Kokemuksia nettimatkatoimistoista

(Luettu 125210 kertaa)

Sokerikukko

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Kokemuksia nettimatkatoimistoista
« Vastaus #140 : 04.06.2013, 10:02:31 »
Homma hoitui soittamalla suoraan Air Balticille. Ilmeisesti kyseisenä päivänä ei ollut kuin tuo yksi 9:20 lähtevä yhteys Riika - Praha ja he vaihtoivat Helsinki - Riika lennon aikaisemmaksi jolla keritään tuohon jatkoon. Hyvä näin eikä tarvinnut alkaa enempää sohlaamaan. Eli ei kannata maksaa mitään "palvelumaksuja" vaan olla itse suoraan yhteyksissä ennemmin. Virolainen(?) aspa mutta hyvin kuitenkin kommunikaatio pelasi.

lentoguru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #141 : 04.06.2013, 11:29:39 »
Eticket ei ole muuten ainoa Suomessa toimiva matkatoimisto, joka on epätyypillisemmän ulkomaisen omistajan omistama. Travelstart on nykyään eteläafrikkalaisessa omistuksessa. Matkatoimiston omistajan kotimaalla ei varsinaisesti ole merkitystä jos toiminta asiallista mutta Travelstartin facebookissa saama palautte ei anna hirveästi luottamusta (https://www.facebook.com/Travelstart.Nordic). Supersaver ja Seat24 käyttää muuten samaa varausmoottoria.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #142 : 04.06.2013, 11:45:16 »
Eticket ei ole muuten ainoa Suomessa toimiva matkatoimisto, joka on epätyypillisemmän ulkomaisen omistajan omistama. Travelstart on nykyään eteläafrikkalaisessa omistuksessa. Matkatoimiston omistajan kotimaalla ei varsinaisesti ole merkitystä jos toiminta asiallista mutta Travelstartin facebookissa saama palautte ei anna hirveästi luottamusta (https://www.facebook.com/Travelstart.Nordic). Supersaver ja Seat24 käyttää muuten samaa varausmoottoria.

Oleellinen ero on, että Travelstart (kuten myös Supersaver ja Seat24) ilmoittavat sivuillaan suomalaisen SRG Finland yrityksen yhteystiedot. Eticket sen sijaan vain liettualaisen yrityksen tiedot. Se voi olla aika oleellinen ero siinä vaiheessa, jos tilanne menee niin pahaksi, että joutuu sotkemaan kuluttajaviranomaisia mukaan, riippumatta siitä missä firman omistajat ovat. Muuten firman kotimaa ei välttämättä kerro mitään, ja halpojen nettimatkatoimistojen kohdalla voi olettaa että palvelu on hintojen mukaista.

pinipekka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #143 : 02.03.2015, 14:50:44 »
En suosittele eticket.fi sivustoa lentojen varaukseen. Tässä maili eticketiltä:

Huomio! Tärkeitä muutoksia tilauksessa XXXXXXX!
Hei,

Lentoyhtiö on peruuttanut valitsemasi lennon:
XXXXXXXXXXXXXX
Voimme tehdä muutokset puolestasi!
Kun tilaat tämän palvelun, soitamme sinulle kolmen työpäivän kuluessa ja kerromme mahdollisista vaihtoehdoista, Jos ne sopivat sinulle, lähetämme uuden lentolipun.
Jos haluat tilata ja maksaa tästä palvelusta, napsauta tätä linkkiä: https://www.eticket.fi/fi/checkout/XXXXXXX

Linkki on aktiivinen 3 päivää. Maksun jälkeen sinun ei tarvitse ottaa enää yhteyttä meihin eikä lentoyhtiöön. Lähetämme uuden lentolipun 3 työpäivän kuluessa, kun palvelu oli tilattu.

Jos et halua tilata tätä palvelua, sinun pitää hoitaa lennon muutokset itse lentoyhtiön kanssa.
Tässä tapauksessa ota yhteyttä lentoyhtiön edustajaan.

Chättäilin eticket.fi sivustolla asiakaspalvelijan kanssa ja tämä "muutos" palvelu olisi maksanut 40 eur. Kun en halunnut sitä ottaa niin seuraava kommentti oli hyvää päivänjatkoa.  No kävin itse lentoyhtiön toimistolla ja sain uudet lennot hommattua maksutta. Mitä nyt muiden kokemuksia lukenut niin aina ei ole mennyt näin hienosti. Epäilys on että myyvät jopa olemattomia lentoja, jotka sitten lentoyhtiö "peruuttaa". Omassa tapauksessa oli vielä jatkolento eri lentoyhtiöllä, mutta onneksi senkin sai vaihdettua.

Annimaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 13.04.2015, 14:49:08 »
Erehdyksessä tulin ostaneeksi eticket.fi:stä lentoliput (eli ostin liput ja sitten vasta googletin mitä paikasta sanotaan). Lentoni oli kaksi päivää ostamisesta ja paluu siitä kaksi päivää myöhemmin. Mitään hämminkiä ei ollut, mutta en uskallataisi ostaa kyseisestä firmasta lentoja muuta, kuin parin päivän päähän sen verran huonoja kokemuksia tuntuu ihmisillä olevan firmasta.

matka26

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #145 : 19.06.2015, 17:22:41 »
Onko jollain kokemusta hotellivaraussivustoista www.otel.com tai www.dhr.com? Ovatko luotettavia? Noilla molemmilla näytti olevan katsomaani hotelliin selvästi halvempi hinta kuin kilpailijoilla (esim. booking.com) kun vertailusivustolta (www.hotelscombined.com) katsoin hintoja.

Booking.com ei ainakaan ole luotettava. Ristiriitatilanteessa majapaikkasi pystyy veloittamaan mielivaltaisesti mitä vain, Bookingin intressi ei ole sinun parhaasi vaan yhteistyö eri majoittajien kanssa. Voit etsiä majoituspaikan heidän kanssa, luottokortin tietoja, älä anna. Varaa hotelli aina vain puhelinsoitolla ja maksa paikan päällä. Meidän ryöstettiin  paskaläävästä, joten maksoimme toiselle hotellille samat päivät. Tulihan matkalle hintaa. Plus hermorääkki, lukemattomat puhelisoitot ja aika asian selvittämiseen.  VAROKAA näitä välistä vetäjiä niin kuin nyt Booking.com on.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #146 : 19.06.2015, 17:35:38 »
Minä olen käyttänyt booking.comia jo kymmeniin varauksiin Albaniasta Yhdysvaltoihin ja siltä väliltä aakkosissa. Ei ole ollut ongelmia ja luottokortilta on veloitettu se mitä on tiedoissa lukenut silloin kun se sen mukaan on ollut aiheellista. Ainoat sähläilyt ovat olleet joissain paikoissa, missä maksu tapahtuu vasta paikan päällä, ja nekin ovat liittyneet korttimaksun onnistumiseen, ei summaan. Siltä ei suoraan varaaminen pelasta. Tarkistan toki yleensä onnistuuko varaus halvemmalla hotellista suoraan, mutta aika harvoin niin on. Epäasialliset veloitukset pitää tietenkin kiistää, mutta ainoa kerta kun on hotelleille tarvinnut edes uhkailla moisesta on ollut sattumoisin suoraan varatusta paikasta. Jos hotelli haluaa kusettaa tai sotkee asioita, ei se siihen booking.comia tai muitakaan nettivarauspalveluita tarvitse.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #147 : 19.06.2015, 18:04:04 »
Booking.com ei ainakaan ole luotettava. Ristiriitatilanteessa majapaikkasi pystyy veloittamaan mielivaltaisesti mitä vain, Bookingin intressi ei ole sinun parhaasi vaan yhteistyö eri majoittajien kanssa... Meidän ryöstettiin  paskaläävästä, joten maksoimme toiselle hotellille samat päivät. Tulihan matkalle hintaa. Plus hermorääkki, lukemattomat puhelisoitot ja aika asian selvittämiseen.  VAROKAA näitä välistä vetäjiä niin kuin nyt Booking.com on.

Eihän se nyt Bookin.comin syy ole, että teidät ryöstetään  :o . Eiköhän tuo ole poliisi asia, ja voitte sitten setviä asioita jälkeenpäin hotellin kanssa. Jos jotain  tuollaista todella sattui ja sinulla on todisteet ja mustaa valkoisella asiasta, järkevintä olisi vain ilmoittaa luottoyhtiöön, että tämän hotellin veloituksia ei tule sallia kortilta ilman lupaasi, ei vinkua hotellivarausivustolle.

