Kielitaito matkalla??

(Luettu 8213 kertaa)

jarata

• Aloittelija
    • Profiili
Kielitaito matkalla??
« : 14.01.2009, 15:23:27 »
Elikkäs haaveilen reppureissumatkasta tuonne Aasiaan Thaimaa, Malesia, Vietnam yms...akselille ja tätä haavetta suuresti karittamassa on se tosi asia että en ole hyvä englannissa. Enkun yo:sta tulossa A, tosin ei kovin vahva sellainen.(Pelkään jopa I). Erityisesti kuuntelemisessa ja puhumisessa olen huono. En kylläkään yksin matkaan olisi lähdössä, mutta onko turha haaveilla tämmöisestä reppureissaamisesta jos ei kielipäätä ole vai pitääkö vain tyytyä niihin aurinkomatkojen valmis matkoihin???:(

Olisin onnellinen jos joilla "ei-niin-kielitaitoisilla" olisi kokemuksia asiaan liittyen, että onko se este matkaan lähdölle.

Pullosorsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Kielitaito matkalla??
« Vastaus #1 : 14.01.2009, 15:34:56 »
Ei hätää! Ei huonon kielitaidon takia kannata kotiin jäädä. Eipä ne ulkomaalaisetkaan monesti osaa/halua osata yhtään mitään oman äidinkielensä lisäksi. Viittoilemalla ja piirtämällä pärjää todella pitkälle. Eihän siinä tietenkään kovin syvällisiä keskusteluja viittoilemalla käydä, mutta kuitenkin sillä pärjää.

jarata

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.01.2009, 15:39:21 »
kiitti. :) tämmöiset rohkaisut tuntuu aina mukavalle, vaikka itse on vaan niin pirun epävarma englannin kielellä pärjäämisestä. :(

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 14.01.2009, 15:47:21 »
Elikkäs haaveilen reppureissumatkasta tuonne Aasiaan Thaimaa, Malesia, Vietnam yms...akselille ja tätä haavetta suuresti karittamassa on se tosi asia että en ole hyvä englannissa. Enkun yo:sta tulossa A, tosin ei kovin vahva sellainen.(Pelkään jopa I). Erityisesti kuuntelemisessa ja puhumisessa olen huono. En kylläkään yksin matkaan olisi lähdössä, mutta onko turha haaveilla tämmöisestä reppureissaamisesta jos ei kielipäätä ole vai pitääkö vain tyytyä niihin aurinkomatkojen valmis matkoihin???:(

Olisin onnellinen jos joilla "ei-niin-kielitaitoisilla" olisi kokemuksia asiaan liittyen, että onko se este matkaan lähdölle.

Mielestäni Aasiassa pärjää jopa paremmin, kun ei omaa tai käytä 'täydellistä' englantia. Paikallisetkaan eivät sitä puhu äidinkielenään, joten puheen pitäminen sopivalla tasolla vain helpottaa kommunikointia. Tarkoitan siis sitä, että tällöin ei tule käytetyksi monimutkaisia lauseita, sanoja tai sanamuotoja.

Lisäksi ainakin itse olen huomannut, että alussa saattaa puhe takkuilla ja englannin käyttöä ehkä vähän ujosteleekin, mutta kun pikkuhiljaa pääsee vauhtiin, ei asiaan enää kiinnitä huomiota, eikä jännitä kielimuuria. Eikä pidäkään :)

Usein kommunikoidessa voi vielä havannoida kehonkielellä tai nimenomaan viittomalla, joten ymmärrys löytyy varmasti. :) Joten todellakaan, tuon takia ei kannata matkaan lähtemistä peruuttaa! :)

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Kielitaito matkalla?
« Vastaus #4 : 14.01.2009, 15:48:12 »
^Olen kyllä kielitaitoinen, mutta voisin silti sanoa, että kyllä pärjäät. :)
Ja parhaitenhan sitä oppiikin, kun sitä joutuu käyttämään. Eli siinäkin mielessä on jopa hyödyllistä lähteä.
Tiedän henkilöitä, joilla ei ole juuri lainkaan kielitaitoa, ja silti he pärjäävät maailmalla. Kyllä hätä keinot keksii. ;)

