Kuurin kynnäs

(Luettu 27983 kertaa)

skugga

• Vieras
Kuurin kynnäs
« : 05.04.2008, 21:56:37 »
Liekö kukaan tallaajista käynyt Liettuassa Kuurin kynkäällä (?) ? Eli Klaipeidasta lähtee hiekkainen niemi merelle, ja siellä on luonnonpuisto. Itseä kiehtoisi kovasti käydä paikan päällä, joskus olen artikkelin lukenut paikasta, ja silloin kiinnostuin. Liekö siellä mitään nähtävää? Ja millaiset kulkuyhteydet Klaipeidasta luonnonpuistoon on?

duracellpupu

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Kuurin kynnäs
« Vastaus #1 : 05.04.2008, 23:02:29 »
Kävin Kuurin kyntäällä viime kesänä ja mun mielestä se oli tosi kaunis paikka. Klaipedasta menee lauttoja kahdesta satamasta. Toinen on ihan lähellä keskustaa, siitä pääsee helposti jos menee jalan ja sitten vähän keskustan eteläpuolelta menee toinen lautta, johon pääsee myös autolla. Niitä lauttoja menee ihan koko ajan ja en nyt muista paljonko se matka maksoi, mutta ei se paljon ollut.

Ihan siinä niemimaan pohjoispäässä, lähellä paikkaa mihin lautat jätti, oli joku merimuseo missä käytiin. Ihan kiinnostava, siellä oli myös eläimiä, kaloja lähinnä, ja pingviinejäkin oli. Vieressä olis ollut myös delfinaario, mutta siellä ei käyty. Nudistirantakin löytyi vahingossa sieltä pohjoiskärjestä. Ja tietenkin siellä ihan normaalikin ranta on. Bussilla pääsee sitten Nidaan, joka on kaupunki etelämpänä siellä niemimaalla. Se matka on aika hieno, kun tie mutkittelee pitkin niemimaata ja välillä meri näkyy oikealla ja välillä vasemmalla. Me käytiin ihan vain päivämatkalla, joten kauhean paljon ei ehditty nähdä. Saaren luonto oli kyllä ihana ja olisin mielelläni siellä luonnonpuistossa enemmänkin patikoinut. Itse en linnuista juuri mitään tiedä, mutta kuulin että siellä on harvinaisen paljon eri lintulajeja ja se on suosittu paikka lintuharrastajien keskuudessa.
"Perillä on tuolla edessämme jossain,
mennään, mutta ajetaan hiljempaa.
Toivon, ettei matka loppuis ollenkaan."
PMMP

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Kuurin kynnäs
« Vastaus #2 : 06.04.2008, 08:52:33 »
Liekö kukaan tallaajista käynyt Liettuassa Kuurin kynkäällä (?) ? Eli Klaipeidasta lähtee hiekkainen niemi merelle, ja siellä on luonnonpuisto. Itseä kiehtoisi kovasti käydä paikan päällä, joskus olen artikkelin lukenut paikasta, ja silloin kiinnostuin. Liekö siellä mitään nähtävää? Ja millaiset kulkuyhteydet Klaipeidasta luonnonpuistoon on?

Kyllä Kuurinkynnäs on ehdottomasti näkemisen arvoinen. Nida, joka jo mainittiinkinkin, on varsin kehittynyt turistikaupunki, mutta ihan hyvässä mielessä: purjevenesatama, paljon hotelleja ja vierasmajoja. Vertaisin muuten kesäiseen Kotkaan, mutta Nidasta puuttuvat meripäivien känniääliöt. Klaipedan kulkuyhteyksistä en valitettavasti osaa sanoa, kun oli oma fillari alla. Polkupyörä on muutenkin paras tapa nähdä kynnästä enemmän, koska tiet ovat miellyttävän tasaiset ja metsä suojaa tuulelta.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.04.2008, 18:00:17 »
Aivan Klaipedan keskustasta menee pienempi lautta Kuurin kynnäälle. Vastarannalta löytyy yleensä melko pikaisesti bussiyhteys eteenpäin. Jos taas lähtee Klaipedan linja-autoasemalta bussilla Kuurin kynnäälle, ne käyttävät isompaa lauttaa, joka on keskustan eteläpuolella. Klaipedastahan pääsee muutaman kerran päivässä bussilla vaikkapa Kaliningradiin.

