Eläinten kohtelu

(Luettu 11772 kertaa)

sassa

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Eläinten kohtelu
« : 09.07.2008, 12:15:41 »
Hei!

Tarkoitus olisi lähteä Intiaan puoleksi vuodeksi ja odotan sitä innolla. Ainoa huolenaihe on että olen kuullut että eläimiä kohdellaan jopa raa´asti välillä. Koska en ole koskaan Intiassa käynyt niin en voi kuvitella miten yleistä se siellä on.
Onko jollakin kokemusta siitä? Onko katukuvassa raakaa kohtelua eläimiä kohtaan. Yritän varauta kaikkeen mitä joudun näkemään mutta se on vaikeeta ja julma kohtelu aiheuttaa ahdistusta.Pelkäänkö turhaan?
Mukavaa reissaamista kaikille!
i dont like reggae,no no, i love it!!!

Morning Glory

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Eläinten kohtelu
« Vastaus #1 : 09.07.2008, 13:53:59 »
Eläinten laiminlyönti tulee olemaan varmasti lievimpiä inhotuksenaiheita, mitä tulet Intiassa näkemään. Tuntuu, että ihmisiä siellä kohdellaan paljon julmemmin tai ainakin välinpitämättömämmin kuin eläimiä. Tämä taas on sitten hyvin kulttuurisidonnainen ongelma, enkä ala sitä sen enempää spekuloimaan.

Kadut on täynnä lehmiä, vuohia ja luurangonlaihoja, toisinaan hyvin arvaamattomia piskejä, joita ei kannata mennä silittelemään, vaikka kuinka lutuiselta vaikuttaisivat.

Mihin päin olet suuntaamassa?

Inkku

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 09.07.2008, 14:15:43 »
Totta tosiaan, kun näkee vauvoja äitiensä kanssa kadunreunoilla elämässä niin eläinten oikeudet jää väkisinkin toisarvoisiksi seikoiksi.
Itse en ole nähnyt mitään suurempaa pahoinpitelyä, koiriahan nyt ajetaan pois tieltä, mutta osaavat kyllä väistää etteivät joudu kepin iskujen kohteeksi. Jos olet herkkä niin  varaudu siihen että näet kuolleita koiria katujen reunoilla, ainakin jos liikut muuallakin kuin turistirysissä. 

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.07.2008, 14:45:53 »
Totta tosiaan, kun näkee vauvoja äitiensä kanssa kadunreunoilla elämässä niin eläinten oikeudet jää väkisinkin toisarvoisiksi seikoiksi.
Itse en ole nähnyt mitään suurempaa pahoinpitelyä, koiriahan nyt ajetaan pois tieltä, mutta osaavat kyllä väistää etteivät joudu kepin iskujen kohteeksi. Jos olet herkkä niin  varaudu siihen että näet kuolleita koiria katujen reunoilla, ainakin jos liikut muuallakin kuin turistirysissä. 

Juurikin näin.

Enkä muuten ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että eläimiä kohdeltaisiin Intiassa yhtään sen julmemmin kuin Euroopassa.

Aika hellävaroen näkee kaupungeissa lehmien ja koirien hätistelyä; eiköhän Suomessakin kohdella väkivaltaisemmin?

Toki puolikuolleita eläimiä liikenteen uhreina saattaa näkyä tienvarsilla. Mutta näkyy niitä lähes yhtä huonossa kunnossa olevia ihmisiäkin. Eläinten julma kohtelu tuskin ahdistaa yhtä paljon.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #4 : 09.07.2008, 17:17:09 »
Saattaa näkyä paljonkin sellaista joka järkyttää. Ihmisiä ja eläimiä huonosti kohdeltuina.

Tässä linkki hienoon Kalkutta albumiin. Sellaisia kuvia Intiasta jotka on yleensä unohdettu laittaa Amazing India matkailumainoksiin. Valmistaa hieman siihen mitä saattaa näkyä.

http://flickr.com/photos/[email protected]/sets/72157604001858515/

sassa

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 09.07.2008, 19:21:31 »
Kiitos vastauksista.Hyvät pointit. Vähän herkkis olen tässä asiassa mutta sinnehän itteni kumminkin pistän...Lähden Mumbaihin ja sieltä Goaa.Siellä olen varman suurin osan ajasta mutta kyllä agra,varanasi ja muut paikat on pakko käydä läpi. Myös Nepalissa ajattelin käväistä.Ei kai sitä voi varautua semmoseen kulttuurishokkiin vaikka miten yrittäisi valmistua siihen.Kiitos kuvista!

susku86

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 09.07.2008, 19:47:03 »
Lainaus
Vähän herkkis olen tässä asiassa mutta sinnehän itteni kumminkin pistän...Lähden Mumbaihin ja sieltä Goaa.Siellä olen varman suurin osan ajasta mutta kyllä agra,varanasi ja muut paikat on pakko käydä läpi.

