Hepatiitit A ja B

(Luettu 59210 kertaa)

Zadie

• Tosireissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #20 : 01.08.2006, 20:31:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Essen"
Twinrixiä ottaessa mulle sanottiin myös ensin, että vaikutus kestää kymmenisen vuotta, mutta nyt kun hetki sitten kävin ottamassa viimeisen piikin sanottiinkin, että vaikutus kestää loppuelämän... Ainoastaan mikäli vaikka joskus parinkymmenen vuoden kuluttua muuttaisin pysyvästi jonnekin todella hepatiittiselle alueelle joutuisin ottamaan vielä yhden tehosteen. Tiedä sitten...

Pari viikkoa sitten, kun otin viimesen Twinrix-rokotteen, miulle sanottiin, että vaikutus kestää kymmenen vuotta. Alkaa vaan mietityttämään, että tietääköhän kukaan, kuinka kauan se vaikutus oikeesti kestää  :roll: .

Essen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #21 : 01.08.2006, 20:45:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Zadie"
Twinrixiä ottaessa mulle sanottiin myös ensin, että vaikutus kestää kymmenisen vuotta, mutta nyt kun hetki sitten kävin ottamassa viimeisen piikin sanottiinkin, että vaikutus kestää loppuelämän... Ainoastaan mikäli vaikka joskus parinkymmenen vuoden kuluttua muuttaisin pysyvästi jonnekin todella hepatiittiselle alueelle joutuisin ottamaan vielä yhden tehosteen. Tiedä sitten...

Pari viikkoa sitten, kun otin viimesen Twinrix-rokotteen, miulle sanottiin, että vaikutus kestää kymmenen vuotta. Alkaa vaan mietityttämään, että tietääköhän kukaan, kuinka kauan se vaikutus oikeesti kestää  :roll: .

Toivottavasti joku tietää viimeistään silloin kymmenen vuoden päästä... :)
"Olen idealisti. En tiedä mihin menen, mutta olen matkalla."

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #22 : 01.08.2006, 22:12:37 »
Itselläni on tuo twinrix-rokote, tai no kaksi piikkiä otettuna. Kolmas otetaan joulukuussa. (6kk tulee täyteen sillon)

Itselläni on myös hieman ristiriitasta tietoa tuosta rokotuksesta. Kouluterkkari sanoi, et se on voimassa 20 vuotta.(siitä ensimmäisestä piikistä lähtien)
No, kävin sitten paikkakuntani terveyskeskuksessa ottamassa piikin ja sanottiin, että noilla kahdella piikillä suoja on 20 vuotta ja jos ottaa vielä sen kolmannen, niin suoja riittää koko loppu elämäksi.  :o

Itselleni tuli muutamia pikku oireita. Rokotuskäsi(vasen) ei tahtonut liikkua pariin tuntiin :D Myös kovat lihassäryt oli. Ei kuitenkaan mitään sen vakavampaa.

Aika hintavahan tuo on(53euroa/piikki), eli toista kertaa en haluaisi noita maksella..

Remez

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - Remez_@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #23 : 03.08.2006, 19:30:14 »
Olen ottanu sen missä tulee kaks piikkii.. toinen sit 6-12kk ekan pistoksen jälkeen. Mut kokemuksesta ei paljoa. Sain jonkun alottelevan hoitajan joku melkee katko sen neulan mun olkapäähän, ja rupes tulee verta, nam nam. oli hyvä antaa sille lupa tehä se. Mut ei siin oo mitää pahempia jälkivaikutuksia, käsi ehkä seuraavan päivän vähän jäissä..

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #24 : 03.08.2006, 20:50:45 »

Toivottavasti joku tietää viimeistään silloin kymmenen vuoden päästä... :)

Jos varmaksi haluaa tietää, niin ei muuta kuin verikokeeseen vasta-aineita mittaamaan.

Sehän on myös fakta, että kaikille ei B-hepatiittia vastaa tule vastustuskykyä ollenkaan, joten ilman henk. koht. verikoetta ei ikinä voi olla varma.
Lainaus käyttäjältä: "Remez"
Sain jonkun alottelevan hoitajan joku melkee katko sen neulan mun olkapäähän, ja rupes tulee verta, nam nam. oli hyvä antaa sille lupa tehä se. Mut ei siin oo mitää pahempia jälkivaikutuksia, käsi ehkä seuraavan päivän vähän jäissä..

