Matkan pituus keski-amerikassa

(Luettu 6321 kertaa)

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 09.01.2008, 15:43:16 »
Olen lähdössä viikon päästä mexico cityyn, ja minulla olisi määrä matkustaa keski-amerikassa sellaiset 2-3 kuukautta. Minulla olisi tarkoitus pikku hiljaa alkaa varailemaan paluulentoa eurooppaan, mutta en osaa oikein arvioidia että kuinka pitkälle tuossa ajassa ehtii.
Eli osaisko joku vähän kokeneempi lattari-matkailija neuvoa, että kauanko menisi mexico citystä vaikkapa san joseen, taikka panama cityyn matkustamisessa aikaa? maata pitkin toi matka pitäis tehdä, ja en haluaisi hirveellä kiirreellä hypätä paikasta toiseen...

Meksiko itsessäänkin on iso maa, ja sinnekkin varmaan saisi tuon ajan helpolla kulumaan :(    joten kannattaako siihen lisätä sitten muita väli-amerikan maita mukaan? Jos viettäisin 6-8 viikkoa meksikossa, ja 3-5 viikkoa niissä muissa maissa niin ehtisinkö näkemään riittävästi ja joutuisinko juoksemaan hirveessä kiireesä?

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 09.01.2008, 21:34:18 »
Mulla ainakin 2kk oli aika juoksemista paikasta toiseen. Kyllä kannattaa todella varata aikaa, 4kk ei ainakaan ole liian pitkä aika, nähtävää kyllä riittää.
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

b_mardle

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 09.01.2008, 22:40:06 »
Niin minkälaisen reissun teit ton 2 kuukauden aikana?

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.01.2008, 19:08:52 »
San Josesta Mexico Cityyn, oli liiankin hauskaa ja jäin jumiin eri paikkoihin. Guatemalassa tuli jo kiire, kun lento lähti tuolta Mexico Citystä.
Danny, Kuusamo

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.01.2008, 19:09:32 »
San Josesta Mexico Cityyn, oli liiankin hauskaa ja jäin jumiin eri paikkoihin. Guatemalassa tuli jo kiire, kun lento lähti tuolta Mexico Citystä. El Salvador, Panama ja Belize jäivät siis kokonaan pois:(
Danny, Kuusamo

Giraffe

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.01.2008, 23:25:15 »
Samoja kokemuksia täällä, eli kaksi kuukautta välille San Jose - Mexico City oli aivan liian vähän. Jotta paikkoja olisi ehtinyt nähdä läheskään tarpeeksi olisi matka-aikaa pitänyt olla vähintään kuukausi enemmän, mieluiten kaksi.

Eli mikäli aikaa ei ole tarpeeksi suosittelen lyhentämään matkaväliä tai valikoimaan muutaman maan/ alueen, missä haluaa pysähtyä. Itselläni jäi Honduras ja El Salvador väliin ja Etelä-Meksikosta pyyhälsin suoraan Mexico Cityyn ajan loppuessa kesken.

Harva varmaan onnistuu varaamaan reissuun liikaa aikaa, vaikka kuinka sanotaan ettei pidä ahnehtia liian montaa maata tai pitkää matkaa liian lyhyessä ajassa. Yritän siis sanoa, että varaa tarpeeksi aikaa sillä se loppuu kuitenkin kesken.

piña

• Reissaaja
    • Profiili
Matkan pituus Keski-Amerikassa
« Vastaus #6 : 03.02.2008, 19:24:08 »
Jos aika on tosiaan noin rajallinen suosittelen rajaamaan reissun vaikka vain Mexicoon ja Guatemalaan. Pelkästään Guatemalassa menee helposti 3-5 viikkoa, maassa on paljon nähtävää ja mielellään jää jumiin 8)
Itse liikuin Costa Ricasta  Nicagaguan ja Honduraksen kautta Guatemalaan kahdessa kuukaudessa ja n. 2 viikkoa per maa ei todellakaan ollut kovin paljon. Guatemalassa vietin n. 3 viikkoa ja se oli aivan liian vähän. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului vielä Belize ja Etelä-Mexico, mutta ne piti siirtää suosiolla seuraavaan reissuun..

Nokkasiili

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Matkan pituus keski-amerikassa
« Vastaus #7 : 05.04.2008, 17:56:22 »
Itse liikuin Costa Ricasta  Nicagaguan ja Honduraksen kautta Guatemalaan kahdessa kuukaudessa ja n. 2 viikkoa per maa ei todellakaan ollut kovin paljon. Guatemalassa vietin n. 3 viikkoa ja se oli aivan liian vähän. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului vielä Belize ja Etelä-Mexico, mutta ne piti siirtää suosiolla seuraavaan reissuun..

