matkustelu elämän tarkoitus

(Luettu 16661 kertaa)

eeva

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #20 : 03.11.2007, 18:11:27 »
Mielestäni ei ole ollenkaan tyhmää pohtia näitä asioita, ja elämäntarkoitusta. Toinen kysymys onkin se, mitä pohdinnan lopputuloksena tulee tapahtumaan.

Nuorempana minäkin ahdistuin muottiin taipumisesta, vaikka seurasinkin perinteistä hyvän tytön polkua. Kun pääsin matkustelemaan, nautin siitä todella paljon ja samalla etsin levottomasti sitä jotain, mikä siellä muualla on niin paljon parempaa. Etsin parempaa elämänasennetta, levollisempaa olotilaa, luovuutta. Enkä löytänyt. Jossain vaiheessa ymmärsin, että kaikki nuo asiat ovat minun sisälläni ja kulkeutuvat mukanani kaikkialle. Voin olla ihan yhtä onnellinen ja luova omassa kerrostaloasunnossani tai sitten Soulin kaduilla.

Toki matkailu avartaa ja joissakin paikoissa vaan on se jokin erityinen tunnelma. Mutta onnellisuudestasi vastaat itse, ja omia luonteenpiirteitäsi, ongelmiasi tai selvittämättömiä päämääriäsi et pääse karkuun, vaikka kuinka matkustaisit.

Oravanpyörästä aion hypätä ihan kotimaassa ja myöhemmin, vanhempana, aion lähteä kiertämään maailmaa pidemmän kaavan mukaan, mutta en hakeakseni mielenrauhaa, vaan kokemuksia.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #21 : 03.11.2007, 18:52:51 »
Lainaus käyttäjältä: "donostia"
Nimenomaan, ja sitä paitsi ovatko ihmiset niin epävarmoja itsestään, että tarvitsevat nettipalstoilta vahvistusta omille valinnoilleen?

Näyttäkää minulle ihminen, joka ei tarvitse koskaan kenenkään tukea tai hyväksyntää tai edes peiliä itselleen. Tuli se tuki tai vahvistus sitten vanhemmilta, kavereilta, puolisolta, nettipalstalta tai ties mistä. Vaikka kenties haluaisimme itsellemme uskotella yhtä ja toista, harva kuitenkaan on niin vahva (fyysisesti tai henkisesti) että yksin pärjää katkeraan loppuun saakka.

Usein pelkkä juttelu jonkun kanssa tai vaikkapa nettipalstan lueskelu auttaa selvimään omia ajatuksia ja vahvistamaan omia käsityksiä. Vertaistuki on äärettömän hyödyllistä.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 03.11.2007, 21:06:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"

Näyttäkää minulle ihminen, joka ei tarvitse koskaan kenenkään tukea tai hyväksyntää tai edes peiliä itselleen. Tuli se tuki tai vahvistus sitten vanhemmilta, kavereilta, puolisolta, nettipalstalta tai ties mistä. Vaikka kenties haluaisimme itsellemme uskotella yhtä ja toista, harva kuitenkaan on niin vahva (fyysisesti tai henkisesti) että yksin pärjää katkeraan loppuun saakka.

Ei tietenkään kukaan pärjää ilman toisten tukea ja apua. Minusta vain tuntuu että näitä ajoittain melkein sanasta sanaan samanlaisia keskustelunaloituksia tulee hyvin usein ja samastaaiheesta. Jos varsinaisista matkailuaiheista perustetaan useita samansisältöisiä keskusteluja, niin nepä lyödään lukkoon alta aikayksikön.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #23 : 03.11.2007, 21:09:40 »
Lainaus käyttäjältä: "donostia"
Jos varsinaisista matkailuaiheista perustetaan useita samansisältöisiä keskusteluja, niin nepä lyödään lukkoon alta aikayksikön.

Näitä vähän taivaita syleileviä aiheita on ehkä vaikeampi rajata, eikä toisaalta tiedonsaannin kannalta niin tarpeenkaan. (Eikä ole moderaattorit lähiaikoina innosta piukuen hommissaan hyppineet.)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #24 : 03.11.2007, 21:50:34 »
(Eikä ole moderaattorit lähiaikoina innosta piukuen hommissaan hyppineet.)

