Yksin matkustaminen

(Luettu 289061 kertaa)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Vs: Yksin matkustaminen
« Vastaus #540 : 21.01.2014, 08:27:50 »
Torstailapsi, kiitos kertomuksesta! Kuulosti tosi hienolta reissulta. Itsekin olen ihastunut Portugaliin, siellä on aina jotenkin kotoisa olo. Olenkin sanonut/kirjoittanut, että olen taatusti jossain entisessä elämässäni ollut portugalilainen. Kieli vain ei oikein vielä taivu, jatketaan harjoituksia. Tuttavapariskunta viettää parhaillaan 9 kuukauden vuorotteluvapaata Portugalissa, talven yli he ovat Madeiralla. Tarkoitus on mennä maaliskuussa tapaamaan heitä jonnekin Algarveen. Ennen sitä kiertelen yksikseni pohjoisessa. Ja toukokuussa on vuorossa reilun kuukauden Balkanin kierros, siitäkin yli puolet yksikseni. Se on kyllä parasta!
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Maikelnait007

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #541 : 06.11.2014, 10:14:13 »
Yksin matkustaminen on ylensä paras vaihtoehto, ainaki ite tykkään. Ei tarvi kenenkä kans suunitella eri päätöksiä, saa tehä mitä haluu, millon haluu ja mennä mihiin haluu :)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #542 : 19.11.2014, 08:22:47 »
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #543 : 17.01.2015, 19:03:14 »
Toinen yksin tehty reissu takana ja piti oikein mennä lukemaan, mitä kirjoitin ensimmäisestä. Huomaan, että fiilikset ovat jälleen tismalleen samat. Yksinmatkustamisessa on puolensa, mutta rehellisesti sanottuna olen kyllä sitä mieltä, että saisin enemmän irti hyvän matkaseuran kanssa jaetusta reissusta. Mutta minkäs teet, jos matkaseuralainen ei pääse joka reissulle mukaan.

Se, mihin rupee menemään kuppi ihan totaalisesti nurin on jatkuva seksiseuran tyrkyttäminen. Ei siis ehdotteluihin tai flirttiin sinänsä (sehän nyt on vaan kivaa), vaan siihen, että toiset miehet tulevat tarjoamaan maansa tyttöjä (maksullisia tai maksuttomia) 'ystävällisenä' eleenä, joka toistuu itsepintaisena vaatimuksena tasaisin väliajoin. Ikään kuin tytöt olisivat heidän omistuksessaan olevaa tavaraa (sisäinen feministini, josta en ollut ennen tietoinen, herää), tai ikään kuin olisin niin avuton, etten pystyisi itse järjestämään itselleni seuraa. 'I can bring you a nice [insert nationality] girl.' Uudestaan ja uudestaan, joka helvetin käänteessä. Ja selvennettäköön, että kyse on ihan tavallisista jampoista, kuten taksikuskeista tai kulmakaupan pitäjistä.

Kuka on niin luuseri, että tarvitsee apua seksiseuran löytämisessä?

Jos yksin vielä heitän jonkun reissun, kehitän jonkun täysin valheellisen stoorin, joka kuittaa näppärästi yksinmatkustamiseen liittyvät puuduttavat ja toistuvat kysymykset. Melkein rupes huvittamaan, miten jengin silmät alkaa välittömästi vilkkumaan ERRORia ja järjestelmävirhettä, kun kerron eläväni parisuhteessa, mutta matkustavasi silti yksin. Ehdotuksia? Vaimoni on juuri kuollut traagisesti ja vietän parhaillaan itsetutkiskelevaa, meditatiivista suruaikaa?

Ehkäpä matkakohteeni (kulttuurierot) ovat olleet osasyy ilmiön kärjistymiselle. Vaikea sanoa, koska en ole muualla matkustellut yksin. Selittelyyn varmaan tottuu, mutta siihen ei, ettei kieltäytyminen tai kerrasta sanominen mene jakeluun.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #544 : 18.01.2015, 01:05:15 »

Se, mihin rupee menemään kuppi ihan totaalisesti nurin on jatkuva seksiseuran tyrkyttäminen [...] toiset miehet tulevat tarjoamaan maansa tyttöjä (maksullisia tai maksuttomia) 'ystävällisenä' eleenä,

[...] kehitän jonkun täysin valheellisen stoorin, joka kuittaa näppärästi yksinmatkustamiseen liittyvät puuduttavat ja toistuvat kysymykset.

Ehdotuksia?

Mitä jos sanoisit, että olet homo.

