Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?

(Luettu 177186 kertaa)

Aurora star

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kanadassa asumisesta ja työskentelystä?
« Vastaus #200 : 18.04.2015, 01:37:55 »

Olen hakenut Express Entryn kautta pysyvää oleskelulupaa ja eilen sitten tipahti sähköpostiin kutsu lähettää hakemus.

Onnittelut! Olen kanssa miettinyt EE:n hakemista, koska kaksi tutkintoani löytyy molemmat listalta.
Mutta olisin kiinnostunut tietämään, miten helposti sait pisteet kasaan. Yritin itse laskeskella ja saisi hurjasti lisäpisteitä, jos on osavaltion tarjous tai työtarjous valmiina. Mutta kuten jo aiemmin sanottu tässä ketjussa, on tämä epätodennäköistä ilman jo olemassa olevaa viisumia.

Siksi kysyisinkin sinulta, että näitkö pisteiden kasautumisen vaikeana vai helppona ja onko sinulla ehkä antaa vinkkejä EE- hakemuksen luomiseen? EE-hakemukselle kun tulee hintaa, niin en haluaisi sitä lähettää vasta kun olen varma, että sillä voisi olla mahdollisuuksia.

Toinen minua askarruttava kysymys on, että jos haluan Kanadaan 6kk:n visitorina, ei varmasti ennen sitä kannata hakea EE-viisumia, sillä voivat rajalla katsoa, että tarkoituksena onkin tulla etsimään töitä. Toisin sanoen en haluaisi polttaa mahdollisuuksiani tulla Kanadaan. Kiitos avusta!!

mattima

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #201 : 19.04.2015, 17:50:22 »
Moi,

Express Entryn profiilin luominen ei itsessään maksa mitään, eli jos on sopiva koulutus ja ammatti löytyy listalta, niin profiilin voi luoda. Tosin profiilia varten täytyy olla kielitestin (IELTS tai vastaava) tulokset valmiina (referenssinumero syötetään profiiliin)  ja testi itsessään maksaa jonkun verran. Myös tutkintotodistukset pitää olla valmiiksi hyväksytetty WES:llä tms. Kanadan koulutusviranomaisella, ja sekin maksoi muutaman satasen.

Itselläni EI ole työtarjousta, kanadalaista tutkintoa eikä aikaisempaa työkokemusta Kanadasta, mutta suomalainen maisterintutkinto, tarvittava työkokemus, täydet pisteet kielikokeesta ja miehen vastaavat riittivät antamaan 470 pistettä. Tällä hetkellä alhaisin pistemäärä, jolla kutsun hakea permanent residencyä on saanut, on 453.  Cicin sivuilta löytyy linkki, jolla voit laskea tarkan pistemäärän (jos kielitestin tulokset on jo selvillä).

Vasta itse pysyvän työluvan hakeminen maksaa, mutta siinä vaiheessa kun kutsu tipahtaa, maksaakin jo ihan mielellään prosessista. Tosin vaadittava lääkärintarkastus on järjettömän kallis, 350 euroa, Suomessa kun on tasan yksi lääkäri, jonka tekemät tarkastukset Kanadan immigrationille kelpaavat!

Mutta jos olet tosissaan aikeissa lähteä Kanadaan, niin käy kielitestissä ja hyväksytä tutkontotodistukset WESillä. Se on pieni kustannus siitä ilosta, että saatat päästä Kanadaan pysyvällä oleskeluluvalla.

miika911

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #202 : 27.04.2015, 20:02:14 »
kyllä se muuttokuume vaan nousee kokoajan.

pitää harkita josko sitä 2016 kesälomalla kävis turistina kattoo viihtyskö sitä kanadan maalla. ;)

Tuuliefekti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #203 : 28.04.2015, 15:25:20 »
Ihanaa huomata etten oo näitten viisumiongelmien kanssa yksin! :D
Mulla on tällä hetkellä työlupa käsittelyssä ja kauheella paniikilla odotan että tulis jotain vastausta kun töitten pitäis alkaa jo tällä viikolla mutta sain hakemuksen lähetettyä vasta pari viikkoa sitten ja käsittelyajat on noin kaks kuukautta... Oon ollu tän alkuvuoden Kanadassa opiskelijavaihdossa mutta piti tulla takasin Suomeen lähettämään työlupahakemus. Kauhee hinku olis jo takasin mennä eräistä syistä ja mietinkin että onko kellään tullu vastaan että voisinkohan mennä nyt Kanadaan turistina vaikka on työlupahakemus käsittelyssä? Saako ne jostain muka tietää että mulla on hakemus vetämässä eikä sen takia päästäis maahan? Eihän noista koskaan varmuudella tiedä mutta ajattelin nyt kysästä jos jollain olis kokemusta asiasta? :)

