Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..

(Luettu 27903 kertaa)

joonaspoika

• Reissaaja
    • Profiili
Älkää hyvät ihmiset aina lentäkö oikeesti joka paikkaan! Todella itsekästä toimintaa saastuttaa luontoa sen varjolla että itse säästää matkatessa rahaa tahi päivän pari - vaakakupissa kuukaudenkin matka voittaa minulla lentoreissun.

Ihan puppua koittaa vetää viivaa pakettimatkailijan ja reppureissaajan välille luonnon saastuttamisesta jos lomakohteeseensa lentää. Puhuttaessa vaikka nyt siitä thaimaan matkasta ei ole mitään väliä vaikka kuinka kierrättäisi ja ostaisi kestävää kehitystä tukevia tuotteita.

Näitä lennä joka mestaan paketteja on ja niillä ehtii näkemään kaikki mantereet kätevästi, mutta pohtikaa ensin johonkin paikkaan perusteellista tutustumista. Turhat lennot pois. On joitan tapauksia joissa kyllä ymmärrän, en hyväksy, lentämisen mut pistää miettimään tällanen näin matkaavien motiivit yms. Itseltä ei heru pisteitä lenskarirundin tehneelle suhteessa reilanneelle, saati liftenneelle tai fillaroineelle, juuri yhtään. Ei muuta  ;D
Ei mikään antituristi

oblique

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - ninzyppa@hotmail.com
    • Profiili
Vs: Kelatkaapa vielä onko lentskari ainut vaihtoehto..
« Vastaus #1 : 15.05.2008, 20:59:29 »
No ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto, mutta itse ainakin mielelläni lennän paikasta toiseen juuri nopeuden ja usein myös hinnan takia. Useat matkani kestävät vain päivän tai pari, ei sitä ole syytä hukata pelkkään matkaan. Valitettavasti joka paikkaankaan ei ole kiinnostusta tutustua perinpohjaisesti. Matkailuni jäisi kyllä todella vähille, jos joka paikkaan pitäisi fillaroida tai junailla. Itsekästä? So what.

borracha

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - sagittarius89@luukku.com
    • Profiili
    • http://irc-galleria.net/view.php?nick=borracha
« Vastaus #2 : 15.05.2008, 21:26:14 »
Matkailuni jäisi kyllä todella vähille, jos joka paikkaan pitäisi fillaroida tai junailla. Itsekästä? So what.
Sama juttu. Siis se vähä matkustelu, mitä nyt on.

Kyllä se luonto sitten puhdistuu, kun ihmiset on kuolleet sukupuuttoon. Ja ilmastonmuutosta ei kannata vetää mukaan. Kyllä se ilmasto aina lämpenee ja kylmenee ilman ihmistäkin.
La vida es una aventura y hay que vivirla.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #3 : 15.05.2008, 22:06:14 »
Itseltä ei heru pisteitä lenskarirundin tehneelle suhteessa reilanneelle, saati liftenneelle tai fillaroineelle, juuri yhtään.

Kaipa sitä yleensä matkustellaan lähinnä sisäisestä palosta nähdä maailmaa ja tavata ihmisiä, eikä sen vuoksi että haluttaisiin keräillä kaupunkeja listalle kuin tenkanen lovia sängynpäätyyn. Toivottavasti kovin moni ei muutenkaan elämässä tee päätöksiään sillä perusteella montako "pistettä" siitä suunnasta tai toisesta heruu.

Hidasta matkailua on helppo kannattaa, jos aikaa on (lähes) rajattomasti verrattuna käytettävissä olevaan rahamäärään. Jos taas tempoilee taiteilijaelämän tai akateemisen vapauden sijaan tiukasti sidottuna pakettina kapitalistiriistäjänsä ohjenuorassa, voi Rooma tai Moskova jäädä ikävästi näkemättä mikäli sinne joutuu liftaamaan saati sitten apostolin kyydissä köntystelemään, Thaimaasta tai Riosta puhumattakaan. Onneksi mahdollista lentämisen puutetta ja siitä aiheutuvaa turhaumaa voi sitten vastaavasti kompensoida hankkimalla elämänsä täytteeksi maasturin itselle ja jonkun pikkukirpun frouvalle kauppakassiksi, 120-neliöisen hirsipirtin, matkaveneen, kesämökin ja 1400 kiloa elektroniikkaa ja vääntämällä pari kiljuvaa teemukatariinaa että saadaan maailmaan uusia kuluttajia.

