille, ettei lähde matkalle - eikä esim. niin, että "miksei se halua lähteä mun kanssa, sanois suoraan vaan..."

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #24 : 29.09.2007, 21:10:26 »

Huomaan kuitenkin, että suomalaisten itsetunto lienee kohonnut kivasti viime vuosina. Reissupyynnöistä kieltäytyneen kaverin kun tulkitaan keksivän tekosyitä nimenomaan sille, ettei lähde matkalle - eikä esim. niin, että "miksei se halua lähteä mun kanssa, sanois suoraan vaan..."

Ööö.. luulen joko sun tai mun ymmärtäneen väärin. Minä ainakin nuo omat esimerkkilauseet kuullessani olen vakavasti kyllä pohtinut sitä onko kyse siitä että joku toinen ei halua matkalle vai siitä että hän ei halua matkalle juuri minun kanssani..

Minä en vaan jaksaisi kuulla vinkumista siitä kun "koskaan ei pääse mihinkään reissuun kun ei ole aikaa eikä varaa tms.", ja kuitenkin ne asiat ovat hyvin usein ihan vaan järjestelykysymyksiä. jos ihminen ei halua matkustaa tai ei matkustamattomuuttaan vingu, ei minusta ole lainkaan tarvetta edes vetää tähän keskusteluun. Eiköhän se liene ihan päivänselvä asia. Ei ole kyse siitä, että kaikkien tarvitsee matkustella vaan lähinnä siitä että joillakin ihmisillä tuntuu olevan ihan ihmeellisiä perusteluja ja tekosyitä miksi ei matkaan pääse, ja sitten porataan ja voivotellaan  matkustamattomuutta.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 29.09.2007, 22:34:10 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"
jos ihminen ei halua matkustaa tai ei matkustamattomuuttaan vingu, ei minusta ole lainkaan tarvetta edes vetää tähän keskusteluun. Eiköhän se liene ihan päivänselvä asia. Ei ole kyse siitä, että kaikkien tarvitsee matkustella vaan lähinnä siitä että joillakin ihmisillä tuntuu olevan ihan ihmeellisiä perusteluja ja tekosyitä miksi ei matkaan pääse, ja sitten porataan ja voivotellaan  matkustamattomuutta.

Minäkin juuri tätä lukiessa ihmettelin, mistä kummasta jotkut taas saivat päähänsä että kysymys pitää ymmärtää niin, että kaikkien maailmassa ON PAKKO haluta matkustaa koko ajan ja kaikki rahansa... No, mut onpahan mukava kuulla etten ole ainoa, joka on ihan riittävästi kuunnellut huokailuja tyyliin "voi että, kyllä mäkin matkustaisin jos mulla olis varaa!" ja jolla on kärsivällisyys tuohon ruikutukseen totaalisesti loppu. Olenkin jo pidemmän aikaan ottanut tavaksi heti perään tiedustella paljonko tämä huokailija saa palkkaa, koska itse olen senverran pienipalkkaisella alalla että 95 % todennäköisyydellä huokailija tienaa reippaasti enemmän kuin minä. Kun sitten olen oman tilipussini saldon tiedottanut, niin eipähän ole yksikään näistä huokailijoista tullut toista kertaa samaa virttä meikäläiselle veisaamaan   :wink:  

Sitä en sitten tiedä ymmärsivätkö pointin, vai kuvittelevatko että olen kuitenkin voittanut lotossa/vanhemmat maksaa matkustelun/myyn huumeita koululaisille/olen nettipokerin maailmanmestari tai herraties mitä, koska eihän mulla nyt muuten voi mitenkään olla varaa matkustaa!

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 30.09.2007, 20:40:57 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"
Minä ainakin nuo omat esimerkkilauseet kuullessani olen vakavasti kyllä pohtinut sitä onko kyse siitä että joku toinen ei halua matkalle vai siitä että hän ei halua matkalle juuri minun kanssani..

