Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?

(Luettu 175805 kertaa)

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
Vs: Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?
« Vastaus #160 : 31.01.2014, 23:46:34 »
Esimerkiksi Uuteen-Seelantiin pitaa olla keuhkokuvat, HIV-testi ja paljon muuta.

Offina. Päteekö tämä myös work and travel -viisumia haettaessa?

Mun piti NZ-viisumiin antaa keuhkokuvat koska olin 5v sisällä asunu yli 6kk riskimaassa (Japani). Kanadaan ei tartte.
reality was never my thing anyway

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #161 : 03.02.2014, 04:02:43 »
Offina. Päteekö tämä myös work and travel -viisumia haettaessa?

Olikohan se nyt niin, etta alle 12kk viisumiin ei tarvitse. NZ Immigrationilla on hyvat sivut, siella ne kaikki lukee.

pumba81

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #162 : 18.02.2014, 12:13:14 »
Onko kellään kokemusta sairaanhoitajan töistä Kanadassa? Ei taida olla yhtä hankalaa päästä sh:n töihin, kuin mitä se Jenkeissä on?

Aika samankaltainen prosessi on hoitsun työluvan saaminen Kanadassa kuin jenkeissäkin.
Tutkinto pitää hyväksyttää sen provinssin Board of Nursingilla johon haluat töihin, lisäksi tarvitset yhdeltä provinssin
terveydenhuollon järjestäjältä kirjallisen työtarjouksen. Tämän takia Kanadassa ei juuri ulkomaalaisia hoitsuja taida töissä olla.
Tästä muistaakseni oli juuri juttu Sairaanhoitaja lehdessä loppuvuodesta 2013.

Lisäksi kielikoe + terveystarkastus (Helsingissä, useamman sadan € arvoinen tarkastus keuhkokuvineen).

Tosin nopealla vilkaisulla ainakin British Columbian provinssikohtaisessa immigration ohjelmistossa on hakua sairaanhoitajista.
Jotain toivoa siis vielä on, itsekin Kanadaan haikailevana tulevana sh:na haaveilen....

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #163 : 19.02.2014, 00:41:51 »
Lisäksi kielikoe + terveystarkastus (Helsingissä, useamman sadan € arvoinen tarkastus keuhkokuvineen).

Tähän sitten se sivuhuomautus, että saman asian voinee hoitaa myös Virossa murto-osalla euroja. Tuskin Kanadakaan vaatii lääkärintarkastuksen olevan samasta maasta kuin passi on, kunhan se vain on hyväksytty lääkäri. NZ:lle ainakin kelpasi.

tsintsin

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #164 : 19.03.2014, 22:34:02 »
Hei, oon lueskellut ketjua, mutta en jaksanut lukea ihan alusta loppuun. Mikä olisi helpoin tapa päästä (nopeasti?) töihin Kanadaan? Olen 31-v. joten ilmeisesti tuota vuoden avointa työlupaa ei ole mahdollista saada. Onko muuta vastaavankaltaista järjestelyä, jolla pääsisi maahan ja voisi alkaa etsiä töitä vasta maahan päästyään? Millä aloilla on työvoimapulaa ja millä aloilla taas ei löydy töitä siellä?

reamary

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #165 : 22.03.2014, 23:47:17 »
Jatkanpa nyt tähän samaan! Kaipaan kaikkia mahdollisia vinkkejä MITEN päästä Kanadaan töihin?! Olin siellä viime syksynä kuukauden opintomatkalla ja 2 kk harjoittelussa Ottawassa, ja tuntui että jouduin lähtemään sieltä aivan kesken kaiken, ja siitä lähtien kun olen tullut takaisin, olen jatkuvasti vain kaivannut sinne takaisin, ikävä Kanadaan ja etenkin Ottawaan on edelleen ihan valtava!

Olen valmistumassa ranskanopettajaksi aivan pian (FM:ksi siis eli käytännössä monet muutkin hommat kiinnostaa ja käy!). Olemme alkaneet miettiä erään kroatialaisen ystäväni kanssa että etsisimme yhdessä töitä Kanadasta ja voisimme lähteä sinne yhdessä takaisin, olisi siis kämppiskin jo valmiina. :D (Tosin sitten pitäisi tietty molempien saada töitä aikalailla samalta alueelta.) Mutta miten se sääntö siitä menee että kanadalaiset firmat eivät saa palkata ulkomaalaista, jos kanadalainenkin voi homman hoitaa? Koskeeko tuo nyt siis kaikkia aloja, vaan vain joitakin tiettyjä? Ottawan Suomen suurlähetystöstä olen jo kysellyt harjoittelupaikan perään, mutta sieltä tuli ilmoitus että ei paikkoja avoinna.

