Opiskelu Saksassa

(Luettu 1576 kertaa)

poppis

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sandranikola@hotmail.com
    • Profiili
Opiskelu Saksassa
« : 18.07.2008, 01:29:57 »
Etsiskelin haulla mutta eipä pahemmin ole tätä asiaa puitu.

Eli, onko Saksassa (mielellään Berlinissä tai Hampurissa) mahdollista opiskella suomeksi tai englanniksi? En tarkoita vaihtovuotta vaan ihan koko opiskeluhässäkkää. Millainen jatkokoulutussysteemi siellä on - yliopistoja, ammattikorkeita..? Paljonko ne suurinpiirtein kustantavat? Millainen on hakuprosessi, haetaanko pääsykokeilla vai esim. yo-arvosanoilla (kirjoitin E/L-paperit, onko niistä mitään hyötyä)? Kaikki informaatio on tervetullutta, opolta ei aikoinaan paljoa apua saanut ja Google petti taas kerran.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Opiskelu Saksassa
« Vastaus #1 : 18.07.2008, 19:30:07 »
http://www.suomalaiset.de -palsta vastannee moniin kysymyksiin pallontallaajia paremmin.

protonpseudos

• Vieras
« Vastaus #2 : 18.07.2008, 22:10:54 »
Saksassa täytynee kyllä osata saksaa jos opiskelemaan mielii. Vaativat ulkomaalaisilta mielestäni yleensä melko poikkeuksetta kielitestejä. Ainakin mitä olen yliopistoja tutkinut niin tosi harvoja kokonaan englanninkielisiä ohjelmia on, ja nekin sitten jossain erikoisemmissa tutkinnoissa, esim. musiikkiopinnot.

Tietysti aina voi olla vaihtoehtona jonkintyyppinen vuoden pohjakurssi maassa millä kielitaitoa petrataan, mutta jos saksaa ei osaa lainkaan voi olla aika kinkkinen tilanne.

Kiisi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 27.07.2008, 19:28:46 »

Ainakin aiemmin Saksassa oli niin, että Erasmuksen tai muun vaihto-ohjelman kautta pääsi sluibaamaan kielitestistä, mutta jos aiot ihan perustutkinto-opiskelijaksi (eli suorittamaan koko tutkintoa) niin kielitesti oli pakollinen. Näin ainakin mun kohdalla oli, kyseinen yliopisto oli Frankfurtin Johann Wolfgang von Goethe -Uni ja olin sinne mennessä kuitenkin opiskellut jo vuoden Saksassa toisessa yliopistossa.

-K