Yksin matkustaminen

(Luettu 283022 kertaa)

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Yksin matkustaminen
« Vastaus #480 : 03.07.2013, 02:22:26 »
jos ei tuttavapiirista niin netista saa helposti reissukavereita. sovitte vaan pelisaannot ennalta etta jos ei suju niin varoitusajalla suhde katki ja omille teille. itsella alkoi pinna hiertaa kuukauden yhdessareissaamisen jalkeen mutta jaksoin kunniakkaasti 3 kuukautta ennenkuin laksin sitten yksin kulkemaan. aluksi se oli vahan hankalampaa mutta kylla siihen yksinreissaamiseen ujompikin tottuu jos oikein yrittaa. minulle on jostakin syysta miehena luontevampaa ja mielenkiintoisempaa tutustua toisiin reissaajatyttoihin ja kysella reissukuulumisia. jotenkin miehenkorilaiden matkakertomukset eivat kiinnosta ja niihin on vaikeampi tutustua, paitsi jos on surffauksesta puhe ;)

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #481 : 03.07.2013, 03:36:59 »
minulle on jostakin syysta miehena luontevampaa ja mielenkiintoisempaa tutustua toisiin reissaajatyttoihin ja kysella reissukuulumisia. jotenkin miehenkorilaiden matkakertomukset eivat kiinnosta ja niihin on vaikeampi tutustua, paitsi jos on surffauksesta puhe ;)

En ole elaessani juuri tyttojen kanssa puhunut paitsi hostelleissa enemmankin. Myos minulle on tultu niissa juttelemaan toisin kuin vaikka baareissa :D

Vaikka ei edes olisi ihmeempia taka-ajatuksia, niin kylla sita vain tyttojen reissujuttuja mielummin kuuntelee.
--

Itse aiheesta, niin ei pida antaa yhden epaonnistuneen reilin haitata menoa. Tietenkaan ei voi tietaa mita on tai ei ole tapahtunut, mutta vakisinhan tuossa tulee mieleen, etta sita on vain luovutettu liian helposti ja ilman "kunnollista" syyta. Hostellin keittioista sita juttuseuraa loytaa, halusi tai ei. Se on sitten eri asia miten seuraa loytaa pidemmalle ajalle, en ole koskaan halunnut. Kai se kuitenkin hieman enemman vaatii.

Kerouac92

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #482 : 03.07.2013, 13:25:43 »
En kyllä missään nimessä aio luopua reissaamisesta yhden epäonnistumisen vuoksi! Päinvastoin. Nyt tiedän paremmin minkälaisen reissun haluan. Haluan tehdä reissun jonkun kaverin kanssa tai sitten muuten niin että seuraa löytyy varmasti. En kyllä edelleenkään ymmärrä että miten jotkut löytää "varmasti" seuraa. Oma kokemus oli kaikkea muuta. Saatan olla joskus äkkipikainen, mutta se on vaan luonteenpiirre mikä ei lähde. Ei mua huvita tehdä jotain mistä en pidä. Ja yksin reissaaminen kuuluu niihin juttuihin.

Ja oli kyllä myös ihan hyvä syy palata kotiin, kun kuume nousi 39 asteeseen... Eipä silloin oikein mistään tulisi mitään.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2013, 13:30:59 kirjoittanut Kerouac92 »

dobrodosli

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #483 : 03.07.2013, 16:50:24 »
Ei minulle ujona ja introverttina tuottanut mitään vaikeuksia tutustua ja saada seuraa uusista ihmisistä yksin matkustaessa. Jään rikkomiseen riitti esittäytyminen ja kättely, jonka jälkeen keskustelun saattoi aloittaa vaikka kyselemällä matkareitistä. Monesti myös oma kotimaani sai aikaan kiinnostusta. Välillä yritin melkein väkisin sosialisoida, vaikken tuntenutkaan oloani aina mukavaksi. Ja mitä tulee siihen, että muilla matkaajilla on jo seuraa, entä sitten? Heitin romukoppaan sen iänikuisen ja ärsyttävän ajattelutavan "en minä voi liittyä seuraan, koska eiväthän he minua halua mukaansa" ja kysyin niin porukoilta kuin yksin reissaaviltakin, että saanko liittyä seuraan, kun huomasin heidän suunnittelevan jotakin. Kertaakaan en saanut kielteistä vastausta, vaan aina ihmiset ottivat mieluusti mukaan ja halusivat myös tutustua paremmin. Pari kertaa tuntemattomat tulivat jopa sängyssä makoillessani pyytämään mukaansa juomaan olutta.