CodeShare

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #204 : 28.04.2015, 21:42:21 »
No joo onhan täällä yksi, jos toinenkin pyrkimässä Kanadaan! :P
Itsellä meni reilu viikko sitten kaikki pläänit ihan sekaisin kun family-luokan viisumien käsittelyaika Lontoossa venähti yhdessä yössä 11 kuukaudesta 29 kuukauteen!  :o

Ihan tällainen välikysymys...
Kun tämä Kanadan koulutusjärjestelmä+nimikkeet eroavat enemmän tai vähemmän meidän järjestelmästä.. Niin osaisiko joku kertoa, että mikä vastaa siellä suomalaista ammattikoulun perustutkintoa (ilman lukiota), mitä tulee koulujen pääsyvaatimuksiin? 

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #205 : 02.05.2015, 06:50:22 »
Tosin vaadittava lääkärintarkastus on järjettömän kallis, 350 euroa, Suomessa kun on tasan yksi lääkäri, jonka tekemät tarkastukset Kanadan immigrationille kelpaavat!

Tuo kannattaa hoitaa Tallinnassa. NZ:aan olisi ollut Helsingissä yli 600 euroa ja Tallinnassa ottivat vain muutaman kolikon hyväksytyltä lekurilta.

Kauhee hinku olis jo takasin mennä eräistä syistä ja mietinkin että onko kellään tullu vastaan että voisinkohan mennä nyt Kanadaan turistina vaikka on työlupahakemus käsittelyssä?

Mikä siinä on, että kunnollinen suomalaismies ei kelpaa vaan aina pitää haikailla sitä ulkomaalaista. Millä tavalla ne nyt on parempia? Onko se jotenkin jännittävää, kun ne puhuu erimaan kieltä.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #206 : 10.06.2015, 23:55:03 »
Moikka kaikki, ensin haluan selventää omaa sähellystäni aiemmissa postauksissani, eli Kanadassa työnantaja VOI sponsoroida työntekijän maahan, mutta prosessi maksaa tällä hetkellä +1000 dollaria (työnantajalta), jonka lisäksi näiden pitää maksaa lentoliput maahan ja sieltä pois, provinssin keskipalkka (monessa duunissa ei mahdollinen, eli tarttis olla korkeamman aseman duuni). Koko homman selityksen löytyy CIC:n sivuilta menemällä kohtaan Immigrate - work - temporary foreign workers. Eli älkää heittäkö kirvestä kaivoon, tulkaa vaikka Kanadaan turistina ja etsikää sopivia työnantajia. Jos löytyy joku joka suostuu sponssaamaan, niin onnittelut!

EE:stä en osaa sanoa muuta kun että aiemmin minimiraja oli 600 pistettä, (maksimi tais olla 1200), mutta sitä on alennettu koska ilmeisesti hakijoita joilla olis valmis työnantaja Kanadassa (tästä saa heti 600 pistettä) ei löydy tarpeeksi. Eli EE on hyvä ratkaisu niille kenen ammattia täällä kaivataan. Niihin papereihin ei helvetissäkään kannata valehdella yhtään mitään, eli mikäli mahdollista niin lisää aina lisäselvityksiä erilliselle paperille jos niitä ulkomaanmatkoja on 100+. Noihin papereihin valehtelu on verrattavissa suunnilleen maanpetokseen, eli kannattaa kirjotella sinne totuuksia ja mielummin liikaa kun liian vähän infoa, mikäli vaan mahdollista.

Tuuliefekti, periaatteessa sun ei olis tarvinnut Kanadasta lähteä, olis riittänyt että laitat osoitteekses suomalaisen osoitteen ja tuut rajan kautta kun lupa on myönnetty. CBSA voi antaa kakkelia niskaan jos sanot rajalla että työlupahakemus on inessä, toisaalta jos ne huomaa mitä teet niin voipi tulla maahantulokielto. Lontoon toimisto on yleensä ollut nopea noissa hakemuksissa (samoin muutama Kanadan sisäinen), itse sain ekan työluvan 2 viikossa ja seuraavaan tuli kieltävä päätös alle kuukaudessa. Suosittelen että venailet Suomessa sen aikaa kun ne käsittelee. Ei tää Kanada mihinkään täältä lähde.

