Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..

 (Luettu 27918 kertaa)

WasntMe

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #40 : 21.05.2008, 13:15:45 »
On vaan niin kovin kulunut aihe, jolla on helppo kiillotella omaa sädekehäänsä mutta vaikeampi oikeasti muuttaa asioita. Käsi sydämelle - kuinka moni oikeasti uskoo, että joku täysin tekojensa seuraamuksia tajuamaton pölvästi alkaisi niitä yhtäkkiä valaistuneesti tajuta vain sen takia, että on tämän asiantuntevan ja viehättävän keskustelunlirpakkeen sattunut lueskelemaan?

Ei välttämättä pelkästään tämän ketjun takia, mutta mitä enemmän tästäkin asiasta keskustellaan eri foorumeilla, sen todennäköisempää, että jossakin vaiheessa ryhtyy miettimään. Kysymys on vain siitä, että jos ei kukaan mitään yritä, niin ei se sitten muutu ainakaan. Pitää pitää kiinni naiiviudestaan, koska kyynisyys valitettavasti tulee itsestään. Väittäisin, että ihmisten kyynisyys on yksi suuri syy, miksi asioita ei saada muutettua. Toinen on tietenkin muutoksen pelottavuus. Kaiken maailman kestävään kehitykseen tuudittautumalla yritetään tiukasti pitää kiinni nykyisen kaltaisesta kulutusyhteiskuntamallista, sillä pelätään, että jäädään tyhjän päälle, jos myönnetään, että homma ei toimi.

En ole itsekään mikään pyhimys, sillä olen kuluneen vuoden sisällä kyllä ylittänyt kerran atlantin lentämällä eessun taassun. Ja poden aina syyllisyyttä lentämisestä, joten pyrin aina perustelemaan sen ainakin itselleni hyvin ja välttämään juuri tätä viikon kahden lomille lentämistä (koska oikeasti, eihän siinä ole mitään järkeä!)

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #41 : 21.05.2008, 13:32:57 »
Ja poden aina syyllisyyttä lentämisestä, joten pyrin aina perustelemaan sen ainakin itselleni hyvin ja välttämään juuri tätä viikon kahden lomille lentämistä (koska oikeasti, eihän siinä ole mitään järkeä!)
Eikös siinä nimenomaan silloin ole järkeä. Jos on nuori pallontallaaja jolla on kuukausikaupalla aikaa reissata, niin mikäs siinä Kiinaan mennessä. Jos taas on työssäkäyvä vuosilomalainen, niin jos kotimaanmatkailu ei ole oma juttu ja haluaa lomalla tehdä muutakin kuin istua bussissa/junassa niin lentäminen on ainoa järkevä vaihtoehto.

Se on myös jäänyt hieman hämäräksi miten matkan pituus vaikuttaa lennon päästöihin? Toki kolme viikon matkaa tuottaa enemmän kilometrejä kuin yksi kolmen viikon (olettaen että kohteet ovat samat), mutta ei se viikon Thaimaan matkalle lentävä paha pakettimatkalainen sen enempää saasteita lentämällä tuota, kuin kaakkoisaasiaan kesäksi "muuttava" pallontallaajakaan. Monella kuitenki on tarve lomailla ja rentoutua säännöllisin väliajoin, hetken ajatellen jokainen varmaan ymmärtää, että pitämällä vuoden lomaa Thaimaassa ei sittenkään kerää voimia painaa seuraavaa 52 vuotta ilman sitä viikon hengähdystaukoa.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Mizzoni

  • Vieras
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #42 : 21.05.2008, 14:56:31 »
Se on myös jäänyt hieman hämäräksi miten matkan pituus vaikuttaa lennon päästöihin?

Tässä on jäänyt aika moni asia hämäräksi - joku ehti vilauttaa sitäkin, että työmatkat ovat niitä ensimmäisiä turhia karsittavia. Miksiköhän niin? Eikö päinvastoin luulisi, että työnteko on sentään tärkeämpi syy matkustaa kuin esim. joku omaksi huviksi tehtävä turistimatka?

