Maisterin tutkinto ulkomailla.

(Luettu 8627 kertaa)

noita

• Aloittelija
    • Profiili
« : 07.01.2008, 23:09:22 »
Onko kellään tietoa psykologian maisterin tutkinnon suorittamisesta englanniksi Euroopassa? Kandi siis minulla on jo valmiina. Erityisesti Itävalta kiinnostaisi, mutta taitaa olla aika toivoton ajatus... Ainakaan ei tietoa tahdo löytyä millään. :(

Tai onko kukaan ollut niin hullu ja vain mennyt opiskelemaan vieraalla kielellä ja opetellut siis kielen pakon edessä?? Vaikka ei se taida edes olla mahdollista... Luulisi, että jonkinlaiset kielitestit pitää läpäistä ennen kuin opiskelupaikka irtoaa!  :D

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 08.01.2008, 03:19:40 »
En nyt ota kantaa siihen, miten suomalainen kandintutkinto psykassa kelpaa ulkomailla (ja kuinka helposti tunnustaminen onnistuu), mutta jos haluat suorittaa tutkintosi englanniksi, on viisainta suunnata suoraan Britteihin tai Irlantiin. Hollantikin voi olla mahdollinen  kohdamaa, sieltä löytynee kohtuuhintaisia tutkintoja myös englanniksi. Muissa maissa englanninkieliset tutkinnot ovat todella vähissä, niitä on korkeintaan kansainvälisissä yliopistoissa (ja silloinkin voi olla vaikea löytää oman alan tutkintoa) sekä sellaisen eteen sattuessa hinta on takuulla kovaa luokkaa (lähes samalla rahalla lukee tutkinnon natiivi-Briteissä ja mahdollisesti tunnetussa yliopistossa). Ei nyt ihan liity, mutta minä pääsin suorittamaan kandintutkinnon Portugalissa ilman mitään kielitestejä, eli joskus on porsaanreikiäkin systeemeissä. Suosittelen kuitenkin melkein kaikissa tapauksissa maan omalla kielellä opiskelua.

Briteistä löydät lisää tietoa http://www.isory.org ja siellä keskustelupalsta, jossa varmasti liikkuu psykan opiskelijoita: http://forum.isory.org/

Tässä vielä aihetta sivuava ketju.
Sólo es deslumbramiento pasajero.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Maisterin tutkinto ulkomailla.
« Vastaus #2 : 08.01.2008, 20:56:19 »
Lainaus käyttäjältä: "noita"
Onko kellään tietoa psykologian maisterin tutkinnon suorittamisesta englanniksi Euroopassa? Kandi siis minulla on jo valmiina. Erityisesti Itävalta kiinnostaisi, mutta taitaa olla aika toivoton ajatus... Ainakaan ei tietoa tahdo löytyä millään. :(

Tai onko kukaan ollut niin hullu ja vain mennyt opiskelemaan vieraalla kielellä ja opetellut siis kielen pakon edessä?? Vaikka ei se taida edes olla mahdollista... Luulisi, että jonkinlaiset kielitestit pitää läpäistä ennen kuin opiskelupaikka irtoaa!  :D

Psykologian maisterin tutkinnon voi suorittaa Hollannissa englannin kielella - itseasiassa useimmat ohjelmat ovat englanninkielisia. Lukukausimaksut vaihtelevat 1500 ja 5000EUR valilla ja stipendisysteemi on varsin hyva lahjakkaille opiskelijoille. Hakuaika syksylle 2008 on useimmissa ohjelmissa juuri nyt ja paattyy yleensa vappuun mennessa. Kannattaa tutkia yliopistojen webbisivuja tarkemman tiedon saamiseksi.

Itse olen ko tutkinnon taalla suorittanut joten laita yv:ta jos asia enemman kiinnostaa ja on yksityiskohtaisempaa kysyttavaa.

hammaskeiju

• Reissaaja
    • Profiili
Psykan tutkinto ulkomailla
« Vastaus #3 : 10.01.2008, 21:44:02 »
Tervehdys,

ainakin Skotlannissa ja Walesissa on kuulemma mahdollista selvitä pienemmillä lukukausimaksuilla kuin Englannissa, joten sieltä kannattaisi ehkä tarkistaa. Luennot sillä paksulla skotlannin murteella on tietysti oma juttunsa, mutta kai siihenkin tottuu :).      