Lainaus
Ehkäpä matkakohteeni (kulttuurierot) ovat olleet osasyy ilmiön kärjistymiselle. Vaikea sanoa, koska en ole muualla matkustellut yksin. Selittelyyn varmaan tottuu, mutta siihen ei, ettei kieltäytyminen tai kerrasta sanominen mene jakeluun.

Luulen tietäväni, mistä on kyse.

Tänään olin aamiaisella pienessä paki tai intia-paikassa. Sisään tuli samassa kerrostalossa asuva venäläinen turisti, joka olisi halunut ostaa jotain syötävää heti. Ei ollut. Venäläinen kääntyi kannoillaan. I can bring it to you, parkui tarjoilija venäläisen perään. Minulle tarjoilija oli aikaisemmin esitellyt menuta. Katselin pikkupurtavaa, mutta tarjoilija halusi aina kääntää esille sivun, jolla oli kaikista kalleimmat annokset: We also have this.

Etenkin idän suuntaan mennessä ihmiset ovat usein niin ahneita, että oikein nolottaa. Oli myyntiartikkeli mikä hyvänsä. Kunhan vain saa jotain myytyä, mahdollisimman paljon ja mahdollisimman hyvään hintaan. Vähät tyylipisteistä.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #545 : 18.01.2015, 09:04:22 »
Kuka on niin luuseri, että tarvitsee apua seksiseuran löytämisessä?

Älä nyt jauha paskaa. Maailma on täynnä ihmisiä mitkä eivät todellakaan saa pillua baarista aina silloin kun huvittaisi vähän paneskella.

Äskettäin Manilassa tuli vähän ikävä tilanne, kun illalla istuskelin puistossa kaljaa juomassa. Ei mitään agressiivista markkinointia, mutta selväksi tehtiin ja näytettiin, että saa valita 8-vuotiaan tai jos hän on liian nuori, niin olisi myös tuo 11-vuotias.

Näin ne lapset ja vähän paha olo tuli, mutta tämä on tätä ja en voi maailmaa pelastaa.

Jos olisi kaverin kanssa ollut, niin ehkä myyntitilannetta ei olisi edes tullut. Eipä sekään toisaalta olisi mitään muuttanut. Pointtina siis se, että iltaisin on joskus vähän nihkeää, mutta päivisin yksin on hyvä.

Rapeliina

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #546 : 18.01.2015, 21:26:52 »

Äskettäin Manilassa tuli vähän ikävä tilanne, kun illalla istuskelin puistossa kaljaa juomassa. Ei mitään agressiivista markkinointia, mutta selväksi tehtiin ja näytettiin, että saa valita 8-vuotiaan tai jos hän on liian nuori, niin olisi myös tuo 11-vuotias.

Näin ne lapset ja vähän paha olo tuli, mutta tämä on tätä ja en voi maailmaa pelastaa.

Jos olisi kaverin kanssa ollut, niin ehkä myyntitilannetta ei olisi edes tullut. Eipä sekään toisaalta olisi mitään muuttanut. Pointtina siis se, että iltaisin on joskus vähän nihkeää, mutta päivisin yksin on hyvä.

http://liianpahaaollakseentotta.fi/
Kannattaa tutustua tuohon kampanjaan. Vaikka ei voi yksin maailmaa pelastaa, käsittääkseni jokaisella aikuisella ainakin pitäisi ola velvollisuus ilmoittaa viranomaisille kun tuollaista todistaa.
In the end, we only regret the chances we didn't take

Forever young

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #547 : 19.01.2015, 06:55:20 »
Moi kaikki.  :) Ensimmäinen viesti täällä.
Foorumia olen aiemminkin lueskellut, mutta tuli nyt vasta mieleen rekisteröidä.
Olen aiemmin matkustellut lähinnä Euroopassa. Baltian maita, Iso-Britannia, Irlanti ja Saksa on tullut käytyä. Pidän kovasti yksin matkustelusta.
Olen jo pidemmän aikaa suunnitellut matkustamista Aasiaan. Filippiinit olisi mielessä ja kysynkin, mitä olette mieltä yksin matkustamisesta Filsuille? Hieman noloa ajoitus kysyä... Heti tuon lapsitapauksen perään.  :-[
Olen katsellut paljon muitakin aasian maita, mutta Filippiinit tuntuisi olevan se paikka missä haluaisin lomani viettää.
Tarkoitus olisi kierrellä siellä noin kolme viikkoa. Manilan lisäksi kävisin mielelläni ainakin Angelesissa, Palawanilla ja Boracayn saarella.
Olen kohta 22v mies, jos sillä on merkitystä.  :)

pinipekka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #548 : 19.01.2015, 07:10:48 »
Filippiineille vaan. Englantia puhutaan paremmin kuin monissa muissa kaakkois-aasian maissa. Angelesista sen verran, että se on lähinnä täynnä tyttöbaareja ja vanhoja länkkäriukkoja. Mieluummin skippaisin ja viettäisin enemmän aikaa vaikka palawanilla. 

