Yksin Mosambikiin?

(Luettu 3875 kertaa)

teijo

• Aloittelija
    • Profiili
Yksin Mosambikiin?
« : 09.03.2008, 21:47:39 »
Olen suunnitellut lähteväni matkalle yksin ja miettinyt mosambikia vakavasti ihan kolmenviikon reissua vain.. mutta matkakokemuksia minulla ei ole muuta kuin thaimaan turistirysät bangkok ja pattaya.. Uskaltaako keskinkertaisella englannintaidolla lähteä liikenteeseen ja olettaa tulevansa hengissä takaisin?

IS

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Yksin Mosambikiin?
« Vastaus #1 : 09.04.2008, 18:51:50 »
Lähdin itse syksyllä 2007 Kapkaupungissa asuessani yksin pyörimään Mosambikiin. Aika paljon Afrikassa reissaanneena en nähnyt maassa sen suurempia ongelmia. Hostellikulttuuri on kovassa nousussa ja reissaajia näkee rannikolla suht paljon jo. Tietysti Mosambikin infra on edelleen todella huonossa kunnossa verrattuna oikeastaan kaikkiin naapurimaihin ja portugalia kannattaa osata ainakin muutama sana. Toki englannilla/elekielelläkin pärjää, mutta mitä pohjoisemmaksi Maputosta menee, sitä heikommaksi paikallisten kielitaito englannin suhteen muuttuu. Mosambik on myös mielestäni vaarallisemman oloinen kuin vaikka naapurit Etelä-Afrikka, Zimbabwe tai Sambia; pientä kuumotusta on varsinkin iltaisin liikkuessa ja poliiseja kannattaa vältellä. Itselleni ei kuitenkaan pahempia ongelmia tullut, joten sinänsä matka meni oikein kivasti.

teijo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.04.2008, 12:01:35 »
Kiitoksia vinkistä. Pitää laittaa harkintaan.. Maa kuulostaa mielenkiintoiselta mitä olen kirjoista lukenut..

IS

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.04.2008, 11:18:24 »
Joo, parempi vastata myöhään kuin ei koskaan ;)

Jännittävä maa kyllä Mosambik. Portugalin siirtomaamenneisyyden perintöä näkyy vielä ja se antaa Mosambikille jotenkin latinofiilistä. Paljon kahviloita joista saa espressoa ja pasteis de natoja jne. Varsinkin oikean kahvin löytämisestä olin todella tyytyväinen, instant-kuraa kaikkialla muualla eteläisessä Afrikassa (pl. Angola). 8)

teijo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.04.2008, 09:25:49 »
Nii-i.. lokakuussa vasta reissua oon suunnitellut... ajattelin ajoissa laitella että tarvittaessa voi vaihtaa matkakohdetta.. ja mitä viestistäsi ymmärsin että olet "vähän" enemmän saanut kokemusta maailmalta, kun mitä meikäläinen.. ja lievää kuumotusta tuli sinullakin.. voipi olla parempi että aloittelen omatoimimatkailun pikkasen rauhallisemmin ja etenen portaittain. Kyllä sinne joskus on pakko päästä katsoo ehkä ei heti yksin kuitenkaan..  ;)

Ondsinnet

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.07.2008, 03:45:57 »
Itse Maputossa asuneena sanoisin, että Mosambik on huomattavasti turvallisempi kuin naapurimaansa. Tietty Maputon syrjäisillä kujilla keskellä yötä yksin liikkuessa voi joutua ongelmiin, mutta kun järjen pitää päässä niin pärjää kyllä. Hostelleissa osaavat (ja yleensä ihan kysymättäkin kertovat) neuvoa vältettävät alueet (joissa ei muuten ole onneksi edes mitään mielenkiintoista kenellekään, jollei halua paikalliseen narkkarikulttuuriin tutustua). Taksikyydit sen verran halpoja (100-150met keskusta-alueella) että se on kaikin tavoin järkevin keino liikkua öisin ja muutenkin pimeään aikaan. Vaikkakin liikenne on melkoisen kaoottista ja itse olin vähintään kerran kuussa kolarissa... (Tosin istuin chapassa (toyota hiace-"minibussi") keskinmäärin 2h/pvä).

Suurin riski on joutua näpistyksen kohteeksi... varsinkin kännykät ovat haluttua tavaraa, joten en suosittele puhumaan puhelimeen kadulla kävellessä... Tavaroistaan kun pitää huolen ja muutenkin kantaa mahdollisimman vähän kamaa mukana sitä parempi.

Jouduin silti vain pari kertaa varkauden kohteeksi Mosambikissa. Molemmat omaa tyhmyyttäni kun en ollut oikein skarppina. Minulta vietiin taskusta kerran halpa puhelin ja kerran rannalle nukahdettuani vierestäni katosi pieni laukku jossa oli parisataa meticalia... ja tämä oli 9kk ajalta.

Sitä on tosin spekuloitu että Mosambikissa rikollisuus kasvaisi ulkomaalaisvihaa Etelä-Afrikasta paenneiden mosambikilaisten paluumuuton seurauksena. Tiedäpä sitten miten käy...
Seikkailu on vain epämukavuus oikein nähtynä. Epämukavuus on vain seikkailu väärin nähtynä. - G. K. Chesterton

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #6 : 26.11.2008, 15:19:46 »
Olipas mielenkiintoista lukea teidan kokemuksia!
Ma oon menossa Niassa jarven rannalla ens kesaksi vapaaehtoiseksi ja silla kyselisinkin nyt kokemuksia pohjois-mosambikista!
Ja yleensa varmaan koko mosambikin kattava kysymys ois saaoloista, onko siella tosissaan tukalan kuuma (suomen) kesalla niinku vois sijainnin perusteella olettaa? Eli aurikorasvat kertoimella30+? Ja tietty ois kiva kuulla kokemuksia mita kaikkia rokotuksia yms laakityksia ootte ottaneet matkaa varten? Malaria lienee pakollinen koko maassa? Itse olen menossa melko alkeellisiin oloihin asumaan ja vahan mietityttaa etta mihinhan sita tuli paani pistettya! ;D

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #7 : 26.11.2008, 15:22:45 »
Niin ja viela piti kysymani noista maansisaisista lennoista josko jollain olis kokemuksia? Mulle sanottiin et jarkevinta on lentaa Lichingaan josta sitten erinaisilla kulkuvalineilla paadyn ko paikkaan. Mutta oon koittanut kattoa lentoja ja ainoa mika loysin oli maputosta lichingaan $500 menopaluu, mika mun mielesta on melko kallis..oisko kellaan parempaa ideaa miten paatya lontoosta lichingaan??