No, nämä on näitä arvokysymyksiä joiden kanssa jokainen saa ihan itse pienessä päässään painia. Vähän kuin lastenhankinnan ikuinen itsekkyys vs. epäitsekkyys -vääntö.

Mmjt

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Mmjt/about/
« Vastaus #4 : 15.05.2008, 23:34:17 »
On ollut kieltämättä tuskainen olo, kun matkakuume on kova ja tietää ne lentämisen ympäristövaikutukset..  :-\ Tässä on erittäin paha ristiriita. Matkustushinkuinen yleensä haluaa nähdä erilaista maisemaa ja erilaisia ihmisiä. Tuskin kukaan normaali haluaa nähdä ympäristötuhoja ja niiden aiheuttamaa paikallisten kärsimystä ja matkustamalla taas on puolestaan globaalisti osa ongelmaa. Onhan matkailulla hyviäkin puolia, mutta ei siitä mihinkään päästä ettei lentämällä liikkuminen paikasta toiseen ole ympäristöystävällistä. Eikä muuten ole itselläkään mahdollisuutta käyttää hitaampia kulkuneuvoja. Mikäs siinä sitten olisi mennessä, jos olisi sitä aikaa ja rahaa, vaikka loton päävoitto takataskussa, vaan kun ei ikävä kyllä ole.

Tämän päivän Aamulehdessä muuten kerrottiin, että hiilidioksidin määrä on korkeimmillaan tarkastellun 650 000 vuoden aikana ja voi olla, ettei maapallon luonnolliset systeemit kestä tätä tahtia kuin n. 60 vuotta.  :o Aikanaan Linkolaa pidettiin sekopäänä, mutta taisi olla papparainen enemmän oikeassa kuin uskalsi pelätäkään.

Tiermes

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.05.2008, 23:58:09 »
Tämän päivän Aamulehdessä muuten kerrottiin, että hiilidioksidin määrä on korkeimmillaan tarkastellun 650 000 vuoden aikana ja voi olla, ettei maapallon luonnolliset systeemit kestä tätä tahtia kuin n. 60 vuotta.
Kyllä maapallo kestää, ihmiset ja muutama muu laji vaan häviää. Miljoona vuotta tästä ja maapallolla on taas kaikki hyvin, loinen on vaan poissa.  ;)

JanneI

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.05.2008, 01:43:08 »
Kyllä maapallo kestää, ihmiset ja muutama muu laji vaan häviää. Miljoona vuotta tästä ja maapallolla on taas kaikki hyvin, loinen on vaan poissa.  ;)

"...mut mitä me jätetään meidän lapsille ja lapsen lapsille? :'("

-Mä en ainakaan ajatellut tehä lapsia, joten fuck them.  :D

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.05.2008, 02:37:16 »
Poliittisesti korrektiahan tama ei varmaan ole mutta parasta luonnon kannalta olisi jos halpalentoyhtiot katoaisivat polttoaineiden hinnannousun myota ja lentamisesta tulisi taas ns. harvojen huvia. Omatoimimatkailijat sinne Airbus 380sen sisaan ja vuosilomalaisten kera massakohteisiin aloittamaan kierroksensa sielta.

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.05.2008, 07:26:08 »
Kyllä se luonto sitten puhdistuu, kun ihmiset on kuolleet sukupuuttoon. Ja ilmastonmuutosta ei kannata vetää mukaan. Kyllä se ilmasto aina lämpenee ja kylmenee ilman ihmistäkin.

Siis mitä? Tälläset kommentit on siis ihan uskomattomia... Ootko sä käyny yläasteen loppuun vai eikö sulle kenties opetettu ilmastonmuutoksen vaikutuksista?