Neulan katkominen (mitä "melkee" nyt sitten tarkoittaakaan) ei varmasti kuulu asiaan, mutta käsittääkseni verentulo ei ole mitenkään riippuvainen hoitajan kokemuksesta; se ihan säkästä kiinni että sattuuko neula rikkomaan jonkun pintasuonen vai ei.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Fosse

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.world66.com/member/fosse
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #25 : 20.10.2006, 20:36:31 »
Mitä olen muutaman eri lääkärin kanssa noista vaikutusajoista keskustellut  niin homma tuntuu menevän niin että mitä enemmän lääketiede kehittyy ja tietoa kertyy niin sitä myötä vauikutusaika pitenee. Pari viikkoa sitten kun kävin hakemassa B-hepatiitin niin lääkäri sanoi että vaikutusaika on 20v mutta muutaman vuoden päästä voi olla että se on jo loppuelämän kattava.  Kiinnostavaa nähdä esim.2010 mitä silloin sanotaan piikkien kestoista  :D

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #26 : 22.10.2006, 01:42:20 »
Pari ensimmäistä Twinrix piikkiä tuli otettua ihan aikataulun mukaisesti mutta viimeisen unohdin kokonaan ja kului sit yli vuoden siitä ensimmäisestä (6kk suositus).
Kuitenkin kerrottiin viimeisen piikin yhteydessä ettei tällä myöhästymisellä pitäisi olla mitään merkitystä.
Mene ja tiedä sitten...

10v kuluttua varmaan viisaampi jos oma hepasuodatin oli täynnä reikiä :cry:

sdsz

• Reissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #27 : 22.10.2006, 03:27:35 »
Eikös se mene hiukan näin, että pelaa mieluummin vähän varman päälle, kuin sitten viettää lomansa iloisesti leväten sairaalassa?

Itse siis olen ottanut Twinrixin.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #28 : 25.10.2006, 19:28:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Jos varmaksi haluaa tietää, niin ei muuta kuin verikokeeseen vasta-aineita mittaamaan.

Ite olen testauttaas noita vasta-aineita lahitulevaisuudessa, ainakin taallapain maailmaa se on ihan normaalia. B-hepa tarttuu kuitenkin 100 kertaa HIVia tehokkaammin.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

llumi

• Aloittelija
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #29 : 26.10.2006, 02:33:46 »

Twinrixin valmistajan lääke-esittelijä kertoi, että vaikutusaika luultavasti on ns. lopullinen. Lupaavat kuitenkin nyt vain 10-20 vuotta, kun ei sitä rokotetta ole valmistettu kuin tuon aikaa, joten varmaa tietoa ei ole.

Shaon

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - Sla__88@hotmail.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Shaon3/blog/
    • Sähköposti
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #30 : 01.11.2006, 11:54:15 »
Jep.. otin kanssa twinrixin ja sanottiin että ainakin kymmenen vuotta pitäisi kestää, on vissiin jonkin verran yksilöllistä miten kauan on suojassa A- ja B-hepatiitilta? Tammikuussa pitäisi käydä ottamassa kolmas ja viimeinen piikki.. (pelkään piikkei!! :shock: )
There is a difference between living and being alive-

Nothing is as soft as water. Yet, who can withstand the raging flood?

kiirus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #31 : 01.11.2006, 13:33:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Elisabeth"
Aika hintavahan tuo on(53euroa/piikki), eli toista kertaa en haluaisi noita maksella..

Jos olettaa maailmankehityksen jatkavan samaan suuntaan, kuin viimeiset pari sataa vuotta, ei tollanen rokoitus maksa kymmen vuoden päästä kuin muutaman euron. Viimeistään siinä vaiheessa kun patenttisuojat menevät vanhaks.

Eli en meinaa hankkia elinikäistä suojaa nyt tämänhetkisellä hintatasolla.

nti

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - karoliinavirta@hotmail.com
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #32 : 01.11.2006, 14:07:11 »
Itse olen ollut töissä alalla, jossa näitä piikkejä annettiin. (Minä en antanut, olin toimistotyöntekijä :) ) Me sanoimme molemmista rokotteista Havrix (A-heb.) ja Twinrix (A&B), että ovat voimassa ainakin 20 v., tod näk elinikäinen.

Ja onhan se ymmärrettävää, että ei aivan tiedetä vielä tarkkaan kuinka kauanksi aikaa suoja tulee. Ei näitä rokotteita kuitenkaan ole keksitty satoja vuosia sitten. Liioittelua, tiedät ;)

Itse olen tämän twinrixin ottanut, on sitten molemmat rokotteet hoidettu, vaikka hintaa tuli hieman enemmän. Omasta mielestä kuitenkin pieni säästö, jos miettii, että jossain vaiheessa pitäisi vielä ottaa B-hepatiittia vastaan rokote, kun säästin ns. väärässä paikassa ja otin vain havrixin.
Ja itse uskon tähän, että suoja on elinikäinen!

dimahaiel

• Aloittelija
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #33 : 17.04.2007, 22:15:49 »
Jossakin kohtaa tuolla joku huomautti, että Twinrix olisi voimassa vasta n 1kk ottamisen jälkeen, elikkäns tarkoittaakohan tämä sitä, että suoja on voimissaan vasta kahden piikin jälkeen?

