Vaatetus pitkillä lentomatkoilla

(Luettu 25562 kertaa)

strelizia

• Aloittelija
    • Profiili
Vaatetus pitkillä lentomatkoilla
« : 09.04.2008, 20:41:29 »
En ainakaan haulla/selailemalla löytänyt tälläistä Topicia, mutta poistakaa jos tälläinen on tai tämä on väärässä paikassa.

Antakaapa vinkkejä ihmeiset vaatetuksesta ja koneeseen mukaan otettavista tavaroista, joita mahdollisesti lennon aikana tulee tarvitsemaan? Välilaskun kera lento kestää reilut 13h(joka itselleni on turpoavien jalkojen kanssa aika maksimi aika).

jilola2

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Vaatetus pitkillä lentomatkoilla
« Vastaus #1 : 09.04.2008, 21:49:41 »
Ehdottomasti paksut, lämpimät villasukat. Paljon mukavampi ottaa kengät pois matkan ajaksi ja sukat estävät jalkojen jäätymisen.
Joku kevyt fleece tms (takki tai peite) on toiminut aikoinaan. Koneessa pakkaa minun mielestäni tulemaan kylmä ajan mittaan. Johtuneeko liikkeen puutteesta vai ilmastoinnista.

oblique

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - ninzyppa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.04.2008, 21:55:00 »
Itselläni on yleensä koneessa joka toinen hetki kuuma ja joka toinen kylmä, ihan sama onko pitkä lentomatka vai ei. Eli siis kerrospukeutuminen kunniaan. Yleensä siis joku toppi/t-paita ja siihen neuletakki tms päälle. Housut mahdollisimmin mukavat ja miellyttävää kangasta, jossa jaksaa vääntelehtiä. Jalassa pitkillä matkoilla pidän ihan lentosukkia. Peittona/tyynynä käytän usein takkia, huivia tai koneen vilttiä.

Jos lennän lämpimään kohteeseen (esim. Thaimaa), pakkaan aina käsimatkatavaroihin sandaalit ja hameen/shortsit, jotka vaihdan koneessa ennen laskeutumista.

wce

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.04.2008, 22:36:04 »
Olen 4 kertaa suorittanut 25h lentomatkan Australiaan ja takaisin...

...ja suosittelen mahdollisimman löysää vaatetusta. Tuolissa tulee kiemurreltua aika paljonkin ja on inhottavaa jos on tiukat vaatteet jotka puristavat eri puolilta. Kuten joku mainitsikin niin villasukat on myös hyvä idis. Itse suosin nykyisin pitkillä lennoilla aina:

- löysiä reisitaskuhousuja, mahtuu paljon kamaa taskuihin, ei tarvitse sitten tonkia reppua koko ajan.
- löysähköä T-paitaa. pidän nykyisin repussa aina mukana vara T-paitaa sillä mikään ei potuta enempää kuin myöhästyä jatkolennolta, viettää hikoillen ylimääräiset 24h Kuala Lumpurissa ilman varapaitaa, dödöä tai rahaa ja astua uudestaan 13h lennolle "tuoksuen" hyvin aromikkaalle...
- vetoketjullista hupparia. vetoketju kiinni ja huppu päähän jos koneessa kovinkin kylmä. toimii tarvittaessa myös lisätyynynä.
- Hammasharja, tahna ja pieni dödö. Koskaan ei tiedä jos kone jumittaa ja myöhästyt jatkolennolta. Kerran jätin nämä pois ja eikös juuri silloin tullut se vuorokauden viivästys...

Noilla ja sopivilla viihdykkeillä(kirja, ipod) siitä selviää. Ei siinä mun mielestä paljon muuta tarvitse. Itse ainakin suosin käytännöllisyyttä ennen tyylikyyttä koneeseen pukeutumisessa. Ei lentokoneessa kuitenkaan mitään dresscodea ole.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.04.2008, 23:03:17 »
Juu, mahdollisimman löysät vaatteet mäkin aina laitan. Kevyet kengät, vaihtosukat, villasukat, löysä t-paita (pienellä kaula-aukolla niin voi vääntelehtiä miten huvittaa ;) ), lämmin huppari tai vastaava. Ei hameita, tiukkoja farkkuja, tai kainalosta kiristäviä paitoja.

Hygieniatuotteista otan aina mukaan käsirasvaa, nenäliinoja, deodoranttia, hammastahnaa ja -harjan sekä perusmeikkituotteet (puuteri, huulirasva). Joku saattaa tarvita silmätippoja. Mikään ei virkistä paremmin kuin 36 tunnin matkan puolivälissä tehtävä pikapesukaunistussessio :).