Ja itsekin siis lennän juu, mutta en esimerkiksi kotimaan (enkä muidenkaan maiden) sisällä koskaan ja yleensä kun lennän niin pitkiä matkoja ja oon perillä pidempään.

Kyllä mun mielestä joonaspoika puhuu ihan sitä itteensä eli asiaa.
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #9 : 16.05.2008, 09:09:04 »
Periaatteessa mä olen ihan samaa mieltä, plus lisäksi en edes tykkää muutenkaan lentämisestä.

Mutta, kenellä on oikeasti aikaa ensin matkustaa junalla esim Thaimaahan ja sitten tutustua siellä maahan perusteellisesti? Lentämälläkään ei ole aikaa tutustua mihinkään kohteeseen perusteellisesti, saati jos kuukauden lomasta menee puolet junassa istumiseen.

Oma tilanteeni on se, että yrittäjänä lomani osuvat 1-3 vkon pätkissä mihin aikaan vuodesta tahansa. Jos mulla on esim viikon loma, niin on nyt vähintäänkin kohtuutonta sanoa, että "no selvä, jollei viikko riitä mennä Kreikkaan junalla, lomailla siellä ja matkustaa junalla takaisin, niin sitten ei tarvitse mennä ollenkaan, mene sitten kun on aikaa matkustaa lentämättä."

Ja huom ettei kukaan nyt ymmärrä väärin: mä kyllä matkustan millä tahansa mieluummin kuin lentämällä, jos on mahdollista. Aina vaan ei ole vaihtoehtoa, tai on, se, että jää kotiin.
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #10 : 16.05.2008, 09:09:49 »
Poliittisesti korrektiahan tama ei varmaan ole mutta parasta luonnon kannalta olisi jos halpalentoyhtiot katoaisivat polttoaineiden hinnannousun myota ja lentamisesta tulisi taas ns. harvojen huvia.

Juu, tämä on Hyvin Vaikea Asia. Kaikella on helppo jeesustella niin kauan kuin itse kuuluu siihen etuoikeutettujen joukkoon, jolla on varaa matkustella ja jopa valita matkustustapansa ja siihen käytetty aikamäärä. Tai johonkin muuhun kermaan. Mutta sitten kun itse pitäisi oikeasti luopua jostakin tai suoda vaihtoehtoisesti samat edut "paarialuokalle", homma muuttuu kinkkiseksi. Varsinkin jos ja kun ns. kehitysmaiden suuret väestöt luonnollisesti toivovat itselleen samoja luontoa kuormittavia etuja ja hyödykkeitä kuin meillä länkkäreillä jo on,  lentomatkustuksesta autoihin ja kaiken maailman krääsään.

Suomen saarimaisesta ja "sivistyksestä" kaukaisesta sijainnista johtuen sanoisin, että kelattu on ja valitettavasti se lentskari on usein ainoa vaihtoehto. (En myöskään asu puilla niukasti lämpiävässä savupirtissä kierrätysmekkoon pukeutuneena omia luomuaterioitani viljellen tai jätä ostamatta kaikkia erilaisia teknisiä hilavitkuttimia ja omistan enemmän kuin kaksi ihokasta, sorry, itsekäs ja nautinnonhaluinen otus kun olen.)

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.05.2008, 09:30:37 »
Mun mielestä ensimmäisen askeleen pitäis olla työmatkojen hurja vähentäminen. Meidänkin lafkasta reissataan Brysseliin ja ties minne muualle kymmeniä, ellei satoja, kertoja viikossa ja valitettavan usein kokoukset on täysin turhia. Olisi paljon mielekkäämpää investoida hieman fyffeä videokonfasysteemien parantamiseen kuin lennättää x määrä työntekijöitä persettään puuduttamaan johonkin kokoukseen, tai nostaa Brysselissä asuvien työntekijöiden määrää ja hoitaa kokoukset niin. Nykyinen touhu on imo ihan älytöntä.

pete20

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.05.2008, 10:15:24 »
Minuakin harmita että omat lentomatkat ovat niin ympärisöhaittalisia yms. Toisaalta, jos esim kaikki europalaiset olisivat lentämättä, niin öljyn säästyisi, sen hinta hieman tippuisi ja muut(kiina, intia) pääsevät sillä lentämaan - sama ympäristöhaitta. 

