Visa varoitus...

 (Luettu 11376 kertaa)

LR

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Visa varoitus...
« Vastaus #20 : 08.11.2008, 14:02:14 »
Uskallanpa veikata, että ainakin ulkomailla tehdyissä ostoissa transaktio kulkee myyjältä paikallisen Visa-edustajan kautta Luottokunnalle, mistä lopulta kortinhaltijan pankin tietojärjestelmiin. Suomessa ketju voinee olla suoraviivaisempi.

Nordean tiliotteissa Electron -ostot näkyivät ennen LUOTTOKUNTA -otsikolla ja ostopaikka oli tapahtuman lisätietona kun taas nykyään ostopaikka on tilitapahtuman otsikkona.
Terveisin,
LR

Testailija

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 803
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: Visa varoitus...
« Vastaus #21 : 08.11.2008, 18:35:27 »
Ei kai se saman tien mene?

Kyllä se kate menee heti, mutta varsinaisena yksilöitynä veloituksena se näkyy myöhemmin, aivan kuten kotimaan ostotkin.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

mima

  • Reissaaja
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Visa varoitus...
« Vastaus #22 : 14.11.2008, 00:00:37 »
Niin, miten se on? Kun katehan lähtee nykyisin tililtä heti myös ulkomailla tehtyjen ostojen ja nostojen kohdalla.

Niin, miten se muuten itse asiassa menee? Olen aina kuvitellut, että Luottokunta ei ole tuossa välissä mitenkään mukana, koska nostot ja maksut näkyvät samantien katevarauksena.


Menee Luottokuntaan. Se, että seuraako Luottokunta Electronin (tai Mastercardin) kohdalla väärinkäyttöä epäilyksiä riippuu aivan pankista. Monilla (mutta ei kaikilla) pankeilla on sopimus Luottokunnan kanssa, että Luottokunta hoitaa myös electronien väärinkäytösten seurannan. Lisäksi sopimukset vaihtelevat, joidenkin pankkien kohdalla Luottokunta vain seuraa epäilyttäviä tapahtumia ja ilmoittaa niistä pankille ja pankki sitten ottaa yhteyttä asiakkaaseen ym. Joidenkin pankkien kohdalla taas Luottokunta hoitaa koko homman (eli  ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja mahdolliset lisäselvittelyt).