Wrth

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.04.2008, 23:53:42 »
Löysät vaatteet ovat varmasti hyvä idea. Itselläni oli farkut ja pitkähihainen college päällä kahdella yli kymmentuntisella lennolla. Kummallakin lennolla alkoi tulla kylmä viiden tunnin kohdalla ja istuimille jaetut peitot tulivat silloin tarpeeseen. Vieressä istunut Saudi-arabiasta oleva mies alkoi hytistä jo kahden tunnin lennon jälkeen ja kääriytyi peittoon kuin toukka koteloonsa.
NZ 04/04/2008 - 08/03/2009
NZ 01/08/2014 - 01/12/2015

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.04.2008, 08:51:05 »
Rennoissa vaatteissa. Ja mulla on yleensä repussa vähintään vaihto t-paita tai toppi, plus sukat ja pikkuhousut. :) Samoin dödö matkaan, ja vaikkapa jotain kosteuspyyhkeitä, joilla voi kainaloiden "pesun" suorittaa jossain välissä kun vaihtaa paitaa yms.
Riippuen lähtökelistä ja kohteesta toki vaatetus.
Mutta lämpimään mentäessä (kylmähköstä lähtiessä), oon ottanu takiks jonkun kevyehkön fleecen tms, jolla pärjää täälläkin matkat kentälle ja takaisin. Ja jalkaan ohuehkot housut. Ja kengiksi vaikkapa Crocsit, joilla pärjää täälläkin just just.

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.04.2008, 09:54:29 »
Rennot vaatteet päälle. Kerrospukeutumista tosiaan kannattaa suosia. Fleecetakki ja villasukat ovat aina koneessa mukana. Tukisukkia käytän myös.

Yleensä otan vaihtovaatteet mukaan koneeseen. Alusvaatteet, t-paita ja hame/sortsit.

Pieni meikkipussi, jossa hammasharja+tahna, dödö, kosteusvoide ja huulirasva.

Lisäksi mukana kulkee ipod+laturi (jolla voi lentomatkan aikana ladata laitetta), puhallettava niskatyyny, matkapahoinvointilääkkeet ja vesipullo. Ja tietenkin kaikki tärkeät paperit ja rahat sekä kamera.

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.04.2008, 11:30:40 »
Vaatetukseen onkin tullut hyviä vinkkejä, mutta jos kyseessä on yölento niin kannattaa investoida puhallettavaan niskatyynyyn, korvatulppiin ja sellaiseen silmät peittävään naamioon. Ajattelin ennen, että ovat turhaa painoa käsimatkatavaroissa, mutta voi miten hyvin noiden kanssa saa nukuttua! Tärkeintä on hakea itselle sopiva täyttöaste niskatyynyyn eikä puhaltaa sitä 100% täyteen. Minulla toimii parhaiten 50% täyttö, jolloin nojatessa ilma puristuu tyynyn sivuosiin ja niska lepää kiinni selänojassa eli tyyny vain tukee päätä ja estää pilkkimisen. Vielä kun silmänaamio pimentää näkökentän ja korvatulpat tai musiikki iPodista tasoittaa äänimaailman, niin nukun niin sikeästi että en aina edes huomaa kun noustaan/laskeudutaan.

Toinen matkamukavuuttani parantanut keksintö on ollut laittaa lennon aikana tarvittavat tavarat pieneen tasapohjaiseen paperikassiin. Sellaiseen mallia kallis naisten liike, jossa on kangasnyörit ja pinnoitettu tukeva materiaali, ei siis mikään Pirkan ostospaperikassi. Minulla on jemmassa mitoiltaan ehkä 15cmx20cmx20cm kassi, johon mahtuu sopivasti kirja, DS, iPod, silmätipat, mahdollinen juomapullo, naistenlehti, kosteusvoide, karkit, kännykkä, em. nukkumisvälineet, passi ja jatkolentolaput. Kassi seisoo tukevasti lattialla, kaiken saa nopeasti ja kassi mahtuu jalkojen sivuun, jolloin jalkoja mahtuu venyttelemään ja oikomaan kassin ohi. Perillä siirrän kamat ylälokerossa matkanneeseen reppuun ja taitan paperikassin litteäksi repun sisäselkätaskuun. Paluumatkalla reppu täyttyy ostoksista, joten kannan paperikassin pakattuna jo hostellilta. Ja aina pärjää käsimatkatavaroilla!
« Viimeksi muokattu: 10.04.2008, 11:34:12 kirjoittanut myu »

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.04.2008, 11:36:20 »
Ah, piti vielä palata kertomaan Sarah Jessica Parkerin vinkki naismatkustajille. Jos iho rasvoittuu ja alkaa kiiltää pitkän matkan aikana, niin kannattaa käväistä lentokoneen veskissä ja painella kevyesti kiiltäviä kohtia palalla wc-suojapaperia, siis sellaisella rapisevalla vähän läpikuultavalla. Toimii!