Uskon että kaikki maapallosta saatavissa oleva öljyä poltetaan. En usko että arabilaiset, venäläiset, jenkit yms jättäisivat sen tuottamatta.... Tuskin ilmastomuutosta estetään  sillä, että öljystä aiheuttuva CO2 vapautettaan 50v sijaan 70v aikana(jos kulutetaan sitä hitammin)

borracha

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - sagittarius89@luukku.com
    • Profiili
    • http://irc-galleria.net/view.php?nick=borracha
« Vastaus #13 : 16.05.2008, 12:25:44 »

Siis mitä? Tälläset kommentit on siis ihan uskomattomia... Ootko sä käyny yläasteen loppuun vai eikö sulle kenties opetettu ilmastonmuutoksen vaikutuksista?
Olen käynyt yläasteen loppuun vuosia sitten. Eikö sinulle kerrottu koulussa, että ilmastonmuutos ei ole ihmisen aiheuttamaa? Ei kasvihuoneilmiökään, vaikka ihminen toiminnallaan tuottaakin ylimääräisiä kaasuja. Ilmasto on kylmennyt ja lämmennyt aina ja tulee aina tekemään niin. Ihminen ei sitä pysty muuttamaan. Itse asiassa elämme tällä hetkellä jääkaudella, joten huolestuisin enemmän siitä, jos se ei ikinä loppuisi.

Arviolta yli 95% kaikista maapallolla eläneistä lajeista on kuollut sukupuuttoon. On typerää ajatella, että ihminen elää ikuisesti.
La vida es una aventura y hay que vivirla.

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.05.2008, 12:54:52 »

Olen käynyt yläasteen loppuun vuosia sitten. Eikö sinulle kerrottu koulussa, että ilmastonmuutos ei ole ihmisen aiheuttamaa?
Nykyään termillä ilmastonmuutos tarkoitetaan pääosin ihmisen toiminnallaan aiheuttamaa ilmaston muuttumista.

Ei kasvihuoneilmiökään, vaikka ihminen toiminnallaan tuottaakin ylimääräisiä kaasuja.
Siksi puhutaankin kasvihuoneilmiön voimistumisesta.

Ilmasto on kylmennyt ja lämmennyt aina ja tulee aina tekemään niin. Ihminen ei sitä pysty muuttamaan.
Kyllä ihminen pystyy voimistamaan tai hidastamaan luonnostaan tapahtuvia ilmastonvaihteluita- jopa estämään niitä.

Itse asiassa elämme tällä hetkellä jääkaudella, joten huolestuisin enemmän siitä, jos se ei ikinä loppuisi.
Tarkennoksena: viimeiset 2 miljoonaa vuotta maapallolla on vallinnut ns. jäätiköitymisvaihe ja tällä hetkellä elämme erästä sen interglasiaalivaihetta (lämmin kausi). Luonto pystyy sopeutumaan hitaasti muuttuvaan ilmastoon, siksi ei kannattane murehtia edessä olevia glasiaalivaiheita kuin koko pidemmän jäätiköitymisvaiheen mahdollista loppumistakaan.

Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Chap

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 16.05.2008, 18:05:39 »
Hyvä aihe! En ehdi nyt viestitellä aiheesta sen pidempää, mutta muistutan tästä vanhasta ketjusta, joka sivuaa tätä aihetta:
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=15806.0

mattimeikalainen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 16.05.2008, 19:03:45 »
Vasta vähän aikaa sitten oli uutisissa juttua että jengi ei osaa ollenkaan suhteuttaa lentomatkustuksen hiilidioksiidipäästöjen määrää? Taitaa pitää paikaansa

Lainaus
Arviolta yli 95% kaikista maapallolla eläneistä lajeista on kuollut sukupuuttoon. On typerää ajatella, että ihminen elää ikuisesti.
Sä et taida perustaa tota väitettä mihinkään järkiperäiseen syyhyn? Musta olemassa olevan tiedon perusteella tuosta on hyvin vaikeata sanoa yhtään mitään.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2008, 19:08:21 kirjoittanut mattimeikalainen »

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 16.05.2008, 19:06:12 »

Olen käynyt yläasteen loppuun vuosia sitten. Eikö sinulle kerrottu koulussa, että ilmastonmuutos ei ole ihmisen aiheuttamaa?
Nykyään termillä ilmastonmuutos tarkoitetaan pääosin ihmisen toiminnallaan aiheuttamaa ilmaston muuttumista.