Kyllä mulle ainakin yks kaveri on sanonut ettei se ole lähdössä mun kanssa mihinkään. :lol:
No, tunne on molemminpuolinen. Siltikin me voidaan sen kanssa tehdä kaikkea hauskaa muuten vaan yhdessä.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

skugga

• Vieras
« Vastaus #27 : 01.10.2007, 10:38:35 »
On kyllä mullakin suurin osa kavereista sellaisia, että niiden kanssa lähtisi korkeintaan viikoksi rantalomalle. mutta niille kyllä sen voi sanoa suoraan, eikä tarvitse keksiä kummallisia tekosyitä.

Gambler

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #28 : 06.12.2007, 02:17:27 »
Joo, voi olla ja onkin oikeita syitä, mut miks keksiä niitä tekosyitä? Ja näitähän kuulee....

"Ei mul oo varoiks lähtee, just meni baariinki 150e viikonloppun" !?

Kuanyin

• Aloittelija
    • Profiili
Muutamia syitä
« Vastaus #29 : 06.12.2007, 14:32:14 »
Itse olen vuosia kamppaillut lähipiirini kanssa siitä että tahdon matkustaa ja tutustua eri kulttuureihin; mitä kyllä olen tehnytkin aina kun mahdollista. Koska heiltä puuttu tämä vaellusvietti, heidän käsityskykyyn ei mahdu tämä ajattelu mitä onneksi täällä tallaajissa on. Vaikka olen jo reilusti "aikuinen"  joudun silti aina vastakkain mm. vanhempieni kanssa siitä miksi olen jonnekin lähdössä (toki siellä varmasti on tämä vanhempien huoli jne..) Tässä kommentteja mitä olen niin vanhemmiltani kuin ystäviltäni saanut:
" olen liian vanha lähtemään" :shock:
" kuka hoitaa mun kissaa?" (itsellänikin on kissa ja aina sille on hoitaja löytynyt)
" miksi sinne pitää mennä, siellä on terroristeja?"
" voithan tutustua siihen maahan lainaamalla kirjastosta kirjan" :shock:
" lähtisin, mutta mies on kuin perseeseen ammuttu karhu jos lähden" (lasketaankohan tuo peppu sana kirosanaksi..)
"ei sun kans uskalla lähteä kun sulle aina sattuu ja tapahtuu reissuissa" (mikä on ihan totta, mutta muiden kokemuksia lukiessa hyvin tavanomaista)
"älä lähde sinne, sut ryöstetetään siellä" (mikä muuten sitten tapahtuikin, mutta arvatkaa kerroinko siitä... sanoin vain että puhelin meni rikki ja tarvitsen sun numeron uuteen puhelimeen..  :lol: )
"miksi sun täytyy lähteä, millä sä elät siellä"
"miksi sinne, eihän siellä saa edes kunnon ruokaa!"

Eli tässä muutamia selityksiä mitä itse olen vuosien varrella saanut. Huvittavia tosin kun näin jälkikäteen näitä muistelee. Onneksi nämä eivät ikinä ole pidätelleet itseäni lähtemästä ja onneksi on silloin tällöin löytynyt joku ystävä joka päättää n. parissa minuutissa lähteä kanssani esim. Kiinaan.  :D
vaa sylisi muutoksille, mutta älä anna arvojesi kadota - Dalai Lama-

Sikuriina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 08.12.2007, 13:36:32 »
Mulle on ihan se ja sama matkustaako muut, mutta se mikä ärsyttää on, että ihmiset vaivaavat pieniä päitään keksimällä syitä, miksi minun ei tulisi matkustaa. Esimerkiksi tyyliin: "silläkin rahalla saisit uuden keittiön pöydän" (äiti) ja "eikö lomat kannattaisi käyttää kotona, kun se olisi rentouttavampaa" (ystävä) sekä "se lentokonehan voi vaikka tippua" (tämä samainen ystävä).  :roll:

Tottakai lapsiperheen äitinä tiedän, että on olemassa niitä ihan oikeita syitä, joiden takia on pitänyt jättää matka jos toinenkin tekemättä, mutta kaipa jokainen aikuinen ihminen itse tietää, miten elämänsä elää, mitä asioita tekee ja mitä jättää tekemättä.

