Pysyvä(mpi) muutto Uuteen-Seelantiin?

(Luettu 40367 kertaa)

Uppopallo

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Pysyvä(mpi) muutto Uuteen-Seelantiin?
« Vastaus #40 : 06.05.2009, 13:34:09 »
Heipsan kaikki,

nyt olisi suunnitteilla muutto töihin Uuteen-Seelantiin mahdollisesti joulun tienoilla ja kaipaisimme kovasti kokemuksia teiltä prosessin läpi käyneiltä. Olemme tutkineet kyllä immigrationin nettisivuja ja todenneet, että kovin on byrokraattista, mutta jonkinmoiset tsäänssit voisi olla kuitenkin saada viisumi  ;D Tahdottaisiin siis hakea skilled migranttina, mikäli mahdollista.

Osaisiko joku kertoa:
-Kauanko kesti hakuprosessi? Ensimmäisen paperin täyttämisestä lopullisen viisumin saamiseen?
-Saitteko helposti kaikki tarvittavat paperit? Mitä kaikkia lopulta vaadiittiin?
-Paljonko viisumihässäkästä tuli kustannuksia? Tutkinnon hyväksyttäminen, englannin testi jne...
-Minulla ja avomiehellä on sama tutkinto (eri pääaine), pitääkö kummatkin hyväksyttää silti erikseen?
-Ilmeisesti ei oo helppo löytää töitä, mutta koska on jo yliopistotutkinto takana, niin ei kovin esim baarimikoksi huvittaisi pysyvästi mennä. Onko siis kokemusta, miten vaikea saada esim kaupalliselta alalta töitä?
-Palkkataso on ilmeisesti alempi kuin täällä, mutta kuinka paljon?

Halu lähteä olisi todella korkealla, mutta katsotaan onnistuuko  :)
« Viimeksi muokattu: 06.05.2009, 14:01:46 kirjoittanut Uppopallo »
Veri vetää maailmalle...

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #41 : 07.05.2009, 06:19:07 »
-Palkkataso on ilmeisesti alempi kuin täällä, mutta kuinka paljon?

Aika paljon. Minimipalkka (kaupankassat sun muut keittiöapulaiset) on 12 dollaria/tunti, eli noin 5.20 euroa, josta lähtee verot (itselläni, köyhällä opiskelijalla veroprosentti on 20%, kämppiksilläni [sihteeri ja opettaja] 30-33%).

Tarjoilijat yms. palkataan yleensä 12-18 dollarin tuntipalkalla. Perus customer service tms. -tyyppi (vakuutus-, pankkiala jne.) saa noin $18-20/h. Yliopistotutkinnon omistava menestyvässä firmassa toimistohommissa työskentelevä ystäväni tienaa 25 dollaria/tunti. Nursen sijaiset ovat näyttäneet saavan n. $ 28-35. IT-nerot mitä tahansa $40-100 välillä.

Itse olen tehnyt hommia tutkimushaastattelijana, siinä oli ihan hyvä $19/h. Mitään ilta- tai viikonloppulisiä ei todellakaan ole, pyhäpäivänä saa puolitoistakertaisen palkan. Pakko se on myöntää että välillä on ikävä Siwan kassalle, kun parissa viikossa pystyi tahkoamaan 800 euroa, joka on opiskelijalle aimo summa rahaa typerästä ja ei-mitään vaativasta työstä...

Toki sitten pitää muistaa että eläminen on paljon halvempaa. Vuokra ja ruoka irtoaa (kämppissysteemillä) isoimmassakin kaupungissa 300 eurolla kuussa.

www.seek.co.nz on hyvä sivusto työnhakuun!
« Viimeksi muokattu: 07.05.2009, 06:21:45 kirjoittanut Athelas »

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 07.05.2009, 09:42:34 »
Tällä hetkellä tuntuu olevan melko vaikeaa löytää töitä täällä, moni tuttava on melko epätoivoinen kun duunia ei tunnu irtoavan vaikkei olisi kovin valikoivakaan. Johtunee varmaan siitä kun on "välikausi" menossa, ei kesä eikä talvi, ja taantuma varmaan myös vaikuttaa. Itse olen kahvilassa töissä, palkka sen päätähuimaavat 12,5$/h, minimipalkka siis. Onneksi pikkupaikkakunnalla saa asunnon käytännössä ilmaiseksi.