Paitsi juuri siellä, missä tiukka moderointi on moraalin säilyttämisen vuoksi ehdottoman välttämätöntä. Kalsarikaniketjussa. :roll:

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #25 : 03.11.2007, 22:27:25 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"
(Eikä ole moderaattorit lähiaikoina innosta piukuen hommissaan hyppineet.)

Paitsi juuri siellä, missä tiukka moderointi on moraalin säilyttämisen vuoksi ehdottoman välttämätöntä. Kalsarikaniketjussa. :roll:

Jep jep. Tähän tekisi vähän mieli sanoa, että kaikki muu on tärkeää paitsi puutarhanhoito. Mutta enpä kuitenkaan sano.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 04.11.2007, 13:01:46 »
No se on faktaa että jos ei viihdy itsensä kanssa, ei ulkomaillakaan ole kivaa. Koska siellä vasta itsensä kanssa joutuukin olemaan...

Mutta jos kyse on siitä ettei viihdy Suomessa, lääkettä on todellakin saatavilla.

Muutin itse lukion jälkeen Uuteen-Seelantiin, vaikka suku kielsi ja painosti menemään heti opiskelemaan, ettei ehdi rauta jäähtyä. Loppujen lopuksi vietin kolme välivuotta, töitä tehden, matkustellen, ja Seelannissa ja Australiassa asuen. Lopulta löysin täsmälleen oman alani, ja jonkinlainen paperi on keväällä kädessä. Sen jälkeen lähden taas.

Muistan kun havahduin Australiassa noin kolmen kuukauden oleskelun jälkeen karmaisevaan tunteeseen: olin onnellinen. Joka päivä. Aurinko paistoi, ihmiset hymyilivät, tuntemattomatkin tervehtivät, perheet hulluttelivat yhdessä, papukaijat kiljuivat pihapuussa... Tajusin että ihan oikeasti, Suomessa ei ole pakko elää. Ei vaikka kuka sanoisi mitä.

Eli ei kaikki todellakaan tule maitojunalla reissuiltansa kotiin. Monet meistä palaavat (jos palaavat) hymyillen, ruskettuneina ja optimismia puhkuen. Maailma ON hieno paikka, ja naiivius kannattaa :D!

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #27 : 04.11.2007, 13:37:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Athelas"
No se on faktaa että jos ei viihdy itsensä kanssa, ei ulkomaillakaan ole kivaa. Koska siellä vasta itsensä kanssa joutuukin olemaan...

Voi olla faktaa jollekin ("This is my truth, tell me yours"). Itselleni tosin kävi niin, että joskus vuosia sitten luulin etten viihdy itseni kanssa. Sitten lähdin ensimmäistä kertaa pois, ja huomasin olleeni väärässä. En ollut viihtynyt Suomen kanssa. Lisäksi jostakin mystisestä syystä Suomen ulkopuolinen aika on ollut aina minulle paljon sosiaalisempaa kuin Suomessa vietetty eli pelkän itsen kanssa ei ole tarvinnut hengailla läheskään niin paljon.

Mutta jos kyse on siitä ettei viihdy Suomessa, lääkettä on todellakin saatavilla.

Vaikka kyse olisi todella siitä, ettei viihdy itsensä kanssa, joskus ympäristön/työpaikan/poikaystävän tms. vaihdos voi vauhdittaa uuden itsensäkanssaviihtyvän minän syntymistä. Jos asiat ovat itsen kanssa huonosti, eivät ne välttämättä ole silti yhtä kehnolla tolalla ihan joka paikassa. Erilaisia asioita tutkiskellessa ja nähdessä voi jokin vähän kallellaan ollut palikka loksahtaa päässä paikoilleen ihan vahingossa (tätä varten ei tarvitse välttämättä lähteä Ulkomaalle asti, Suomessakin voi muuttaa elämäänsä).  Ei kannata jäädä tuleen makaamaan. Epäkivankin itsen kanssa voi olla mukavaa tehdä jotakin kivaa, ja itseä kannattaa kohdella hyvin, vaikkei siitä aina tykkäisikään.

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #28 : 04.11.2007, 15:02:11 »

Voi olla faktaa jollekin ("This is my truth, tell me yours"). Itselleni tosin kävi niin, että joskus vuosia sitten luulin etten viihdy itseni kanssa. Sitten lähdin ensimmäistä kertaa pois, ja huomasin olleeni väärässä. En ollut viihtynyt Suomen kanssa.