Eikös muuten kuumetta pysty ihan lääkkeilläkin lievittämään?

Kerouac92

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #484 : 03.07.2013, 19:07:43 »

Jos puhut noin, niin etpä ole tainnut yhtäkään varsinaista kuumetautia sairastaa.

Mutta miksiköhän selitän täällä kaikenmaailman omahyväisille piilov*ttuilijoille mitään?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #485 : 03.07.2013, 21:18:55 »
Ei minulle ujona ja introverttina tuottanut mitään vaikeuksia tutustua ja saada seuraa uusista ihmisistä yksin matkustaessa. Jään rikkomiseen riitti esittäytyminen ja kättely, jonka jälkeen keskustelun saattoi aloittaa vaikka kyselemällä matkareitistä. Monesti myös oma kotimaani sai aikaan kiinnostusta. Välillä yritin melkein väkisin sosialisoida, vaikken tuntenutkaan oloani aina mukavaksi. Ja mitä tulee siihen, että muilla matkaajilla on jo seuraa, entä sitten? Heitin romukoppaan sen iänikuisen ja ärsyttävän ajattelutavan "en minä voi liittyä seuraan, koska eiväthän he minua halua mukaansa" ja kysyin niin porukoilta kuin yksin reissaaviltakin, että saanko liittyä seuraan, kun huomasin heidän suunnittelevan jotakin. Kertaakaan en saanut kielteistä vastausta, vaan aina ihmiset ottivat mieluusti mukaan ja halusivat myös tutustua paremmin. Pari kertaa tuntemattomat tulivat jopa sängyssä makoillessani pyytämään mukaansa juomaan olutta.

Miks taalla pitaa aina normittaa matkustamista? Antakaa ihmisten menna niin kuin menee, toiset yksin toiset joukossa miten vaan, mita silla on valia.

En itsekaan juuri koskaan ole tutustu muihin matkustajiin, paikallisin kyllakin, ja on tullut matkusteltua jonkin verran. Ihan aaliomaista taalla jotenkin esittaa parempaa kuin muut. Ollaan vaan nyt ihan rehellisesti erilaisia. Toiset tykkaa aidista, toiset tyttaresta.

Jze

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #486 : 03.07.2013, 23:24:53 »
ISO peukku edelliselle vastaukselle \o/

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #487 : 04.07.2013, 02:49:53 »
yksi hyva keino saada valiaikaista reissuseuraa on omistaa auto ja matkustaa silla. australiassa kaytin gumtree sivustoa reissuseuran hakuun lyhyille 1-2 viikon reissuille jakamaan niita reissukuluja ja kokemuksia. yleensa siihen menee se viikko reissu seuran etsintaan mutta harvemmin jaa ilman. euroopassa  matkaamista en tunne niin en tieda onko siella samankaltaisia kanavia mutta jos saavut kaupunkiin ja hostellien ilmoitustauluille kayt heittamassa lappusen etta etsitaan reissuseuraa jakamaan kulut sinne ja sinne niin yleensa joku aina kiinnostuu ja ottaa yhteytta :)
yleensa tamankaltaiset ihmiset on tosi sosiaalisia ja rentoja tyyppeja ja aina on mukavia reissuja nain tehty. olen tullut siihen paatokseen etta suurinosa ihmisista joiden kanssa en muutenkaan halua olla tekemisissa reissumielessa ei tallaisia keinoja kayta eika uskaltaisikaan kayttaa. ne ujot hissukat ja valittajat saa kulkea bussilla tai junalla ja nappailla yksin kannykkaansa tai lappariansa jossakin muualla ;)

Tropico

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #488 : 04.07.2013, 05:32:19 »
En kyllä missään nimessä aio luopua reissaamisesta yhden epäonnistumisen vuoksi! Päinvastoin. Nyt tiedän paremmin minkälaisen reissun haluan. Haluan tehdä reissun jonkun kaverin kanssa tai sitten muuten niin että seuraa löytyy varmasti. En kyllä edelleenkään ymmärrä että miten jotkut löytää "varmasti" seuraa. Oma kokemus oli kaikkea muuta. Saatan olla joskus äkkipikainen, mutta se on vaan luonteenpiirre mikä ei lähde. Ei mua huvita tehdä jotain mistä en pidä. Ja yksin reissaaminen kuuluu niihin juttuihin.