Onko Athelas täällä wh-viisumilla vai jollain muulla? Mietin vaan jos haluan pidentää oleskeluani täällä kun wh-viisumi umpeutuu muutaman kk:n päästä. Melko helposti ilmeisesti työluvan saa jos on vaan työnantaja, joka auttaa sen hankkimisessa.

Uppopallo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 07.05.2009, 10:29:52 »
Tästä vois saada ehkä vähän osviittaa:
http://www.emigratenz.org/Work.html

Kommentteja otetaan mielellään vastaan myös muuhun kuin palkkaan liittyen.
Veri vetää maailmalle...

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #44 : 07.05.2009, 11:32:46 »
WeeHoolla joo, opiskelijaviisumihakemus on byrokratian rattaissa jossain, ja näyttää pahasti siltä että myöhästyy koulun deadlinesta. Eli joudun siinä tapauksessa heinäkuussa kotimatkalle.

isa03k

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 09.05.2009, 23:43:30 »
Voi kamala mulla tulee ihan huono omatunto tässä kun ittelle hyppäys "lahden" toiselle puolelle Australiasta oli pakon ja tuolla jo mainitun sydänsurujen siivittämä. Taakse jäivät poikakaveri (tosin ex siinä vaiheessa) erittäin hyvä suomalainen ystävä ja kämppis ja rakastamani kotikakaupunki 7 kuukauden ajalta Sydney. Olin viettänyt Ausseissa 12kk ja hain boarding visan eli 30 lisäpäivää sanomalla että haen turistiviisumia koska en halunnut riskeeraa feikkihakemusta toisen vuoden working holiday-viisumiin. (paluu Ausseihin jossain vaiheessa edessä)
Jo pelkkä jatko-turistiviisumi olisi vaatinut kalliit lääkärintarkastukset ja röntgenin (jos olet yli 12kk yhtäjaksoisesti) Tiesin kuitenkin, etten haluaisi samaan jamaan kuin israelilainen exäni joka teki töitä mistä sai viisumin puutteessa. Olin saanut netistä wh:n Uuten-Seelantiin noin 10 tunnissa kuukautta aikasemmin joten päätin raskain mielin lentää sinne.

Aucklandissa heinäkuun lopussa oli KYLMÄ. Ja melko sateista.(no okei sama Aussit talvella) Vietinkin ensimmäiset 12h skypessä Ausseihin ja valitellen surkeaa tilaani.. ;) Mutta koska mulla oli noin 150 dollaria kun tulin maahan oli pakko etsiä töitä. Mulla menikin täysin rutiinilla seuraavana aamuna pankkitilin avaus, NZ sim-kortti, cv:den tulostaminen ja jaku ja sain koeajan yhteen baarin seuraavaksi päiväksi.  Sain myös töitä eräästä hostellista majotusta vastaan, jossa vietinkin sitten seuraavat 7(!)kk :D Ensimmäiset 2kk taivastelin 4e:n tuntipalkkaa ja kävikin motivaation päälle lyhentää Suomeen luottovelkaa kun tienasin kuukauden menojen jälkeen osa-aikatöillä (10NZD verojen jälk. eli se 4e) 300e.. 
Tein viimeiset 4kk kahta työtä, kokopvtöitä(16NZD)baarissa ja osa-aikaista hostellissa. 65h/viikko toi noin 200e käteen kun sain ilmaisen ruoan töissä ja ilmaisen asumisen. Ja myöskin ikävöin Suomen palkkoja ja sivistin yö- ja iltalisistä kiwi-kollegoitani. ;)

Grazy but true, 7kk Uudessa-Seelannissa ja olin koko ajan Aucklandissa! Suosittelen kiertelemään, maa on upea! Oli aika hauska kun myin jatkuvasti matkoja hostellini respassa ympäri maata enkä ollut itse nähnyt mitään.. :D Ja harmitti tietenkin, mutta joku kerta sitten kun asun Ausseissa niin uudestaan. :)
Kävin sentään hostellini "travel deskin" hommaamalla vuokra-autolla kaverin kanssa Coromandelissa vikana päivänä. 4 kuukaudessa säästi senverran mitä Suomessa tiukasti eläen 1,5 kuukaudessa. Että suosittelen tienaamaan kotomaassa jos mielii lomalle tonnepäin maailmaa.