Ugh. Helpotti. Piste.  :lol:

Pacino

• Himoreissaaja
  • Jos sulla on se juttu,ni pidä se juttu.
    • MSN Messenger  - japetdf@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 08.12.2007, 15:37:26 »
Mulla se menee niin että tarvin hiton hyvän syyn olla lähtemättä.en vain yksinkertaisesti voi olla kauan paikoillani,ja elämä on lyhyt ja mestat on nähtävä ja koettava.
En ole rikas vaan erittäin ulosotto velkainen:)ja nytkin teen paskahommia että saan sen 200-400euroa kuussä säästettyä matkaan,ja mihinkään muuhun ei oikein ole varaa...Mutta tämä kärsimys palkitaankin jo siinä vaiheessa kun istuudun lentokentälle ja tilaan sen bissen..ah sitä vapauden ja vapautuneisuuden tunnetta!!!

kavereilta ja sukulaisilta tulee tätä normaalia:
"jos ei ois noita lainoja maksettavana niin..."
"en voi jättää koiria yksin..."
"vaimoke kun ei saa lomia..."
....eräskin kaverini (käy hyväpalkkaisessa duunissa)väittää että hänellä ei vaan ole varaa asuntolainojen jälkeen edes säästää reissuun,vaikka muka haluaisikin?silti samainen jätkä laittaa jo pelkästään olueseen yli sataeuroa viikossa+ yms.dokaamiseen menevät kulut?
Mutta onhan se juuri niin jotta toiset ei tarvitse reissuja ja haluavat olla kotona,niin miksi sitten edes tarvisi heitä painostaa.Jokaine eläköön ja rakentakoon omanlaisensa elämänsä.Minulla vaan ei ole elämää ilman matkoja.
rock:)
we want the world and we want it now!

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 08.12.2007, 16:54:02 »
Niin, eihän kaikkien kohdalla kyse ole välttämättä tekosyystä, miksi ei lähde, vaan juuri tuosta mitä Pacino kirjoitit, eri ihmisille eri asiat on tärkeitä. Jotain ei vaan matkustaminen kiinnosta - jotakin toista kiinnostaa, mutta se on investointilistalla vasta vähän myöhemmin, muiden asioiden jälkeen.

Ihan samalla lailla joku voisi ajatella, että minäkin keksin vaan tekosyitä olla hankkimatta jotain tiettyjä asioita (jotkut niistä asioista ei kiinnosta minua, mitä voi toisten olla vaikea uskoa, jotkut toiset taas olen arvottanut toissijaiseksi). Mahtaakohan jollain autopalstoilla olla viestiketjuja "tyhmimmät tekosyyt olla ostamatta uutta autoa" tai sisustuspalstoilla "kaverikin väitti ettei sillä ole varaa uuteen sohvakalustoon, mutta siellä se vaan reissaa pitkin Aasiaa"  :lol:

-stroller-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 08.12.2007, 17:39:12 »
Yleensäkin syitten keksiminen asiaan kuin asiaan ihmetyttää. Itse harrastan urheilua, eritoten fillarointia "täyspäiväisesti", ihan ilman kilpailuita tai muita, ihan vaan siis oman hyvän olon vuoksi. Moni työkaveri tykkää kysellä aina ajeluistani, mutta kun kerron että ajan vaikkapa viiden tunnin maantielenkin ja seuraavana päivänä toinen samanlainen niin johan melkein kaikki sanoo lopussa että "ei mulla ainakaan ole aikaa tollasiin lenkkeihin, on tärkeämpää tekemistä". Sama juttu matkailussa, pari kertaa vuodessa ulkomaan matka niin monikaan ei reissun jälkeen  kysy että oliko kivaa vaan selitellään miksi ei itse matkusta. Ymmärrän että kaikillla on omat mielenkiinnot johon haluaa aikansa ja rahansa käyttää, mutta miksi ei voi kunnioittaa toisen haluja vaan monesti tulee sellainen tunne että anteeks ny ku tein ja koin...

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 08.12.2007, 23:46:02 »
Niin, eihän kaikkien kohdalla kyse ole välttämättä tekosyystä, miksi ei lähde, vaan juuri tuosta mitä Pacino kirjoitit, eri ihmisille eri asiat on tärkeitä. Jotain ei vaan matkustaminen kiinnosta - jotakin toista kiinnostaa, mutta se on investointilistalla vasta vähän myöhemmin, muiden asioiden jälkeen.