Ja oli kyllä myös ihan hyvä syy palata kotiin, kun kuume nousi 39 asteeseen... Eipä silloin oikein mistään tulisi mitään.

Tärkeintä on olla rehellinen itselleen. Ei matkustaa kannata vain matkustamisen vuoksi, vaan siitä pitää myös pystyä nauttimaan. Yksinmatkaaminen ei suinkaan ole kaikkien juttu ja hatun nosto sinulle jos uskalsit kuitenkin kokeilla! 

Ensi reissulle kaveri mukaan ja kokeilemaan rajojaan muilla tavoin! (tosin kun tarpeeksi kauan katselee saman kaverin naamaa niin yksin kulkeminen alkaa varmasti taas vaikuttamaan kutsuvalta vaihtoehdolta!)

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #489 : 06.07.2013, 21:31:50 »
Minä, vannoutunut lauma- / parimatkustelija aion päräyttää jouluksi reissuun ensimmäistä kertaa yksin. Millä fiiliksillä? Aika ristiriitaisilla. Toisaalta kiinnostaa kokeilla tätä monien hehkuttamaa matkustustapaa, mutta toisaalta taas epäilyttää aika paljon. Monien muiden ketjuun kirjottaneiden tapaan koen, että jaetut kokemukset ovat jollain tapaa aika uniikkeja. Reissuseura tuo myös mukanaan tiettyjä käytännön etuja ja turvaa. Mutta kai se tätäkin on kokeiltava, ties vaikka minustakin kehkeytyy jonain päivänä kunnon pallontallaaja. Pitäiskö samantien heittäytyä villiksi ja ostaa ihan rinkkakin? Huh-huh, kohta varmaan rupean ramppaamaan Berliinissä tai suunnittelemaan junamatkaa Kiinaan.  :o

mr_sinkki

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #490 : 06.07.2013, 21:45:56 »
Tervetuloa tosireissaajien joukkoon:). Itse reissannu ympäri Balkkania yksin melkein 4kk:).

Aina tapaat halutessa muita samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa vaihdella kuulumisia ja kokemuksia.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #491 : 06.07.2013, 21:47:35 »
Tervetuloa tosireissaajien joukkoon:). Itse reissannu ympäri Balkkania yksin melkein 4kk:).

Aina tapaat halutessa muita samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa vaihdella kuulumisia ja kokemuksia.

Kiitos kiitos. Katsotaan onko minusta tosireissaajaksi.  ;)

mr_sinkki

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #492 : 06.07.2013, 22:12:52 »
Aika simppeli koodi tutustumisessa maailmalla(varsinkin jos
käyttää hostelleja)

-Moi, mun nimi on x, mistä sinä olet?

-Kaveri vastaa oman nimensä ja maansa...ja luultavasti kysyy, mistä sinä olet?

Loppu onkin itsestä kiinni, haluaako jatkaa keskustelua vai ei!. Mut jos ei vastaa mitään, kyl vastapuoli vähän ihmettelee!
Itse aloittanu keskustelun edellämainitulla tavalla varmaa 100 kertaa tän reissun aikana!

Koiraihmiset puhuu koirajuttuja, me puhumme matkustelujuttuja!

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #493 : 07.07.2013, 02:30:01 »
Aika simppeli koodi tutustumisessa maailmalla(varsinkin jos
käyttää hostelleja)

-Moi, mun nimi on x, mistä sinä olet?

-Kaveri vastaa oman nimensä ja maansa...ja luultavasti kysyy, mistä sinä olet?

Loppu onkin itsestä kiinni, haluaako jatkaa keskustelua vai ei!. Mut jos ei vastaa mitään, kyl vastapuoli vähän ihmettelee!
Itse aloittanu keskustelun edellämainitulla tavalla varmaa 100 kertaa tän reissun aikana!

Koiraihmiset puhuu koirajuttuja, me puhumme matkustelujuttuja!