Itse olen ihan heikkona saarelaisiin (islander), löysin Ausseista jo Tongalaisen ja Aucklandissa kun olin exästä yli päässy (huhhuh 4kk laput silmillä :P) oli säätöä niin maorin, samoalaisen ku tongalaisenki kanssa, tottakai yks rugbyn pelaaja myös. ;) Mutta vahingosta viisastuneenä en alottanu mitään sen vakavempaa. Tietysti helposti sanottuna mutta kun tarpeeks iso kuhmu tulee niin osaa lopettaa pään takomisen seinään. (matkustelu+ihmissuhteet= fifty sixty tsäänssi nykästyyliin ilmastuna ;))
« Viimeksi muokattu: 09.05.2009, 23:51:24 kirjoittanut isa03k »

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #46 : 22.05.2009, 10:23:44 »
Islanderit on hurmaavia, mutta täytyy kyllä sanoa että mulle kulttuurierot ovat liian suuret... Jopa niiden kanssa jotka ovat ikänsä täällä asuneet. Valkoisten seelantilaisten kanssa sen sijaan näen elämän suuret asiat aikalailla samalla tavalla. Vaikka toki voisi se oikea brown boykin osua kohdalle, eihän sitä koskaan tiedä.

poppis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sandranikola@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #47 : 04.07.2009, 18:18:16 »
Terve,

vaihtarivuoden ja muutaman lyhyemmän vierailun jälkeen edessä on nyt sitten pysyvämpi muutto tuonne lampaiden luvattuun maahan. Olin ain kuvitellut että opiskelu ei lukukausimaksujen vuoksi olisi mahdollista, mutta kun viimein uskaltauduin selvittelemään asioita vähän tarkemmin niin asiat sutjiutuivatkin mallilleen. Kallista lystiähän se on, muttei mitenkään mahdoton vaihtoehto, ja tammikuussa lähenkin Victoria Universityyn tekemään kolmen vuoden BoA-tutkintoa.

Eli mikäli haluat pidempiaikaista viisumia sinne Seelantiin eikä skilled immigrant onnistu niin opiskelijaviisumi on budjetista riippuen ihan näpsäkkä vaihtoehto. Kilroy Educationilla on sitäpaitsi kolme yhteistyöyliopistoa siellä ja heiltä saa ilmaiseksi opintoneuvontaa ja apua kun vaan soittaa ja varaa ajan.

Uppopallo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 05.07.2009, 18:53:39 »
Joo, kuulostaa hyvältä. Me ollaan kuitenkin kummatkin jo opiskelut opiskeltu, joten meille tuo ei oo se paras vaihtoehto. Varmasti hyvä vinkki muille kuitenkin :)
Veri vetää maailmalle...

aseak

• Aloittelija
    • Profiili
Asuminen Uudessa-Seelannissa
« Vastaus #49 : 23.03.2010, 23:52:52 »
Hei, onko kukaan asunut tai asuuko tällä hetkellä jossain päin Uutta-Seelantia? Olne lähdössä viikon päästä muutamaksi kuukaudeksi työharjoitteluun Gisborneen ja olisi kiva tietää vähän kommenttia ja kokemuksia, maasta ylipäätään, ihmisistä työskentelystä tai jos on käytännön vinkkejä tai suosituksia yms yms.

Ja toki olisi kiva treffata myös ehkä suomalaisia välillä jos samoille kulmille sattuu  ;) Kaikki kuulumiset ja yhteydenotot tervetulleita vaikka olenkin "vain" 3 kuukautta siellä.
Jänskättää!

