Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..

 (Luettu 27905 kertaa)

pekkapoks

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 498
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #100 : 12.03.2009, 20:20:53 »
^^En ole väittänytkään, etteivät päästöt vähenisi lentoliikenteen loppuessa, eli että kaikki siitä siirtyisi muihin liikennemuotoihin, mutta aivan varmasti kasvua muilla sektoreilla olisi.

Risteilyt (jotka per kilometri ovat kertaluokkaa pahempia kuin lentäminen) lisääntyisi, yksityisautoilu lisääntyisi, ja toki myös juna ja bussi liikenne.

Lisäksi väite siitä, että "teollisuus ei paljoa lentoliikennettä käytä" ei pidä paikkaansa. Sen lisäksi että iso osa matkustajaliikenteestä varsinkin arvolla mitattuna on liikematkustusta, vastaa rahtiliikenne n. neljännestä lentoliikenteen päästöistä. http://www.aircargoworld.com/regions/euro_0808.htm


Niin ja tottakai lentoliikenteelläkin on vaikutusta CO2 päästöihin, kuten myös autoharrastuksilla, mutta kyllä molempien suhteen on totta, että ylivoimaisesti merkittävin päästöntuottaja on energia ja lämpötuotanto, ja sieltä niitä päästöjä on myös helpoin leikata... joko siirtymällä vähempipäästöisiin energiamuotoihin (uusiutuvat, ydinvoima) ja/tai vähentämällä kulutusta....

....Ts. jos oletetaan, että lähes kaikki öljy, maakaasu jne. poltetaan jokatapauksessa seuraavan 100 vuoden kuluessa, kuinka paljon väliä on sillä, poltetaanko se seuraavan 30, 50 vai 100 vuoden kuluessa. Eli toisinsanoen onko ympäristön kannalta tällä säästelyllä loppujenlopuksi kuinka paljon merkitystä?

Jos lentoliikenne loppuisi, lisääntyisi lähimatkustaminen, mutta halpojen hintojen mahdollistama kaukomatkailu mukanaan tuoma turismin lisääntyminen tuskin siirtyisi muille liikkumavälineille koko volyymillä. Eli jos ajatellaan aikaa ennen halpislentoja yms, niin tuskin sille tasolle palattaisiin. Ja tässä asiassa toimii muutenkin se periaate että kun halvalla ja helposti voi jotain tehdä, se tehdään. Mutta kun sama asia on kalliimpaa ja hitaampaa, ei asia olekaan automaattisesti niin houkutteleva. Eli jos lentämällä liikkuu 1000 ihmistä ja se yhtäkkiä loppuisi, ei tasan sama ryhmä taatusti siirtyisi muihin välineisiin.

Enpä muuten tiennyt että teollisuus käyttää noin paljon lentoliikennettä.. Sen verran mitä olen noita päästö yms tutkimuksia selaillut, on tuloksia hyvinkin erilaisia. Tiedä sitten mitkä antavat lähinnä oikeita tuloksia.

MikaT2

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #101 : 12.03.2009, 20:44:27 »
LEntokoneella pääsee halviten ulkomaille suomesta kun on Ryanair ja ilman sitä yhtiötä en vieläkään olisi kertaakaan ulkomailla ollut jos viroa ja ruotsia ei lasketa.


WasntMe

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #102 : 13.03.2009, 12:13:07 »
On totta, että energiatehokkuutta lisäämällä voitaisiin leikata päästöjä paljonkin. Esimerkiksi jos kaikki uudisrakentaminen tehtäisiin matalanergiatekniikalla, ja jo olemassaolevia rakennuksia korjattaisiin energiatehokkaammiksi, säästettäisiin Suomessa paljon energiaa. Myös teollisuudessa voitaisiin vieläkin parantaa energiatehokkuutta.
Tämä ei tosin tarkoita sitä, etteikä liikenteen suhteen tarvittaisi myös toimia, jos aiotaa oikeasti päästä sellaisiin päästövähennyksiin, ettei ilmastokatastrofia synny. Jotta ilmastonmuutosta hillittäisiin riittävästi, tarvitaan toimia niin yksilö kuin yhteiskuntatasolla. Jokainen voi tehdä omalta osaltaan jotakin.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #103 : 13.03.2009, 14:35:59 »
On totta, että energiatehokkuutta lisäämällä voitaisiin leikata päästöjä paljonkin. Esimerkiksi jos kaikki uudisrakentaminen tehtäisiin matalanergiatekniikalla, ja jo olemassaolevia rakennuksia korjattaisiin energiatehokkaammiksi, säästettäisiin Suomessa paljon energiaa. Myös teollisuudessa voitaisiin vieläkin parantaa energiatehokkuutta.
Tämä ei tosin tarkoita sitä, etteikä liikenteen suhteen tarvittaisi myös toimia, jos aiotaa oikeasti päästä sellaisiin päästövähennyksiin, ettei ilmastokatastrofia synny. Jotta ilmastonmuutosta hillittäisiin riittävästi, tarvitaan toimia niin yksilö kuin yhteiskuntatasolla. Jokainen voi tehdä omalta osaltaan jotakin.
Tottakai ns. löysät pois periaatetta kannattaa soveltaa jokapaikkaan, ideana kun pitäisi pääsääntöisesti kuitenkin olla miten voidaan tehdä asioita energiatehokkaammin/vähäpäästöisemmin eikä olla ensimmäisenä miettimässä mistä kaikestä pitää luopua, samaan aikaan kun jäljelle jäävissä asioissa saatutusta jatketaan samaan tahtiin.
Lentoliikenteessäkin tähän pyritään jatkuvati, ns. green approachit, energiataloudellisemmat uudet koneet, wingletit vanhempiin, yhden moottorin taxit, varusteiden kevennykset, lentonopeuden vähennykset jne.
Ja toki matkustajakin voi kantaa kortensa kekoon esim. olemalla portilla ajoissa ja pakkaamalla kevysti.

Mutta kokonaisuutena lentomatkustus ei silti ole niin suuri päästöntuottaja, että sen mentaalisella kriminalisoinnilla saataisiin mitään merkittävää aikaan, paitsi korkeintaan negatiivisiä asioita.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani