Julkaisetko matkablogisi kirjasena?

(Luettu 10646 kertaa)

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.marketta.blogspot.com
    • Sähköposti
« : 25.09.2007, 14:05:13 »
Kirjoitin vuoden kestävältä Aasian ja Australian matkaltani 300 sivua blogia, ja aion työstää sen  lukukelpoiseksi. Tarkoitukseni on myydä kirjasta matkailumessuilla Helsingissä tammikuussa.

Tuletko myymään omaasi tai kertomaan reppureissustasi? Jakamaan pöydän ja kustannuksia?

Kirjani nimi on   "Neljän dollarin päivä. Matkakertomus Aasiasta"

Ota yhteyttä niin aletaan suunnitella,

Marketta
arketta

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 30.09.2007, 00:58:31 »
Todella hieno idea. Missa aiot kirjan painattaa ja millaisin kustannuksin? Miksi et tarjoa kirjaa kustantajille? Onko muuten Pallontallaajilla ollut omaa standia Matkamessuilla?

Itsekin koko ajan elattelen haaveita matkojeni kokoamisesta kansien valiin, mutta laiskuuttaan ja rimakauhuaan ajatus on edelleen ajatustasolla.

Itse en viela tieda talveni menoista, mutta onhan tuo tammikuu perinteisesti ollut alta pois -kuukausi...

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Blogikirja
« Vastaus #2 : 05.10.2007, 13:52:45 »
Moi!

Tammi lupasi julkaista kirjani mutta vuoden jälkeen yhtäkkiä ilmoitti että ei julkaisekaan.  Kirjastahan olisin saanut vain 2 euroa.
Kun itse painan, maksaa painatus 3 euroa, myyn sitä 20 eurolla.

Kerätään porukkaa!

Marketta
arketta

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Blogikirja
« Vastaus #3 : 08.10.2007, 02:50:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Marketta"
Tammi lupasi julkaista kirjani mutta vuoden jälkeen yhtäkkiä ilmoitti että ei julkaisekaan.  Kirjastahan olisin saanut vain 2 euroa.

Siis tarkoitatko, etta jokaisesta myydysta kappaleesta Tammi olisi maksanut sinulle kaksi euroa? Kai nyt sentaan jonkunlaisen julkaisukorvauksen olisit paalle saanut?

Eivatko antaneet minkaanlaista selitysta mielipiteen muutokseen? Kauanko sait odotella sita ensimmaista, myontavaa, paatosta kasikirjoituksen lahettamisesta?

Aiotko saada kirjasi myyntiin myos kauppoihin?

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 08.10.2007, 09:23:22 »
Kaksi euroa on normaali palkkio, ei muita summia. Ja sitten on vielä luvattava olla esillä.
Tammen kanssa odottelua kesti yli vuoden. He kiinnostuivat mutta kyseinen henkilö oli milloin lomalla milloin vuorotteluvapaalla.

Saapa nähdä, etsinkö vielä kustantajaa. Ei tunnu olevan paljon blogikirjojen julkaisijoita. Vai mitenheihin saisi yhteyttä? Mikä on sinun kirjasi?
arketta

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 09.10.2007, 00:27:21 »
Mikä on sinun kirjasi?

Mika kirja?  :D

Jos kirjasta saa vain kaksi euroa kipaleelta, niin kylla kirjoittamiset saa jaadakin haaveiksi.

Kustantamolle siis tienaa jokaisesta myymasta kirjastaan suunnilleen kymmenen kertaa enemman kuin mita antaa kirjailijalle.

Saako sita blogia kayda lukemassa jossain?

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 09.10.2007, 09:28:56 »
Sehän on mukava jos käyt katselemassa ja vaikka kerrot vaikutelma.
Koeatan oppia taittamaan sen paremmin eli että saa maan kerrallaan auki. Nyt on vielä vanhoja ja uusia sivuja sekaisinkin...

www.marketta.blogspot.com
arketta

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #7 : 09.10.2007, 09:59:41 »
Kaksi euroa on normaali palkkio, ei muita summia. Ja sitten on vielä luvattava olla esillä.

