American Airlines, AAdvantage ja Platinum Challenge

(Luettu 3471 kertaa)

Antisuyu

• Aloittelija
    • Profiili
Hei,

ajattelin hankkia mahdollisesti American Airlinesin liput Helsingistä Etelä-Amerikkaan (Limaan tai La Paziin) varsinkin kun AA:lla / AAdvantagella on tuo Platinum Challenge -ohjelma, josta on aiemmin Pallontallaajissa kirjoitettukin ja olen siitä lukenut myös yhdysvaltalaisilta verkkosivuilta. Olen yrittänyt selvittää näitä asioita monista eri lähteistä, mutta selkeitä vastauksia ei tunnu löytyvän. Mutta ehkä joku jolla on AA:n kanta-asiakaskortti tai muuten tietoa asiasta osaa vastata näihin kysymyksiin...   ::)

Eli siis..

1. voinko siirtää British Airwaysin ja Finnairin mailit AA:n maileiksi? Saako BA:n mailit AA:n maileiksi suhteessa 1:1 vai onko siinä joku muu kerroin?

2. saako AA:n Platinum Challengea varten tarvittavia Q-pisteitä (Q-points) myös code-share -lennoista esim. Finnairilla tai British Airwaysillä, jos ne on AA:n koodilla?

3. Voiko Q-pisteitä saada muuten kuin lentämällä AA:n lennoilla? Siis esim. BA:lta siirretyistä maileista tms..

4. Saako AA:n maileja ja pisteitä code-share -lennoista esim. Finnairilla tai Britishillä, jos ne on AA:n koodilla?

5. Saako AA:n maileja ja pisteitä esim. Finnairin (AY) tai Britishin Airwaysin (BA) koodilla olevista lennoista?

Tuossa nyt on aika monta kysymystä, mutta olisi kiva jos voisin ainakin joihinkin noista saada vastauksia. Kiitos tiedosta jo etukäteen.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: American Airlines, AAdvantage ja Platinum Challenge
« Vastaus #1 : 11.04.2008, 08:56:46 »
Mä en osaa sanoa mitään fiksua, sori. Mutta nyt on pakko kysyä, että kannattaako ottaa AA:n kortti, eikä napata lennoista Finskin pisteitä?
Ois Losin reissu tossa reilun viikon päästä, ja kolme neljästä lennosta ois AA:lla.

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 11.04.2008, 09:30:46 »

1. voinko siirtää British Airwaysin ja Finnairin mailit AA:n maileiksi? Saako BA:n mailit AA:n maileiksi suhteessa 1:1 vai onko siinä joku muu kerroin?

2. saako AA:n Platinum Challengea varten tarvittavia Q-pisteitä (Q-points) myös code-share -lennoista esim. Finnairilla tai British Airwaysillä, jos ne on AA:n koodilla?

3. Voiko Q-pisteitä saada muuten kuin lentämällä AA:n lennoilla? Siis esim. BA:lta siirretyistä maileista tms..

4. Saako AA:n maileja ja pisteitä code-share -lennoista esim. Finnairilla tai Britishillä, jos ne on AA:n koodilla?

5. Saako AA:n maileja ja pisteitä esim. Finnairin (AY) tai Britishin Airwaysin (BA) koodilla olevista lennoista?

1. Ei voi, ainakaan suoraan. Finnairin pisteitä voi kyllä siirtää AA:lle Priority Clubin kautta, mutta siinä häviää paljon.

2. Saa.

3. Ei.

4. Saa

5. Saa. Challengeen kelpaavat kuitenkin vain AA:n koodilla olevat lennot.

Onnea Challengeen! Itse suoritin sen pari vuotta sitten, ja olen ollut tosi tyytyväinen! Pisteitä on ropissut tilille ihan eri tahtiin ja upgradet, lounget ja business-luokan check-in ovat tehneet matkustamisesta paljon miellyttävämpää!

-Jukka

Antisuyu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.04.2008, 01:01:19 »
Mä en osaa sanoa mitään fiksua, sori. Mutta nyt on pakko kysyä, että kannattaako ottaa AA:n kortti, eikä napata lennoista Finskin pisteitä?
Ois Losin reissu tossa reilun viikon päästä, ja kolme neljästä lennosta ois AA:lla.

Hmmm, en osaa sanoa, mutta kun olen lueskellut paljonko pisteitä/maileja saa eri lentoyhtiöillä ja paljonko vaaditaan esim. Euroopan sisäiseen tai Eurooppa-USA tai muuhun mannertenväliseen lentoon, mutta kun lueskelee esim. Finnairin sivuja niin jo Silver-tasolle vaaditaan 60000 Plus-tasopistettä, kun taas AA:lla turistiluokan lennoillakin 10000 lentomaililla max. 3 kk:ssa saa Platinumiin vaadittavat 10000 Q-pistettä täyteen, ks. alla kertoimet.