Tämä on ehkä vähän asian vierestä, mutta Norjaan ja Venäjälle pääsee opiskelemaan ilman minkäänlaisia pääsykokeita. Norjassa yksi ystäväni opiskelee psykologiaa ja hänellä on luennot norjaksi mutta suurin osa kirjoista englanniksi. Norjan kieli on hyvin lähellä ruotsia, ja sitä ymmärtää aika helposti. Cimolla on sitten apurahaohjelma Venäjälle, ja siellä jos ei osaa kieltä, niin ensimmäinen vuosi kuluu "valmistavassa tiedekunnassa", jossa opetellaan venäjä alusta alkaen. Siinä on ainakin haastetta sitten.

suikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 10.01.2008, 22:09:29 »
tuohon norjan kielen aika helposti ymmärtämiseen, riippuu vähän minne päin menee kuinka selkeää kieli on...Itsellä hyvä ruotsin kielen pohja kun Norjaan menin, mutta sain huomata että Stavangerissa, Bergenissä ja niillä seutuvilla murre on todella vaikeaa ymmärtää. Olin siellä puolisen vuotta ja pois lähtiessäkään ei kovin paljoa ymmärtänyt. En tosin kieltä siellä sen kummemmin opiskellutkaan. Myös ruotsalaisilla oli usein vaikeuksia ymmärtää tätä murretta:)

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
Re: Psykan tutkinto ulkomailla
« Vastaus #5 : 11.01.2008, 14:46:26 »
Lainaus käyttäjältä: "hammaskeiju"
ainakin Skotlannissa ja Walesissa on kuulemma mahdollista selvitä pienemmillä lukukausimaksuilla kuin Englannissa, joten sieltä kannattaisi ehkä tarkistaa. Luennot sillä paksulla skotlannin murteella on tietysti oma juttunsa, mutta kai siihenkin tottuu :).

Kanditutkinnot ovat Skotlannissa ja (tällä hetkellä) Walesissa halvempia kuin Englannissa. Maisteritutkinnot ovat saman hintatasoisia. Erot johtuvat enemmän yliopistoiden nimestä ja alasta kuin maasta.

Lisäksi oman kokemukseni mukaan skottiyliopistoissa puhutaan luennoilla aikalailla yleisenglantia eikä itselläni koskaan ollut ongelmia aksentin kanssa yliopistomaailmassa. Noissa murteiden paksuuksissa kun Britanniassa näkyy myös aika selvästi luokkaerot.

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Maisterin tutkinto ulkomailla.
« Vastaus #6 : 12.03.2008, 10:28:19 »
Mua kiinnostais kans lähteä opiskelemaan muille maille vierahille, mutta oon jotenki ollu siinä uskossa että joka paikassa pitää maksaa hillittömiä lukukausimaksuja.
Minkä hintaisia nuo maisterintutkinnot Skotlannissa sitten on? Ja onko niillä jotain pääsykoesysteemiä? Mä siis valmistun hum.kandiksi kohtapuoliin.
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.03.2008, 21:54:37 »
Humanistimaisteritutkintojen lukuvuosimaksut on kai yleisesti noin 3000-4000 puntaa. Parhaita ja vanhimpia yliopistoja etenkin Edinburgh ja St. Andrews, mutta myös Glasgow ja Aberdeen. Pääsykokeita ei järjestetä. Hakeminen tapahtuu kandin tutkinnolla, suosituksilla ja motivaatiokirjeellä. Hakuaika alkaa syksyllä ja jatkuu kunnes paikat ovat täynnä. Hakijan ei tarvitse vielä olla valmistunut kandi, mutta saada paperit ennen maisteriohjelman alkua.

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 19.03.2008, 23:18:10 »
Kiitos Tirppa! On nuo kyllä aika kalliit maksut jos vertaa Suomen ilmaisiin :-\ Kun tulee vielä asumis- ja muut kustannukset päälle...
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Jokzu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.03.2008, 23:51:22 »
Itseasiassa jos olen asian nyt ihan oikein ymmärtänyt on britanniassa(tai ainakin englannissa) asetettu raja sille mitä lukukausi saa maksaam EU-alueelta tulevalle opiskelijalle ja se on muutaman punnan yli kolmetuhatta. Tämä tieto nyt sen verran varmalta pohjalta, että parempi puolisko sattuu kyseisessä saarivaltakunnassa opiskelemaan. Tuo on tietenkin vasta pelkkä lukukausimaksu siihen, kun sitten laskee mukaan asumisen ja muun yleisen elämisen, niin kyllä sellainen 10000€ on ihan realistinen vuosibudjetti, että eihän tuo ihan halpaa huvia ole kyllä.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.03.2008, 00:14:35 »
Itseasiassa jos olen asian nyt ihan oikein ymmärtänyt on britanniassa(tai ainakin englannissa) asetettu raja sille mitä lukukausi saa maksaam EU-alueelta tulevalle opiskelijalle ja se on muutaman punnan yli kolmetuhatta.