En usko, että Goalla ainakaan kovin suurta kulttuurishokkia tulet kohtaamaan.
"Nouset kyytiin kerran, oot kyydissä aina..." -Egotrippi-

TahtooReissuun

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 09.07.2008, 22:06:44 »

Heippa,

Itse olin noin 2,5 viikkoa Intiassa (kiertelin ympäriinsä), enkä muista nähneeni kuin kerran tilanteen, joka nosti tunteet pintaan, kun yksi pikkupoika "leikki" koiranpennun kanssa, mutta ei sekään tilanne mikään aivan kamala ollut. Koko matkan aikana (reissattiin PALJON maaseudulla ja kaupungeissa) näin yhden ainoan auton alle jääneen koiran. Lisäksi kissan(pennun), jota tosin ei enää olisi kissaksi tunnistanut. Mielestäni on paljon pahempaa nähdä kärsiviä eläimiä, kuin jo kuolleita.

Olin yllättynyt siitä, että monet eläimet lehmät ym. näyttivät tosi hyväkuntoisilta. Toki esimerkiksi kapisia koiria näkyy, mutta myös hyväkuntoisia. Etenkin rantakohteissa voi kantaa juomakuppia mukana kulkukoirille, koska siellä tosi kuuma, eikä merivettä voi juoda. Intiassa kuitenkin on vesikauhua, joten kannattaa olla todella varovainen, ettei joudu kosketuksiin koirien syljen kanssa! Siksi vesikuppiasiaa kannattaa ehkä harkita :) Tai sitten ostaa muovisia kertakäyttörasioita, jotka voi heittää pois (roskaa kylläkin tulee...) Itse tietenkin mielelläni olisin silitellyt koiria, mutta terve järki pitää pitää mukana, koska voihan koirat olla arvaamattomia. Yhdenkään en kuitenkaan nähnyt käyttäytyvän aggressiivisesti reissun aikana. Monet on arkoja ja mieluummin väistävät ihmistä kuin jäävät tielle. Autojen ym. liikenteen seassakin oppineet kulkemaan uskomattomalla tavalla :)

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.07.2008, 23:19:53 »

koska voihan koirat olla arvaamattomia. Yhdenkään en kuitenkaan nähnyt käyttäytyvän aggressiivisesti reissun aikana. 
Ne ovat arvaamattomia, suosittelen kyllä pysymään koirista erossa, ainakin mikäli ympärilläsi ei ole paljon ihmisiä. Maailmalla kulkukoirat tappavat vuosittain ihmisiä, enkä itse viitsi lisätä todennäköisyyttäni joutua koiran raatelemaksi. Suloisiahan ne ovat, mutta eläin on aina eläin.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #9 : 10.07.2008, 07:00:16 »
Jos Intiassa koira käy ärhentelemään, se yleensä lähtee lipettiin jos kumartuu maahan tekemään liikkeen kuin poimisi kiven. Ja voi sen kiven poimiakin jos ei muuten usko. Goalla turistisesongin aikana on kaikenlaista kulkukoiran auttajaa. Sesongin loputtua paikalliset sitten ammuskelee enimpiä pois kuljeksimasta.
Itse olen jotunut vuohipukin lievästi puskemaksi, lehmän perhana on tökkäissyt sarvella kylkeen Varanasissa ja apina ja härkä ovat vieneet tyttöystävän banaanit.
Apinat on joissain temppeleissä kiusankappaleita jos on ruokaa mukana. Sekä nilläkin on usein vesikauhu.

Inkku

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 10.07.2008, 09:12:23 »
Minä olen Goalla saanut pari kertaa painaa skootterilla kaasun pohjaan kun koirat ovat kadulla lähteneet ajamaan takaa..  ;)

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 10.07.2008, 11:25:12 »
Jos Intiassa koira käy ärhentelemään, se yleensä lähtee lipettiin jos kumartuu maahan tekemään liikkeen kuin poimisi kiven. 

Täytyy aika kylmähermoinen sellaisessa tilanteessa olla että "tarjoaa" kättä koiralle.

Varmaan onnistuu mikäli koira on joskus saanut kivestä päähänsä. Jos ei ole saanut, niin temppu ei onnistu. Mainittu käyttäytymismalli kun ei ole synnynnäistä vaistotoimintaa vaan ehdollistuma joka perustuu kokemuksista oppimiseen.

-Pelle Miljoona

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.07.2008, 11:44:37 »
Täytyy aika kylmähermoinen sellaisessa tilanteessa olla että "tarjoaa" kättä koiralle.
Ei kai kukaan täysipäinen nyt tälläistä ole tekemässäkään, jos koira on siinä puremaetäisyydellä. Mutta muuten tämä on hyvä ja kokeillusti toimiva ohje.

