"Pakulla Bakuun"

 (Luettu 17508 kertaa)

CVNS94

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • MSN Messenger  - jari_ala-aho@hotmail.com
    • Profiili
"Pakulla Bakuun"
« Vastaus #20 : 09.04.2007, 17:03:06 »
Matkaa tuli yhteensä 13 300 km, eli lada ja tie tuli tutuksi. Ei ollut oikeastaan mitään pahempia ongelmia missään vaiheessa, matkaraporttia tulossa piakkoin, laitan vaikka linkkiä tänne kun on valmis.

CVNS94

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • MSN Messenger  - jari_ala-aho@hotmail.com
    • Profiili
"Pakulla Bakuun"
« Vastaus #21 : 13.04.2007, 15:19:50 »
Raporttia olisi sivuilla, kuvia sunnuntaina lisää kunhan nettivastaavamme kotiutuu reissusta. Silloin on tarkoitus muutenkin säätää kaikkea sivuihin liittyvää.

http://www.pakullabakuun.com/matka.htm

MadMaxVentures

  • Aloittelija
  • Viestejä: 4
    • MSN Messenger  - teskola@cc.joensuu.fi
    • Profiili
    • http://www.flickr.com/photos/anarcissus/
    • Sähköposti
Datsunilla Iraniin!
« Vastaus #22 : 12.03.2008, 15:01:06 »
Haudi Folks! Tästä tuli hiljattain kuunnelma YleX:ltä  :o

Kuunneltavissa Ylen areenassa  8):

http://areena.yle.fi/toista?id=1113846

Kuvat flickerissä:

http://www.flickr.com/photos/anarcissus/page7/

Tervehdys kaikille! Eksyin tähän viestiketjuun kun asianomaiset olivat bonganneet ilmoitukseni jossa kerroin matkustaneeni Suomesta Iraniin autolla. Ainakin melkein...

Matkareitti:Pietari-Moskova-Tula-Belgorad

Ukraina: Harkova-Krim/Simferopol-Sevastopol-Jalta-Kerch ja siitä lautalla takaisin Venäjälle

Sochi->Abhasia/Gagra-Noviafon-Sukhum (jossa tuli käytyä about 9 kertaa erinäisistä syistä) kävimme kolme kertaa Abhasian ja Georgian rajalle josta kolmannella kerralla päästettiin 'läpi' mutta Georgialaiset lähettivät takaisin koska heidän mukaansa meidän olisi pitänyt hankkia lupa Georgian hallinnolta Abhasiaan menoon. Burt Reynoldsin näköinen miliisin johtaja esitti että meidän pitäisi maksaa siitä hyvästä 1000$ sakko. Ei oltu maksamassa, ja kehoitimme varmistamaan maksun asiallisuutta Suomen ulkoministeriöstä...

Ei auttanut muuta kuin palata Sochiin ja siitä lautalla Turkkiin.

Tämäkään ei sujunut kommelluksitta. Ensin miliisi kovisteli, koska luulivat että olimme menossa Georgiaan. Tsetsenia vihaprojektin lisäksi Venäjällä on näemmä käynnistetty Georgialaisten demonisointi ja mustamaalaus kampanja.

Laivasta:

Tarkoitus oli viedä auto lauttaan mutta hinta oli ylitsepääsemätön 300$. Päätimme kuitenkin maksaa, mutta lippua ostettaessa meille kerrottiin että rekat on pakattu sil viisii että Datsuni ei enää sinne mahdu! Ei auttanut muuta kun laittaa auto vartioituun parkkiin. Sekin oli silkkaa saatanaa, koska Putin oli kaupungissa ja kaikkivaltiaan läsnäolo oli aiheuttanut liikenteen pysäyttämisen-> n.3 tuntia ruuhkassa jumissa.

Laiva Sochista Trabzoniin maksoi n.50€ ilman hyttiä ja n. 75€ hytin keralla. Mustanmeren merenkulku on suhteellisen mielenkiintoista. Ensinnäkin laivat on aivan helvetin vanhoja ja järjestäen rekisteröity Kambodsaan, Liberiaan ja ties minne. Ei kantsi odottaa hymyilevän hylkeen kuvaa laivan kyljessä. Sisällä laivassa korttia pelatessa huomasin paperin pöydällä. Sitä katsottuani huomasin että se oli leimattu todistus, että laivaa ei ole syytä enään pitää karanteenissa. Oli kirjoitettu suhteellisen mielenkiintoisella enklannilla...