Codeshare, amis on Kanadassa osa secondary educationia, jos pyytävät selventämään niin voit laittaa että vocational school. Mihin oot hakemassa? Toi käsittelyaika on myös suuntaa antava, eli jotkut straight forward -parit saa paperit hoidettua 6kk sisällä, toisilla voi mennä kolmekin vuotta. Yleensä sääntö on että mitä kauemmin ootte ollut yhdessä (2+ vuotta), jos ootte naimisissa ja on lapsia, niin käsittelyaika on lyhyempi. Jos ootte tuntenut vähemmän aikaa, elätte avoliitossa ilman lapsia, niin käsittelyaika pitenee. Lisäks riippuu mihin toimistoon ne sun hakemuksen lähettää, Kanadan kaikki viisumitoimistot on niin ylibuukattuja että niitä Lontooseen meneviäkin on lähetelty Missisaugaan asti jne.

Tsemppiä kaikille, itsellä ens kuussa alkamassa avoliiton kautta haettu pysyvä oleskelulupa, suomeks sanottuna siis noin 2 vuoden odottelu ja limbossa eläminen  ;D

reality was never my thing anyway

Halden

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #207 : 23.11.2015, 22:10:24 »
En koko topicia ole jaksanut kahlata läpi mutta pikaisella selailulla en vastausta ongelmaani löytänyt. Eli olen ymmärtänyt että suomen passilla ei tarvita vaihto-opiskelijana viisumia Kanadaan mutta tarvitaanko paluulippua tai muuta vastaavaa? Tiedän, että varallisuus ja opiskeluoikeus jne pitää todistaa ja ne ovatki jo hoidossa mutta pelkästään yhden suunnan lippu, sillä paluureitti ei ole vielä selvillä ja varmaan USA:n kautta palaan aikanaan takaisin. Vaihto kestää alle 6kk. Päästävätkö koneeseen jos paluulippu puuttu tai pitääkö mun hakea jotain erillistä lupaa vielä ennen matkaa?

Vienna

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #208 : 26.11.2015, 09:32:17 »
@Halden: Olen itse ollut Kanadassa vaihto-opiskelijana viime keväänä 4kk ja täksi ajaksi en tarvinnut viisumia. Alle 6 kk oleskelu on siis viisumivapaa. Viisumia voi tietenkin harkita muista syistä, esimerkiksi puhelinliittymää ei tahtonut saada ilman viisumia ja jos haluat työskennellä opiskelujen ohella, niin viisumi vaaditaan siihenkin. Ainakin meidän yliopistossa viisumilla olisi saanut myös yliopiston terveydenhoitopalvelut ilmaiseksi, mutta vakuutus kannattaa kyllä muutenkin olla, joten vähän turhaksi jää tuo.

Minun kokemuksen mukaan paluulippu kannattaa olla. Itse lensin Icelandairilla ja kuulin matkatoverilta, että Icelandair oli pakottanut ostamaan paluulipun lähtöselvityksessä, muuten ei olisi koneeseen päästetty. Immigrationissa Kanadan päässä oltiin oikein mukavia, ainakin kun minulla oli paluulippu ja kaikki dokumentit, mitkä todistivat opiskeluoikeuteni. Paluulippua muistaakseni kysyttiin sielläkin.. Suosittelen ehdottomasti harkitsemaan Kilroyn opiskelijalentolippuja, joissa voi paluupäivämäärä ja -kaupunkia muuttaa. Omat lentoni olivat Icelandairilla, joten ainakin heidän verkkonsa sisällä paluukaupungin muuttaminen onnistuu. Maksaa tietysti ekstraa, 50 € on muutosmaksu + mahdollinen hinnanerotus.

USA:han matkustamisessa kannattaa ottaa huomioon ESTA-vaatimukset ja se, että virallisesti ja teoriassa 3 kk viisumivapaa oleskelu alkaa siitä päivästä kun saavut USA:han ja päättyy vasta kun lähdet pois USA:sta, Kanadasta tai Meksikosta. Eli ns. visaruneja Meksikoon ja Kanadaan ei voi tehdä, vaan jotta 3 kk nollautuu, pitää mennä Pohjois-Amerikan ulkopuolelle. En osaa sanoa kuitenkaan, kuinka tarkasti tätä valvotaan. Ainakin yksi kaverini oli aloittanut vaihtonsa Kanadaan reissulla USA:han, oli Kanadassa 4 kk ja palasi Suomeen USA:n puolelta ongelmitta. Mutta teoriassa näin, ehkä ihan hyvä olla tietoinen..