(Asiasta myös toinen viesti: http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=22940.0)

finnkiwi

• Vieras
« Vastaus #50 : 25.03.2010, 02:56:02 »
kyllahan meita suomalaisia on taalla NZssa jonkun verran, Gisbornesta en kylla tieda onko kukaan sinne eksynyt :)

www.finnishsociety.co.nz ja facebookista loytyy myos! tervetuloa tanne, NZ on kiva maa!
kesa alkaa olla ohitse joten muista pakata myos lampimampia vaatteita mukaan.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #51 : 04.04.2010, 18:31:21 »
Ei kellään sattuis olemaan tarkempaa tietoa, miten käy jos lähden vuodeksi tai kahdeksi opiskeleen (masters) ja haluankin jäädä sinne töihin? Alana on todennäköisesti turismi (siis siitä on jo bachelor, masters tod näk jotain sinne päin), joten luulis Uudessa-Seelannissa olevan sillä saralla töitä..?
Ja toinen juttu, jos mä saisin opiskeluviisumin, niin pääsiskö puoliso siinä "siivellä" vai pitäiskö sen hakea sit esim skilled migranttina tai jonain muuna?
Nyt vielä kun keksis että mistä sais rahat tuohon opiskeluun, muualtako pankista  :P

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 04.04.2010, 20:39:15 »
Ei kellään sattuis olemaan tarkempaa tietoa, miten käy jos lähden vuodeksi tai kahdeksi opiskeleen (masters) ja haluankin jäädä sinne töihin? Alana on todennäköisesti turismi (siis siitä on jo bachelor, masters tod näk jotain sinne päin), joten luulis Uudessa-Seelannissa olevan sillä saralla töitä..?
Ja toinen juttu, jos mä saisin opiskeluviisumin, niin pääsiskö puoliso siinä "siivellä" vai pitäiskö sen hakea sit esim skilled migranttina tai jonain muuna?
Nyt vielä kun keksis että mistä sais rahat tuohon opiskeluun, muualtako pankista  :P

Puoliso ei pääse siivellä mutta jos ikää ei ole liikaa, niin W&H -viisumilla vuosi järjestyy helposti. Siitä sitten W&H -vuoden jälkeen työnantaja sponssiksi ja työviisumi taskuun.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #53 : 05.04.2010, 01:14:02 »
^No höh! Taitaa tuolla toisella puoliskolla olla siihen mennessä ikää jo 30v, joten voi olla ettei ehdi siihen. Tosin, se on kanadalainen, joten niillähän voi tietty olla eri säännöt. Noh, ei auta kuin tutkia asiaa ja suunnitella.  ;D

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #54 : 11.04.2010, 04:56:40 »
^ Asiaa tarkemmin tutkittuamme, tajusimme että tuo significant other pääsisi ilmeisesti helpostikin maahan, kun on shortage listin työntekijä ja alan koulutuskin löytyy.
Nyt vaan alkoi itää idea jos itse (rahan puuttessa) ei lähtiskään opiskeleen, vai esim WH:lla katteleen ja toivois että kävis niinkuin jollekin tässä ketjussa aikaisemmin, että löytyi _oikea_ työpaikka vaikka wh:lla menikin eka. Tuommoinen mäihä mahtoi tosin olla onnenkantamoinen, eikä yleinen juttu, mutta ainahan sitä saa yrittää?
Onko se 3kk:n raja tosiaan niin tiukka, et sen yli ei voi tehdä töitä samassa paikassa? Ikäväkseni hedelmänpoiminta yms hanttihommat ei kiinnosta, vaan oisin nimenomaan sääntöjen vastaisesti menossa sinne ettimään oikeeta työtä. Hyi hyi mua.  ;D

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 22.04.2010, 01:23:08 »
Eipä tuota 3kk rajaa taida juurikaan kukaan valvoa, suurin osa tuntemistani täällä wh:lla olleista ovat tehneet kauemmin kuin tuon ajan töitä samassa paikassa, jotkut olleet jopa koko vuoden tai pidempäänkin.