Edit: Miksi ihmeessä avasit kaksi täysin samanlaista keskustelua??  >:(

Yhdistin ketjut. -jk

marspatukka

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Kielitaito matkalla?
« Vastaus #5 : 14.01.2009, 15:50:49 »
Itse en ole tähän ongelmaan törmänny, mutta oikealla asenteella ja hymyllä pääsee varmasti pitkälle. Ja jos on intoa lähteä reissaamaan niin varmasti löytyy intoa opetella muutamia perusfraaseja :) .

Sulo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 14.01.2009, 15:57:16 »
Rohkeasti matkaan vaan  :)

Itse olen niin surkea kielissä, että välillä ihan itkettää, mutta hyvin olen pärjännyt. Nykyään solkkaan reippaasti tuolla englannillani, enkä jaksa välittää paremmin puhuvien aatoksista, nuorempana jotenkin hävetti enemmän. Ja tosiaan, harvemmin paikalliset kovin hyvää englantia puhuvat, ja silti usein juttua riittää.

Ja kuulemma juuri reissussa oppii, vaikken ole tuota juuri huomannut  ???. Pian kolmeksi kuukaudeksi Intiaan sopertamaan huonoa englantia  ;D

nauris

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 14.01.2009, 16:03:41 »
Ei syytä huoleen, kun otat sanakirjan mukaan ja alat rohkeasti vaan sopertamaan.
Itselläni ei ollut juuri minkäänlaista englannin taitoa, kun lähdin ekalle matkalle. Siitä se sitten pikkuhiljaa on kuitenkin alkanut kehittymään, kun on joutunut puhumaan ja kuuntelemaan. Tärkeintä on että jotain yrittää.

Toisaalta kun oltiin etelä Espanjaa kiertelemässä, meistä kumpikaan ei osannut sanaakaan espanjaa ja hyvin pärjättiin. kirjoiteltiin valmiita lauseita vihkoon, että miten varataan esim. hostellihuone ja sitten vaan sönkötettiin niitä valmiita juttujamme ja jos kohde ei ääntämistä ymmärtänyt pystyimme näyttämään kirjoitetun tekstin, niin johan alkoi hommat luistamaan :)
Ehdottomasti matkalle vaan!

x26

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 15.01.2009, 05:14:40 »
En kylläkään yksin matkaan olisi lähdössä, mutta onko turha haaveilla tämmöisestä reppureissaamisesta jos ei kielipäätä ole vai pitääkö vain tyytyä niihin aurinkomatkojen valmis matkoihin???:(
Jos porukka on toimiva, kaikkien ei tarvitse osata kaikkea. Itse annan aina kaikki kartat kavereille, kun olen onnettoman hidas lukemaan niitä. Samalla tavalla kielihommia voi jakaa keskenään - ei siinä kukaan kuitenkaan ulkopuoliseksi jää. Usein siitä on vain hyötyä, jos porukassa on vain yksi "kielikunkku" kerrallaan, kun ei tarvitse joka kerta erikseen miettiä kuka sinne lippuluukulle lähetetään.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #9 : 15.01.2009, 13:01:10 »
Komppaan edellisià, eli kyllà se reissaaminen ilman kummoista kielitaitoakin onnistuu. :)  Oma àitimuorini on làhes tàysin kielitaidoton (englanti tosin sujuu jotenkuten rallikuskimalliin, kieliopista tms ei tietoakaan), mutta reissannut on ja hyvin pàrjànnyt.
Tosin helpottaahan se huomattavasti asioita, jos porukassa on joku, joka puhuu useita kielià hyvin.

