Matkavakuutus yli vuoden kestavalle matkalle

(Luettu 18795 kertaa)

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
Matkavakuutus yli vuoden kestavalle matkalle
« : 09.07.2008, 10:47:24 »
Tehtaisiinko tasta ihan oma ketjunsa?

Onko kenellakaan tietoa, mista yhtiosta voisi saada matkavakuutuksen vuodeksi tai pidemmaksi aikaa ns. kerralla?

Mulla on Europpalaisen vakuutus, joka tulee pikkuhiljaa aika kalliiksi. Olen ollut matkalla yhdeksan kuukautta ja vakuutusta pitaa uusia kolmen kuukauden valein. Kun vuosi tulee tayteen, uusiminen ei ole enaa "varmaa" ja lisakuukaudet maksavat tuplasti. Tallakin hetkella olen ilman vakuutusta, kun paatosta ei ole viela tullut.

Millaisia kokemuksia teilla on pitkista matkavakuutuksista? Saankohan minkaannakoista uutta vakuutusta kun olen jo "matkalla"?
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Matkavakuutus yli vuoden kestavalle matkalle
« Vastaus #1 : 09.07.2008, 13:08:46 »
Täällä on aiempiakin ketjuja vakuutuksista, mutta tieto on levällään ja enempi puhutaan niistä normaaleista matkavakuutuksista.

Oon yrittäny ottaa selvää yli vuoden reissua varten vakuutuksista.
No vuosi tuntuu olevan maksimi ja useat yhtiöt vaativat että sulla on muitakin vakuutuksia.

Pohjola oli sellainen jossa voi välillä katkaista vakuutuksen voimassa olon.
Perushinta 3 kk 78 euroa ja lisäkuukaudet 50,- kpl, vuodelle 528 euroa. Tähän kuulu minimi invaliditeettikorvaus, ei matkatavaroita, ei extreme lajeja eikä matkailua kalliissa jenkkilässä. Vuoden tullessa täyteen pitää kans anoa jatkoa.

Vakuutusyhtiön vaihto on ongelmallista, koska matkavakuutus astuu voimaan kun poistut Suomesta, tää oli ainakin ehtona Pohjolalla. (Muutenhan sitä vaihtas 3kk:n välein aina edullisimpaan..)

Mites toi Eurooppalainen on toiminu ja minkä hintasta?
Mielestäni ei pöllömpi vaihtoehto, voinet jättää jonkin jakson väliinkin?
Meinasin että Australiassa koittasin mennä medicaren kanssa ilman vakuutusta...

Kallista on ja tuntuu tosiaan siltä että vakuutusyhtiöt ei mielellään lähde edes tarjoamaan..

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.07.2008, 13:24:29 »
Miten tuollainen jatkuva matkavakuutus toimisi? Minulla on sellainen koskien MYÖS matkatavaroita, ja se on liitetty kotivakuutukseeni.

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 09.07.2008, 13:37:00 »
Mulla on myös tollanen jatkuva matkavakuutus joka on liitetty kotivakuutukseen. Tää matkavakuutus on kuitenkin voimassa korkeintaan kolme kuukautta kestävillä matkoilla vaikka jatkuva onkin.
Shyness is nice and
Shyness can stop you
From doing all the things in life
You'd like to

elsapelsa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.07.2008, 13:38:31 »
Jatkuva matkavakuutus on kyllä voimassa jatkuvasti, mutta vuodessa yhteensä vain 3 kk...eli jos oleskelet koko vuoden ulkomailla, niin tuo ei oikeen ole sopiva.

Minulle sanottiin IF yhtiöstä, kun kyselin vuoden tai yli kestäviä vakuutuksia, että saa vain vuodeksi, mutta sen voi sitten uusia sieltä ulkomailta käsin toiseksi vuodeksi tai lyhyemmäksi aikaa. Muistaakseni vakuutus vuodeksi sieltä oli 325€=hoitokuluvakuutus + matkatavaravakuutus esim. 1000€:n=193€ tai 3000€:n=576€.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 10.07.2008, 13:44:53 »
Millä muuten vakuutusyhtiöt tarkistaa, kauanko joku on ollut poissa maasta?