Sama täällä muuten, paitsi ettei se Suomi ollut jonka kanssa en viihtynyt. Se oli se tietty elämäntapa, johon olin täällä ajautunut, ja josta en osannut täällä irrottautua, ja ihmiset, jotka pitivät siinä mukana. Kun tulin takaisin (vietettyäni paljon aikaa sekä yksin että ajoittain mukanani matkustaneiden ystävien kanssa), tiesin paljon paremmin, millainen se itse on, jonka kanssa on tultava toimeen loppuelämä, ja että sitä ihan totta on syytä kohdella hyvin tai elämä menee ihan väärien asioiden kanssa taistelemiseen. En ole vieläkään mikään tasapainoisen ihmisen perikuva, mutta ainakin yleensä huomaan ajoissa, kun asiat alkavat vaatia korjaamista. Silloin usein auttaa, kun ottaa vähintään muutaman päivän lähdön jonnekin ja antaa ajatusten kaikessa rauhassa hakea oikeat latunsa.

Ei ole matkustelusta minulle elämän tarkoitukseksi, mutta siihen liittyy paljon asioita, joista voi rakentua merkityksellinen elämä :D Siis jos malttaa vetää päänsä hanurista ja nähdä ympärilleen. Muut ihmiset esimerkiksi, otuksina joilta voi oppia vaikka mitä. Pässinpäisimmiltäkin yleensä oppii jotakin.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #29 : 04.11.2007, 17:18:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Kapris"
Pässinpäisimmiltäkin yleensä oppii jotakin.

Niiltä sitä vasta oppiikin. Varsinkin sitä itsetuntemusta.

annupas

• Vieras
« Vastaus #30 : 04.11.2007, 17:28:40 »
En oikein ymmärrä usein kuultua "maitojuna"-käsitettä. Tulee mieleen jonkun perähikiän pikkukylän katkerat ja vahingoniloiset ihmiset (onko niitä vielä?).  Ei kai kukaan enää lähde ulkomaille ajatellen, että tämä on nyt sitten elämän pituinen projekti, luovuttaen kansalaisuuden ja passin jo Suomen rajalla. Eikä matkustamisesta tarvitse tehdä elämän tarkoitustakaan, eikö sitä voi vain lähteä, haistella uutta ilmapiiriä ja miettiä sitten mitä seuraavaksi? Eihän ne kokemukset nyt ainakaan hukkaan mene. Ja toisaalta jos takaisin sitten palaa, niin oman pään sisällä asiat ovat toisin kuin lähtiessä, niitä kokemuksia ei sieltä kukaan vie pois.  
Ja toisaalta meillä kaikilla on ilmeisesti vaan yksi elämä, mitä se kenellekään kuuluu millä junalla takaisin tulee jos tulee?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 04.11.2007, 20:19:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Kapris"
Sama täällä muuten, paitsi ettei se Suomi ollut jonka kanssa en viihtynyt. Se oli se tietty elämäntapa

Juuri näin. Suomi on vieras maa. olen täällä turistina, ja suomalaiset ovat minulle mielenkiintoinen antropologinen tutkimus. En oikeastaan tiedä miksi; näin on vain aina ollut. Ulkomailla olen itseni, Suomessa joudun aina jotenkin jarruttelemaan persoonallisuuttani, elämäntapaani ja mielipiteitäni. Mutta ehkä se on vain opittua, enkä osaa pukea tätä kovin hyvin sanoiksi. Ulkomailla olen Strange Little Girl, Suomessa vain Plain Strange.  :D  :?
She rides rollercoasters but never screams

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #32 : 04.11.2007, 20:26:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"
Ulkomailla olen Strange Little Girl, Suomessa vain Plain Strange.  :D  :?

Heureka, tämähän sai minut hoksaamaan jotakin. En ole sen normaalimpi ulkomailla kuin Suomessakaan, mutta ulkomailla siihen outouteen on ainakin olemassa yleisesti hyväksytty selitys - se, että olen ulkomaalainen. Aivan kuten sanoit, Suomessa sitä on vain muuten outo.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 04.11.2007, 20:47:15 »
Niin, olen kylla samaa mielta etta ulkomaille ei kannata lahtea pakoillakseen ongelmia tai omaa pahaa oloa.

Mutta yksi syy, sen lisaksi etta rakastan matkustamista, on se, etta halusin tulla sosiaalisemmaksi seka "loytaa itseni". Olen aina ollut "itsetutkiskelua" harrastanut ihminen ja tavallaan suomen jurot ihmiset eivat olleet lisaamaan sosiaalisuuttani/ulospainsuuntautuneisuutta...
 Joten olen ottanut myos sen tietynlaisena haasteena, onhan se totta etta monessa muussa maassa ihmiset ovat iloisempia, positiivisempia ja ehdotomasti sosiaalisempia kuin suomessa, ja voin sanoa etta kahden vuoden jalkeen ulkomailla olen muuttunut paljon parempaan suuntaan.

Eika se pelkka sosiaalisuus, vaan tietynlainen selviytyminen, monien pelkojen voitto, ongelmien ratkaisukyky, itseluottamus, kaikki on kasvanut :).

joskus joutuu ulkomailla vahan itseaan "piiskamaan", talla tarkoitan sita etta periksi ei kannata antaa heti koska vastoinkaymisia tulee ihan samalla tavalla matkalla, ulkomailla asuessa kuin suomessakin.
 Mutta toisaalta, se etta joku mainitsi "maitojunalla kotiin palaamisesta", minusta on kuitenkin ihan jarkevaa joskus myontaa itselleen, etta "juttu ei nyt toimi, menen takaisin suomeen ja keksin suunnitelma B:n". Ei ole epaonnistumista se, etta palaa takaisin toisin kuin suunnitelma aluksi oli. Epaonnistuminen jo sanana on ihmisen luoma oma keksinto.
Never Give Up.

lewis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 05.11.2007, 18:12:39 »
mielenkiintoinen aihe! Suomen vuodenajoista vaan ei kukaan juuri maininnut...mulle ainakin talvi ei ole ikinä toiminut... siksi yritän joka talvi päästä muutamaksi kuukaudeksi lämpimään. ja onhan päivänselvää että täällä eletään talouden kasvattamisen paineessa ja luterilaisessa työmoraalin ikeessä...hetkessä oleminen unohtuu ja pohditaan liikaa kaikenlaista. kaikki pelataan varman päälle,peloitellaan kaikella  ja suojaudutaan kaikelta...höh. oikea vakuutusyhtiöiden ihannemaa :lol:  pienenä jo heti kun osasin lukea,niin mielenkiintoisinta lukemista oli ulkomaan uutiset ja kartat! lainasin kirjastosta kaikki maailman kartat ja osasin jo kolmannella luokalla suurimman osan maailman maitten pääkaupungeista ulkoa 8)   jonkinlaista vetoa siis maailmalle on ollut...noh, aika näyttää mihin sitä vielä päätyy... pikkuhiljaa...

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #35 : 05.11.2007, 18:31:31 »
Lainaus käyttäjältä: "lewis"
Suomen vuodenajoista vaan ei kukaan juuri maininnut...mulle ainakin talvi ei ole ikinä toiminut...

Eihän niitä uskalla edes mainita... Brrrrrr. Mikä piru on riivannut esi-isämme Alaskan leveysasteille paarustamaan. Aurinko tai siis sen puute on tosiaan aika ylhäällä suomipakosyylistassa. Sitä on niin paljon onnellisempi ilman mitään hyvää syytäkään, jos ei niskaan kaadu solkenaan räntää eikä puolta vuodesta tarvitse tarpoa sysipimeydessä. Onnellisuuttani nostaa jo rutosti ns. keskieurooppalainen talvi, päästään edes sohkasta ja pahimmista pakkaskeleistä.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: matkustelu elämän tarkoitus
« Vastaus #36 : 06.11.2007, 10:39:08 »
Lainaus käyttäjältä: "esmis"
Olenko siis ainoa kenen tekisi mieli ...

Meistä jokainen on oman elämänsä seppä. Jos mieli tekee, niin pakkaa kamppeet ja lähtee. Elämässä ei kadu niitä asioita, mitä teki, vaan niitä, mitä ei tehnyt. Mulla ei ymmärrys riitä niille, jotka ruikuttavat elämän kurjutta muttei tee mitään muuttaakseen sitä. Siis kun puhutaan meistä länkkäreistä, joilla todellakin on mahdollisuus pakata ja lähteä..

Kukaan muu kuin minä itse ei voi tietää, mikä minut tekee onnelliseksi ja miten minun pitää elää elämäni. Jos joku tulee onnelliseksi maatessaan elämänsä riippumatossa niin should do that! Mieheni best man on elänyt näin viimeiset 20 vuotta ja on onnellinen.