Olen itse käyttänyt Bookin.comia vuosikausia satoihin varauskiin, ja esim. yhtään väärinveloitusta ei ole kohdalleni sattunut. Muutamia pienempiä harmeja, jotka liittyvät ihan muuhun kuin rahaan. Esim.yksi varaus ei koskaan saapunut perille, mutta sekin hoidettiin paikan päällä sijoittamalla minut parempaan hotelliin.

aeroed

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #148 : 19.06.2015, 18:43:30 »
Onko jollain kokemusta hotellivaraussivustoista www.otel.com tai www.dhr.com? Ovatko luotettavia? Noilla molemmilla näytti olevan katsomaani hotelliin selvästi halvempi hinta kuin kilpailijoilla (esim. booking.com) kun vertailusivustolta (www.hotelscombined.com) katsoin hintoja.

Booking.com ei ainakaan ole luotettava. Ristiriitatilanteessa majapaikkasi pystyy veloittamaan mielivaltaisesti mitä vain, Bookingin intressi ei ole sinun parhaasi vaan yhteistyö eri majoittajien kanssa. Voit etsiä majoituspaikan heidän kanssa, luottokortin tietoja, älä anna. Varaa hotelli aina vain puhelinsoitolla ja maksa paikan päällä. Meidän ryöstettiin  paskaläävästä, joten maksoimme toiselle hotellille samat päivät. Tulihan matkalle hintaa. Plus hermorääkki, lukemattomat puhelisoitot ja aika asian selvittämiseen.  VAROKAA näitä välistä vetäjiä niin kuin nyt Booking.com on.

Booking.com taitaa olla tällä hetkellä maailman toiseksi suurin huonevälittäjä. Vaikka kohdallesi sattui ikävä tapahtuma, mielestäni hotellivaraussivusto ei liity siihen mitenkään.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #149 : 19.06.2015, 19:25:26 »

Kyseessä on hotellin välittäjä.

Olen varannut varmaan lähemmäs sata yötä viime vuosina Booking.comista eikä kertaakaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Lisäksi firman aspa toimii ammattitaitoisesti ja hoitavat vaihdot sekä peruutukset jämptisti.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2015, 19:27:15 kirjoittanut culture »

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #150 : 20.06.2015, 00:30:23 »
Sellaisesta olen lukenut, että booking.comin hotellirajapinnan salasanat on olleet helposti murrettavissa (tyyliin nelinumeroinen pin) eli sieltä on pystytty kaivamaan jonkun hotellin asiakkaiden nimet, varauspäivät ja yhteystiedot, ja näitä asiakkaita on sitten lähestytty muka hotellin nimissä ja pyydetty "välitöntä koko majoituksen maksamista, koska hotelli haluaa varmistaa täyden käyttöasteen", tietysti tilisiirrolla ja osa on haksahtanut maksamaan. Tuo ei siis ole ollut hotellien tekoa, eikä booking.comin tekoa, mutta se on kyllä alussa vähätellyt tietoturvaongelmia. Korttitiedot eivät mene tuota kautta esim. hotellien tietoon, eli jos ei itse ole mennyt maksamaan tyhmästi, ei ole koitunut vahinkoa.

Kaikkia agentteja käyttäessä kannattaa googlata firma, maksaa mieluiten luottokortilla (tietty mahdollisuus peräyttää huijaus), eikä koskaan tilisiirrolla. Ilmaisia lounaita harvoin on, eli jos joku myy paljon alle kilpailijoiden, jossain on mätää. Hotellit antavat matkatoimistoille huoneet myyntiin Travel Agency-hinnoilla, jotka ovat hieman alempia kuin varsinaiset listahinnat. Moni kuitenkin tarjoaa oman sivun kautta jopa halvempaa omaa tarjoustaan, joten kannattaa aina katsoa hotellin omakin sivu. Mun kokemus on se, että palvelu ja huone ovat parempia suoraan varatessa kuin välikäden kautta, siksi useimmiten nykyään varaan suoraan.

aanai

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #151 : 25.06.2015, 06:50:21 »
Se vähä mitä ollaan reissattu, on käyty matkatoimistojen (esim. Lomamatkat) äkkilähdöllä pari kertaa ja nyt enemmän omatoimireissuja tehneinä ollaan käytetty Booking.comia useamman kerran Viroon majoitusta varatessa, kerran Lontooseen myös. Ei moitittavaa. Nyt ensimmäinen hotellivaraus Expedia.fi-sivuilta, kaikki ainakin vaikuttaa olevan ok. Ehkä kuitenkin lähestyn hotellia varmistaen, että onhan varaus todella mennyt sinne asti.