Ei kasvihuoneilmiökään, vaikka ihminen toiminnallaan tuottaakin ylimääräisiä kaasuja.
Siksi puhutaankin kasvihuoneilmiön voimistumisesta.

Ilmasto on kylmennyt ja lämmennyt aina ja tulee aina tekemään niin. Ihminen ei sitä pysty muuttamaan.
Kyllä ihminen pystyy voimistamaan tai hidastamaan luonnostaan tapahtuvia ilmastonvaihteluita- jopa estämään niitä.

Itse asiassa elämme tällä hetkellä jääkaudella, joten huolestuisin enemmän siitä, jos se ei ikinä loppuisi.
Tarkennoksena: viimeiset 2 miljoonaa vuotta maapallolla on vallinnut ns. jäätiköitymisvaihe ja tällä hetkellä elämme erästä sen interglasiaalivaihetta (lämmin kausi). Luonto pystyy sopeutumaan hitaasti muuttuvaan ilmastoon, siksi ei kannattane murehtia edessä olevia glasiaalivaiheita kuin koko pidemmän jäätiköitymisvaiheen mahdollista loppumistakaan.

Kiitos Kaukomatkailija asiallisesta vastauksesta, mulla katkes just verisuoni päästä.
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

susku86

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 16.05.2008, 19:22:29 »
Lainaus
Matkailuni jäisi kyllä todella vähille, jos joka paikkaan pitäisi fillaroida tai junailla. Itsekästä? So what.

En vaan voi käsittää tuollaista asennetta. Mielestäni jokaisen matkailua rakastavankin pitäisi ajatella lentojensa ympäristövaikutuksia ja pyrkiä aina kun mahdollista niin välttämään lentämistä, vaikka siinä jonkin verran aikaa tuhlaantuisikin.

Suomen sisäisten matkojen suhteen olen tehnyt päätöksen, että lentokoneeseen en enää niiden suhteen astu. Yksi järjettömimmistä lentoreiteistä mitä tiedän on väliä Tampere-Helsinki tai toisin päin. Tuollaiset voitaisiin mielestäni saman tien lakkauttaa.
"Nouset kyytiin kerran, oot kyydissä aina..." -Egotrippi-

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 16.05.2008, 19:44:25 »
Lainaus
Harmaan sävyt ovat tietysti tylsiä, mutta ei kyse ole oikeastaan siitä, että heti tarvitsisi lopettaa kaikki lentäminen, luopua autosta ja siirtyä linkolamaiseen elämäntapaan. Parasta tietysti olisi lopettaa lentäminen, mutta sen sijaan, että tuomitsisi kaiken ympäristöajattelun niin jyrkästi voi pyrkiä pienempiin muutoksiin: valita esim. suoran lennon vaihdollisen sijaan, silloin kun se on mahdollista ja jättää tekemättä viikonloppureissuja Keski-Eurooppaan lentäen. Voi myös miettiä, että olisiko jossain lähempänä jotain mielenkiintoista nähtävää esim. Baltiassa tai Venäjällä, jolloin ei tarvitsisi lentää.

Sitten voi miettiä omasta elämästään muutenkin, että mitä ympäristöystävällisiä muutoksia voisi tehdä ilman, että hankaloittaa elämäänsä kohtuuttomasti. Monille autosta kokonaan luopuminen saattaa olla liikaa vaadittu, mutta sen käyttöä voi ehkä kuitenkin vähentää. Minulle autottomuus on aina ollut helppo valinta, mutten oleta sen olevan niin helppoa kaikille muille.