Halden

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #209 : 27.11.2015, 02:34:43 »
Kyselin koululta asiasta ja he sanoivat että paluulippua ei tarvitsisi. Alkopas tämä nyt ressaamaan, taitaa olla helpointa kysyä suoraan lentoyhtiöltä, joka mulla on kans icelandair.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2015, 02:36:59 kirjoittanut Halden »

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #210 : 09.12.2015, 00:00:29 »
@Halden Kanadaan matkustamisehdot on muuttumassa maaliskuussa 2016. En tiedä millon oot menossa, mutta tsekkaas tämä:  http://www.cic.gc.ca/english/visit/visas.asp
http://www.cic.gc.ca/english/visit/apply-who.asp

Mulla ei paluulippua ollut v. 2013, mutta helpoiten se rajalla menee jos sulla sellanen on. Se riippuu aina kuitenkin virkailijiasta, kuun ja planeettojen asennoista jne että päästävätkö maahan ja kuinka helpolla.

kid

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Blogiin!
« Vastaus #211 : 09.12.2015, 00:11:12 »
Spammaan viela tahan Working Holiday -viisumeista kiinnostuneille:

CIC (Citizenship and Immigration Canada) on tuonut peliin uusia saantoja, joiden mukaan hakijat sijoitetaan ensin hakijapooliin, josta sitten CIC randomilla nappaa hakijoita ja lahettaa heille Invitation to Applyn (ITA). Tama hidastaa hakua jonkun verran, ja CIC onkin varoittanut, etta jotkut hakijat eivat valttamatta saa ITA:a ennen hakukauden loppua, jos silloinkaan. ITA:n saaminen ei takaa tyoluvan saantia, vaan siihen vaikuttavat hakijan kelvollisuus seka hakemus.

Kyselin Allianssilta jo valmiiksi, etta mitahan tama tarkoittaa niiden osalta, jotka kayttavat Recognized Organizationia (RO), eli esim. Allianssia, tyoluvan hankkimiseksi. Allianssilta ei osattu viela vastata tuleeko RO:iden osalta jotain spesifimpia saantoja, ainakaan toistaiseksi moisia ei ole mainittu.

All in all WH-viisumin hommaaminen on mita luultavimmin hitaampaa kuin ennen. Ilmeisesti talla systeemilla yritetaan saannostella etta montako tyontekijaa millekin kaudelle tulee, ettei kaikki tule kesalla tms.

Lisaa tietoa working holiday -viisumeista kiinnostuneille taalla:
http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/become-candidate.asp
http://www.cic.gc.ca/english/work/iec/ros.asp

Halden

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #212 : 09.12.2015, 13:44:20 »
@Halden....
Mulla ei paluulippua ollut v. 2013, mutta helpoiten se rajalla menee jos sulla sellanen on. Se riippuu aina kuitenkin virkailijiasta, kuun ja planeettojen asennoista jne että päästävätkö maahan ja kuinka helpolla.

Joo oon tutustunut noihin uusiin ehtoihin mutta näillä näkymin ei taida vaikuttaa meikäläiseen. Voihan tuon ETA:n varalta hakea kun ei se juuri mitään maksa.

Omien tuttujen kokemusten mukaan Kanadan viranomaisia ei ole juuri tuo paluulippu kiinnostanut vaan nimenomaan lentoyhtiöt sitä ovat vaatineet. Oma lentoyhtiö kertoili, että esim paluulippu Yhdysvalloista Eurooppaan riittää heille todisteeksi. Otin sitten flexible-lipun jenkeistä Suomeen..saas nähdä käännyttävätkö rajalla ;D

JakePelanteri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #213 : 13.01.2016, 19:35:08 »
Hei!

Työlupani Kanadassa loppuu helmikuun lopussa. Haluaisin jäädä Kanadaan sen jälkeen turistina. Miten se käytännössä järjestyy? Onkohan jompikumpi seuraavista vaihtoehdoista mahdollinen?

a) Menen USA:n puolelle helmikuun viimeisenä päivänä. Palaan Kanadan puolelle maaliskuun ensimmäisenä päivänä ja kerron virkailijoille tulevani turistina Kanadaan.

b) Täytän netissä jonkin lomakkeen, jossa pyydän jonkinlaista statuksen vaihtoa työntekijästä turistiksi. 

Olen yrittänyt etsiä tästä tietoa netistä, mutta en ole löytänyt selkeää vastausta. Kiitos, jos osaatte neuvoa!

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #214 : 13.01.2016, 20:30:14 »
Onko tämä mitä haet?

http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp

"Getting a visitor visa from within Canada
If you are currently a temporary resident in Canada with a valid status (i.e. study or work permit), you can apply for a new visitor visa to return to Canada before you leave."

JakePelanteri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #215 : 13.01.2016, 22:24:32 »
Hei!