Nidan turisti-info järjesti minulle huoneen jonkun yksityisen hoivista sujuvasti. Tosin ajankohta oli toukokuu ja turisteja melko vähän. Maisemat ovat hienoja, ehdottomasti kannattaa käydä. Nidassa on leppoisa tunnelma sesongin ulkopuolella. ;)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Enkä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.04.2008, 22:29:15 »
Mä olin reissussa muutama vuosi sitten ja suosittelen visiittiä niemimaalle ehdottomasti. Itseä huvitti kovasti se, että olin vasta käynyt Egyptissä, ja valokuvat Saharasta ja tuolta olisivat hyvin voineet mennä sekaisin - sen verran suuret dyynit tuolla on. Hiekan allehan on aikanaan jäänyt useampikin kylä, ja siirtymistä on sittemmin pistetty kuriin vuorimännyillä.

Niemimaalla kannattaa vuokrata polkupyörä, sillä luonnossa risteilee päällystettyjä pyöräteitä, joita pitkin pääsee mukavasti näkemään paikkoja.

transit

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 18.02.2009, 15:35:08 »
Olen mennyt sitä kautta autolla Kaliningradiin -92. Päässee varmaan edelleen.

skugga

• Vieras
« Vastaus #6 : 23.02.2009, 14:48:32 »
Jeps, matkamessuilta hain esitteenkin ko. paikasta, ja kyllä sieltä pääsee sekä autolla että bussilla Kaliningradiin.

Sirri

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.03.2009, 22:35:56 »
Tielle voi hyppiä muutakin. Meinattiin törmätä villisikaan tuolla.

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.03.2009, 09:31:16 »
Just olin toissapaivana kuuirnkynnaalla ja suosittelen! Juodkranten dyynit hivelee silmia ja luonto muutenkin. Nidan puutalot on kauniita. Olisin voinut viettaa siella muutaman paiva patikoiden edestakaisin merenrannalle ja sisamerenrannalle, merenrannalle.. :)

Ehka parasta on ottaa reissuun mukaan oma auto tai sitten polkupyora, tie on suora ja ei yhtan makia.

transit

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 10.03.2009, 21:02:07 »
Just olin toissapaivana kuuirnkynnaalla ja suosittelen! Juodkranten dyynit hivelee silmia ja luonto muutenkin. Nidan puutalot on kauniita. Olisin voinut viettaa siella muutaman paiva patikoiden edestakaisin merenrannalle ja sisamerenrannalle, merenrannalle.. :)

Ehka parasta on ottaa reissuun mukaan oma auto tai sitten polkupyora, tie on suora ja ei yhtan makia.
Olimme siellä muutama vuosi sitten juhannuksena, alkuperäisellä paikallaan, oli kansanjuhlaa. Majatalossa missä olimme meillä oli oma parveke ja kylppäri. Siellä oli myös fillareita lainattavana.
Emme osallistuneet aamiaiseen vaan käytimme talon jääkaappia ja ostettuja eväitä.

Pivo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 28.05.2009, 15:43:32 »
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että yhteydet pelaavat sen verran hyvin sekä Kuurin kynnäälle että siellä paikan päällä, joten tämä paikka voi hyvin toimia ns. päiväreissuna klaipedasta?

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 28.05.2009, 23:46:47 »
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että yhteydet pelaavat sen verran hyvin sekä Kuurin kynnäälle että siellä paikan päällä, joten tämä paikka voi hyvin toimia ns. päiväreissuna klaipedasta?
Kyllä toimii hyvin niinkin. Etäisyydet eivät ole kovin pitkiä ja busseja kulkee.

lssu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 09.06.2009, 10:13:33 »
Kuinka usein ja kuinka myöhään lauttoja kulkee Klaipedasta Kuurin kynnäälle? Tulen Riian suunnasta ja olen Klaipedassa ko 17 aikoihin. Vieläkö samana iltana pääsee lautalla yli ja julkisilla kulkuvälineillä Nidaan asti vai täytyykö jäädä yksi Klaipedaan?
Luota elämään niinkuin lintu luottaa ilmaan

peru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 09.06.2009, 11:34:28 »
Kuinka usein ja kuinka myöhään lauttoja kulkee Klaipedasta Kuurin kynnäälle? Tulen Riian suunnasta ja olen Klaipedassa ko 17 aikoihin. Vieläkö samana iltana pääsee lautalla yli ja julkisilla kulkuvälineillä Nidaan asti vai täytyykö jäädä yksi Klaipedaan?
http://www.keltas.lt/eng/Ferries/Timetable
Tuolta löytyy aikataulut. Eli ehdit ihan kivasti käydä kynnällä iltaseltaankin. Jos olet jalkaisin liikenteessä, kannattaa toki mennä tuolla vanhalla, pohjoisemmalla lautalla. Jos enempi on aikaa, niin suosittelen tekemään koko päivän reissun ja käymään Nidassa asti.