hmaarit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.01.2009, 14:52:00 »
Eiköhän tuolla pärjää. :) Itselle kävi Italiassa niin, että bussissa tapaamani mies puhui vain italiaa, jota mä en puhu enkä juuri ymmärrä (ellei sana satu muistuttaa jonkun muun kielen vastaavaa...). Mä sit puhuin sille englantia. Mutta niin vaan juttuun tultiin, elekielen avulla. Tosin aika hitaasti, mutta kuitenkin.  ;D

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #11 : 15.01.2009, 15:06:23 »
Kerran matkustin Barcelonasta Venetsiaan espanjalaisen ja italialaisen seurassa. Ei puhuttu toistemme kielta, ja silti tultiin juttuun. Osaan jonkun verran ranskaa ja italiaa ymmarran hiukan, seka vahan sekaan sekametelisoppaa, elekielta, positiivista mielta seka empatiaa, niin johan parjaa.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 15.01.2009, 15:12:30 »
Japanin reissulla huomasi hyvin, miten omasta suht sujuvasta englannin osaamisesta ei ole siellä oikeastaan mitään hyötyä. Paikalliset osaa parhaimmillaan (jätetään nyt se 0,1% laskuista pois  ;D) sen verran kuin itse joskus yläasteella, eli siltä pohjalta mennään. Parempi vaan opetella japania  :)

Sama pätee pitkälti myös Kaakkois-Aasiaan, mutta ei ihan noin selkeästi. Varmasti englannin osaamisesta on sielläkin tiettyjä välillisiä hyötyjä, joita ei oikein edes tiedosta, mutta englannin osaamattomuus ei todellakaan ole mikään este siellä päin.

chilipippu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 15.01.2009, 15:17:12 »
Juu, todellakin reissuun vaan! Itekään en kovin hyvä englannissa ole mutta aina oon pärjännyt ja jotain juttuakin saanut aikaseksi. Itellä on kyllä kokemus siitäkin kuinka voi jäädä ulkopuoliseksi, jos matkakavereina on täydellisesti (tai ainakin todella hyvin) englantia puhuvia tyyppejä mutta harvemmin näin. :)

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 15.01.2009, 15:53:34 »
Jos lukioenglantia olet opiskellut, osaat varmasti kieltä paljon paremmin kuin paikalliset pääsääntöisesti K-Aasiassa. Ehkä osaat sitä jopa liian hyvin:) Meillä koulussa opetellaan kaikkia niin vaikeita lauserakenteita ja erikoisia sanoja, että jos niitä käytät, paikalliset eivät välttämättä ymmärrä ollenkaan. Itsekin olen tosi huono englannissa ja poikakaverini taas on todella hyvä ja silti usein on käynyt niinkin, että minä olen saanut selittää poikakamulleni, mitä joku paikallinen tynkäenglannillaan yrittää viestiä.

En silti yhtään väheksy k-aasialaisten kielitaitoa ja väittäisin siitä olevan paljonkin hyötyä jos sinä osaat kuitenkin hieman puhua ja paikallisetkin usein ymmärtävät. Kiinassa ja Venäjällä matkailu opetti, kuinka haastavaa on jos ei ole mitään yhteistä kieltä, ei edes muutamaa perussanaa! Väittäisin, että K-Aasiassa, ainakin Vietnamissa, Laosissa ja Thaimassa (ei Itä-Thaimaan pikkukylillä) suurin osa ihmisistä ymmärtää esim. sanat "train", "bus", "restaurant", "guesthouse" ja lukusanat, mitkä ovat reissatessa elintärkeitä. Kiinassa saimme aina käyttää luovuuttamme ja piirtää paperiin, mitä tarkoitimme :)  Venäjällä taas oli vain parasta opetella sanomaan venäjäksi näitä perussanoja. Virkailijoilla oli aina sen verran kiire ja olivat aika tylyjä, joten he eivät paljon piirustuksiamme olisi jaksaneet katsella. Sitä vastoin tavallinen kansa taas kyllä oli ystävällistä ja auttoi monesti jos meillä oli kommunikaatio ongelmia virkailijoiden kanssa. Sanoisinkin, että voit luottaa siihen, että aina joku auttaa jos sinulla on vaikeuksia tehdä itseäsi ymmerretyksi. K-Aasiassa ihmiset ovat kokemukseni mukaan erityisen ystävällisiä, etenkin pikkukylillä. 