Wee

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #43 : 21.05.2008, 15:05:44 »
Oikeastaan kukaan ei vielä ole uskaltanut tulla kertomaan, että oma asenne on samanlainen kuin Markulla kuuluisassa internet-kuvassa: "Heitän roskat luontoon, kyllä ne joku vanhus sieltä kerää".

Odotan innolla kuka on ensimmäinen rohkea. ;D

y herro thar! 0/

WasntMe

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #44 : 21.05.2008, 15:20:06 »
Se on myös jäänyt hieman hämäräksi miten matkan pituus vaikuttaa lennon päästöihin?

On tuossa tietenkin jokin pointti. Jos ajatellaan, että sinä teet yhden thaimaan-matkan elämäsi aikana, ja minä lennän kerran Thaimaaseen elämäni aikana, niin molemmat olemme tuottaneet yhtä paljon päästöjä. Itselläni kuitenkin pidempien matkojen teko selvästi vähentää lentämisen tarvetta, sillä pidemmälle matkalle tulee itselläni lähdettyä huomattavasti harvemmin kuin jos tekisin lyhyempiä reissuja. Näin tulen lentäneeksi vähemmän kuin jos tekisin noita lyhyitä reissuja. Tässä on ainakin oma logiikkani tälle asialle.

Mitä tulee työmatkoista karsimiseen, niin luulisin, että sen kirjoittaja on tarkoittanut ns. turhia työmatkoja. Eli siis lennetään kokoukseen, jonka voisi pitää kameroiden ym tekniikan avulla ihan omista työpisteistä käsin.

Mizzoni

  • Vieras
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #45 : 21.05.2008, 19:00:08 »
Itselläni kuitenkin pidempien matkojen teko selvästi vähentää lentämisen tarvetta, sillä pidemmälle matkalle tulee itselläni lähdettyä huomattavasti harvemmin kuin jos tekisin lyhyempiä reissuja. Näin tulen lentäneeksi vähemmän kuin jos tekisin noita lyhyitä reissuja. Tässä on ainakin oma logiikkani tälle asialle.

Voi olla noinkin. Tosin usein taitaa käydä niin, että se jolla on aikaa lorvii kohteessa kuukauden pari kerran vuodessa tai parissa ja se jolla aikaa ei ole, joutuu tyytymään viikon-parin perilläoloaikaan - mutta molemmat matkustavat kuitenkin lentokoneella saman verran.

Mitä tulee työmatkoista karsimiseen, niin luulisin, että sen kirjoittaja on tarkoittanut ns. turhia työmatkoja. Eli siis lennetään kokoukseen, jonka voisi pitää kameroiden ym tekniikan avulla ihan omista työpisteistä käsin.

Harrastetaankohan näitä (vielä) kovinkin monessa firmassa? Oma näppituntuma on se, ettei mikään pulju väenväkisin tahdo ihan turhaan maksaa kalliita matkoja, hotelleja jne. Työmatkailun turhuutta miettiessä on myös hyvä huomioida, miksei tavalliselle huvimatkailijalle sitten vastaavasti riitä pelkkä kuvien katselu tai skypettäminen ulkomaisten tuttavien kanssa? Naamakontaktissa on etunsa.

J-P

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 152
    • Profiili
    • Pieni blogi (uutta tekstiä tulee reissussa ollessa)
    • Sähköposti
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #46 : 21.05.2008, 19:26:40 »
Tässä ketjussa tuntuu olevan kovin monella sellainen joko-tai -asenne: Joko asutaan sähköttömässä ja lämmittämättömässä ekokommuunissa reilunkaupanhippi-ituja syöden tai sitten ajetaan lähiömaasturilla lentokentälle ja matkustetaan jonnekkin kauas viikonlopun shoppailumatkalle! Itse näkisin asian niin, että monissa tilanteissa voisi yksinkertaisesti valita vähemmän kuluttavan vaihtoehdon kuten vaikka sen junan Helsinki-Tampere välille lennon sijaan. Ei se oikeasti (monissa tilanteissa) niin iso asia ole eikä kenestäkään tule hippiä jos vaikka pyöräileekin töihin autoilun sijaan.

mraugh

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Jesh! Hieno ja tärkeä keskustelunaihe, joskin siinä mielestäni yleistetään liikaa.