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #10 : 10.04.2008, 11:56:45 »
Lentosukista mä en ole kokenut olevan hyötyä, jalat on yhtä turvoksissa pitkän lennon jälkeen kuin tavallisilla sukilla. Mistä te olette lentosukkanne ostaneet ja toimiiko ne? Voihan olla että mun sukat on vaan niin huonolaatuiset että ne ei "toimi". Ostin ne joskus Citymarketista ja ne maksoi 8 euroa, joten..  ::)

Eniten kiinnitän huomiota housuihin, niissä pitää olla ehdottomasti joustava vyötärö, mulla turpoaa aina vatsa lennolla! Kerran lensin farkuissa ja ei hyvää päivää sitä tuskaa vatsassa. Muutenkin olivat epämukavat.
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 10.04.2008, 12:31:19 »
lentosukat/villasukat
aanta eristavat kuulokkeet
silmalaput nukkumista varten (Finnair esim. ei jaa turistissa edes kaukolennoilla, muut kylla)
purkkaa tai hammasharja ja tahnaa (taas Finnair ei jaa, muut kylla)
vesipullo kaupasta turvatarkastuksen jalkeen
vaihtoalusvaatteet
kasvopyyhe
deodoranttia

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.04.2008, 19:41:44 »
-Kosteuspyyhkeet on pelastaneet multa monet ylipitkät lennot ja lentokenttähengailut. Erityisesti siis esim. Nivealla on sellasia pehmeitä kasvopyyhkeitä joilla voi kasvot pyyhkiä ja vaikka kainalot.

-Hammasharja ja tahna, jos eivät turvatarkastuksessa tahnaa vie.

-Purkkaa. Mulla ainakin auttaa nousuissa ja laskuissa korvien lukkiutumiseen.

-Löysät ja miellyttävää materiaalia olevat vaatteet ja kengät jotka on helppo potkaista jalasta ja ne villasukat.

-Vaihtopaita ja -alkkarit.
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #13 : 10.04.2008, 22:06:49 »
toi lista on hyva tahan mennessa, paljon ei enaa ole lisattavaa mutta
- kaikki laturit mita tarttet + puhelin ym jos mukana (muutaman kerran laukut tullut paivia myohassa, jos ei olisi laturia mukana ei olisi tavoitettu..)
- avaimet, kamerat, kannettavat ym AINA kasitavaroissa
- ipod ja boset, shuret ym. kuulokkeet jotka havittaa melua. mikaan ei ole arsyttavampaa lentaessa kuin istua pitka lento kuuloetaisyydella minkatahansa ikaisista ihmisista jotka huutavat tai kiljuvat koko matkan. jos ei paikan vaihto onnistu silloin niin headphones pelastaa
- laakkeet, ne mita tarviit. lisaksi ainakin ibuprofeenia ym koska sita ei yleensa mistaan siella ilmassa saa (on pelastanut useammat paansaryt)
- sen verran vaihtovaatteita ja toimivina yhdistelmina etta jos tavarasi saapuisivat 2 pv myohassa selviat sinne asti, olipa kyseessa business tai lomamatka
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

yolanda

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 21.06.2008, 15:49:07 »
Viime aikoina olen suosinut lennoilla yhdistelmää toppi, kietaisumekko, legginsit/paksut sukkahousut ja pitkähihainen. Vannon etteivät väljimmätkään housut voita kietaisumekkoa mukavuudessaan :) Ja paksummat sukkikset sekä lämmittävät että suojaavat vilauttelulta asentoa vaihdellessa jne. Villasukkia en ole ikinä kaipaillut ja pitkähihaistakaan harvemmin tarvitsee pitää koko matkaa päällä. Toisaalta lentäessä on sitten muuten aika tuskanhiki päällä, niin voi osaltaan vaikuttaa asiaan.. Mitään varavaatetta koneessa vaihdettavaksi en ota, sillä ällöttää laittaa puhdasta vaatetta päälle kun on itse likainen ja ehtii nekin sitten nuhjata vielä jonotellessa ja matkalla majapaikkaan ja tavallaan menee se vaatekerta hukkaan.