Kuulostaa aika älyttömältä palkkiolta. Eihän jotakuta tuntemattoman kirjoittajan kirjaa yleensä edes paljon Suomen pienillä markkinoilla myydä. Mutta saisihan siinä jalkaa oven väliin jne.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.10.2007, 10:20:17 »
Blogissa on oikeesti aineksia kirjaksi!
Perustravelleripäiväkirjat ovat niin mitäänsanomattomia, että niitä ei kukaan osta, mutta sun kirjoitukset ovat vähän eri näkökulmasta :) Kuvia jos on varsinkin ihmisistä, niin ne elävöittää kummasti.
ไม่เป็นไร

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Kuinka monta nimeä?
« Vastaus #9 : 09.10.2007, 10:27:40 »
Kiitos kannustuksesta. Olen katkaissut käteni pyöräillessä ja muutenkin heikossa kunnossa. Saapa nähdä jaksanko vielä puurtaa ja kun olen jo myllännyt niin pitkään juttujen parissa että en oikein osaakaan.

Mutta kuinka monella nimimerkillä vastailet? Pistääkö hallintayksikkö mitä nimiä sattuu?
Minun profiilini pitäisi kyllä olla yksi ja sama eikä salainenkaan,

Marketta
arketta

Mizzoni

• Vieras
Re: Kuinka monta nimeä?
« Vastaus #10 : 09.10.2007, 10:35:48 »
Mutta kuinka monella nimimerkillä vastailet? Pistääkö hallintayksikkö mitä nimiä sattuu?

En nyt tiedä ymmärränkö kysymystä oikein, mutta meitä on täällä varmaankin hitusen useampi kuin yksi vastailija?

Sellainen juttu tuli muuten vielä mieleen, että miten aiot markkinoida kirjaasi jos itse painat? Vaikka yhtä kirjaa kohti saisikin suuremman voiton kuin kustantajan kanssa leikkiessä, voivat omakustanteen kokonaismyyntiluvut jäädä aika pieniksi ja näin ollen tuotto samansuuruiseksi. Lisäksi siitä on varmasti rutosti vaivaa (ja kulujakin), jos itse hoitaa kaiken markkinoinnista jakeluun.

Paranemisia kädelle.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.10.2007, 10:41:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
En nyt tiedä ymmärränkö kysymystä oikein..

Tässä kohtaa vika ei varmaankaan ole viestin vastaanottajassa.
ไม่เป็นไร

viljami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 09.10.2007, 12:00:42 »

Minun profiilini pitäisi kyllä olla yksi ja sama eikä salainenkaan,

Marketta

On tainnut marketta pyöräillessään täräyttää myös pääkoppansa..

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Uuden käyttäjän hämmästys
« Vastaus #13 : 09.10.2007, 12:05:00 »
Niin kai se on, että yksi nimimerkki per käyttäjä. Kaikkien alla luki matkaajaguru. Minun nimeni alla aloittelija. Kukaan meistä ei ehkä ole antanut titteliä itselleen, joten olisi vain pitänyt perehtyä sääntöihin.

Siis saavatko kaikki kysymykseeni vastaajat lukea ne vastaukset, jotka omalta s-postiltani on jollekin lähettänyt? Tai ehkä ihan kuka vain?

Hyvähän niin.

Kysyit kirjan kustantamisen mielekkyydestä, jos kustantaja maksaa vain 2 e per kirja ja vaatii vielä ilmaisia (?) esiintymisiä? Kukahan tietää?

Minulle syy kirjani julkaisemiseen olisi ideologinen, ei taloudellinen

Neuvoja, ideoita, apua,

Marketalle
arketta

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Viljamille
« Vastaus #14 : 09.10.2007, 12:15:10 »
Niin, taisin tulla yhä enemmän ulkoistetuksi tästä meikäläisestä  yhteiskunnasta Aasian ja Australian matkan aikana.

Vasta nyt huomasin, että viestiin voi vastata joko listalle tai yksityisesti.
En kyllä mitenkään ymmärrä, miksi ihminen kirjoittaisi nimimerkillä.

Viljamista sain selville että hänkin on aloittelija ja asuu Jyväskylässä.

Me isoäidit kärsimme nimimerkkikirjoittelusta opiskeluaikana. Onko nyt taas sama sanojan piiloittelu, vai mistä kyse?
arketta

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Re: Uuden käyttäjän hämmästys
« Vastaus #15 : 09.10.2007, 12:23:14 »
Niin kai se on, että yksi nimimerkki per käyttäjä. Kaikkien alla luki matkaajaguru. Minun nimeni alla aloittelija. Kukaan meistä ei ehkä ole antanut titteliä itselleen, joten olisi vain pitänyt perehtyä sääntöihin.

Siis saavatko kaikki kysymykseeni vastaajat lukea ne vastaukset, jotka omalta s-postiltani on jollekin lähettänyt? Tai ehkä ihan kuka vain?