Juttu venyy muuten pitkäksi joten tiivistän. Matkailu on erittäin tärkeä kulttuurin ja sivilisaation kannalta, vaikkakin se ympäristöä rasittaakin. Mielestäni varsinkin niissä köyhemmissä maissa käynti synnyttää vahvaa perspektiiviä maailmankuvaan ja saa kuluttamaan tiedostavammin, mikä taas hidastaa "ilmastonmuutosta".
Lomamatkoissa on ongelmansa. Omakohtainen kokemus puuttuu, mutta kuvittelisin että jokainen hiekkaranta on lähestulkoon samanlainen. Nykyään ei riitä Las palmas vaan täytyy päästä viikoksi thaimaahan. Syy on ilmeisestikin paikallisten hyödykkeiden ja palveluiden hinta. Joskin raha hyvin harvoin päätyy paikallisille. Lomarannoilta kaiken lisäksi tuskin oppii hittoakaan maan kulttuurista, tahi tulee ajatelleeksi kuinka törkeät tuloerot maailmassa nykyään vallitsee.

Tämä perustuu faktatietoon: Perus (esimerkiksi) finnmatkojen lento thaimaahan lennetään Boeing 757 kapearunkokoneella, joka joutuu pakostakin tekemään välilaskun. Lentämisessä suurimpia kuluttajia ovat nousut ja laskut. Reittilennoissa näitä on vain yksi kutakin. Talvisin pelkästään kyseisiä lomalentoja on vähintään neljä per päivä, koska kysyntä on niin suurta. Olisikohan sittenkin parempi käydä vaan siellä Mallorcalla?

Sitäpaitsi itse kentällä työskentelevänä voin kertoa että lentäminen on huomattavan paljon stressaavampaa kuin juna ja bussimatkat. Kuluneena talvena lomalentojen myöhästymiset venyivät yli 13tuntisiksi samalla kun reittilento lähti täysin ajallaan. Eikä ollut yksittäistapaus tämä perhe jolta evättiin koko lento kun alkoivat käydä väkivaltaisiksi.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Tämä perustuu faktatietoon: Perus (esimerkiksi) finnmatkojen lento thaimaahan lennetään Boeing 757 kapearunkokoneella, joka joutuu pakostakin tekemään välilaskun. Lentämisessä suurimpia kuluttajia ovat nousut ja laskut. Reittilennoissa näitä on vain yksi kutakin. Talvisin pelkästään kyseisiä lomalentoja on vähintään neljä per päivä, koska kysyntä on niin suurta. Olisikohan sittenkin parempi käydä vaan siellä Mallorcalla?
Faktatietoihin...
Ensinnakin, tuota oletusta valilaskun lisakulutuksesta voi joten kuten jarkevasti kayttaa vain kun puhutaan samasta tai edes samankaltaisesta lentokoneesta. MD11 ja 757-200 eivat tallasia ole. Ekologisntahan tuo vali olisi tahkota tod. nak. ATR 72-500:lla, ja usealla valilaskulla.
Lisaksi saanto ei aina edes pade todella pitkat lennot on taloudellisempaa lentaa kahdella sektorilla jopa samalla koneella. Jo tata ennen paastaan tilanteeseen, ettei eroa juuri ole jos valilaskupailla ei liikaa kierra. Lisaa yleistamalla saatuja saantoja: Lomalennolla on parempi tayttoaste kuin reittilennolla ja twinjet kuluttaa vahemman kuin trijet.