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.07.2008, 14:33:01 »
Millä muuten vakuutusyhtiöt tarkistaa, kauanko joku on ollut poissa maasta?

Niinpä. Mä olen takuulla enemmän kuin 3 kk, joskaan en putkeensa.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.07.2008, 14:38:04 »
Ja miten noi muuten on, onko toi 3kk putkeen, vai onko se 3kk/vuosi..?
Ja jos nyt vaikka oisin ollut puol vuotta, mistä ne tietää, etten oo käyny kotona välillä, jos sanon käyneeni?

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 10.07.2008, 15:11:20 »
Mä just eilen soitin vakuutusyhtiön tädille ja se sano et on voimassa kunhan ei kestä yli kolmee kuukautta matka. Tästä ymmärsin et matka ei saa yhteen menoon olla pitempi, mut vuodessa voi olla yli 3kk. En kyll mee satavarmaks sanoon ku en sen tarkemmin kyselly, oon lähös vähän lyhyemmälle reissulle.
Shyness is nice and
Shyness can stop you
From doing all the things in life
You'd like to

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 10.07.2008, 15:38:11 »
Ja jos nyt vaikka oisin ollut puol vuotta, mistä ne tietää, etten oo käyny kotona välillä, jos sanon käyneeni?

3kk putkeen. Jos sulle sattuu vahinko niin ne pyytää näyttää lentoliput reissusta ja tarkistaa ne matka-aikataulut.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 10.07.2008, 16:52:28 »

3kk putkeen. Jos sulle sattuu vahinko niin ne pyytää näyttää lentoliput reissusta ja tarkistaa ne matka-aikataulut.

Ei tuossa ole logiikkaa...Kuten tuossa yllä mainittu, saattaahan sitä välillä käydä kotonakin, eikä muuten aina joka matkalla ole mitään lentolippuja, ellei lentäen kulje!

Olen joskus myös ostanut lentolipun, jossa paluu just esim. 4 kk:n päähän ja sitten tullut esim. autolla määränpäästä jo esim. kahta kuukautta aikaisemmin Suomeen. Jos tällaisella matkalla sitten sattuu minulle onnettomuus juuri Suomen rajojen sisäpuolella, mutta ennen kotia, on se kai tulkittava matkatapaturmaksi. Silloinko siis vakuutusyhtiö katsoo paluulippuni ja tulkitsee, että olen edelleen matkoilla paluulentoon saakka, vaikka koti olisi parin kilometrin päässä?

Pialiina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 11.07.2008, 09:17:14 »
No nyt tää menee samaan jahkailuun kuin aiemmat ketjut...
NE on eri vakuutuksia. Matka on yli 50 kilsaa himasta, pelillä millä hyvänsä.

Olisiko kellään kokemuksia näistä yli vuoden jatkuvista matkavakuutuksista, hintatietoineen, SIIS kun itse matka kestää reilun vuoden?
Kaipailisin kommentteja/neuvoja jo matkansa tehneiltä.

Tai josko joku olisi perinpohjin selvittänyt erilaiset vaihtoehdot?
Entäpä kansainväliset vakuutusyhtiöt? Voisiko sellaisen ottaa matkan aikana?
Jos esim. matkan ensimmäiset 3kk, menisit tolla normaalilla vakuutuksella ja sen jälkeen ottaisit toisen vakuutuksen koko vuodelle, jolloin saat vakuutettua matkaa 1v 3kk.

