Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?

(Luettu 175813 kertaa)

Uleli

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?
« Vastaus #140 : 18.10.2013, 09:57:38 »
Kiitti neuvoista kid, ongelmana vaan on se, että tuohon Allianssin viisumiin pitää olla korkeakouluopiskelija (ellen jotain käsittänyt täysin väärin). Itse olen sitä vielä kuukauden ajan, mutta en enää joulukuun alusta eteenpäin.. Eikös se Working Holiday -viisumi olisi ollut kaikille avoin, riippumatta siitä onko koulussa. Vai onko tuossa Allianssin jutussa joku porsaanreikä, mitä kautta viisumia voisi hakea ilman, että on kirjoilla missään korkakoulussa? Hinta on kyllä suolainen, mutta tällähetkellä sekään ei haittaa, kunhan vaan pääsis lähtemään.   ;D

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #141 : 18.10.2013, 19:37:50 »
Kiitti neuvoista kid, ongelmana vaan on se, että tuohon Allianssin viisumiin pitää olla korkeakouluopiskelija (ellen jotain käsittänyt täysin väärin). Itse olen sitä vielä kuukauden ajan, mutta en enää joulukuun alusta eteenpäin.. Eikös se Working Holiday -viisumi olisi ollut kaikille avoin, riippumatta siitä onko koulussa. Vai onko tuossa Allianssin jutussa joku porsaanreikä, mitä kautta viisumia voisi hakea ilman, että on kirjoilla missään korkakoulussa? Hinta on kyllä suolainen, mutta tällähetkellä sekään ei haittaa, kunhan vaan pääsis lähtemään.   ;D

Jep, vain korkeakouluopiskelijoille. WH-viisumeita ei suomalaiset pysty hakemaan. Kysy koulultas jos suostuisivat valehtelemaan että oot siellä vielä ens lukuvuoden tms. Tai ihan vaan väärennät todistuksen. Sanotaan nyt vaikka näin, että joka säännössä/laissa on porsaanreikä. Ei Kiinakaan moraaleilla mahtivaltioksi muodostunut.
reality was never my thing anyway

marrianna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #142 : 23.10.2013, 15:47:01 »
Muistaakseni Viro olisi ilmestynyt näiden muiden WH maiden joukkuun 2013 alusta, joten toivottavasti Suomenkin sopimus alkaisi tossa heti vuoden vaihteen jälkeen.  :D
Voin kyllä olla väärässä..
Oon jokatapauksessa menossa Kanadaan tammikuussa ainakin 3 tai 6 kuukaudeksi turistiviisumilla.. Kuinkahan hyvät perusteet siihen pitää olla jos olisi sellanen tilanne että haluan pidentää turistiviisumia sen toiset 6kk?  ::)
Pystyn työskentelemään etänä Suomeen, mutta mieluummin tosiaan kävisin Kanadassa myös töissä, jos vaan se working holiday on ensivuonna mahdollinen.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #143 : 25.10.2013, 16:25:32 »
Muistaakseni Viro olisi ilmestynyt näiden muiden WH maiden joukkuun 2013 alusta, joten toivottavasti Suomenkin sopimus alkaisi tossa heti vuoden vaihteen jälkeen.  :D
Voin kyllä olla väärässä..
Oon jokatapauksessa menossa Kanadaan tammikuussa ainakin 3 tai 6 kuukaudeksi turistiviisumilla.. Kuinkahan hyvät perusteet siihen pitää olla jos olisi sellanen tilanne että haluan pidentää turistiviisumia sen toiset 6kk?  ::)
Pystyn työskentelemään etänä Suomeen, mutta mieluummin tosiaan kävisin Kanadassa myös töissä, jos vaan se working holiday on ensivuonna mahdollinen.

Mun mielestä Suomen passilla kaikki on aika iisiä. Voithan sä sanoa että teet about jotain tutkimusta tai vertailua ja haluaisit sen takia jäädä Kanadaan tms. Henk.koht. kokemusta ei oo, mutta suomalaisilla on verrattain hyvä maine maailmalla :) Pidetään sitä yllä.

CodeShare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 18.12.2013, 21:03:13 »
Ei kukaan sattumoisin olisi kuullut mitään uutta koskien WH-viisumia?  :o

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #145 : 25.12.2013, 04:50:42 »
Eipa oo ainakaan omiin korviin kantautunut mitaan sen kummempia.

sop

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #146 : 27.12.2013, 19:37:01 »
Itse kyselin Kanadan suurlähetystöstä Helsingistä marraskuun loppupuolella, ja tämä oli vastaus (WH visasta): We do not have any news. The only option for now is to get a work place in Canada first and then apply for a regular temporary work permit from the High Commission of Canada in London.