Lennot on buukattu suoraan lentoyhtiöiden sivuilta tarjousaikaan, Norwegian ja Ryanair. Teen toki paljon hintavertailuja ennen kuin mitään ostan, joten matkan varaaminen on pitkällinen prosessi yleensä, kun tarkastelee hintoja muutamien päiven heitoilla. Lennot plus hotelli, yhdessä vai erikseen, eri hakukoneiden hinnat.. Mutta kyllä netistä suosittelen varaamaan. Pitää itse olla valppaana ja lukea ne pienet präntit, mitä kuuluu hintaan ja mitä ei.

lentoguru

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #152 : 25.06.2015, 12:18:54 »
Nyt ensimmäinen hotellivaraus Expedia.fi-sivuilta, kaikki ainakin vaikuttaa olevan ok. Ehkä kuitenkin lähestyn hotellia varmistaen, että onhan varaus todella mennyt sinne asti.

Expedia on yksi maaiman suurimmista nettimatkatoimistoista, joten varauksen kanssa tuskin tulee ongelmia vaikka yhtiö onkin melko uusi toimija  Suomen markkinoilla omalla brändillä. Yhtiö tunnetaan Suomessa paremmin Hotels.comin omistajana.

https://en.wikipedia.org/wiki/Expedia,_Inc.

Mimmu Merita

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #153 : 25.06.2015, 12:42:55 »
Meidän porukka reissaa aika paljon ja on käytetty hotel.comin, bookingin ja expedian sivuja ja kaikki on mennyt aina ihan hyvin. Printtaan aina mukaan kaikki paperit jne. ja koskaan ei ole ollut varauksen kanssa ongelmaa. Kerran Virossa saimme väärät huoneet, näytin laput ja sanoin ettei käy, kohauttelivat olkia sanoen että muuta ei ole. Teimme siis reklamaation heti ja respan kanssa sovimme että menemme toiseen hotelliin, laitoimme nimen ylös. Palatessa reklamaatio sekä luottokorttiyhtiöön että bookingille että hotellille vielä kirjallisesti ja veloitusta kortilta ei tehty, joten tämäkin meni ihan ok. Expedian kautta taas huone vaihdettiin parempaan kun tilattuja ei yllättäen ollutkaan vapaana ja kieltäydyin ehdottomasti ottamasta pienempää vaikka yksin matkustinkin sillä kertaa, sanoin vain että toinen huone tai menen toiseen hotelliin ja huonehan löytyi.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: kokemuksia nettimatkatoimistoista
« Vastaus #154 : 26.01.2016, 08:29:53 »
Ostin äsken ensimmäisen lentoni muuten loistavalta näyttävältä eticket.fi:stä.

J

Kiitos varauksesta. Varausnumerosi on: XXXXX.
Henkilökuntamme tarkastaa nyt varauksen. Vahvistamme varauksen kuluvan vuorokauden aikana.

Pidätämme oikeuden kaupan purkamiseen teknisen virheen tapahtuessa. Otamme yhteyttä 24 tunnin kuluessa mikäli tekninen virhe olisi tapahtunut.

On tosiaan lentolipun ostaminen arpapeliä tänä päivänä.

Itse ostin lennon Travelocitystä. Pakkaa laukkusi, sivu käski, olemme varanneet lennon. Perään tuli kuitenkin meili, jossa sanottiin, että lentoa ei ole vielä varattu, ensin tiedustellaan lentoyhtiöltä. Nyt lento näyttäisi kuitenkin olevan varattu eli ostettu. Ei tarvitse soittaa meille, Travelocity varoitti vielä.

Yksi outo seikka liittyi vielä tähän Travelocityyn. Jossain vaiheessa varausta sivulla oli käsittääkseni huomautus, että matkatavarat eivät sisälly lennon hintaan, lentoyhtiö hinnoittelee ne erikseen. Matkatavaroista ei sittemmin varauskone kysellyt mitään. Varauksessa ei mainita matkatavaroita.

Ja kyllä: yritin varata lennon suoraan Finnarin sivulta, mutta Finnairin sivut eivät lentoa myy (yhdensuuntainen kauko-jatkolento).