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 11.07.2008, 10:16:57 »
Logiikkaa tai ei, mutta pääsääntöisesti yhtiö pyytää todistamaan matkan ajankohdat jollain tavoin. Lentoliput toki ovat yksinkertaiset tässä tapauksessa. Tottakai voi koittaa kusettaa, mutta sillä riskillä että saa syytteen vakuutuspetoksesta. Tosiaan vuosi on maksimiaika jolle nämä perinteiset yhtiöt myöntävät vakuutuksen. Syynä se että periaatteessa 1 vuoden Suomesta poissaolon jälkeen putoaa kelan piiristä pois. Joka on siis edellytyksenä matkavakuutuksen voimassaolossa. Mutta voihan sitä jatkopalaa pyytää sitten reissusta käsin tarvittaessa.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 15.07.2008, 00:24:33 »
 Elikkä mulla oli yli kaksi vuotta Ifin vakuutus... Joku tuossa mainitsi että yli vuodeksi ei saisi kun putoaa kelan piiristä...siitä en tiedä, mutta minä sain eikä mitään kyselty. Eurooppalainenkin kai myöntää lisää vakuutusta, mikäli hakee sitä ennen kuin kaksi vuotta ulkomailla on kulunut umpeen. Näin siis kun itse kyselin.
 If sitten myönsi minulle (ymmärsin ettei ole tapana...) vielä neljä kuukautta lisää kahden vuoden päälle....   :D. Vuodelta maksoin sen 320e tai jotain sellaista.
 Tosin tuskin tulen enää ifiä käyttämään, palvelu surkeaa ja hidasta. Yksinkertaiseen korvausasiaan kului kolme kuukautta, josta jouduin heitä huomauttamaan monta kertaa eikä korvauksia tullut siitä huolimatta... useamman ahdistelukerran jälkeen sitten sain rahani. Kokonaiset 75AUD.
Never Give Up.

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
Kansainvaliset vakuutusyhtiot?
« Vastaus #14 : 23.07.2008, 11:39:21 »
Mulla on tuo Eurooppalainen nyt seuraavat kolme kuukautta, sain jatkoa, mutta sitten on pakko vaihtaa yhtiota: seuraavat kolme kuukautta 119 euroa! Ei jeesus.

Onko kenellakaan kokemusta kansainvalisista vakuutusyhtioista?
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 26.07.2008, 02:37:25 »
No nyt tää menee samaan jahkailuun kuin aiemmat ketjut...

Tai josko joku olisi perinpohjin selvittänyt erilaiset vaihtoehdot?

Minä olen selvittänyt, mutta ehkä pitää selvittää vielä uudelleen!

3kk:n säännöstä. Vuosimaksulla saa tehdä maksimissaan 3kk:n yhtäjaksoisia reissuja. Joka kerta kun palaa Suomeen kuukaudet nollaantuvat eli 3kk reissuja saa tehdä niin monta kuin vain vuodessa ehtii.

Ilmeisesti joillakin yhtiöillä reissun maksimipituus on jopa lyhyempi kuin 90 päivää. Ainakin If:llä ja Turvalla matkan maksimikesto on vain 45 vrk.

Vuosivakuutuksen hintoja vertailin jossain toisessa ketjussa ja sen hetkisen tilanteen mukaan Lähivakuutus oli halvin normaalihintaisissa vakuutuksissa. Opiskelijahinnoista en tiedä. Tai muihin vakuutuksiin sidotuista. Tai ammattiliittoalennetuista vakuutuksista.

Matkavakuutus saattaa kannattaa sitoa kotivakuutukseen, näin saatu vakuutuspaketti saattaa tulla halvemmaksi kuin pelkkä jatkuva matkavakuutus. Joissain yrityksissä ei edes myydä pelkkää matkavakuutusta (mm. Lähivakuutus).

Tosin, kotivakuutukseen sidottu matkavakuutus tarkoittaa sitä, että sinulla pitää olla koti Suomessa myös matkan ajan. Itse olin ajatellut ilmoittautua asunnottomaksi (mitä oikeasti olenkin matkalle lähtiessäni), mutta tämä tarkoittaisi kotivakuutuksen purkautumista (asunnoton = ei kotia => ei kotivakuutustakaan). Se, että tavarat ovat jossain varastossa ei kelpaa vakuutusyhtiölle. Käytännössä en tiedä tarkistelevatko vakuutusyhtiöt tällaisia tietoja mm. maistraatista.