sissy

• Vieras
« Vastaus #15 : 15.01.2009, 16:02:41 »
Turha stressata tuollaisista, apinaenglantihan on maailman puhutuin kieli ;)

DeeDee

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 15.01.2009, 17:47:43 »
Samaa mieltä joidenkin aiemmin kirjoittaneiden kanssa siitä, että usein "täydellinen" englanti aksentteineen, vaikeine lauserakenteineen ja monipuolisine sanoineen vaan hämmentää useimpia paikallisia lähes kaikissa englantia virallisena kielenä puhumattomissa maissa. "Rallikuskienglanti" on tosiaankin huomattavasti pätevämpi kieli.

Lisäksi en tosiaan niin stressais tosta englannista, koska mie luulen että keräät paikallisilta enemmän arvostusta jos sulla on kirjotettuna (tai valmiiks jostain phrasebookista otettuna) muutamia tarpeellisia lauseita ja yrität kommunikoida niillä. Se herättää sellasta pientä kivaa huvittuneisuutta kun länkkäri menee avoimella mielellä ja vaikka mokaa vähän  :) Lisäks on voi ottaa paperille jotain kansainvälisiä symboleita, joita suurin osa maailman ihmisistä ymmärtää ihan osoittamalla. (mm. Madventures -kirjassa on ihan hyviä, niinku mitenkään mainostamatta).

Jes, mut hyvää reissua!

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 15.01.2009, 17:56:48 »
Sitäpaitsi reissussa saa kummasti motivaatiota oppia kieltä, kun on ellei nyt pärjääminen niin ainakin mukavuus siitä kiinni. Kuten edellä on sanottu, varsingin englanninkielisten on välillä vaikea ymmärtää, ettei kaikki ymmärrä kovin monmutkaisia lauseita. Esim. intianenglanti on myös monesta kohtalaistakin englantia puhuvasta vaikeaa, kun puhuvat monimutkaisesti ja vaikeasti ääntäen. Sama vika usein englantia toisena kielenään puhuvilla. Mutta rohkeasti avaamaan suutasi myös natiivienglanninkielisten kanssa, sillä tavoin sitä kielitaitoa parantaa! olethan sinä suomeakin näköjään oppinut!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Cosmicgirl

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 15.01.2009, 18:00:06 »

Lisäksi en tosiaan niin stressais tosta englannista, koska mie luulen että keräät paikallisilta enemmän arvostusta jos sulla on kirjotettuna (tai valmiiks jostain phrasebookista otettuna) muutamia tarpeellisia lauseita ja yrität kommunikoida niillä.

ja kannattaa opetella muutamia numeroita ja kymmenlukuja paikallisella kielellä, paljon helpompi tinkiä ja arvostus tosiaan nousee paikallisten silmissä :)

mielikuvitusseikkailua

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 15.01.2009, 18:05:50 »
Todellakin pärjäät.. Ite oon kirjottanu lyhyestä enkusta A:n!! ;D eikä se oo mun matkustelua estänyt ollenkaan. Pikemminki päinvastoin... Reissussa oppii helpommin, koska kieltä joutuu koko ajan käyttää. Ja varsinki jo on ihan hurahtanu reissaamiseen, motivaatio enkun oppimiseen kasvaa huimasti! Sanakirja vaa mukaan, ni voi tarkistaa kiperän paikan tullen sanan...
Hauskaa reissua! Kyllä sä selviät, sitte pitää ottaa avuksi kädet jos ei osaa selittää enkuksi.. Puhu suomea, jos ei muuta.  :D