Kanadaan tuntuu olevan niin kamalan vaikea päästä, ja itselläni on niin turhautunut olo tällä hetkellä, kun palo lähteä sinne takaisin olisi niin hirmuinen, ja haluaisin sinne juuri nyt HETI enkä keksi oikein mitään mahdollisuuksia. :D En ole myöskään niin varakas että esim. turistiviisumin turvin voisin lähteä "työnhakureissulle"...

pumba81

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #166 : 23.03.2014, 10:37:17 »
http://www.cic.gc.ca/english/

Tuolta kun aloittaa lukemisen, katsoo oman ammatin  sekä mahdollisuudet ja provinssikohtaiset PNP -ohjelmat niin pääsee jo pitkälle.
Helppoa ja nopeaa tietä Kanadaan ei ole.

sevendays

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #167 : 26.04.2014, 08:39:06 »
http://www.cbc.ca/news/politics/skilled-immigrants-to-be-offered-express-entry-to-canada-in-2015-1.2617961

Tästä voisi tulevaisuudessa olla apua niille, jotka omaavat työkokemusta tarvittavalta alalta.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #168 : 29.04.2014, 16:55:33 »
Jatkanpa nyt tähän samaan! Kaipaan kaikkia mahdollisia vinkkejä MITEN päästä Kanadaan töihin?! Olin siellä viime syksynä kuukauden opintomatkalla ja 2 kk harjoittelussa Ottawassa, ja tuntui että jouduin lähtemään sieltä aivan kesken kaiken, ja siitä lähtien kun olen tullut takaisin, olen jatkuvasti vain kaivannut sinne takaisin, ikävä Kanadaan ja etenkin Ottawaan on edelleen ihan valtava!

Olen valmistumassa ranskanopettajaksi aivan pian (FM:ksi siis eli käytännössä monet muutkin hommat kiinnostaa ja käy!). Olemme alkaneet miettiä erään kroatialaisen ystäväni kanssa että etsisimme yhdessä töitä Kanadasta ja voisimme lähteä sinne yhdessä takaisin, olisi siis kämppiskin jo valmiina. :D (Tosin sitten pitäisi tietty molempien saada töitä aikalailla samalta alueelta.) Mutta miten se sääntö siitä menee että kanadalaiset firmat eivät saa palkata ulkomaalaista, jos kanadalainenkin voi homman hoitaa? Koskeeko tuo nyt siis kaikkia aloja, vaan vain joitakin tiettyjä? Ottawan Suomen suurlähetystöstä olen jo kysellyt harjoittelupaikan perään, mutta sieltä tuli ilmoitus että ei paikkoja avoinna.

Kanadaan tuntuu olevan niin kamalan vaikea päästä, ja itselläni on niin turhautunut olo tällä hetkellä, kun palo lähteä sinne takaisin olisi niin hirmuinen, ja haluaisin sinne juuri nyt HETI enkä keksi oikein mitään mahdollisuuksia. :D En ole myöskään niin varakas että esim. turistiviisumin turvin voisin lähteä "työnhakureissulle"...

Mun kasittaakseni toi 'firma ei saa palkata ulkomaalaista tyontekijaa' on vahan veteen piirretty viiva - riittaa kun tyonantaja kirjoittaa jotain paperiin joka laitetaan sit hakemuksen mukaan. Kasittaakseni koskee kaikkia aloja, eri lait sitten taas taalla Quebecissa. Vaittaisin etta helpoiten maahan paasee, kun lahtee ensin work & holiday -vuodelle (jos on siis alle 30v korkeakouluopiskelija) tai tulee harjoitteluun, jonka jalkeen voi pyytaa firmaa sponssaamaan itsensa maahan. Muuten tanne ei juurikaan paase, ellei tuu sitten tosiaan turistiviisumin kanssa, hanki tyopaikkaa ja hoida paperisotaa sitten uuden tyonantajan kanssa.

Immigrationin sivuilta loytyy sit tarkempaa infoa noista skilled worker ja young professional jne -viisumeista.

mafgan

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #169 : 29.04.2014, 17:58:41 »
Onko pakko olla korkeakouluopiskelija  ;)   8) ?