Kukaan ei pakota ketään käyttämään suomalaisia vakuutusyhtiöitä. Maailma pullistelee vakuutusyhtiöitä, jotka tarjoavat erilaisia paketteja erilaisin ehdoin. 3kk sääntö on suomalaisen vakuutusmaailman keksintö, muunmaalaisissa vakuutuksissa sellaisia ei (yleensä) ole. Kynnys käyttää ulkomaalaisia yhtiöitä on useilla korkea eikä vähiten siksi, että vakuutusehtojen maailma on hillitön viidakko, josta ei ole saada tolkkua etenkin kun se pitää tehdä jollain muulla kuin äidinkielellään. Suomalaiset vakuutusyhtiöt ovat siitä käteviä, että melkein kaikki korvataan ja 100%:sti ilman omavastuuta eikä lippujen ja lappujen kanssa olla niin tarkkoja. Ulkomaalaisten yhtiöiden kohdalla näin on harvoin. Pikkumenoja (raja yleensä jossain 50 eurossa) ei välttämättä korvata ollenkaan tai isoista napsastaan omavastuu tai kalliimmille esineille pitää ottaa lisävakuutus tai kalliimpiin maihin pitää ottaa lisävakuutus yms. yms.

Itse olen käyttänyt World Nomadsia, jonka etu on se, että vakuutuksen voi ostaa koska tahansa, minkä pituiseksi jaksoksi tahansa, missä vaiheessa matkaa tahansa sekä maksaa luottokortilla. (Suomalaisia vakuutuksia ei pysty ostamaan jälkikäteen, jo matkalle lähdettyä.) Miinuksia on korvaussysteemin kirjavuus, pelkkä nettikontakti vakuutusvirkailijaan, poliisi- yms raporttien kääntäminen sekä lippujen ja lappujen lähettely postitse. Olen kertonut laajasti kokemuksistani kyseisen firman asiakkaana muissa ketjuissa. Nykyään suomalaisille firma tarjoaa laajempaa vakuutusta, mutta hintakin on kohonnut.

Jos vaihtaa vakuutusyhtiötä kesken matkan, olennaisinta on muistaa se, että uusi vakuutusyhtiö ei korvaa edellisen vakuutuksen aikana alkaneita/oireilleita/hoidossa kesken jääneitä sairauksia. Ainoastaan uusia sairauksia (tai sellaisia joiden historian jättää kertomatta...)

Enemmän kuin siitä, minkä yhtiön vakuutuksia käyttää, pitäisi mielestäni keskustella siitä, ovatko vakuutukset yli päätänsä järkeviä. Suomalaisten tajuntaan vakuutusyhtiöt ovat saaneet iskostettua pelon, mikä onkin mainio (jollei mainioin) myynninedistäjä. Omalla kohdallani karu fakta on se, että viimeisen viiden vuoden aikana viidestä 3-7kk matkasta jokaisesta on tullut takkiin taloudellisesti vakuutuspuolella. Olen maksanut vakuutuksia tyhjästä, kun mitään ei ole sattunut (tai tapahtunut siinä määrin, että korvaukset olisivat ylittäneet vakuutusmaksujen määrän. Joskus olen ollut miinus-plus -tilanteessa.) 

Jos matkalla:

- ei harrasta fyysisiä harrastuksia
- ei harrasta skootteriajeluja ja autoilua
- ei matkusta alueilla, joissa varkauden riski on suuri
- ei matkassa ole runsaasti arvoesineitä
- ei terveyshistoriassa ole paljon sairauksia
- ei matkusta alueilla joissa terveydenhoitosysteemi on heikko
- ei ole koheltavaa tyyppiä
- matkustaa sotatila-alueella, jotka eivät kuulu normivakuutuksen piiriin

kannattaa mielestäni tarkkaan harkita, haluaako vakuutusyhtiöille antaa ilmaista rahaa.