Varmaan onnistuu mikäli koira on joskus saanut kivestä päähänsä. Jos ei ole saanut, niin temppu ei onnistu. Mainittu käyttäytymismalli kun ei ole synnynnäistä vaistotoimintaa vaan ehdollistuma joka perustuu kokemuksista oppimiseen.
Kiitos kun jaoit tämän kanssamme, taas me tampiot opimme jotain uutta koiran ehdollistumisesta lentäville kiville. :o

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.07.2008, 11:49:58 »
Olis itse Pavloviki ihmeissään!  ;D

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #14 : 10.07.2008, 11:59:47 »
Olis itse Pavloviki ihmeissään!  ;D

Nyt täytyy sanoa, että tipahdin. :lol: :lol: ja vielä :mrgreen:

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #15 : 10.07.2008, 12:49:42 »

Yleensä ne luskuttavat rakit ei ole ihan heti lähelle tulleet vaan on kieppunu kauempana joten kyseisen eleen tekemiseen on jäänyt tilaa.

Kokemukseni mukaan Intian koirat ovat jostain oppineet tämän käyttäymisen. Saattaa olla että se on jo niillä geeneissä kun esi-isänsä ovat saaneet kivistä kalloonsa jo ennen Veda-kirjojen kirjoittamista.

sassa

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 10.07.2008, 13:41:09 »
Vaikka olenkin eläinrakas en ole menossa niitä silittelemään ja pelastamaan vaikka mieli tekisi.En toimi näin suomessa enkä tietenkään muuallakaan.Mutta kiitos varoituksista. Tarkoitus oli l'hinnä kysyä kuuluuko katukuvaan paljon kärsiviä eläimiä,kun se tuottaa aika paljon ahdistusta, pitää sitten vain henkisesti varautua.Mutta tähän sain jo vastauksen. Kai sen paikanpäällä sitten näkee todellisuuden.

Plantago

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 11.07.2008, 12:51:32 »
Minä kiinitin enemmän huomiota kärsiviin ihmisiin kuin kärsiviin eläimiin. Turisti alueella ei mielestäni ollut paljoa muita eläimiä kuin lehmiä ja apinoita, ja vähän koiria. Sitten tietty torakoita, liskon näköisiä ym iljetyksiä. Mitä on aina reissussa.

Paikallisten aluella sitten oli niitä irrallisia koiria, jotka ainaskin haukkuivat kovaa. Mä pelkään koiria, joten kiersin ne kaukaa. Niitä oli myös Goan autiorannalla, jonka nimeä en muista. Mumbain lentokentän luona kun meni paikallisten asuma-alueelle olin alta aika yksikön navetan ovella. Kahden viikon aikana näin tosi useita eläinlajeja, mutta ei mitää kauhu juttuja

lisbeth

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - hook88@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #18 : 13.07.2008, 22:45:11 »
Olen ollut aina enemmän eläin- kuin esim.lapsirakas, ja mulle kyllä suurinta tuskaa Intiassa tuotti juurikin eläinten kohtelu. Erityisen julmaa oli koirien käsittely (pentujen potkiminen kaaressa pois tieltä) ja välinpitämättömyys kärsiviä eläimiä kohtaan (puolet takaraivosta poissa, sisukset paistoi ulos). Alkureissusta toivoin että olisi ollut mukana ase, jolla päättää joidenkin eläinten kärsimys. Mutta niinkuin on monesti todettu, niin kaikkeen tottuu... ja jos ei muuta niin yrittää olla näkemättä ja ajattelematta asiaa. Ja todellakin jos vertaa ihmisten ja eläinten tilannetta, niin enemmän kai pitäisi olla huolissaan ihmisten "tuskasta", mutta minkäs teet kun on hieman kieroutunut ;)

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #19 : 13.07.2008, 23:01:52 »
Ja todellakin jos vertaa ihmisten ja eläinten tilannetta, niin enemmän kai pitäisi olla huolissaan ihmisten "tuskasta", mutta minkäs teet kun on hieman kieroutunut ;)

Tämä on varmaankin aika yleinen kieroutuma, ainakin jos katselee jenkkileffoja. Äijää mätetään lakoon, veri lentää ja potkut tömähtelevät - ja katsoja nauraa tai on välinpitämätön. Kyyneleet puolestaan herutetaan näyttämällä miten perheen labbis jää vangiksi hehkuvan laavan keskelle tms. Eläin, tuo viattomuuden symboli, kuitenkin pelastetaan aina viime hetkellä ja katsojalle jää mukava fiilis. Mitä siitä että ihmisruumislaskuri heilui puolen tunnin jälkeen jo neljässäsadassa. Monesta muustakin lähteestä syydetään oikein olantakaa kuviota eläin = hyvä ja ihminen = paha. Tai vähintäänkin että ihminen on oman onnensa seppä eli ihan oma vika jos siellä katuojassa ryvet.