En loytanyt suoraan MD-11 vs. 757-200 vertailua, mutta Luffe kertoo etta opeettorista riippuen Lufthansa-Groupin lomalento 757-200:t vei 2.78-3.28l per 100km per matkusta. Luonnollisesti nama luvut saavutetaan nimenomaan noilla lyhyemmilla sektoreilla joihin range riittaa (enimmakseen noilla hakataan lomalentoja Etela-Eurooppaan, joten kaikki sektorit todellakaan ole lahellakaan maksimikantamaa). Reittiliikennelaivastosta A330-300 kaukoliikenteessa vei keskimaari 4.10l/100km/pax. MD11 vastaavalla tayttoasteella vie n. 20% enemman (juuri taman takia Finnair on niita vaihtamassa).
Olen aika varma etta lomalento on vihreampi tapa lentaa Thaimaahan, jos nyt yksinkertaista polttoainetta per perskilsa nykytilanteessa mittaria kaytetaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Kimbe

  • Aloittelija
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #49 : 23.05.2008, 03:38:40 »
En nyt jaksa lukea kaikkia läpi, on niin pitkiä sepustuksia.. Noh tässä jotain omia ajatuksiani aiheesta.

Olen ehkä sitten huono ihminen, mutta en pode pienintäkään omantunnon tuskaa siitä että käytän matkustaessani lentokonetta. Sen lisäksi että olen huono ihminen, olen varmaankin myös tyhmä, koska ajattelen ettei se mitä minä teen vaikuta ilmastoon p***anvertaa. Niin kauan kun kiina päästää päivässä samanverran päästöjä taivaalle kuin koko suomi vuodessa en jaksa huolestua ilmastonmuutoksesta. Tiedän että se on huono ajattelutapa, ja juuri siksi muutoksia ei tapahdu, mutta se on ihan oikeasti aivan sama miten matkustan. Ei se maailma siitä paremmaksi muutu sotken sitten pyörällä toiselle puolelle maapalloa tai otan koneen alle ja lennän.

En näe siinä mitään järkeä että vaikeutan tätä yhtä ja ainoaa elämää mikä mulle on annettu vetämällä tosta venäjän läpi junalla tai liftaamalla tonne toiselle puolelle palloa "turhan" takia. Ei suomalaiset turistit voi muodostaa "critical mass":ia millä saatais jotain oikeita vaikutuksia aikaan.

Odotakaas vaan kun kiina ja intia kehittyy niin paljon että kaikille niillekkin saadaan jääkaapit, pakastimet, hellat ja mikrot jne.. Sillon me ollaan ihan oikeasti kaikki lirissä. Ja mitäpä niitä mukavuuksia heiltä kieltämään, antakaa mennä vaan. Jos Al Goren dokumenttiin on uskominen niin taitaa olla maapallo jo nyt aika heikossa jamassa.. oh well, reissua odotellessa.

bubbletoes

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 107
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #50 : 23.05.2008, 20:50:25 »
Miksi AINA ilmastonmuutoksesta keskusteltaessa jonkun täytyy vetää esiin tämä Kiina-/Intiakortti? "Jos kiinalaiset omistaisivat kaikki tietokoneen niin tapahtuisi sitä ja tätä ja tota". Kuulostaa kaksivuotiaan jos toi ei tee niin määkään en -kiukuttelulta. On fakta, ettei suomalaisten punainen tupa ja perunamaa (lue: punainen tupa, viikonloppuna autolla Ideaparkkiin ja kerran vuodessa Thaimaaseen) elämäntapana vain ole ekologisesti kestävää. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että kiinalaisetkin saastuttavat.

Ihan oikeasti, KUKA lentää väliä Tampere-Helsinki tosissaan? Junamatka kestää parhaimmillaan noin puolitoista tuntia... Aikamoista tärkeilyä. Jos ei matkalaukkuaan pysty junassa viemään, niin aika avuton ihminen saa olla. Vielä avuttomampi ihminen on kyseessä, jos perille ei pääse bussilla -bussikuski kun pakkaa laukut ruumaan ja bussi vie sinut oikean yhteyden valitessasi muun muuassa suoraan lentokentälle, suoraan sekä ulkomaan että kotimaan terminaalin oven eteen. Jos on lennettävä, eikö voisi karsia pois edes sen turhimpaakin turhemman, alle 200 kilometrin lentomatkan...?