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #549 : 24.01.2015, 23:26:35 »
Mitä jos sanoisit, että olet homo.

Voi toki sanoa, ja se toimiikin hyvin suorien iskuyrityksien torjujana (naisten siis). Mitä tulee deittien järjestämiseen, mistä aiemmassa viestissäni kirjoitin, tämä ei kuitenkaan esimerkiksi Samoalla toimi, sillä kyseisessä kulttuurissa homoseksuaalisuutta siedetään aika hyvin, joten miehiä järjestyy siinä missä naisiakin. Sama kokemus mm. Filippiineiltä: ensin tarjotaan naisia, sitten miehiä ja lopuksi lapsia...

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #550 : 29.01.2015, 11:25:20 »
Itse oon lähdössä ekalle reissulle ikinä ja vieläpä yksin. Pakko myöntää, että hieman jännittää. Matkaseuraa piti kyllä alun perin olla, mutta rahasyistä matka sitten peruuntui. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, asia mitä melkein eniten jännitän on englannin puhuminen  ;D En ole ollut koskaan hyvä englannin puhumisessa ja ääntämisessä ja suorastaan välttelen sen puhumista. Töissä asiakaspalvelussa meinasi paniikki iskeä, kun tajusin asiakkaan olevan ulkomaalainen. Erityisesti kammoksun englannin puhumista sellaiselle, joka puhuu sitä äidinkielenään. No, en kuitenkaan tämän takia jätä lähtemättä maailmalle. Haluan uskoa, että siellä sitä oppii ja rohkaistuu puhumaan. Jos matkaseuraa olisi, en tiedä tulisiko puhuttua niin rohkeasti. Poikaystävälle tai kaverille olisi helppo sanoa, että "kysy sinä" tai "puhu sinä, kun paremmin osaat". Yksin ollessa se on vaan mentävä ja puhuttava itse, joka on minusta hyväkin asia   :D

ahamppu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #551 : 29.01.2015, 13:30:56 »
Itse oon lähdössä ekalle reissulle ikinä ja vieläpä yksin. Pakko myöntää, että hieman jännittää. Matkaseuraa piti kyllä alun perin olla, mutta rahasyistä matka sitten peruuntui. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, asia mitä melkein eniten jännitän on englannin puhuminen  ;D En ole ollut koskaan hyvä englannin puhumisessa ja ääntämisessä ja suorastaan välttelen sen puhumista. Töissä asiakaspalvelussa meinasi paniikki iskeä, kun tajusin asiakkaan olevan ulkomaalainen. Erityisesti kammoksun englannin puhumista sellaiselle, joka puhuu sitä äidinkielenään. No, en kuitenkaan tämän takia jätä lähtemättä maailmalle. Haluan uskoa, että siellä sitä oppii ja rohkaistuu puhumaan. Jos matkaseuraa olisi, en tiedä tulisiko puhuttua niin rohkeasti. Poikaystävälle tai kaverille olisi helppo sanoa, että "kysy sinä" tai "puhu sinä, kun paremmin osaat". Yksin ollessa se on vaan mentävä ja puhuttava itse, joka on minusta hyväkin asia   :D

Näin juuri. Kun matkustaa yksin, kukaan muu ei hoida asioita puolestasi. Eli oma suu on yksinkertaisesti pakko avata, jos haluaa apua ongelmiin/selvitellä asioita/ylipäätään juttuseuraa. Kaikista paras kielikoulu. Äläkä vertaile itseäsi muihin tai tunne itseäsi huonommaksi ihmiseksi, jos joku puhuu paremmin kuin sinä. Ja muista nauraa itsellesi jos aihetta on, se helpottaa aina. :) Tsemppiä!
www.annalavida.com - unelmia ja ulkomaita

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #552 : 29.01.2015, 14:20:06 »
^ Juuri näin. Muistan, kun vuosia sitten saarihyppelin yksikseni Kreikan saaristossa ja Ithakalla sattui naapurihuoneistoon nuoripari Lontoosta. Puhuivat täydellistä, murteetonta englantia. Yhteisellä illallisella pähkäilin, mikähän olisi tähän kohtaan oikea prepositio. Nuorimies vastasi; "Don't worry. Your English is much better than my Finnish."
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #553 : 29.01.2015, 16:46:18 »
Ei sitä englannin puhumista kannatta jännittää. Ei maailma siihen kaadu, vaikka sanoisitkin jotain väärää. Plus toimii aika usein melkosina jäänmurtajina, ku kerrotkin jotain ihan muuta, ku mitä olit aikonut... Ja sillähän se kielitaito paranee, ku sitä puhuu :D