Ihan samalla lailla joku voisi ajatella, että minäkin keksin vaan tekosyitä olla hankkimatta jotain tiettyjä asioita (jotkut niistä asioista ei kiinnosta minua, mitä voi toisten olla vaikea uskoa, jotkut toiset taas olen arvottanut toissijaiseksi). Mahtaakohan jollain autopalstoilla olla viestiketjuja "tyhmimmät tekosyyt olla ostamatta uutta autoa" tai sisustuspalstoilla "kaverikin väitti ettei sillä ole varaa uuteen sohvakalustoon, mutta siellä se vaan reissaa pitkin Aasiaa"  :lol:

Eikös se ole kokolailla tekosyyn määritelmä että todellisen syyn sijasta ("joitakin ei vaan matkustaminen kiinnosta" tai pitää sitä uutta autoa tai sohvakalustoa tärkeämpänä) kerrotaan joku omasta mielestä paremmalta kuulostava selitys (Ei ole varaa, koira/kissa/kani/hamsteri ei pärjää jne., ei voi olla erossa tyttö-/poikaystävästä/vaimosta/miehestä)
En ole täällä kenenkään vielä nähnyt ihmettelevän että mikä on kun kaveri sanoo ettei sitä kiinnosta matkustaa. Vaan nimenomaan sitä että sitä haluttomuutta peitellään mitä hienoimmilla tarinoilla.

Kyllä minusta yhtälailla pitkin Aasiaa reissaavien pallukoiden on tosiaankin aivan turha itkeä sisustusintoiselle kaverille kuinka heillä ei ole varaa uuteen sohvakalustoon vaikka "Kyllähän määkin sisustaisin jos ois vaan varaa".
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Arawn

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 10.12.2007, 12:27:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Aapokki"
Se ärsyttää kyllä eniten, kun tullaan syyllistämään niitä jotka matkustaa -- tyyliin että "oishan se kiva jos ois vara matkustella... tekste voittaneet lotossa kun koko ajan jossain reissaatte?". Niin - se on taas niitä kuuluisia valintoja... Ja monet haluu sitä luksusta kun matkustaa ja sittenhän se tietysti maksaakin enemmän. Ei moni arvaakaan, että kuinka vähillä pennosilla niitä meidänkin perheen reissuja tehdään :wink:

Eikö tämä ketjukin ole jonkinlaista syyllistämistä, mutta vain toisin päin? Mainitsethan itsekin ensimmäisessä lauseessasi, että luettelet (teko)syitä - eli listaamasi syyt eivät ole oikeita, valideja syitä jättää matkailu väliin vaan tekemällä tehtyjä, keksittyjä. "Tekosyyhän" on melko negatiivinen käsite ainakin suomen kielessä.

Itse en täysin ymmärrä, miksi luettelemasi asiat olisivat nimenomaan tekosyitä. Jos on otettu asuntolaina, jonka maksamiseksi saadaan muutenkin venyttää senttiä, miksi olisi pakko lähteä reissuun? Tai vaikka talous ei olisikaan lainan vuoksi tiukilla, toiset eivät halua, että se menisi hyvin tiukalle. Toiset eivät myöskään jaksa/halua harrastaa budjettireissausta minimirahamäärällä vaan jos lähtevät jonnekin, lähtevät sitten kunnon hotelliin ja käyvät vähintään keskitason ravintoloissa syömässä.

Koko tämä homma tuntuisi kulminoituvan siihen, että toisille matkustaminen on suosikkipuuha-listalla häntäpäässä tai sitten siitä ei tykätä lainkaan. Totta kai on ärsyttävää, jos ja kun tällaiset ihmiset syyllistävät matkustelijoita, mutta auttaako asiaa se, että itse käyttäytyy samoin?

Lainaus käyttäjältä: "Sanela"
No, mut onpahan mukava kuulla etten ole ainoa, joka on ihan riittävästi kuunnellut huokailuja tyyliin "voi että, kyllä mäkin matkustaisin jos mulla olis varaa!" ja jolla on kärsivällisyys tuohon ruikutukseen totaalisesti loppu.