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
« Vastaus #170 : 29.04.2014, 20:36:57 »
Kaipaan kaikkia mahdollisia vinkkejä MITEN päästä Kanadaan töihin?!
--
Olen valmistumassa ranskanopettajaksi aivan pian (FM:ksi siis eli käytännössä monet muutkin hommat kiinnostaa ja käy!).

Anteeksi nyt, mutta...Kanadassa asuu seitsemän miljoonaa ranskankielistä, joista kohtuullinen osa on opettajia. Siksi ulkomaalainen, jonka suurin vahvuus on osata ranskaa _vieraana_kielenä_ tosi hyvin, ei ole niukkuushyödyke jolle Kanadassa olisi hirmuisesti kysyntää :-( Kanadaan saa viisumin helpoiten hoitoalan tai teknisen alan ammattilainen, joka lisäksi hallitsee jommankumman paikallisen kielen vähintään niin hyvin että pääsee työpaikalla alkuun.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2014, 20:52:53 kirjoittanut muuvaara »

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #171 : 01.05.2014, 17:01:46 »
Onko pakko olla korkeakouluopiskelija  ;)   8) ?

W&H-viisumia hakiessa Allianssin kautta ainakin vaadittiin etta on korkeakouluopiskelija (tama siksi, etta maahanmuuttoviranomaiset nakee etta jaa toi taitaa palata sit opiskelemaan kotimaahansa eika jaa lusmuilemaan pidemmaksi aikaa tms.), mutta toki sa voit vaarentaa jonkun todistuksen - ei ne niita tarkista.

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #172 : 16.07.2014, 00:02:15 »
Tervehdys!

Onko kellään uutta tietoo Work and Holiday viisumista Kanadaan? Suomi ei vieläkään löydy listalta, mutta tietääkö joku ollaanko tän eteen tekemässä jotain lähiaikoina? Ens vuoden puollella olis kova halu mennä Kanadaan  :)
Shyness is nice and
Shyness can stop you
From doing all the things in life
You'd like to

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #173 : 16.07.2014, 04:13:36 »
Mitä ilmeisimmin ei, mutta kannattaa olla asian tiimoilta yhteydessä ulkoministeriöön ja vaikka Suomen Kanadan suurlähetystöönkin. Tuskin sekään mitään auttaa mutta pysyypähän asia mielessä.

Mokkamaster

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #174 : 20.07.2014, 13:38:36 »
Tää on niiiiin turhauttavaa!!!!  >:(
Mä oon suunnitellut tätä varmaan 2v, mutta minkäs teet! Pitääkö tässä siirtää itsensä kirjoille viroon :D :D
Itse en puhu ranskaa, enkä ole korkeasti koulutettu, niin en voi hakea tuota Skilled workers -visaa... :/ Vaikka mulla on siellä sukulaisia, niin lähimmät on pikkuserkku ja heidän perheensä sekä vaarin veli, joten tästäkään ei taida olla hirveästi apua..

Olen kyllä ollut jenkeissä koulussa, ja teen tämän takia kiinteistöalan työpaikassani käännöstöitä, joten en tiedä olisiko tästä jotain apua.. Hohhoijakkaa sanon minä! Umpikujassa ollaan

Nore

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #175 : 21.07.2014, 23:01:32 »
Omat lähtösuunnitelmat ei ole vielä kovinkaan ajankohtaisia (aikaisintaan vuoden päästä olisi suuntana Kanada), mutta aloin selvittää mahdollisuuksia haaveen toteuttamisen edistämiseksi ja päädyin tähän keskusteluun. Allianssin tarjoama vaihtoehto ei kohdaltani onnistu, sillä nykyiset opinnot on nyt loppu suoralla ja heti en kouluun ole lähdössä. Mutta googletteluni seurauksena päädyin tälle sivustolle: http://www.gointernational.ca/programs-in-canada/paid-work/canadian-working-holiday.aspx jossa lukee seuraavaa:

To be eligible for the Working Holiday Visa, you must:

Be between the ages of 18 and 30 inclusive on the date the application is received (to note - some countries have an age limit of 35)

Be a citizen of and resident in one of the many countries that has signed to a working holiday agreement with Canada: Argentina*, Australia, Austria, Belgium, Brazil*, Costa Rica, Chile, Croatia, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hong Kong, Ireland*, Italy, Japan, Latvia, Lithuania, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Republic of Korea, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, Taiwan, Thailand*, Ukraine, and United Kingdom.
To note - * GO International has a special agreement regarding visas with these countries.