Jenniii

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #554 : 29.01.2015, 17:09:16 »

Näin juuri. Kun matkustaa yksin, kukaan muu ei hoida asioita puolestasi. Eli oma suu on yksinkertaisesti pakko avata, jos haluaa apua ongelmiin/selvitellä asioita/ylipäätään juttuseuraa. Kaikista paras kielikoulu. Äläkä vertaile itseäsi muihin tai tunne itseäsi huonommaksi ihmiseksi, jos joku puhuu paremmin kuin sinä. Ja muista nauraa itsellesi jos aihetta on, se helpottaa aina. :) Tsemppiä!
Näinhän se on  :) Eiköhän siellä huonommallakin englannilla selviä ja siinäpä sitä pikkuhiljaa oppii. Kiitos!

MillaY

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #555 : 19.03.2015, 01:37:48 »
Täälläkin yksi yksinmatkustamisesta haaveileva. Jotenkin tuntunut pelottavalta ajatus lähteä yksin reissuun ja olenkin aina ihaillut kovasti ihmisiä, jotka yksin reissaavat pitkin maita ja mantuja. Koska täytän tänä vuonna 30 (ah mikä ihana tekosyy), ajattelin ottaa itseäni niskasta kiinni ja rohkeasti kokeilla miltä se yksin matkustaminen tuntuu! Mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja ehkä siinä samalla (toivottavasti) kasvaa ihmisenä. 
Ajattelin aloittaa yksinmatkustamisen kotoisasta Euroopasta ja olla kohteessa ehkä viitisen päivää. Ajankohtana olisi varmaankin alkusyksy. Eniten minua kiinnostaisi lähteä Ranskaan, Espanjaan, Portugaliin tai Italiaan. Ranska on noista ainut maa, jossa en ole vielä käynyt. Täytyy asiaan vielä perehtyä, mutta halu lähteä on melko kova. Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä enemmän kasvaa matkakuume  ;D
"I haven´t been everywhere, but it´s on my list."

Jamie92

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #556 : 19.06.2015, 12:29:20 »
Omalla kohdallani en usko että yksin matkustaminen, ainakaan pitkiä aikoja, olisi hyvä idea. Joskus olen suunnitellut meneväni reissuun yksinäni, mutta sitten olen perunut suunnitelmat. Ajatus on vain jotenkin, no, yksinäinen...Vaikka kyllähän sitä tien päällä tutustuisikin jonkin verran muihin, mutta itse en ole sellainen ihminen joka helposti lyöttäytyisi vieraiden seuraan. Ei niin että olisin jotenkin anti-sosiaalinen, mutta ei vaan jotenkin ole koskaan luonnistunut, ei ainakaan jos on vain vähän aikaa tutustua toisiin. Mielummin lähden reissuun jonkun tutun ihmisen kanssa. Ja voihan sitä silloinkin matkata yksinään jonkin aikaa ja pitää omia päiviä, erossa matkakumppanista.

Itselle on myös tärkeää se että voi uusia paikkoja nähdessä jutella niistä heti kaverin kanssa. Ja jotenkin tutun ihmisen läsnäolo vähentää omassa tapauksessa hermostuneisuutta ja panikointia (mihin olen joskus taipuvainen). Sitten on myös se, että jos on kahdestaan tai porukalla liikkeellä, niin ei tule niin helposti ryöstetyksi tai kusetetuksi. Kaveri lisää turvallisuudentunnetta. Kaksi on yleensä vahvempi kuin yksi.

Mutta kaikilla on kai oma tapansa ja mieltymyksensä.

Mimmu Merita

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #557 : 25.06.2015, 12:48:47 »
Kuka vain voi matkustaa yksin, naisena kuitenkin itse terveellä järjellä katson mihin ja miten menen. En pelkää juurikaan, mutta myöhään illalla kulkiessani minulla on mukana kämmeneen mahtuva todella järisyttävä ääninen hälytin, jos ei muuta niin ainakin mielenrauhaa se on antanut :) kulttuuriin kannattaa tutustua aina jotta yleisesti tietää miten siellä muutenkin tulee käyttäytyä noin periaatteessa.
Itsekseen kun menee niin ainakin saa tehdä mitä haluaa ja mennä omien aikataulujensa mukaan, vaikkakin matkustan mielelläni myös joidenkin muiden kanssa, vähän kranttu olen matkaseurasta kun näitä aikuisten ihmisten lapsenvahti keikkoja on joitakin ollut.....