Että näin

(täytyis kehittää joku taktiikka, että joka viikko joku laittas aina mailia sinne että ne tajuais että tää ois aika hyvä hoitaa alta pois, monta vihaista suomalaista odottaa tätä viisumia:D)
“One’s destination is never a place, but a new way of seeing things.”

dumb_blonde

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #147 : 30.12.2013, 10:35:43 »
Hei kaikki!

Täällä ilmoittautuu uusi Kanadaan hinkuava. Olen korkeakouluopiskelija ja työkokemus ulkomailla houkuttaa, siispä Allianssin kautta viisumihakemusta eteenpäin alkuvuodesta, jahka sivuille tulee lisätietoa. Tarkoituksena lähteä rapakon taakse toukokuussa ja koettaa onneaan vähintään kesän ajan. Jos töitä irtoaa pidemmäksi aikaa ja elämä maistuu niin opinnot voivat toki aina odottaa ja 12 kuukauttahan viisumilla saa maassa olla. Matkakuume on kova ja lentoja jo katsottu - onneksi meitä on täällä useampi! :)

Mukavaa vuodenvaihdetta!!!

sevendays

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #148 : 04.01.2014, 15:17:40 »
Käsittääkseni suomalaiset voivat olla Kanadassa edellä mainitut 6kk, jonka aikana on mahdollista etsiä duuni ja vaihtaa sitten visatyppiä.
Työlupaa on aikalalla mahdoton saada suomesta käsin, ja tätä sanoi myös Kanadan suurlähetystö Lontoossa.
Kannattaa siis lähteä katselemaan 6kk, yrittää etsiä töitä tuona aikana tai mennä jonku järjestön kautta.

Aivan varmasti maahan pääsee, kunhan tarpeeksi haluaa ja yrittää. Onhan sinne kaikki muutkin halunneet menneet!

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #149 : 11.01.2014, 00:05:04 »
Jep jep. Pitää vaan muistaa et Kanadassa töitä ei nyt oikeestaan ihan hirveesti oo maan ihmelakien takia, eli työnantajan pitää useissa provinsseissa ja alueilla tehdä selvitys miks palkkais ulkomaalaisen kanadalaisen sijasta. Québecissa tarvitaan lisäks QC:n hallituksen joku lippulappunen. Tämä siis jos tulee maahan tavallisella work permitillä eikä avoimella (WH tai IEC). Lisäks Kanadassa ei ulkomailla saatua koulutusta tai työkokemusta pidetä juuri minään, eli kannattaa pitää mielessä, että alussa töitä saa lähinnä unqualified-osastolta tai valehtelemalla CV:hen niinkun paikalliset tekee :)

Mutta komppaan edellistä: tänne on tullu niin paljon jengiä joka puolelta maailmaa että ois se ihme jos suomalaiset ei keksis keinoa keplotella itteään töihin. Tsemppiä!

Beepob

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #150 : 11.01.2014, 16:42:05 »
Pari tuttuani ovat saaneet Kanadasta töitä ja heidän suomalaista koulutusta on kyllä arvostettu:

Miespuolinen henkilö ja hänen vaimonsa saivat IT-alan duunit Vancouverista ja toinen naishenkilö matkailualan  koulutuksellaan haluamaltaan hotellialalta Ottawasta. Mies ja hänen puolisonsa saivat vuoden sisällä elinkäiset työ ja oleskeluluvat, nainen sai samat päätökset 8kk kuluttua. Uskaltaisin väittää, että riippuu paljon myös firmasta sekä työnantajan tietämyksestä, arvostaako jonkun maan koulutusta vai ei.

Lisäksi osa ulkomaalaisista ystävistäni on hankkinut tutkintonsa tunnustamisen tietyistä kanadan osavaltioista varalta, ja siitä on kuulemma mys ollut hyötyä.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #151 : 12.01.2014, 03:38:18 »
Pari tuttuani ovat saaneet Kanadasta töitä ja heidän suomalaista koulutusta on kyllä arvostettu:

Miespuolinen henkilö ja hänen vaimonsa saivat IT-alan duunit Vancouverista ja toinen naishenkilö matkailualan  koulutuksellaan haluamaltaan hotellialalta Ottawasta. Mies ja hänen puolisonsa saivat vuoden sisällä elinkäiset työ ja oleskeluluvat, nainen sai samat päätökset 8kk kuluttua. Uskaltaisin väittää, että riippuu paljon myös firmasta sekä työnantajan tietämyksestä, arvostaako jonkun maan koulutusta vai ei.