Lukuvuosimaksukatto (Englannissa ja Walesissa) koskee kanditutkintoja ja pätee sekä paikallisiin että EU-opiskelijoihin. Maisteritutkintojen lukuvuosimaksut ovat jokaisen yliopiston omassa harkinnassa ja vaihtelevat yliopistosta ja alasta riippuen noin 2,500-20,000 punnan välillä.

Lisätietoja Briteissä opiskelusta: www.isory.org
« Viimeksi muokattu: 20.03.2008, 00:16:29 kirjoittanut Tirppa »

miledra

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.03.2008, 13:16:00 »
Onkos kukaan teistä suorittanut maisterintutkintoa Ruotsissa? MBA-tutkinto siellä kiinnostaisi. Maksetaanko siellä lukukausimaksuja?

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.03.2008, 19:55:40 »
Itseasiassa jos olen asian nyt ihan oikein ymmärtänyt on britanniassa(tai ainakin englannissa) asetettu raja sille mitä lukukausi saa maksaam EU-alueelta tulevalle opiskelijalle ja se on muutaman punnan yli kolmetuhatta.

Lukuvuosimaksukatto (Englannissa ja Walesissa) koskee kanditutkintoja ja pätee sekä paikallisiin että EU-opiskelijoihin. Maisteritutkintojen lukuvuosimaksut ovat jokaisen yliopiston omassa harkinnassa ja vaihtelevat yliopistosta ja alasta riippuen noin 2,500-20,000 punnan välillä.

Lisätietoja Briteissä opiskelusta: www.isory.org

Mutta Englannissakin on EU-maista tuleville halvemmat hinnat kuin EU:n ulkopuolelta tuleville. Ainakin silloin kun itse tein maisterin (SOAS 2003-2004) niin kaikkien yliopistojen maisteriohjelmien hinta EU-kansalaisille oli n. 3000 puntaa. SOAS:ista EU:n ulkopuolelta tulevat saivatkin sitten pulittaa n. 12 000 puntaa ja muistaakseni summa oli sama myös LSE:ssä.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.03.2008, 13:39:30 »
Mutta Englannissakin on EU-maista tuleville halvemmat hinnat kuin EU:n ulkopuolelta tuleville. Ainakin silloin kun itse tein maisterin (SOAS 2003-2004) niin kaikkien yliopistojen maisteriohjelmien hinta EU-kansalaisille oli n. 3000 puntaa. SOAS:ista EU:n ulkopuolelta tulevat saivatkin sitten pulittaa n. 12 000 puntaa ja muistaakseni summa oli sama myös LSE:ssä.

Totta kai on. EU opiskelijat rinnastetaan saarelaisiin. Eli suomalaiset ja britit maksavat samat lukukausimaksut niin kandissa kuin maisterissakin. Mutta kaikkien maisteriohjelmien hinta ei ole sama. Se riippuu _edelleen_ yliopistosta ja alasta. Kauppatieteen maisterit (tai MBA:t) tapaavat olla kalleimpia ja humanistiaineiden tutkinnot halvimpia, nimekkäämmät yliopistot voivat vaatia enemmän hintaa jne. Lisäksi hinnat nousevat lähes vuosittain. Esim. ensimmäinen maisterini maksoi viime vuonna 3,500 puntaa, kun nykyinen maisteritutkintoni maksoi tänä vuonna 13,000 puntaa. Molempien hinnat nousivat 500-1000 puntaa edellisestä vuodesta. Eikä tämä nykyinen tutkintoni ole edes saaren kallein maisterihinta EU/kotiopiskelijalle.

EU:n ulkopuolelta tuleville samat maisterikurssit maksavat tosiaan lähes aina enemmän.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2008, 14:02:14 kirjoittanut Tirppa »