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #558 : 25.06.2015, 13:52:06 »
Minulla on melkoinen dilemma - matkustan mieluiten yksin tai sellaisen kanssa, joka haluaa juuri sitä kuin minäkin (teltassa nukkuminen, sohvasurffaus, liftaus, paikallinen meininki, ei mielellään turistimestoja), ja toisaalta haluan samalla mennä paikkoihin, joissa ei ole muita turisteja. Minulle onkin käynyt useita kertoja niin, että olen yksin ainoana turistina paikassa, jolloin sitä seuraa on myös vaikea löytää, kun ei paikallisista ole niin helppoa saada seuraa, ellei ole sohvasurffauspaikkaakaan (vaikka olen onnistunut ystävystymään paikallisten kanssa ihan vain kadulla ja baarissakin). Olen periaatteessa todella seurallinen ihminen, jolloin parikin päivää ilman juttuseuraa masentaa, etenkin, jos tekisi mieli lähteä viihteelle. Viihteelle olen yksin lähtenyt vain kerran, silloin tosin ystävystyin baarimikon kanssa, joka kutsui jatkoille. Toinen ikävä juttu on lähteä paikkaan, jossa ei ole laisinkaan muita ihmisiä, jolloin yksinäisyyden lisäksi riskiksi voi tulla vaarallisuus. Olin vaeltamassa yksin Karpaattien vuorilla Ukrainassa, sekä Pohjois-Argentiinan vuoristossa, jossa voi olla omat vaaransa, jos jotain sattuu. Kaverin kanssa voi jo huoletta lähteä telttailemaan keskelle korpea ilman huolia. Etelä-Amerikassa saa onneksi melko helposti paikallisista kavereita ihan vaikka paikallisbussissa, mutta ehkä masentavin matkani oli Liettuassa-Latviassa pari viikkoa maalis-huhtikuussa, jolloin lähinnä vaeltelin yksin kaupungin katuja, kun minun hostini olivat päivät töissä, ja liftasin ummikkona pitkin maaseutua pystymättä puhumaan kenenkään kanssa. Kun viimein liittouduin ukrainalaisen liftarin kanssa tuli Viron taipaleesta ihan huikea, mutta meni sen seuran löytymiseen melkein kolme viikkoa.

Minulle on ollut yleensäkin ottaen keskinkertaisen hankalaa löytää mieluista reissuseuraa, kun kaikilla on yleensä liian kiire, kun taas minä pysyn mielelläni väh. kuukauden yhdessä maassa ja vähintään kolme yötä yhdessä paikassa. Poikkeuksena eräs argentiinalainen, joka kulki mukana viisi viikkoa eikä tätä niin kiinnostanut, minne mentiin tai miten kauan siellä oltiin, kunhan voi rämpyttää kitaraa.  ;D Sen lisäksi pisin yhdessä reissaus on 5 päivää joka on todella vähän ottaen huomioon, että olen matkustanut yksin elämässäni noin 8 kuukautta. Jatkan silti mielummin taivaltani yksin kun ärsyynnyn siitä, että joudun käyttämään lomani sellaiseen, mitä en halua.
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

Mmeow

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #559 : 02.02.2016, 06:25:52 »
Toukokuussa olen lähdössä ekaa kertaa yksin reissuun Lontooseen ja kyllä se vaan kovasti jännittää ihan hirveästi! Aiemmin oon käynyt reissussa tasan neljä kertaa ja aina on ollut perhettä, poikakaveria tai parasta ystävää mukana. Nyt jännittää siis kaikki check-inistä lähtien, oon ihan varma että jossain kohtaa menee jotain pieleen :D
Lennot varasin tammikuussa ja oon tällä viikolla varaamassa majapaikkaa jostain hostellista, jos vaikka sattuis joku mukava hostelli mistä saattais vaikka löytyä uusia tuttavuuksia. Lontoossa tuli käytyä viime vuonna parhaan kaverin kanssa eli uusi kohde ei oo kyseessä, mikä kyllä kummasti helpottaa jännitykseen. Lähinnä siis käytännön asiat saa hermostumaan tällä hetkellä.

Kavereilta on tullut kommenttia että kovin on siistiä kun uskaltaa lähteä yksin reissuun, kun taas isäpuoli kysyi että oonko mä ihan lopullisesti seonnut. En sitten raaskinut kertoa että oon harkinnut ulkomaille muuttoakin ihan yksin, jos tää reissu onnistuu ja näyttäis siltä että selviän yksikseni ulkomailla :P