Matt

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 027
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #51 : 24.05.2008, 08:58:59 »
Lainaus
Miksi AINA ilmastonmuutoksesta keskusteltaessa jonkun täytyy vetää esiin tämä Kiina-/Intiakortti? "
Esim Hongkongia ympäröi saastesumuvyöhyke jonka korkeus on n 8 km ja leveyttä yli 500km joka suuntaan.Hongkongin kaupungissa ei enää aurinkoa näe pilvettömänäkään päivänä.
Victoria Peakilta ei ole näköyhteyttä alas rantaan saakka.
TV:ssa mainostetaan hengityssuojia joita íhmiset myös käyttää.Olin toukokuun 3 ekaa viikkoa siellä suunnilla ja tuollaiset oli näkymät.
Uskoisin että saasteongelmista ja niiden korjaamisesta informointi tuonne ongelman ytimeen olisi tuloksekkaampaa kuin täällä euroopassa jossa asiat alkaa olla kaikkien tiedossa.

Siebengebirge

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 172
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #52 : 24.05.2008, 12:08:24 »
Ilmastonmuutoksen torjunnassa tärkein asia ovat omat valinnat. Voi olla, että ilmiö on jo voimistunut siihen mittakaavaan, että se kiihtyy ihmisten toiminnasta riippumatta. Eräs evidenssi tästä on se, että Siperian suoperäiseen maastoon sitoutunut metaani alkaa vapautua omia aikojaan, kun aikaisemmin ikiroudan peitossa ollut alue alkaa sulaa. Metaani on noin 25-kertaa hiilidioksidia "tehokkaampi" kasvihuonekaasu. Myös valtamerien pohjiin on sitoutunut valtavat määrät metaania, joka on vaarassa vapautua ilmakehään, kun merien keskilämpötila nousee.

Ennen matkaa ja matkan aikana on tärkeää tietää, kuinka paljon kasvihuonepäästöjä eri liikennemuodot tuottavat, ja valita kulkutapansa siten, että päästökuormitus on vähäisin. Oman toiminnan kautta on mahdollista vaikuttaa yleiseen asenteeseen ja yleinen asenne muuttuu vähitellen poliittisiksi päätöksiksi, jotka ovat avainasemassa, kun ilmastonmuutosta torjutaan tai ainakin hidastetaan.
"Ich glaube, die Wellen verschlingen
Am Ende Schiffer und Kahn,
Und das hat mit ihrem Singen,
Die Loreley getan."
(Friedrich Silcher, 1837)

Matkaajanainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 966
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #53 : 24.05.2008, 13:14:01 »
Länsimaissa kyllä on tietoisuus ympäristöasioista, mutta eipä se kovinkaan monen toimintaan vaikuta. Vai väittääkö joku että länsimaissa ympäristöasiat ovat kunnossa eikä Suomen järvet rehevöidy lainkaan?
Lentämisestä, luin jostain vuosia sitten että jos verrataan täyttä lentokonetta ja olikohan se autolla matkustamista, niin lentäminen henkeä kohti ei olekaan niin saastuttavaa. Jos 400 ihmistä matkustaa 150 autolla samaan paikkaan niin enpä usko että se sitten niin ympäristöystävällistä olisi... Jos puolet ihmisistä ei enää lentäisi matkoille niin ajatelkaa miten paljon lisää autoja, junia ja laivoja olisi liikenteessä? Miten paljon se oikeasti säästäisi ympäristöä??