Tuosta maahan jäämisestä opiskelun jälkeen, tarvitsee tosiaan työnantajan joka sponsoroi työluvan. Työnantajan täytyy todistaa ettei ole mahdollista saada kiwiä tähän työhön(paitsi shortage listillä olevissa ammateissa, joihin matkailu ei kuulu), joten ihan simppeli prosessi se ei ole...Nimimerkillä kuukausi sitten työluvan saanut, melkein 5kk paperisodan jälkeen! Saatoin kyllä rikkoa jo jotain ennätyksiä tuon kanssa, normaalisti työlupien käsittelyajat on jotain 30pv luokkaa. Laman myötä immigration täälläkin tiukentanut vaatimuksiaan.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #56 : 22.04.2010, 02:45:09 »
^ No mietinkin, et miten sitä 3kk:n rajaa valvottaiskaan! Hyvä tietää  ;)

Vitsin säätämistä noiden työlupien kanssa joka paikassa...! Minä heitän kohta kaikki suunnitelmat romukoppaan ja tuun takas Kanadaan, kun poikaystävän (ajan myötä common law partner) siivellä helpommin. Kumpaakaan meistä ei tosin innosta kovin Kanadassa asuminen, talvi sucks!!  ;D

JuhaL

• Aloittelija
    • Profiili
Pysyvä muutto Uuteen-Seelantiin
« Vastaus #57 : 04.01.2011, 00:05:35 »
Onko kenelläkään kokemusta asumisesta Uudessa-Seelannissa? Jostain syystä olen sinne aina halunnut, keväällä olisi mahdollista lähteä ja vaimokin on suostuvainen. Joten mikä ettei, kerran täällä vain eletään.

Emännällä on täällä Suomessa ravintola, ideana onkin tällähetkellä et mitä jos muutettaisiin ja laitettaisiin sinne pystyyn joku skandinavialainen juottola/ruokapaikka. Onko tälläisiä miten tuolla, eli onko kova kilpailu? Idea olisi siis oikeasti "nordic" niin ruokien kuin juomienkin puolesta.

Itselleni olisi tärkeetä luonto ja uusien asioiden näkeminen, varsinkin tuollaisessa maassa missä sitä näkemistä piisaa. NZ ei maana iso ole, Suomen kokoluokkaa joten sinänsä ei hirveesti varmasti ole väliä mihinpäin muuttaa kun kaikki on kuitenkin lähellä loppupeleissä, en kuitenkaan haluaisi asua missään perus betoniviidakossa.

- Etelä- vai pohjoissaari? Olen mukavuudenhaluinen eli ilmasto ja muutenkin "elinolosuhteet" kuten nopea netti jne tärkeitä.

- Missä olisi hyvät olosuhteet tuonlaiselle ravintolalle? Eli tarpeeksi väkeä, sanotaan et n. 30.000 olisi minimi, ilmastohan on tärkeä myös tälläiselle liiketoiminnalle. Elän siinä käsityksessä että uudessa-seelannissa ilmasto todellakin vaihtelee, eli ihan sateisimmalle seudulle ei varmastikaan kannata lähteä.

- Muita asioita mitkä pitäisi ottaa huomioon? Muuttaminen ja "työluvat" + jatkoa ajatellen ihan kansalaisuuden saaminenkin on vissiin kohtuu helppoa uudessa seelannissa? Sinne ei ns pummeja oteta, tai siis niitä ei elätetä mutta ne jotka itse rahansa tuo ja työnsä tekee on tervetulleita. Näin olen käsittänyt?

Ei me sinne kylmiltään olla muuttamassa. Kevättalvella pitäisi ottaa lennot ja käydä tutustuun johonkin sopivaan kohteeseen, pitäisi vaan keksiä mikä kaupunki se kohde olisi.

Wellington, Blenheim, Christchurch ja New Plymouth on paikkoja mitä olen "sillä silmällä" katsellut. Osaako joku kertoa noista tarkemmin? Pieni rikollisuus ja muutenkin kaikinpuolin mahdollisimman "letkeä" paikka saisi olla. Voi olla että se paikka ei ole mikään noista mitä itse olen ajatellut. Siksi tänne kirjoittelenkin, jos joku paremmin uudesta-seelannista tietävä osaisi auttaa.

e: Saako EU ajokortilla ajella autolla? Tonne kun lähdetään "katsastaan paikkoja" nyt parin kuukauden päästä niin ehdottomasti pitää saada vuokra-auto alle.