Ja minä olen jättänyt elämäni taakseni useampaan kertaan mutta riippumatossa en viihdy puolta tuntia pitempään. Olen muuttanut elinolojani siihen suuntaan, minkä tiedän tekevän minut onnelliseksi ja olen siinä tähän asti onnistunut. Ja tulevaisuus näyttää vielä paremmalta. Mutta se, mitä mä haluan, ei ole sama, mitä joku toinen haluaa. Jokaisen on tiedettävä itse, mitä haluaa ja tehtävä se. En voi sietää sellaisia ruikuttajia, joilla on oman onnensa avaimet kädessään muttei viitsi tai peräti uskalla tehdä itseään onnelliseksi.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 06.11.2007, 12:15:50 »
Elekee nyt niin vakavasti ottako :D. Samaa asiaahan me loppuviimeksi tarkoitetaan. Ei tietenkään ulkomailla joudu olemaan itsensä kanssa siinä mielessä että on yksin, vaan joutuu venymään ja kasvamaan ja oppimaan itsestänsä uutta. Ja kyllä se voi olla osa sitä prosessia että hyväksyy itsensä, jos ei sitä vielä ennen reissailujaan tehnyt. Mutta olen tavannut monta teiniä jotka vannovat lähtevänsä maailmalle sillä sekunnilla kun pääsevät lukiosta, ja heistä näkee että he vain pakoilevat omaa ahdistustaan (joka teineillä toki kuuluu asiaan). Myös sellaisten aikuisten kanssa on tullut juteltua. Ei vain välttämättä ole paras lähtökohta pitkälle reissulle, toki eräiden kohdalla he juuri tuon kasvamisen kautta päätyvät parempaan kuin mistä aloittivat, ja sehän on vain positiivista. Toiset taas sitten ovat tehneet erittäin epäviisaita ratkaisuja... Mutta sekin on elämää. Eli tämän sekavan sepustuksen tarkoitus oli tarkentaa, että totta kai ihmisiä on moneen junaan ja yhdelle käy toisin ja toiselle toisin. Pääasia että käy jotenkin (If adventures do not befall on a young lady in her home town, she must seek them abroad --- Jane Austen).

Anuu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : 12.11.2007, 19:29:56 »
Mun on pakko kysyä, oonko ainoo, jonka mielestä suomessa on ihanaa just talvet? Mä tykkään matkustaa kesällä, kun suomessa on "vaan kesä", mut haluun olla talvisin suomessa, jotta pääsen tarpoon lumessa ja palelemaan=) Oli jo kahden enemmän tai vähemmän poissaollun talven jälkeen hirvee ikävä lumee ja pimeyttä.
Toisekseen, onko teilä ollut vaikeuksii erottaa haluatteko matkustamaan/ulkomaille ahistusta pakoon vai jostain paremmasta (jos asiaa voi noin ilmasta..) syystä? Kun oon ollu tosi ahistunu nyt palattuani, tuntuu et en osaa olla tää itsevarmempi maailmalla löydetty itseni, kun ajaudun takasin siihen "rooliin"/mielentilaan missä oon hiljanen kaamosmasentuja, jolla on orastava alkoholiongelma ja sen takia tunnen jatkuvati tavallaan pettyväni itseeni. Joten suunnittelen uutta lähtöö, mut mietin että pakenenko vaan ongelmia, mitkä pitää selvittää ennemmin tai myöhemmin kuitenkin, kun suomeen taas palaan, vai osaisinko ensi kerralla palatessani säilyttää mukanani sen uuden mitä oon oppinut.
Elikkä pähkinänkuoressa haluan lähtee, mutta haluun lähtee kokeen ja oppiin (ja pakko myöntää, oleen onnellisempi, niin pakenemiselta kun se kuulostaakin), en pakoon ja en osaa jotenkin selvittää itelleni kumpaa oisin nyt tekemässä.
Viisaita neuvoja tai kokemuksia armaat kanssamatkustelijat?

leego

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 13.11.2007, 00:48:14 »
^no ei siinä mitään väärää voi olla, jos lähteminen tekee sut onnellisemmaksi, oli syy mitä oli. eiköhän elämässä ole tärkeää juurikin tavoitella sitä onnellisuutta. :)
hieman epäselväksi kyllä jäi että oletko kaamosmasentuja, vai pimeyttä&kylmyyttä rakastava?  :wink: vai eikö ne suljekaan toisiaan pois?