Oman reissun alkuun on pari viikkoa (ja Itä-Eurooppaan kolmeksi viikoksi olen matkalla), joten jos ylläoleva pitää paikkansa, niin olisiko järkevämpää ottaa vain Havrix, joka on voimassa jo 2 viikkoa ottamisen jälkeen? Etenkin kun tarkoituksena ei ole lähteä reissuun naimaan ja verivaloja tekemään. :)
 will leave only to come back.

Mona

• Aloittelija
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #34 : 18.04.2007, 20:35:46 »
No itse hankin Twinrixin tossa vajaa kuukausi sitten Tunisian matkan takia, ja terveydenhoitaja sanoi, että lääke suojaa jo ensimmäisen pistoksen jälkeen. Täysin varma ei kuitenkaan ikinä voi olla, ja siksi suositellaan, että pistoksia otattaa ainakin kaksi. Kuukausi taitaa siis olla se aika niiden kahden pistoksen välissä.

Sain Twinrixin apteekista noin 45:llä eurolla/pistos.
Eli kalliiksi tulee mutta toisaalta voi miettiä kumpi on pienempi paha: hankkia kallis rokote tai saada A- tai B-hepa. Kumpikin taitaa vielä olla elinikäisiä tauteja (saatan nyt kyllä lasketella pajunköyttä).

Mutta Havrixiin etuna on juuri se veriteitse tarttuva B-hepa, jolta Twinrix myös suojaa. Ja naisille varsinkin, säärikarvojen ajelu on aika riskialtista hommaa tämän kannalta, jos ei mitään suojaa ole.

Olen siis vahvasti Twinrixin kannalla.

renne

• Himoreissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #35 : 18.04.2007, 20:46:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Mona"
Ja naisille varsinkin, säärikarvojen ajelu on aika riskialtista hommaa tämän kannalta, jos ei mitään suojaa ole.

Voitko hitusen selventää miksi juuri säärikarvojen takia? Jos meinaan käyttää omaa höylää ja pitää sitä hygieenisesti niin mikäs riski siinä piilee?

Mona

• Aloittelija
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #36 : 20.04.2007, 18:29:04 »
No siis lähinnä sitä tässä yritin hapuilla, että varsinkin lämpimissä maissa haavat ei kovin nopeasti parane, ja B-hepatiittihan tarttuu verikontaktissa. Tällaista vainoharhaista varmistelua siis. :) Voin myös olla väärässä.

Alxity

• Tosireissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #37 : 08.05.2007, 10:30:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Mona"
Sain Twinrixin apteekista noin 45:llä eurolla/pistos.
Eli kalliiksi tulee mutta toisaalta voi miettiä kumpi on pienempi paha: hankkia kallis rokote tai saada A- tai B-hepa. Kumpikin taitaa vielä olla elinikäisiä tauteja (saatan nyt kyllä lasketella pajunköyttä).

A-hepatiitti ei kroonistu, mutta on kyllä joka tapauksessa paha tauti. B-hepatiitti jää joillekin ihmisille krooniseksi ja voi pahimmillaan johtaa jopa maksakirroosiin ja sitä kautta maksasyöpään.

Mossad

• Reissaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #38 : 14.05.2007, 10:12:44 »
Osaako kukaan sanoa, että saisiko pelkkää b-hepatiitti rokotusta? itse olen törmännyt vain tuohon a ja b-hapatiittien yhdistelmään. Lähdin viime syksynä matkalle ja matkaan oli vain 2 viikkoa, joten lääkäri antoi vain a-hepatiitti rokotuksen. Nyt kävin olen käynyt tehdosteen ottamassa. Nyt on vain tullut mieleen, että kun b-hepatiitti on paljon a-hapatiittia vaarallisempi tauti, niin pitäisi siihenkin rokotus saada. Eli voisinkohan ottaa tuon TWINRIX rokotteen, joka sisältää myös a-hepatiitin.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Hepatiitit A ja B
« Vastaus #39 : 14.05.2007, 12:32:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Mossad"
Osaako kukaan sanoa, että saisiko pelkkää b-hepatiitti rokotusta?

Saa. Itsekin otin ennen edellistä reissua vain A-hepatiittirokotuksen ja tänä keväänä hain sitten myös suojan B-hepatiittia vastaan.