Luokissa H, K, L, M, V, W: Q-points = 1x mailit; luokissa A, F, P, D, I, J, B, Y: Q-points = 1.5x mailit; luokissa G, N, S: Q-points = 0.5x mailit. (lisäksi on O ja Q joista saa 0.5x tai 0x)

Sitten kun on Platinum-tasolla saa jatkossa kaikki mailit kaksinkertaisena niin kauan kuin Platinum on voimassa. Eurooppa--Pohjois-Amerikka -menopaluu lentoja AA:n sivujen mukaan saa edullisimmillaan 40000 maililla (MileSAAver Off-peak), Pohjois-Amerikka--Etelä-Amerikka alkaen 30000 maililla jne. Eli laskeskelin että noin kahdella reissulla Helsinki-USA-Etelä-Amerikka Platinumin 100% bonuksella saan suurinpiirtein riittävästi maileja (70000-80000 mailia) kolmanteen reissuun. Saa nähdä, vielä ei oo korttia hankittu eikä lippuja ostettu.. viisaammat ja asiasta enemmän tietävät valaiskoot lisää.

American AAdvantage Miles blog, josta oon onkinut em. tietoja:
http://aadvantage.blogspot.com/2005/12/official-aa-rules-for-platinum.html

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.04.2008, 06:06:28 »
Ne Platinum-bonukset nyt ei niin oleellisia ole kun erityisesti amerikkalaisten yhtioiden mailit menettavat koko ajan arvoaan. Aasialaiset partnerit ovat suunnilleen nollanneet palkintolennot jos koittaa kayttaa amerikkalaisen firman maileja. Finskilla varmaan viela pystyy jonkun kaukolennon saamaankin jos pisteita kertyy.

Mutta Platinum vastaa Oneworldin Sapphire-tasoa ja Finskin kultakorttia (120.000 Finnairin Plus-pistetta) eli paasee myos kaikkiin Finnairin loungeihin ja voi tehda lahtoselvityksen Oneworldin bisnestiskeilla. Lisaksi saa varata Oneworld-firmojen koneista hyvat paikat etukateen lentovarauksen yhteydessa ja yleensa on oma lyhyempi jono koneeseen mentaessa.

jlaurone

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 17.04.2008, 08:48:14 »
Ne Platinum-bonukset nyt ei niin oleellisia ole kun erityisesti amerikkalaisten yhtioiden mailit menettavat koko ajan arvoaan. Aasialaiset partnerit ovat suunnilleen nollanneet palkintolennot jos koittaa kayttaa amerikkalaisen firman maileja. Finskilla varmaan viela pystyy jonkun kaukolennon saamaankin jos pisteita kertyy.

Oneworld-alliansin sääntöjen mukaan mikään siihen kuuluva lentoyhtiö ei voi suosia omia jäseniään palkintopaikkojen suhteen. Ainoa poikkeus on se, että esim Quantasin FF-jäsenet saavat varata palkintopaikkoja n. kuukauden aikaisemmin kuin esim. AA:n jäsenet, joille palkinnot tulevat saataville 329 päivää ennen lentopäivää. Kokonaan eri asia on se, että erityisesti Qantas ja Cathay Pacific ovat yleensäkin hyvin tiukkoja palkintopaikkojen määrien suhteen. Turistiluokan paikkoja yleensä löytyy, mutta business- ja ykkösluokan paikat ovat kiven alla. AA:n lennoilla palkintopaikkoja sen sijaan löytyy hyvin.

Minulle platinabonukset on olleet todella hyödyllisiä. Säännöllisenä USA:n  kävijänä olen parin vuoden aikana onnistunut keräämään 195000 mailia. Näillä maileilla olen nyt varannut maailmanympärimatkan ykkös- ja business-luokissa, mistä pisteveloitus on 180000 mailia (oneworld-palkinto). Paikat onnistuin saamaan BA:n, Quantasin, Cathayn ja Finnairin lennoilta.

Palkintopaikkojen varaustilannetta voi itse katsella netistä Qantasin, BA:n ja Cathayn sivuilta kirjautumalla yhtiöiden FF-ohjelmien jäseneksi. Qantasilla näkee heidän omien lentojensa lisäksi myös BA:n, Finnairin, Iberian ja AA:n palkintopaikat. Cathayn paikat täytyy katsoa Cathayn sivuilta. Varauksen tekeminen puhelimitse on paljon helpompaa, kun tietää etukäteen jotain lentojen paikkatilanteesta.