Ehkä minun näkökulmaani muokkaa se, etten itse asiassa ole itse törmännyt näihin tyyppeihin. :) Ei sinänsä, uskon kyllä, että heitä on. Se on enemmänkin ihmistyyppi, joka aina haaveilee, että olis kiva tehdä X ja Y ja omistaa B ja Z, mutta eivät tee mitään asioiden hyväksi. Joskus se on matkustelu, joskus oma kämppä, joskus uusi kampaus tai ruoanlaitto tai espanjan opettelu, mitä vain.

Ok, näissä tapauksissa syyt lienevät jossain määrin tekosyitä tai ainakin se varsinainen syy löytyy pinnan alta ja se ei liene "en halua" vaan jotain tyyliin "en uskalla", "entä, jos petyn ja se on kamalaa, hyi", "tuntisin todella huonoa omaatuntoa, koska matkustelu on humpuukia", "en edes halua, mutta jauhanpa nyt, kun tuokin tuossa luulee olevansa" jne. Sitä vain ei ole kiva miettiä tällaisia, joten on helpompaa keksiä muita, pintapuolisempia syitä.

"Olenkin jo pidemmän aikaan ottanut tavaksi heti perään tiedustella paljonko tämä huokailija saa palkkaa, koska itse olen senverran pienipalkkaisella alalla että 95 % todennäköisyydellä huokailija tienaa reippaasti enemmän kuin minä. Kun sitten olen oman tilipussini saldon tiedottanut, niin eipähän ole yksikään näistä huokailijoista tullut toista kertaa samaa virttä meikäläiselle veisaamaan"

Toisaalta, osa kyllä kaipailee lähinnä sellaista luksuslomaa. Heille minibudjetilla reissailu, halvimmissa hostelleissa tai jopa lentokentällä yöpyminen, voileivillä ja nuudeleilla eläminen jne. eivät ole vaihtoehtoja. He eivät myöskään halua/jaksa säätää vaan tahtovat koko paketin kerralla.

Katselin just pakettihintoja esim. vähän kauemmas eikä se niin halpaa ole... Thaimaahankin saa pakettikohteista maksella yli 1500e, äkkilähtöinä saa vähän halvemmalla. Kaukaisemmista ei viitsi edes puhua. ;)

annipurna

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://nomadin.vuodatus.net
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 14.12.2007, 23:38:54 »
mulle aina sanotaan että miten sä uskallat. että kyllä hekin matkustelisi mutta ei he oikein enää uskalla.... siihen vastaan aina että hyvin uskaltaa ja elämä on priorisointia. tämä vaeltajan elämäntapa on nyt mulla priorisoituna ensimmäiseksi eikä se minulta vaadi uskallusta.

tiedän useammankin ihmisen lähipiiristäni jotka ei haluaisikaan sellaista matkauselämää kuin minulla on, mutta vähintäänkin yhtä monen tiedän haluavan mutta syystä tai toisesta he eivät matkaa. yksi on jo vähän luovuttanutkin kun siippansa ei välitä reissauksesta niin laittavat rahansa kämppään ja autoon. paitsi vähän hän puheli, että tulisi mua moikkaamaan reissuun kun olen sielä :D se olisi mahtista koska hän vielä 10v sitten kierteli reppunsa kera. niin se vanha suola vaan janottaa....
..asemalla kaikuivat, kuulutukset. kutsuna jota pakoon ei paase. nouset kyytiin kerran, oot kyydissa aina....om shanti.

http://nomadin.vuodatus.net

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 15.12.2007, 01:45:11 »
Niin. miksi ei voi sanoa yksinkertaisesti, etta ei pida matkaamisesta? Joillekkin riittaa se etta ylittaa laanin rajat, ja jos siihen on tyytyvainen, niin mikas siina? kaikki vain eivat siita pida, ja toisaalta onhan se ihan hienoakin jos tuntee olevansa niin "kotona" etta ei tunne tarvetta matkustaa. Eika sen tarvitse tarkoittaa mielestani etta olisi jotenkin umpimielin tai sivistymaton. Ihan yhta lailla toinen ei tykkaa urheilusta tai ei osta niita kalliita huonekaluja kotiin koska raha menee matkaamiseen.
 Itse voin sen ainakin myontaa, eika materia olekaan minulle tarkeaa, vaikka makuni kallis onkin :).
 Sita ihmettelen kylla, etta miksi ei voi yksinkertaisesti sanoa, etta ei tunne paloa matkustamiseen? minusta se on ihan ookoo, jos ei halua menna.
 Vaikka itse olen aina valmis lahtemaan, niin en tuomitse niita jotka eivat siita pida. Kukin tyylillaan.