Itse pidän muullakin tavalla matkustamisesta kuin lentäen, kunhan vain on aikaa. Työssäkäyvänä vain harvemmin on niin paljon aikaa että ehtisi mihinkään maitse/meritse. Ei se lentäminen ole ainoa ihmisen elämässä joka pitää ottaa huomioon. Jos lentää kahtena päivänä vuodessa niin eiköhän ne 363 päivää ole paljon tärkeämmät. Itse en käytä autoa, en omista edes ajokorttia, käytän vain julkisia liikennevälineitä ja jos matkaa on vähän, kävelen. En heitä roskia luontoon, vältän kaikkea kertakäyttöistä ja lajittelen kaatopaikkajätteen, energiajätteen, biojätteen, paperit ja pahvit ja vien palautuspullot kauppan. Enkä tunne huonoa omaatuntoa parista vuosittaisesta lentomatkastani.
Soarele este galben

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #54 : 24.05.2008, 19:00:43 »
Ihan oikeasti, KUKA lentää väliä Tampere-Helsinki tosissaan? Junamatka kestää parhaimmillaan noin puolitoista tuntia... Aikamoista tärkeilyä. Jos ei matkalaukkuaan pysty junassa viemään, niin aika avuton ihminen saa olla. Vielä avuttomampi ihminen on kyseessä, jos perille ei pääse bussilla -bussikuski kun pakkaa laukut ruumaan ja bussi vie sinut oikean yhteyden valitessasi muun muuassa suoraan lentokentälle, suoraan sekä ulkomaan että kotimaan terminaalin oven eteen. Jos on lennettävä, eikö voisi karsia pois edes sen turhimpaakin turhemman, alle 200 kilometrin lentomatkan...?
Olisikohan juuri tassa syy miksi ihmiset lentavat? Jos asenne on se etta "**ttu te ihmiset olette laiskoja ja huonoja kun ette tehda tata ja tata bussia kayttaaksenne", niin ei mikaan ihme etta asiakasystavallisempi lentoliikenne asiakkaita poimii.
Todellinen ratkaisu pulmaan olisi se, etta bussiyhtiot pyrkisivat parempaan palveluun ja yhteystyohon lentoyhtioiden kanssa: jos laukut voisi checkata suoraan bussiin paluumatkalla ja selvittaa perille menomatkalla, yhteydet taattaisiin kuten lennoilla (eli ei tarvittaisi pitkia "varoaikoja" jne.) olisi bussin kaytto huomattavasti helpompaa.
Nykyisellaa bussi tai juna on usein ok jos lento lahtee keskella paivaa, mutta mm. em. syista aamulla lahtevalta tai illallalla saapuvalta lennolta tultaessa tarkoittaa bussi monesti ylimaaraista unetonta yota, ja todella v-maista paivaa puolikuolleena toissa matkan jalkeen tai puolikuolleella matkalla.

Ja em. syista vastaus ensimmaiseen kysymykseesi: Mina, silloin kun hinta on jarkeva.

Seka bussi- etta junaliikenteella olisi paljon opittavaa lentoliikenteelta asiakasystavallisyyden kehittamiseksi. Sen sijaan etta keskittaytyisivat hienoihin kikkailuihin, joilla osoitetaan kuinka oma palvelu on muka taysin paastotonta ja yritetaan huonolla omallatunnolla painostaa ihmisia asikkaiksi.

Helppohan se on katsoa Pendolinon aikataulua ja sanoa etta Tampereen ja Turun etaisyydelta paasee 1,5h Helsinkiin. Aikataulujen usutusten, pelivarojen, lahtosahlinkien ym. jalkeen puhutaan ennemminkin 4h itse bussista tasta karvaa alle 3h.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Mizzoni

  • Vieras
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #55 : 24.05.2008, 19:45:38 »
Ihan oikeasti, KUKA lentää väliä Tampere-Helsinki tosissaan? Junamatka kestää parhaimmillaan noin puolitoista tuntia... Aikamoista tärkeilyä. Jos ei matkalaukkuaan pysty junassa viemään, niin aika avuton ihminen saa olla. Vielä avuttomampi ihminen on kyseessä, jos perille ei pääse bussilla -bussikuski kun pakkaa laukut ruumaan ja bussi vie sinut oikean yhteyden valitessasi muun muuassa suoraan lentokentälle, suoraan sekä ulkomaan että kotimaan terminaalin oven eteen. Jos on lennettävä, eikö voisi karsia pois edes sen turhimpaakin turhemman, alle 200 kilometrin lentomatkan...?
Olisikohan juuri tassa syy miksi ihmiset lentavat? Jos asenne on se etta "**ttu te ihmiset olette laiskoja ja huonoja kun ette tehda tata ja tata bussia kayttaaksenne", niin ei mikaan ihme etta asiakasystavallisempi lentoliikenne asiakkaita poimii.