Toi koodi kylla toimii. Itse vaan kyllastyin siihen jo vuoden reissaamisen jalkeen. Kaikki keskustelut on sita samaa ja usein en ole edes kiinnostunut muiden ihmisten reissuista. Omista kylla jaksaisi kertoa vaikka milla mitalla mutta sit tulee sellainen kusipaa olo kun toinen ei saa puheenvuoroa. Olenkin usein hiljaa omissa oloissani mutta jos joku on pulassa niin mielellani jaan heille sitten matkavinkkeja ja tietoutta :)

mr_sinkki

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #494 : 07.07.2013, 10:18:47 »
Hauskasti mun kohdalla lukee aloittelija, vaikka olen kiertäny Yhdysvallat, Aasian ja Euroopan ympäri yksin!

Mut tosiaan varsinkaa hostelleissa ei voi välttää kontakteja! Itse kysyn aina, ku tapaan uuden henkilön esim. keittiössä!

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #495 : 07.07.2013, 12:33:33 »
Olisihan se hienoa voida sanoa, että matkailussa on parasta on erilaisiin ihmisiin tutustuminen. Tosiasiassa en kyllä tutustu matkoilla juuri kehenkään, ja se on ihan persoonallisuuskysymys. Tämä blogiviesti kuvaa hyvin myös omaa kokemustani. Muihin reissaajiin en katso edes mielekkääksi tutustua. Noihin pitkiin ja pinnallisiin "mistä olet kotoisin" -keskusteluketjuihin väsyy todella nopeasti.

lllade1

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #496 : 08.07.2013, 13:13:47 »
Itekkin matkustellu lähinnä yksikseen ja onhan se mukavaa. Saa mennä ja tehdä mitä huvittaa. Ite kuitenkin oon kans vähän "epäsosiaalinen"  joten tutustuminen ihmisiin ohimennen on hankalaa. Jos on yhtään samanlainen ku minä ja haluu tutustua paikallisiin ja muihin reissaajiin nii voihan niitä tapaamisia sopia etukäteen esim Couchsurfing sivustolla mikä helpottaa tilannetta tosi paljon. Kirjottelee kyseisen kaupungin alle, että on maisemissa jos joku haluu lähtee kahville tai muuta. Lähes aina joku lähtee. Muutamiin huipputyyppeihin tutustunu ihan Suomessakin kyseisen sivun avulla.

Suosittelen, http://www.couchsurfing.org

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #497 : 08.07.2013, 18:34:58 »
Muihin reissaajiin en katso edes mielekkääksi tutustua. Noihin pitkiin ja pinnallisiin "mistä olet kotoisin" -keskusteluketjuihin väsyy todella nopeasti.

Aika kova kommentti. Et katso mielekkaaksi tutustua toisiin reissaajiin? No, jokainen tyylillaan, mutta muiden reissaajien joukosta olen loytanyt muutamat parhaista ystavistani, seka saanut seuraa monelle kivalle illalle/ekskursionille/saanut hyvia matkavinkkeja.  Toki tuohon small talkiin siita missa kaikki on kayneet jne vasyy nopeasti, mutta se on pelkkaa small talkia -tietysti monelle suomalaiselle outoa ja epamukavaa- mutta sen ideana on vain murtaa jaa jotta voi siirtya "vakavampiin" aiheisiin.
She rides rollercoasters but never screams

b9leto00

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #498 : 09.07.2013, 08:21:15 »
Kun ma olin Brisbanessa toissa 8kk, en oikeastaan yrittamalla yrittanyt tutustua kehenkaan. Mutta kun asut parin jaban kanssa puoli vuotta samassa huoneessa, tulet tuntemaan hanet lapikotaisin. Taman jalkeen aasian kiertueella en ole jaksanut taas tutustua ihmisiin silla sain niin hyvia ystavia Australian aikana etta nyt on paikkoja saksassa, uk:ssa ja ruotsissa mihin menna viikonloppua viettamaan hyvien ystavien kanssa. Suosittelen todellakinj "jahimaan" samassa mestassa kauemmin, niin tod nak saat elinikaisia ystavia. :)

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #499 : 12.07.2013, 02:25:17 »
Alkanut tama termi "yksin matkustava nainen" sarahtaa sen verran korvaan, etta oli pakko hieman tutkia asiaa:

http://googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=yksin+matkustava+mies&word2=yksin+matkustava+nainen

(mies - nainen 1640 - 25400)

Onhan siina kai niita turvallisuusjuttuja ja muita, mutta mitenkohan matkustajamaarat oikeasti menevat. Ja korostavatko naiset enemman yksinolemistaan vaikka se ei edes turvallisuuteen liittyisi :)