Mutta joo. meni ehka vahan off-topiciksi, vastataan nyt sitten kysymykseen viela:

"ei ole rahaa". henkilo oli toissa samasa paikassa kuin mina ja olohuoneesta loytyi iso plasmatelkkari, stereot, pleikkari ym ja lisaa tuli koko ajan.

"ei kerkea" noi on nyt ne kaksi jotka tulee mieleen. Ja tietty tama "ehka sitten myohemmin. Kun on  se ja se niin ei paase lahteen..."
Never Give Up.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #38 : 17.12.2007, 18:04:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Eikös se ole kokolailla tekosyyn määritelmä että todellisen syyn sijasta ("joitakin ei vaan matkustaminen kiinnosta" tai pitää sitä uutta autoa tai sohvakalustoa tärkeämpänä) kerrotaan joku omasta mielestä paremmalta kuulostava selitys (Ei ole varaa, koira/kissa/kani/hamsteri ei pärjää jne., ei voi olla erossa tyttö-/poikaystävästä/vaimosta/miehestä)

Jos todellinen syy on se, ettei kiinnosta, niin sen voi tietysti sanoa suoraan. Mutta se, jos joku sanoo, ettei ole varaa (koska rahat meni sohvakalustoon) tai ettei halua olla erossa tyttöystävästä, eivät välttämättä ole tekosyitä. Esim. joku voisi halutakin kovasti matkalle, mutta sohvakalusto vaan tuntui silti ensisijaiselta hankkeelta, jolloin kyseessä ei ole mikään tekosyy. Pikemminkin vain se tosiasia, että kaikkea ei aina saa, vaikka haluaisikin.

En ole täällä kenenkään vielä nähnyt ihmettelevän että mikä on kun kaveri sanoo ettei sitä kiinnosta matkustaa. Vaan nimenomaan sitä että sitä haluttomuutta peitellään mitä hienoimmilla tarinoilla.

En jaksa nyt lukea tätä viestiketjua läpi, joten en tiedä onko nimenomaan tässä ketjussa näitä ollut, mutta aika monta "en tajua miten joku ei halua matkustaa" -juttua olen kyllä tältä foorumilta lukenut.

Kyllä minusta yhtälailla pitkin Aasiaa reissaavien pallukoiden on tosiaankin aivan turha itkeä sisustusintoiselle kaverille kuinka heillä ei ole varaa uuteen sohvakalustoon vaikka "Kyllähän määkin sisustaisin jos ois vaan varaa".

No en tiedä. Miksi ei voisi olla pahoillaan siitä, ettei voi hankkia molempia?

Ei sillä, että ajattelisin että ihmisen pitäisi aina saada hankittua kaikki ilman kompromisseja, mutta kyllä minä sen ymmärrän, että jos joku haluaisi "ihan älyttömästi" sekä Aasian reissun sekä sohvakaluston, ja molempiin ei olisi varaa, niin se saattaa harmittaa.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #39 : 17.12.2007, 21:27:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Sunny"
Niin. miksi ei voi sanoa yksinkertaisesti, etta ei pida matkaamisesta?

Samasta syystä kuin ei voi aina sanoa ettei vaikkapa pidä tai ole lainkaan kiinnostunut lapsista, koirista, jääkiekosta, politiikasta, Pieksämäestä, kesämökkeilystä, autoista tai hevimusiikista. Tai ihan mistä tahansa. Jos jokin asia on toiselle kovin tärkeä, ei useinkaan tunnu kivalta ladata päin naamaa että kuule tuo sinun sydämenasiasi on minusta ihan turhaa touhua. Helpommalta ja kohteliaammalta ainakin joissakin tilanteissa ja varsinkin vieraampien ihmisten kohdalla tuntuu olevan jonkin sopivan tekosyyn livauttaminen.