Monissa maissa mm. ne lääkkeet, jotka Suomessa vaativat lääkärillä käyntiä (ja lääkärille palkan maksua) saa ilmaiseksi apteekista.

Eurooppalaisella KELA-kortilla saa ilmaista palvelua terveydenhoidossa (tai ainakin Suomessa korvattavaa) EU:n alueella mutta myös EU:n ulkopuolisista terveydenmenoista saa KELA:lta korvausta. Näissä tapauksissa KELA korvaa 60% suorista hoitomenoista, kuten suomalaista reseptikorvattavuutta vastaavista reseptilääkkeistä, leikkauksista ja lääkärin antamasta hoidosta. Sen sijaan sairaalapäivistä, leikkaussalimaksuista yms. ei saa mitään. Valitettavasti juuri nämä epäsuorat menot ovat usein se suurin osa kokonaislaskua. (Tosin monissa maissa turisteja makuutetaan sairaaloissa tulojen takia.) Mutta jotain sentään saa Afrikan perukoillakin tapahtuneesta hoidosta KELA:lta.

Huom! Nämä EU:n ulkopuoliset korvaukset ovat käytettävissä ainoastaan niille, jotka ovat tehneet KELA:lle ilmoituksen matkalla olosta. Tämä ilmoitus tulee tehdä nykyään aina kun matka kestää yli 30 vrk (ennen sai olla muilla mailla 90 vrk ilman isoveljen valvontaa). Ja ainoastaan niissä tapauksissa, ettei ollut yksityisen vakuutuksen piirissä.

Muoks. Mm. tällä sivulla on ulkomaalaisista vakuutuksista:
http://www.bootsnall.com/
« Viimeksi muokattu: 26.07.2008, 02:48:18 kirjoittanut UsvaAuer »

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 26.07.2008, 22:42:54 »
Enemmän kuin siitä, minkä yhtiön vakuutuksia käyttää, pitäisi mielestäni keskustella siitä, ovatko vakuutukset yli päätänsä järkeviä. Suomalaisten tajuntaan vakuutusyhtiöt ovat saaneet iskostettua pelon, mikä onkin mainio (jollei mainioin) myynninedistäjä. Omalla kohdallani karu fakta on se, että viimeisen viiden vuoden aikana viidestä 3-7kk matkasta jokaisesta on tullut takkiin taloudellisesti vakuutuspuolella.

Vakuutuksesta on tarkoituskin tulla takkiin taloudellisesti. Eivät vakuutusyhtiöt muuten sellaisia myisi. Keskimäärin vakuutuksen ottamalla häviää aina, ellei valehtele vakuutusyhtiölle tai satu kuulumaan johonkin sellaiseen erityisryhmään, jonka riskejä ei ole huomioitu vakuutusehdoissa.

Matkavakuutusta ei kannata ottaa sellaisten pienten sattumien varalta, joista selviäisi muutamalla tonnilla ja matkan keskeytymisellä (paitsi joissain poikkeustapauksessa). Sen sijaan vakuutuksen ottaminen saattaa kannattaa, jos välittää riskeistä, jotka toteutuvat esimerkiksi yhdellä matkalla sadasta, tuhannesta tai miljoonasta. Niissä kun on yleensä kysymys henkilökohtaisesti sen verran isoista asioista, että joku prosentin murto-osa tuloista vakuutukseen on pieni hinta riskien vähentämisestä.

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 30.07.2008, 04:16:45 »
Mun on vaikea laskea noita vakuutuksen riskeja itsekseni etukateen.

Olen nuori, terve niin hekisesti kuin fyysisestikin. Sattuipa vain niin, etta varotoimista huolimatta pieni ripulitauti Intiassa olikin munuaisia uhkaava ameeba ja paadyin viikoksi sairaalaan. Penniakaan en maksanut, kun sairaala laskutti suoraan vakuutusyhtiota josta tuli hyvat korvaukset ja ripeasti.

Kokemukseni mukaan kannattaa olla joskus vainoharhainen ja maksaa vakuutuksesta.