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #155 : 26.01.2016, 09:45:10 »
Paljonko tuossa säästää, että ostaa lennot jostain paikasta mistä ei ole ikinä kuullutkaan? Itse kyllä vertailen hintoja vaikka missä, mutta lopulta olen aina hankkinut lippuni jostain tunnetun toimiston sivuilta. Sen verran pystyn panostamaan, että voin maksaa parikymppiä lipuista enemmän, jos tiedän, että kauppa on varmasti turvallinen ja saan lippuni. Sen sijaan niin paljon mulla ei ole ylimääräistä, että olis vara heittää satasia tai jopa tonni kankkulan kaivoon jonkun epämääräisen toimiston kanssa.

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #156 : 26.01.2016, 12:47:55 »
Kyllä tuntuu nyt UsvaAuerilla vastustavan: ei onnistu omat matkat ja samoin ahdistaa muiden reissaamiset. Kannattaisiko pitää pikku tauko matkustamisesta?

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #157 : 26.01.2016, 12:54:12 »
Eikös Travelocity ole joku jenkkifirma?! Aika isokin.. Joten ei mun mielestä mitenkään tuntematon ole.  :)

Mä ostan liput sieltä mistä halvimmalla saan.  ;D Olen käyttänyt vaikka ja mitä sivustoja ja nettikauppoja. Eihän niiltä mitään palvelua voi odottaa, mutta kun maksaa luottokortilla, niin rahat saa sentään takaisin jos varaus nyt ei jostain syystä menisikään läpi tai jäisi muuten liput saamatta. Mutta en mä mitään palvelua yleensä haluakaan ja ymmärrän ettei ne vapaaehtoisesti mitään tee. Jos/kun ongelmia on tullut, niin olen ottanut yhteyttä suoraan lentoyhtiöön. Niillä on kuitenkin viimeinen vastuu esim. uudelleen reitityksessä. Toisinaan homma on edennyt helposti ja joskus se on vaatinut taistelua.
Mä en keksi, että mitä satasien lisäkustannuksia voisi syntyä ostaessa lennot jostain tuntemattomasta firmasta. Okei, tietty uusien lippujen ostaminen jos osto ei mene läpi tms. Mutta yleensä ne lennot vahvistetaan 24h kuluessa,  useimmien aiemminkin, jolloin löytyvät esim. checkmytripistä. En mä ainakaan hotelleja tai muuta varaile ennen sitä, enkä toisaalta osta lentoja vain vuorokatta ennen lähtöäkään. Eikä ne lippujen hinnat yleensä hetkessä satasia nouse. Tietty jos maksaa pankkisiirrolla tms. lentonsa ja menettää rahansa jollekin epäluotettavalle firmalle, niin sitten kannattaa katsoa tarkemmin. Suurimmat ongelmat epämääräisissä firmoissa liittyy kaikkiin lisäkustannuksiin tai harhaanjohtaviin hintoihin hakukoneissa. Tyyliin laskutamme luottokortista 50€ ja hups, hakemaasi hintaa ei olekaan enää saatavilla, uusi hinta on 100e kalliimpi.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #158 : 26.01.2016, 14:52:18 »
Minä ainakin yhden tiputan jatkossa pois, Ebookersin. Kokeilkaa tilata sieltä lentolippuja ensi Marraskuusta alkaen. Soitin ko matkatoimistoon ihmeteltyäni asiaa, jotain muutoksia siellä tapahtuu. Harmi, koska heidän kanssa homma pelitti.

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #159 : 13.02.2016, 21:07:32 »
Oletteko mennyt hotelliin ulkomailla pelkän suomenkielisen varausvahvistuksen kanssa? Onnistuiko hotelliin sisäänkirjautuminen?

Varasin ensimmäistä kertaa hotellihuoneen Ebookersin kautta, Amsterdamista. Varaamisessa ei ollut ongelmia, ja sain vahvistuksen sähköpostiin. Varausvahvistus on kuitenkin kokonaan suomeksi. Pääseeköhän hotelliin kirjautumaan sisälle vain ilmoittamalla varausvahvistuksessa näkyvän hotellin vahvistusnumeron vai kannattaisiko pyytää Ebookersilta vielä (todennäköisesti maksullinen) englanninkielinen vahvistus?