Edit. Luinpas vähän huolellisemmin viestisi. Olet siis menossa Nidaan. Tuolta: http://www.klaipedainfo.lt/en/index.php?page=8&sub=31 aikataulut Smiltynė(kynnään pohjoiskärki) - Nida. Ja bussit lähteävät siitä vanhan lauttasataman liepeiltä.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2009, 11:39:10 kirjoittanut peru »

opelis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.07.2010, 21:07:07 »
Liettuassa vierailleet, onkohan ihan mahoton ajatus tehdä päiväreissu Kaunasista Kuurin Kynnäkselle, ja sitten takaisin Kaunasiin saman päivän aikana? Onko Nida ehdoton nähtävyys  ;D, vai löytyykö ihmeteltävää lähempääkin, jos Klaipedasta hyppää lauttaan? Lähinnä kiinnostavat dyynit, joku upea uimapaikka ja jotain upeaa paikallista nähtävää, kiva ravintola tms..

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 07.07.2010, 23:29:16 »
Liettuassa vierailleet, onkohan ihan mahoton ajatus tehdä päiväreissu Kaunasista Kuurin Kynnäkselle, ja sitten takaisin Kaunasiin saman päivän aikana? Onko Nida ehdoton nähtävyys  ;D, vai löytyykö ihmeteltävää lähempääkin, jos Klaipedasta hyppää lauttaan? Lähinnä kiinnostavat dyynit, joku upea uimapaikka ja jotain upeaa paikallista nähtävää, kiva ravintola tms..
No ei ole täysin mahdoton ajatus etenkään kesällä. Bussimatka Kaunasista Klaipedaan kestää noin 2,5 tuntia ja bussiasemalta Klaipedan lauttarantaan kävelee ehkä noin puolessa tunnissa. Kuurin kynnään lauttarannasta menee bussilla Nidaan ainakin puoli tuntia eli matkoihin menee nelisen tuntia suuntaansa. Henkilöautolla ehkä hiukan vähemmän.

Minulla on sellainen käsitys, että ne dyynit ovat nimenomaan kynnään eteläosassa Nidan ympäristössä. En kyllä ole itse käynyt kuin Nidassa, bussimatkalla ei kovin kaksisia maisemia näy, koska molemmin puolin tietä on puustoa.

Bussiaikatauluja: http://www.autobusubilietai.lt/

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #16 : 10.07.2010, 18:31:19 »
Minulla on sellainen käsitys, että ne dyynit ovat nimenomaan kynnään eteläosassa Nidan ympäristössä. En kyllä ole itse käynyt kuin Nidassa, bussimatkalla ei kovin kaksisia maisemia näy, koska molemmin puolin tietä on puustoa.

Tämännköinen on kynnäs aivan Klaipedasta tulevan lautan sataman tuntumassa eli jos tämä riittää, pidemmälle ei tarvitse kynnästä jatkaa. Kannattaa toki, kaunista on edempänäkin :D
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 12.07.2010, 00:52:36 »
Tämännköinen on kynnäs aivan Klaipedasta tulevan lautan sataman tuntumassa eli jos tämä riittää, pidemmälle ei tarvitse kynnästä jatkaa. Kannattaa toki, kaunista on edempänäkin :D
Nidassa oli nimenomaan hiekkadyynejä varsin vähäisellä peitekasvustolla eli näkymät todellakin ovat erilaisia siellä.

opelis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 12.07.2010, 19:07:05 »
Kiitos kiitos! Tänään Liettuaan ja jos kaikki menee nappiin, huomenna Nidassa  :D

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 07.11.2010, 23:40:47 »
Minkähänlaista täälläpäin Liettuaa olisi vierailla joulukuun alussa? Onko järjetöntä edes suunnitellakaan? Ymmärrän toki, että kesällä olisi parempi mennä, mutta mitäpä jos tämä olisi elämäni ainoa kerta kun menen Liettuaan, kannattaisiko käydä Kuurin kynnäillä?