Olen itse suunnittelemassa samanlaista reissua. Millaisella porukalla liikuit? Oliko ongelmia? Miulla on aikaa vain 2,5kk, siinä varmaan ehtii 2-3 maata. Suosituksia?? Guatemala, Honduras ja Nicaragua houkuttelee, mutta turvallisuus epäilyttää.

IS

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.04.2008, 11:01:49 »
Miulla on aikaa vain 2,5kk, siinä varmaan ehtii 2-3 maata. Suosituksia?? Guatemala, Honduras ja Nicaragua houkuttelee, mutta turvallisuus epäilyttää.

Tuo ajantarve on kyllä hyvin subjektiivinen asia. Itse en edelläkirjoittaneista poiketen juuri koskaan jaksa viikkoa-paria pidempään yhdessä maassa viipyä. Joskus jopa todennut parin tunnin jälkeen, että tämä on nähty (Asuncion, Paraguay). Joten minusta 2,5 kk on ihan hyvin aikaa ;)

Meksikosta en erityisesti pitänyt, kovin jenkkityylinen ja jotenkin brutaali. joten etelään päin kannattaa suunnata. Guatemala on kyllä kiva maa kaikin puolin. Turvallisuudesta varoitellaan, mutta meidän seurueella ei siellä ollut mitään ongelmia. Edes minkäänlaisia turvattomuuden tunteita ei missään vaiheessa ollut. Toisin kuin lattareissa esimerkiksi Brasiliassa, Haitissa tai Chilessa.

Nokkasiili

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.04.2008, 14:48:20 »
Meksikosta en erityisesti pitänyt, kovin jenkkityylinen ja jotenkin brutaali. joten etelään päin kannattaa suunnata. Guatemala on kyllä kiva maa kaikin puolin. Turvallisuudesta varoitellaan, mutta meidän seurueella ei siellä ollut mitään ongelmia. Edes minkäänlaisia turvattomuuden tunteita ei missään vaiheessa ollut. Toisin kuin lattareissa esimerkiksi Brasiliassa, Haitissa tai Chilessa.

Millaista turvattomuutta koit Chilessä? Oon kuullut siitä, että se on lattareiden turvallisimpia maita matkustella.. Brasiliankin turvallisuutta (verrattuna ympäröiviin maihin) kehutaan usein. Millaisia ongelmia näissä maissa oli?

Kovin ristiriitaisia kommentteja ihmisillä Väli-Amerikan turvallisuudesta. Toisilla ei ole ollut mitään ongelmia, toiset taas kertovat päinvastaista..

IS

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.04.2008, 12:36:58 »
Millaista turvattomuutta koit Chilessä? Oon kuullut siitä, että se on lattareiden turvallisimpia maita matkustella.. Brasiliankin turvallisuutta (verrattuna ympäröiviin maihin) kehutaan usein. Millaisia ongelmia näissä maissa oli?

Ensiksikin on todettava, että hyvin vähillä ongelmilla olen lattareissa selvinnyt. Vain kerran olen ollut ryöstetyksi tulleessa porukassa (Riossa) ja silloin en edes itse menettänyt mitään. Toki muita ongelmia on riittänyt mm. byrokratian ja huijarilentoyhtiöiden muodossa, mutta sellaista nyt sattuu kaikkialla paitsi Euroopassa.

Mutta juuri mainitsemissani maissa yleinen ilmapiiri vaikutti selvästi normaalia lattariamerikkaa jännittyneemmältä. Chilestä puhutaan turvallisena ja vauraana, mutta ihan eri tavalla siellä köyhyys ja tuloerot näkyy kuin vaikka Argentiinassa. Valparaiso on hieno kaupunki ja tavallaan hyvin charmantti, mutta kannattaa olla varuillaan. Varsinkin pimeällä kaduilla liikkuu lähinnä "jengejä" enemmän tai vähemmän aineissa. Valparaisosta kuulee tien päällä aika paljon noita ryöstöjuttuja enkä kyllä ihmettele. Santiago on toki isommista kaupungeista kehittyneempi, siistimpi ja turvallisemman oloinen.

Brasiliassa kaikkien huonot kokemukset tuntuvat liittyvän suurkaupunkeihin ja erityisesti Rioon. Pienemmissä paikoissa meininki on paljon rennompi.

Haiti nyt on ihan oma lukunsa. Länsimaalaisia ei maassa muutamaa kanadalaista rauhanturvaajaa lukuunottamatta näkynyt ja kaduilla kävellessä tuntui kirjaimellisesti olevansa silmätikkuna.

kiirus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 20.04.2008, 16:26:32 »
Toisilla ei ole ollut mitään ongelmia, toiset taas kertovat päinvastaista..

Muista kommennteja lukiessa tarkistaa onko kyseessä oma kokemus vai kuultu. Sekä vielä kun muistaa että (ainakin yhden) teorian mukaan ihminen kertoo huonon kokemuksen noin 10 ja hyvästä vai yhdelle.