TheResa

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 21.06.2008, 19:25:26 »
Mukava ja tarpeeksi lämmin vaatetus lennoille (Mulla itsellä kylmä 9/10:stä lennosta!)
Seuraavat löytyvät kutakuinkin varmasti omilta lentomatkoiltani:

- reisiTASKUhousut (just niiden taskujen takia),
- lenkkarit (nauhat löysällä, eli helposti jalkaan ja pois),
- puuvillasukat (hengittää)
- pari t-paitaa (toinen päällä unet pitkillä lennoilla ja ainahan sitä laukun tai rinkan kanssa remutessa hikoaakin)
- fleece/huppari.

Käsimatkatavaroissa (reppu tai lattialla pystyssä pysyvä olkalaukku):
- villasukat
- matkahammasharja +pieni tahna (huom. rajoitukset!)
- puuvillainen huivi (itsellä pitkät hiukset...ja muutenkin huivista on moneksi)
- puhallettava niskatyyny (helpottaa HUOMATTAVASTI nukkumista! zzzz...)
- tyhjä pieni muovipullo (joskin sit täyttyykin)
- kirja(t) (hyvä kirja AINA mukana)

love and hate travelling

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.06.2008, 11:03:17 »
Mitään varavaatetta koneessa vaihdettavaksi en ota, sillä ällöttää laittaa puhdasta vaatetta päälle kun on itse likainen ja ehtii nekin sitten nuhjata vielä jonotellessa ja matkalla majapaikkaan ja tavallaan menee se vaatekerta hukkaan.

Mulla on monesti niin etta suoraan kaukolennolta tultaessa pitaa menna hoitamaan asioita ja/tai tapaamaan ihmisia. Joillakin kentilla voi kayda suihkussa laskeutumisen jalkeen joko saapuvien loungessa tai muuten mutta monesti tata mahdollisuutta ei ole.

Ei se nyt kunnon pesua korvaa mutta sen verran saa vedella latrattya koneenkin veskissa etta yhdessa vaihtovaatteiden kanssa voi olo tuntua melkein inhimilliselta. Enka nyt valita niin meneeko yksi vaatekerta enemman kun ne on kuitenkin helppo pesta tai pesettaa.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 22.06.2008, 17:20:35 »
Puuvillasukat muuten eivät ole parhaat mahdolliset... Ne kun nimenomaan keräävät kaiken kosteuden itseensä. Ehdottomasti siis keinokuitua sisältävät sukat jalkaan ;)!

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 22.06.2008, 18:16:53 »
Vaatteet, jotka eivät kiristä mistään ja on turpoamisen varaa. Mukavat kengät, jotka eivät myöskään kiristä, lämpimät sukat ja lentosukat (auttaa oikeasti jalkojen turpoamiseen). Vesipullo ja hörpi vettä vähän. Ota käytäväpaikka jos vain mahdollista, pääset heiluttelemaan jalkoja ja liikkumaan ilman että tarvitsee pyytää muita nousemaan ensin. Tai jos pystyt nukkumaan ja tarkoitus on nukkua suurin osa lennosta, sitten ota ikkunapaikka ja puhallettava niskatyyny! Pari kosteuspyyhettä, virkistää kummasti pitkän lennon jälkeen.
Soarele este galben

Sakura

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 23.06.2008, 08:17:42 »
Itse suosin kerrospukeutumista. Lentosukat ovat myös ehdottomat pidemmillä lennoilla.  Monesti minulla on myös kaulassa jonkinlainen huivi, jota voi tarvittaessa käyttää myös hartoilla tai peittona. Housujen pitää olla kiristämättömät, joten en todellakaan tunge mitään farkkuja pitkille lennoille. Samoin otan koneeseen mukavat kengät jalkaan vaikka kyllähän ne kengät aina voi ottaa koneessa poiskin jos kiristävät.

Käsimatkatavaroista sitten...Itselläni on ainakin pitkillä matkoilla mukana kaksi laukkua. Yleensä selkäreppu ja käsilaukku. Repussa on vain ja ainoastaan lääkkeeni, joita onkin sitten aika paljon. Niitä ei uskalla ruumaan laittaa koska olisi todella ikävää jos ne häviäisivät ja toisaalta voin tarvita tiettyjä lääkkeitä lennon aikanakin. Käsilaukussa on sitten seuraavat kamat: passi, liput, lompakko, kännykkä + laturi, iPod + kuulokkeet, kalenteri/matkapäiväkirja, nenäliinoja, deodorantti (stick), huulirasva, aurinkolasit, kamera, kynä, desinfektiopyyhkeitä, kosteuspyyhkeitä, luettavaa (lehti + kirja).