Kuka tahansa foorumilla kävijä voi lukea tähän ketjuun (ja muihinkin) kirjoittamasi viestit. Jos haluat yksityistä kommunikointia, voit käyttää yksityisviestejä. Lähettämäsi sähköpostit voi luonnollisesti lukea vain kyseisten sähköpostien vastaanottaja. Nuo nimimerkin alla olevat "tittelit" määräytyvät foorumille kirjoitetun viestimäärän mukaan.

Nimimerkkikirjoittelu on yleistä Internetissä, kannattaa totutella siihen. Eikä tuo pelkkä etunimen käyttäminenkään sen julkisempaa esiintymistä ole kuin nimimerkin takaa kirjoittaminen.

Ipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 09.10.2007, 13:28:13 »
Niinhän se on, että harva Suomessa pelkästään kirjoja kirjoittamalla elää. Muutamia poikkeuksia toki on, mutta lähes kaikki kirjailijat tekevät muita kirjoitustöitä tai sitten ihan muunlaisia töitä kirjailijan ammatin ohella.

Veikkaanpa, että kun matkakertomukset tuskin ovat niitä suurimenekkisimpiä, ei paljon ylitse tuon 2 euron/kirja päästä, olisi kustantaja sitten Tammi tai joku muu. Varsinkin, kun kyse on käsitykseni mukaan tuntemattomasta esikoiskirjailista, jolle tuskin maksetaan esiintymisistä tms., vaan promoa on oman kirjan ja kirjailijanuran eteen tehtävä ilmaiseksi.
Toki käsikirjoitusta voi yrittää tarjota muillekin kustantajille ja varsinkin pienemmille sellaisille, jotka ovat muutenkin julkaisseet matkustamiseen liittyvää kirjallisuutta.

Onnea Marketta joka tapauksessa projektillesi, toivottavasti teksti päätyy vielä kansien väliin!

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #17 : 09.10.2007, 15:12:18 »
Yksi mahdollinen sudenkuoppa voi olla, että matkailusta kiinnostunut kuluttaja ei välttämättä halua laittaa vähiä eurojaan jutun ostamiseen painettuna, jos se on ilmaiseksi luettavissa netistä tai vaikkapa lainattavissa kirjastosta. Suomessa matkakirjat ovat valitettavan usein kovakantisia ja painokset pieniä eli kirjat kalliita.

Kuinka usein itsekukin ostaa omakseen muita matkakirjoja kuin "pakolliset" opaskirjat? Minä olen muistaakseni ostanut kaksi suomalaisen kirjoittajan reissukirjaa viimeisen viiden vuoden aikana, nekin siksi etten päässyt niitä kirjastosta lainailemaan. Yleisesti ottaen ostelen mielestäni keskivertoa enemmän kirjoja, joten tuo kaksi on aika vähän.

Marketta

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 09.10.2007, 15:57:04 »
Ehkäpä reppureissaajan blogikirja onkin enemmän niille, joita pelottaa lähteä yksin maapallon ympäri, nojatuolimatkaajalle?
Ja kukapa haluaisi lähteä käytyään läpi minun kokemukseni. Ainakin kustantaja oli sitä mieltä että ei tämä ainakaan rohkaise omatoimimatkailuun niin kuin olin toivonut.
arketta

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 09.10.2007, 17:05:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Kuulostaa aika älyttömältä palkkiolta. Eihän jotakuta tuntemattoman kirjoittajan kirjaa yleensä edes paljon Suomen pienillä markkinoilla myydä. Mutta saisihan siinä jalkaa oven väliin jne.

2 euroa parinkympin kirjasta on aivan standardirojalti. Seka Suomessa etta muualla kirjoittajan osuus on yleensa 7.5 - 15% myyntihinnasta - tunnetut kirjailijat yleensa pystyvat neuvottelemaan paremman diilin. Kun ottaa huomioon painamis- ja oikolukukustannukset, vahittaismyyntipalkkiot ja mainointakulut, ei tama mielestani ole ollenkaan huono palkkio.

Kuten todettu, Suomessa voluumit vaan ovat niin pienet, ettei rojalteilla ela kuin ehka 10 tunnetuinta kirjailijaa. Suosittelen kaikille kirjan julkaisemisesta haaveileville kansalaisopiston englanninkurssia. Itse olen julkaissut yhden tietokirjan etupaassa yhdysvaltain markkinoille ja jo hyvin spesifit kirjat onnistuessaan saavuttavat kohtuullisia myyntilukuja maailmalla.

Diokeneksen kielikuvia lainatakseni kellarista ei monta kirjanostajaa loydy.