Lisäksi osa ulkomaalaisista ystävistäni on hankkinut tutkintonsa tunnustamisen tietyistä kanadan osavaltioista varalta, ja siitä on kuulemma mys ollut hyötyä.

Hieno homma ja mukava kuulla. Ovatko saaneet duunia ihan viimevuosina vai joskus aiemmin? Saatoin kuulostaa tossa mun edellisessä kirjotuksessa siltä että Kanadaan ei oo asiaa mikäli ei täällä opiskele, mutta näinhän asia ei siis tietenkään ole :) Itselläkin tähtäimessä tuo permanent residency, hyvä kuulla että jotkut ovat sen noinkin helposti saaneet.

Mitä toi sun viimeisin lause tarkoitti, oonksmä vaan tyhmä?

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #152 : 12.01.2014, 05:46:37 »
Työlupaa ei tosiaan ole helppo saada, mutta kannattaa olla suht konservatiivinen noiden rajamuodollisuuksien kanssa (todistusten väärennökset jne), niistä kuitenkin jää aina merkintä, joka voi tulla potkimaan persuuksille myöhemmin. Ymmärrän kyllä että tänne haluaa ja moni ja suosittelen ehdottomasti tutkimaan ihan jokaisen laillisen väylän! Mutta vaikka suomalaisilla onkin hyvä maine jne ei se ole takuu, että rajalla oleva väsynyt virkailija niin ajattelee sillä hetkellä... Olen kokenut jänniä hetkiä rajalla tuon 3kk vs 6kk tiimoilta, vaikka vieressä oli paikallinen puoliso ja oleskelulupahakemus viittä vaille postissa. Mutta sain kyllä 6kk viisumin juurikin sen takia, että olin suomalainen, tai ehkä länsimaalainen olisi parempi termi. Turistiviisumin uusiminen kerran tai kaksi ei yleensä ole vaikeaa (käy vaikka Jenkkien puolella viikon verran), mutta tiedän kyllä tapauksen, jossa virkailija on rajalla laittanut "ei saa uusia"-leiman passiin monen uusimisen jälkeen.

Suosittelisin lähtemään esim kausitöiden perässä laskettelukeskuksiin yms missä haetaan lyhytaikaista työtä. Sieltä lienee sitten hyvä jatkaa. Olen raapustanut blogiini omasta oleskelulupaprosessista (http://tarinoitamaailmalta.com/tag/maahanmuutto-2/) vaikka minulla oli kyllä paikallinen poikaystävä, eli en hakenut yksinäni työlupaa Suomesta käsin. Mutta homma kääntyi parhain päin ja melkein vuosi sitten sain pysyvän työlupani ja olen omalla alallani töissä. Seuraavana haasteena on kansalaisuuden hakeminen ensi vuonna, joten sitä odotellessa.. :)

Jos opiskelu Kanadassa kiinnostaa yhtään ja nimenomaan ranskan opiskelu, niin useimmat Québecin yliopistot tarjoaa kansainvälisille opiskelijoille samat lukukausimaksut kuin paikallisille, jotka ovat naurettavan alhaiset muihin provinsseihin verrattuna. Tämä siis jos halua opiskella ranskan kieltä, ei päde muihin aloihin. Itse harkitsin tätä opiskeltuani vuoden ranskaa Québecissä, koska se olisi kustantanut vain pari sataa dollaria per kurssi, joka olisi helposti ollut kuitattavissa Suomen opintotuella. Mutta suunnitelmat muuttuivat, enkä sitten testannut tätä suunnitelmaa. Mutta tämäkin voisi olla yksi tapa päästä maahan katselemaan. Québec hallinnoi omaa maahanmuuttosysteemiään, mutta se on yleensä vain yksi ekstra askel ja kun sanoo, että on palava halu opiskella ranskaa niin ovet aukenee ja punainen matto rullataan eteen... ;)
« Viimeksi muokattu: 12.01.2014, 05:59:25 kirjoittanut Pätkis »

kalleh

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #153 : 12.01.2014, 17:07:11 »
Onko kellään kokemusta sairaanhoitajan töistä Kanadassa? Ei taida olla yhtä hankalaa päästä sh:n töihin, kuin mitä se Jenkeissä on?