Siirsin viestin aihetta käsittelevään ketjuun. Tästä ketjusta voit löytää myös vastauksia kysymyksiisi. Heloriina/mode
« Viimeksi muokattu: 04.01.2011, 00:43:38 kirjoittanut JuhaL »

Kolmipainennaama

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pysyvä muutto Uuteen-Seelantiin
« Vastaus #58 : 05.01.2011, 09:01:33 »
Ollaan nyt asuttu tyttöystävän kanssa täällä 10kk ja ollaan tykätty. Ollaan syöty aika paljon ulkona, muttei kertaakaan olla törmätty skandinaaviseen paikkaan. Pohjois-saarella on tarjolla paljon aasialaista ruokaa. Muuten paikalliset on aika paljon pikaruoka kansaa. Turisteille myydään paljon paikallista lammasta.
Ollaan tavattu monta paikallista, jotka valittaa kunnon riistaruoka ravintoloiden puutetta. Täällä voit saada peuraa ja harvinaisesti myös vuohta. Lisäksi ollaan huomattu, että possu on paljon harvinaisempaa, kuin nauta, lammas, tai kana.

Tossa olet kyllä melko väärässä, kun sanot, ettei ole paljoakaan väliä mihinpäin muuttaa. Kaikki paikat on todella kaukana toisistaan. Täällä ei ole moottoriteitä, vaan kaikki tiet on pääsääntöisesti mutkateitä, joissa rajoitus on 100km/h, mutta harvoin sitä satasta pääsee rullaamaan.

Jos haluat yli 30000 asukaan kaupunkiin muuttaa, valinta ei ole kovin vaikea. Eteläsaarella niitä taitaa olla viisi, pohjois-saarella alle viisitoista. Niistäkin on helppoa vielä tiputtaa muutama paikka pois, eli ei muuta kuin tutustumaan. Itse työskenneltiin 450 ihmisen kylässä, mutta päivittäin siellä vieraili n. tuhat turistia. Eli kyllä tänne voi pienempiinkin paikkoihin ajatella ravintolaa. esim. siinä kylässä ravintoloita oli ainakin seitsemän, mikä on vähän liioiteltua pelkästään paikallisille.

Netti ei ole nopea missään, mutta kaupunkien ulkopuolella on vielä useita alueita, johon nettiä ei tule ollenkaan. varsinkin etelä-saarella. Kaikkialla on turisteja ja kaikkialla on mahdollisuudet pistää tuottava ravintola pystyyn, periaatteessa se riippuu siitä, minkälaisessa ilmastossa itse haluatte aikaanne viettää.

Kyllä tänne pitäisi olla kohtuu helppoa saada työviisumi ja varsinkin kansalaisuus.

New Plymouth on todella mukava kaupunki, mutta ehkä vähiten turistien suosima, koska on niin kaukana kaikesta muusta. Wellington ja Chch on suurkaupunkeja, mutta molemmat aktiivisia maanjäristysalueita. Blenheim on taas US:n viinikeskus, mutta se on vähän niinkuin läpikulku kaupunki. Itse ehdottaisin Napieria, Taurangaa tai etelästä Queenstown tai Wanaka. Ne on kyllä ehdottomia suosikkeja. Jos joku kolmesta suurkaupungista, sanoisin wellington. Wellingtonistakin vaan on pitkä matka joka paikkaan, paitsi lentäen..

Mulla on kv-ajokortti, mutta ei ne ole kysynyt edes suomen korttia vuokratessa, tai osteaasa auton. eli suomalainen kelpaa hyvin. Suosittelisin vuokraamaan asuntoauton, jos ei pelota ajelaa semmoisella vieraassa maassa, väärällä kaistalla..
Niin ja kannattaa varata se auto jo nyt, voit säästää pitkän pennin. Ja kannattaa vuokrata auto Aucklandista (olettaen, että sinne lennätte) ja palauttaa se Christchurchiin, koska lento takaisin aucklandiin on paljon halvempi, kuin lautta takaisin pohjoiseen+bensat.

Jotain tuli nyt oksennettua, kysy ihmeessä tarkemmin jos jotain haluat tietää. Oli niin paljon tekstiä, että millään ei saanut kaikkeen otetta.
Kulje maisemareittiä, löydä se itse.

Zero

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #59 : 25.04.2014, 11:49:22 »
Itse olen kanssa miettinyt Uuteen-Seelantiin muuttoa. Olen velaton, että siinä mielessä olis helppoa lähtee.
« Viimeksi muokattu: 28.04.2014, 17:11:12 kirjoittanut Zero »