Turkista matkustimme bussilla Iraniin ja Iranissa matkustimme junalla, taksilla, bussilla ja lentokoneella. Sisämaan lennot maksavat about 10-15€. Bensa maksaa 6c litra ja uusimmat lenskarit ovat kauppasaarron takia 70-luvulta. Saamaan hintaan saa kattavan näkymän ilmailun historiaan. Yksi lennokeistamme oli Tupolev 154 joka on tunnettu näyttävistä rysäyksistä. Kotiin tultuani luin lehdestä, että viikkoa ennen meidän seikkailua yksi oli rysähtänyt katuun Mashadin kaupungissa Iranissa.

Iranista etenimme Armeniaan ja sieltä Georgiaan, jonne meidät tällä kertaa päästettiin sisään ilman että heitettiin samoin tein pihalle. Georgiasta ulos pääseminen oli taas mutkikkaampaa kun lähtöpäivänä löivät Venäjä ja Georgia suhteensa säppiin. Ei auttanut muuta kuin palata Ottomaanien valtakuntaan. Matkalla tosin tapasimme hauskoja tsekkejä joiden kanssa pidimme partyt Georgian ja Turkin rajalla.

Saimme nautiskella taas Mustanmeren merenkulun ylimaallisesta laadusta. Paatti oli myöhässä about 3 tuntia. Seuraavana aamuna heräilimme laivasta ja kuvittelimme olevamme Sochissa, josta voisimme suksia Suomeen. Näin ei kuitenkaan ollut ja laivan fönsteristä näkyi vain Trabzonin kaupunkia ja satamaa.  Laivan myöhästymisen takia tulli oli sulkeutunut ennen kuin viimeinen rekka oli ennättänyt laivaan. Turkkilaiset päättivät sitten ventata seuraavaan aamuun tullin aukeamista! Merimatka pidentyi siis 10 tunnilla ja olimme Sochissa puoliltaöin, josta aloimme ajamaan välittömästi kohti Moskovaa.

Miliiseistä:

Vakio lahjus on 100 ruplaa ja toisinaan tutka näytti jopa vähemmän nopeutta kun olimme todellisuudessa ajaneet. Eli, jotkut miliisit eivät käytä tutkaa vaan mittaavat siihen jonkun siedettävän ylinopeuden ja pistävät maksamaan vaikka olisit seurannut rajoitusta. JJoskus taas tutka näyttä vähemmän ylinopeutta kun olet ajanut. Lahjus näyttäisi olevan vakio 100 ruplaa vaikka ylinopeus oli 5km/h tai 50 km/h. Joskus epäilytti, että mahtavatko tutkat edes toimia...

Paikallinen ajotyyli on todella levoton ja itse ainakin temmaannui siihen mukaan ja intoiduin pujottelemaan ja ohittelemaan melko villlisti. Typerää eikä suositeltavaa. Toinen miliisien suosikki on keskiviivan ylitys josta rapsahtaa sakot=lahjukset. Sata ruplanen maksatiin ehkä 15 kertaa 10 000 Km aikana. Toisinaan aiheesta, useimmiten aiheetta.

Esim. kun lähdimme Sochista ajoi keskellä tietä auto about 30km/h juuri ennen miliisin asemaa ja päätin tietenkin mennä ohi koska nopeus oli naurettavan alhainen, vaikka alueella oli sulkuviiva. Tämä aktiivinen kansalainen kuitenkin teki ilmiannon miliisille ja miliisi alkoi vaatia lahjuksi. Juttu oli etukäteen suunniteltu. Meitä oli kuitenkin tätä ennen kovisteltu Abhasiassa, Georgiassa ja Sochissa joten sanoin että seisotaan tässä niin kauan että jotain tapahtuu. Miliisi sanoi että asia selvitetään kamarilla ja siihen vastasimme että laitamme teltan pystyyn. Sen jälkeen miliisi herkesi ruinaamasta lahjuksi. Eli jos turnauskestävyyttä löytyy voi lahjuksilta välttyä. Mutta kuka jaksaa kärvistellä tunnin tiensivussa 3-5 kertää päivässä?

Kulkupelinä oli tämä:





Eli vuoden 1973 Datsun 1200 coupe.

Kuten kuvasta näkyy majoitus suoritettiin suurimmaksi osaksi teltassa.

Autovanhukselle aiheutuneet vauriot: katkennut pakoputki, palanut kannentiiviste (vaihdettu Sochissa), vuotava kytkimen työsylinteri (korjattu Abhasiassa Ladan vastaavalla), haljennut vesipumpun siivapyörä (hitsattu Abhasiassa, uusi ostettiin Teranista, vaihdettiin  paluumatkalla), katkennut laturin tukipultti-50km ennen Pietaria, laturi pönkättiin ojasta löytyneella laudankappaleella.

Että seikkailuhenki ei ole haitaksi kun näille reissuille eksyy. Suunnitelmanne on kunnianhimoinen! Toteuttakaa se ja nauttikaa! :D

täältä lisää kuvia

http://www.flickr.com/photos/anarcissus/
eeping on Rocking in the free world!