Beepob

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #154 : 12.01.2014, 21:47:09 »

Hieno homma ja mukava kuulla. Ovatko saaneet duunia ihan viimevuosina vai joskus aiemmin? Saatoin kuulostaa tossa mun edellisessä kirjotuksessa siltä että Kanadaan ei oo asiaa mikäli ei täällä opiskele, mutta näinhän asia ei siis tietenkään ole :) Itselläkin tähtäimessä tuo permanent residency, hyvä kuulla että jotkut ovat sen noinkin helposti saaneet.

Mitä toi sun viimeisin lause tarkoitti, oonksmä vaan tyhmä?

Eli siis suomalainen pariskunta sai visansa  kuntoon viime syksynä ja tämä toinen nainen 2 vuotta sitten (sinkku). Uskaltaisin väittää, että työnhaku on helpompaa kun on ammatti ja työkokemusta takana -niin ainakin näillä oli. Tietysti ns. "paskaduunia" voi myös saada, ja sitä kautta myös päästä maahan sisään ja vaihtaa duunia myöhemmin.

Usein yliopistolta tai ammattikorkeakoulusta saatu todistus tulee hyväksyttää myös kohdemaan hallintoelimillä ennen kuin se on täysin validi.
Esimerkiksi italialainen kaverini akkreditoi  kandin paperinsa Ontariosta löytämänsä firman avulla. Onhan siinä pientä säätämistä papereiden kanssa, ja maksoi muistaakseni $70-90, suht. pieni hinta kuitenkin :)
« Viimeksi muokattu: 12.01.2014, 21:52:46 kirjoittanut Beepob »

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #155 : 14.01.2014, 22:53:17 »
Jep jep. Pitää vaan muistaa et Kanadassa töitä ei nyt oikeestaan ihan hirveesti oo maan ihmelakien takia, eli työnantajan pitää useissa provinsseissa ja alueilla tehdä selvitys miks palkkais ulkomaalaisen kanadalaisen sijasta.

Taman takia jatin reilu kymmenen vuotta sitten kokonaan hakematta, vaikka tutkimukset olivat jo pitkalla. Onhan tama aina valilla ollut mielessa, jos uudelleen pohtisi asiaa. Teoriassa kai voisi kuvitella IT-alalta irtoavan hommia ihan silla, etta tyonantajan mielesta CV:ni on niin hyva, etta minut kannattaa palkata riippumatta kansallisuudestani :)

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #156 : 15.01.2014, 01:12:37 »
Jep jep Loordi, ei se ota jos ei se annakaan :) Toki voi aluks yrittää jonkun suomalaisen firman kautta (täällä Montréalissa toimii esim. Metso) jos sille alalle vaan on koulutusta.

kalleh, mä oon käsittänyt että jos meinaa hoitsuks päästä niin pitää ainakin käydä jossain terveystarkastuksessa tms työlupaa hakiessa. Muuta en osaa sanoa.

sevendays

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #157 : 15.01.2014, 13:23:44 »
Itse kelasin hakea kanadan eri yliopistoihin PhD ohjelmiin (maisterin paperit taskussa nyt) ja mennä sinne mihin pääsee jos pääsee :D Toisena vaihtoehtona toki työt.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #158 : 15.01.2014, 22:56:56 »
kalleh, mä oon käsittänyt että jos meinaa hoitsuks päästä niin pitää ainakin käydä jossain terveystarkastuksessa tms työlupaa hakiessa. Muuta en osaa sanoa.

Kyllahan monissa maissa pitaa kaikkien kayda terveystarkastuksessa tyolupaa hakiessa. Hyvin voisi kuvitella, etta myos Kanadassa ???

Esimerkiksi Uuteen-Seelantiin pitaa olla keuhkokuvat, HIV-testi ja paljon muuta.

Reissurinsessa

• Aloittelija
    • Profiili
    • EDD NZ
« Vastaus #159 : 31.01.2014, 08:46:53 »
Esimerkiksi Uuteen-Seelantiin pitaa olla keuhkokuvat, HIV-testi ja paljon muuta.

Offina. Päteekö tämä myös work and travel -viisumia haettaessa?
Throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor.
     Catch the trade winds in your sails.
            Explore. Dream. Discover.