Kiitos linkistä. Tuota katselin itsekin tänään ja mietin, pitääkö minun täyttää lomake ja hakea uusi "temporary resident visa". Mutta suomalaisethan eivät tarvitse viisumia, kun tulevat Kanadaan turisteina! Siksi minusta tuntuu, että tuo lomake ei koske suomalaisia. Mutta en ole löytänyt mitään virallista vahvistusta tälle asialle.

Hatha

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #216 : 24.01.2016, 13:03:29 »
Hei,

Onko kenelläkään tietoa voiko Swap Canada WH-vuoden jälkeen jäädä kanadaan vielä turistina 6 kuukaudeksi? Itseasiassa tässä on varmaan kyse täysin samasta, mitä JakePelanteri yläpuolella miettii.

Olen siis vasta tänä vuonna lähdössä Kanadaan vuodeksi ohjelman kautta, mutta olen niin ihastunut maahan, että haluaisin tulevaisuudessa asua siellä.  Tiedän, että myös Express Entry voisi olla vaihtoehto, sillä valmistun Yliopistosta. Toisaalta tuo voi olla aika mahdoton minulle ainakin vielä, koska ennen lähtöäni en ole kerryttänyt edes 1 kokonaista vuotta työkokemusta alaltani suomessa. Mietinkin, että paras vaihtoehto olisi varmaankin, jos löytäisin oman alan työpaikan siellä oleskellessani.

Jos jollain on hyviä vinkkejä Kanadaan muuttamisesta tai eri vaihtoehdoistani, niin niitä otetaan mielellään vastaan.

dzilla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #217 : 26.01.2016, 12:43:59 »
Onko kellään tietoa ohjelmista INTERNeX ja Go International? Nämä siis löytyi cic.gc.ca:n Recognized Organizations -listasta. Molemmat listaa Suomen eligible countries -listassaan, mutta olen muualta ymmärtänyt, että Suomella ja Kanadalla ei ole working holiday -sopimusta. Uskaltaako noita kautta hakea sellaista?

Hatha

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #218 : 11.02.2016, 23:21:43 »
Onko kellään tietoa ohjelmista INTERNeX ja Go International? Nämä siis löytyi cic.gc.ca:n Recognized Organizations -listasta. Molemmat listaa Suomen eligible countries -listassaan, mutta olen muualta ymmärtänyt, että Suomella ja Kanadalla ei ole working holiday -sopimusta. Uskaltaako noita kautta hakea sellaista?

Suomella ja Kanadalla ei tosiaan ole WH sopimusta lainkaan vielä, enkä tajua että miksi, mutta ei siis pitäisi olla mitenkään mahdollista.
Ainoa tapa saada WH viisumi kanadaan on yksittäiset ohjelmat, kuten Swap

mauri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #219 : 08.06.2016, 12:47:05 »
Kävipäs tuollainen pienimuotoinen ajatuksen poikanen mielessä, että mitäpä jos pakkaisi kimpsut ja kampsut ja lähtisi Kanadaan. Olen nyt pikaisella pintaraapaisulla tutustunut asiaan ja aluksi näytti pahasti siltä, että voisin hyödyntää express entryä. Koulutukseni passaisi siihen, mutta sitten törmäsin kohtaan, että pitäisi olla vuoden yhtäjaksoinen työkokemus tai vaihtoehtoisesti työtarjous. Ja tämä tulee nyt sitten ongelmaksi. Alani työtilanne Suomessa on huono ja olen ollut vain muutamien kuukausien pätkissä hommissa. Enkä nyt jaksa uskoa, että asia tulee mihinkään muuttumaan.

Olen nuorena kloppina ollut leipomossa töissä yli vuoden ja katsoin, että leipuritkin pääsisivät express entryllä maahan. Voisin sitten ilmeisesti hyödyntää tätä? Vai täytyykö työkokemuksen ja koulutuksen olla samasta kategoriasta? Tässäkin on vain ongelmana, että en ole ollut kokopäivätyössä. Minun onnekseni työtodistuksessani ei vain ole mainintaa osa-aikaisuudesta. Kysymys kuuluukin; kuinka tarkat selvitykset noista työkokemuksista vaaditaan? Voiko ne saada jostain selville, etten ole ollut kokoaikaisena?

Tietysti yksi vaihtoehtohan on varata lomamatka ja yrittää sopia työhaastatteluja ajalle. Tuleekos tästä sitten jatkossa ongelmia jos käy ilmi, että olen lomalla ollut työhaastattelussa?

Onkos joku jo mennyt maahan EE avulla?  Kuinka helposti löytyi töitä? Entäs löytyykö jostain ajantasaista tietoa mikä on alhaisin pistemäärä millä on saanut kutsun?