Hold a valid passport

Possess sufficient funds to cover expenses in Canada for the first 3 months of the stay (CAD $3,000 )

Have comprehensive insurance coverage (health care/hospitalization/repatriation) valid for the duration of the stay. Proof of this insurance coverage must be presented to Immigration officials upon arrival in Canada.

eli onko kukaan Kanadaan suunnannut ko. ohjelman kautta? Suomi on ainakin mainittu tuossa maaluettelossa, vaikka täällä keskustelussa on paljon puhetta siitä ettei vastaavaa viisumia olisi saatavilla Suomen ja Kanadan välillä. Aikaisintaan ensi vuoden alussa meinaan tuonne olla suoraan yhteydessä, mutta ajattelin tälleen suunnittelu vaiheessa kysellä muiden mahdollisia kokemuksia?

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #176 : 22.07.2014, 01:40:06 »
Suomi puuttuu ainakin Kanadan maahanmuuttoviraston listoilta, joka luultavasti on kuitenkin luotettavampi lähde. Saattaahan olla että kyseinen organisaatio ei oo vaan päivittänyt listaa maista muutamaan vuoteen. Mutta yrittänyttä ei laiteta, joten voihan sitä aina kokeilla  :)
Shyness is nice and
Shyness can stop you
You'd like to

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #177 : 22.07.2014, 03:42:05 »
Mielenkiintoista, kun on kuitenkin tunnettu tosiseikka, etta suomalainen ei WH-visaa Kanadaan saa. Tassa lienee kyse siita, etta firma uskoo pystyvansa jarjestamaan jonkunlaisen tyoluvan maahan ja mainostaa sita vain aivan pokkana WH:na mita se ei mitenkaan voi olla.

Kysy toki, mutta katso sitten vahan millaisia maksuvaatimuksia sielta voi tulla ja muuta. Puljun ei varmaankaan tarvitse olla taysi huijaus, mutta ei valttamatta kannata aivan mahdottomasti innostuakaan. Aitoa WH-visaa ei juurikaan voi olla saamatta, mutta tassa voisi varmaankin kayda niin, etta kirjeenvaihdon ja maksujen jalkeen tulee vain ilmoitus valitettavasti talla kertaa sinulle ei myonnettty viisumia.

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #178 : 22.07.2014, 11:57:46 »
Oon ollut muutamina viime päivinä Allianssin Nuorisovaihdon kanssa yhteydessä SWAP ohjelman tiimoilta ja sain eilen hyviä uutisia. Säännöt on muuttumassa ensi vuodelle hieman ja hakijalla ei tarvitse enään olla voimassa olevaa opiskelijakorttia, riittää että on valmistunut vuoden sisällä hakemisesta.

Eli jos joku vasta valmistunut pähkäilee että mahdollisuus meni jo, niin ei syytä huoleen, voit hakee vielä ens vuonna :)
Shyness is nice and
Shyness can stop you
You'd like to

Nore

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #179 : 22.07.2014, 22:38:09 »
En onneksi ole ehtinyt innostua, suomalainen peruspessimisti kun olen! :D Ja just kanssa ihmettelin sitä kun tuota viisumia ei tunnu olevan saatavilla, muuta kautta, niin miten muka ko. sivusto voi sitä tarjota. Omat suunnitelmat on tosiaan ihan alkutekijöissään vasta, niin en ole minnekään rahojani työntämässä ja sen verran järkeä on päässä, että osaa miettiä kaksi kertaa kusettamisen mahdollisuuden.

Mutta tuo idin mainitsema Allianssin sääntömuutos kuulostaa kyllä kerrassaan loistavalta! Eli kovasti kiitoksia kun tietosi jaoit muillekin :) Tuota kautta sitten lähtö voisikin onnistua, sillä vasta tässä jossain kohtaa tulevaa syyslukukautta tulen valmistumaan. Ja eteenkin kun nuo nykyiset korkeakouluopintoihin liittyvät lakimuutokset, ja erityisesti suunnitteilla olevat muutokset, luo epäuskoa siihen että pääseeköhän tässä enää toista kertaa ees korkeakouluopiskelijaksi. :/