Ei suoranaisesti ylläkirjoittaneeseen liittyen, vaan ihan yleisesti monitahoiset asenneongelmat ovat myöskin juuri se syy, miksi minua joskus suorastaan **tuttaa omahyväinen ja muita leimaava egohippeily. Kaikenmaailman turhaakin turhemmat talonvaltaajapummit katsovat asiakseen törkyturpaisesti haukkua räksyttää ihmisiä ja niiden ratkaisuja ja olettaa kanssaihmisensä ihan järjettömiksi lärpäkkeiksi. Ei hyvä. Tulee hallaa tärkeälle asialle, kun ei osata minkäänlaisia käytöstapoja. Ite ootte valtavirtaa.

bubbletoes

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 107
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #56 : 26.05.2008, 11:48:57 »
Ei suoranaisesti ylläkirjoittaneeseen liittyen, vaan ihan yleisesti monitahoiset asenneongelmat ovat myöskin juuri se syy, miksi minua joskus suorastaan **tuttaa omahyväinen ja vastapuolen leimaaminen ituja syöväksi egohipiksi välittömästi, kun keskustelu koskee jollakin tavalla ekologisia valintoja ja niiden suosimista. Kaikenmaailman turhaakin turhemmat tärkeilijät katsovat asiakseen törkyturpaisesti haukkua räksyttää ihmisiä ja niiden ratkaisuja ja olettaa kanssaihmisensä ihan järjettömiksi puunhalaajiksi, joilla ei ole mitään tietoa oikeasta maailmanmenosta. Ei hyvä. Tulee hallaa tärkeälle asialle, kun ei osata minkäänlaisia käytöstapoja.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2008, 11:50:44 kirjoittanut bubbletoes »

Arbre

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #57 : 28.05.2008, 17:19:43 »
Calculate the emissions of your next flight

Vapaaehtoinen lentomaksu

Green Seat

My Climate

Sustravel: carbon calculator

Pallontallaajien vanha ketju aiheesta
Toinen ketju aiheesta

Jossain oli/on hyvin selkeä nettisivu, jossa voi samalla kertaa laskea oman matkansa aiheuttamat päästöt ja maksaa niiden "korvaamiseen" kuluvan summan, joka käytetään sitten ilmaston hyväksi. Se ei ollut tuo Maan ystävien sivu vaan joku englanninkielinen, mutta en millään löydä sitä nyt.

Chap

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #58 : 28.05.2008, 23:22:42 »
Calculate the emissions of your next flight

Vapaaehtoinen lentomaksu

Green Seat

My Climate

Sustravel: carbon calculator

Pallontallaajien vanha ketju aiheesta
Toinen ketju aiheesta

Jossain oli/on hyvin selkeä nettisivu, jossa voi samalla kertaa laskea oman matkansa aiheuttamat päästöt ja maksaa niiden "korvaamiseen" kuluvan summan, joka käytetään sitten ilmaston hyväksi. Se ei ollut tuo Maan ystävien sivu vaan joku englanninkielinen, mutta en millään löydä sitä nyt.
Eikö tuo eka linkkisi ollut juuri sellainen? Vai oliko se liian sekava tjms?

Arbre

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #59 : 29.05.2008, 11:49:59 »
Eikö tuo eka linkkisi ollut juuri sellainen? Vai oliko se liian sekava tjms?

Hups, taitaa olla. Katsoin liian nopeasti. :-[ Mulla oli mielessä eräs tietty sivusto jota en tuohon listaan löytänyt, ja muistan että siinä oli tuo ominaisuus. Mutta hyvä että tuossakin on.