Mietteitä malariasta, buranasta ja nykyajasta...

(Luettu 11980 kertaa)

imoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
Luettuani muutamaa malarialääkekeskustelua heräsi mietteitä. Empä tiiä mittää, mutta lukemani perusteella en todellakaan koskisi näihin malarialääkkeisiin, sellasta trippistooria oli että...!!! Itse kun en edes buranaa poskeeni pistä, sillä nykyajan lääkkeet on osa sitä teollisuutta ja rahabisnestä missä en halua olla mukana tukemassa rikkaiden rikastumista. Ja sitä paitsi nykyajan lääkkeet eivät todellakaan ole se luonnollisin vaihtoehto, vaikka eipä kai sillä mitään väliä popsiiko niitä vai ei kun saa kai sitä jo elimistönsä täyteen myrkkyjä ja epämääräisiä kemikaaleja kaupungissa asuessa autojen pakokaasuista, säilöntäaineista, hammastahnasta, jne blaa blaa blaa...

Vaikka auttaahan tietysti monet lääkkeet sairauksiin ja helpottaa vaivoja, mutta kaikenmaailman kipulääkkeet buranat sun muut ovat niin yliarvostettuja ja niitä varmaan syödään turhan takia maailmassa eniten ja se on isoa bisnestá. Tiedän moniakin aikuisia (ja nuorempiakin) jotka vetäá noita kuin karkkeja joka ikiseen kolotukseen ja pääkipuun. Ja monethan syö niitá ihan päivittäin. Kai niihinkin sitten joku riippuvuus kehittyy. Ja sitten vaan valitetaan kun ollaan entistä kipeempiä ja kaikenmaailman mahavaivaa ja happotasapainoo ja elimistö ihan sekasin vuosien popsimisen jälkeen ja lisäá vaan kipuja mihin vedetäá tietysti lisäá kipulääkettä. Että sellanen kierre... Ei sellasta pikkukipua ole olemassakaan mihin buranaa tarvitsisi. Jos johonkin oikeasti sattuu niin sitä varten on oopiumjohdannaiset eikä niitä ihan pikkukipuihin otetakaan.

Sitten takas tohon malariajuttuun. Että kannattaako sinne malaria-alueelle nyt sitten lähteä, jos on syötävä malarialäákkeitä? Emmä ainakaan sen takia alkais millekää lääkekuurille, että vois matkustaa johonkin paikkaan. Vaihtaisin sit paikkaa ellen nyt site välttämáttä jostain syystä pakosta joudu sinne menemään, mutta millekäán kuurille en rupee.

En tiiä malarian historiasta, mutta voisin nopeesti jonkun johtopäätöksen tehdä ilmaston lämpenemisen ja malarian leviämisen välille, että kait siellä jossain on malariaa ollu aina ja ihmisiä kanssa asunu siellä, mutta nyt varmaan viimesen sadan vuoden aikana kun ilmasto on lämmenny niin on tuo malariasääski levinny paljon muuallekin ja niillä seuduilla asuu kanssa ihmisiä. No mutta ketkä sitä ilmastoa on lämmittány? No ne tietysti jotka ei asu siellä malaria-alueilla! Ja nyt on sitten otettava kuurit sun muut kun menee niille seuduille. Oishan se ennen ollu mukavempi ilman sivuvaikutuksia seikkailla.

Toivottavasti en ketäán suututtanu, ei oo tarkotus. Nää oli vaan mietteitä ilman sen kummempaa sormella osottelua, ettá saa kertoa oman näkemyksensá asiaan. Rauha maassa...

elisa_day

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Mietteitä malariasta, buranasta ja nykyajasta...
« Vastaus #1 : 28.01.2009, 16:21:53 »
.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2009, 16:23:38 kirjoittanut elisa_day »

streik

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 28.01.2009, 17:27:43 »
No tuosta että kannattaako mennä ehdoin tahdoin malaria-alueelle, niin mikäli haluaa joskus reissata muualla kuin suunnilleen Euroopassa, Australiassa ja Pohjois-Amerikassa, niin väistämätöntä se on päätyä alueelle, jossa malariariski on olemassa. Malariakartta: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Malaria_map.PNG

Jokainen punnitsee itse kohdallaan, ottaako pienemmän malariariskin (eivät estolääkkeet 100% varmoja ole) ja samalla riskin lääkkeiden sivuvaikutuksista (harvinaisia, mutta toisinaan vakavia) vai suuremman riskin saada sen malarian (voi myös kuolla).

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.01.2009, 18:43:51 »
*tarjoaa foliohattua*

Mutta oikeesti, näitä big pharma -salaliittoteorioitahan piisaa, mutta niinhän se menee, että lääkefirmat eivät ole hyväntekeväisyysjärjestöjä vaan kaupallisia yhtiöitä. Niiden tarkoituksena on tuottaa rahaa osakkeenomistajille. Tekevät paljon hyvää, mutta myös paljon vähemmän hyvää, jopa suorastaan pahaa.

Malarialääkkeen syömättä jättäminen on usein suorastaan vastuutonta, koska loisen saatuaan yksilö toimii potentiaalisena levittäjänä ja on siten riski sekä itselleen että muille.

Ei liittyen tähän ketjuun, mutta on muuten hauskaa joskus lukea ihmisten lääkefirmojen vastaisia kirjoituksia, joissa samalla sivulauseessa suositellaan rokote.fi -sivua, joka on tietysti GSK:n markkinointisivu (vaikkakin informatiivinen sellainen).

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.01.2009, 19:08:18 »
Itselläni ei kyllä ole niin yleviä periaatteita että sen vuoksi kestäisin kipua. Jos muhun sattuu, otan särkylääkkeen, senkin uhalla että joku rikas rikastuu vielä enemmän sen vuoksi. Ja jos matkustaisin malaria-alueelle, söisin myös malarialääkettä, jälleen riippumatta siitä kuka siitä rikastuu. Olen sen verran itsekäs että ajattelen itseäni ja omaa terveyttäni ensin.
Soarele este galben

letkukikka

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.01.2009, 19:32:28 »
Jos elät tuollaisilla periaatteilla, niin oletko koskaan sattunut miettimään, että rikkaat rikastuvat lähes jokaisesta tuotteesta mitä voit ostaa kaupasta. Ymmärrän jos haluat välttää turhaa tukemista, mutta onhan niitä paljon helpompiakin väyliä. Lisäksi näinä epävakaina aikoina kansantaloudelle ei tee yhtään hyvää turha pihtailu. Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että särkylääkkeitä syödään paljon turhaan.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2009, 19:34:21 kirjoittanut letkukikka »

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #6 : 28.01.2009, 22:19:13 »
Pystyykö ammattikoulussa jo vuonna 2009 valitsemaan sähkö-/autoasentajalinjan ohella "idioottilinjan", jossa pääpainona on se, että ihmiseltä viedään kyky hahmottaa maailmaa edes kaksi senttiä omaa napaa pidemmälle ja puhumaan pehmeitä vai onko tämä ihan synnynnäistä?

Lainaus
Ei sellasta pikkukipua ole olemassakaan mihin buranaa tarvitsisi. Jos johonkin oikeasti sattuu niin sitä varten on oopiumjohdannaiset eikä niitä ihan pikkukipuihin otetakaan.
"

Voi kristus. Se että sinä olet perusterve ihminen, ei valitettavasti tarkoita sitä, että kaikki muut olisivat. Ihmisellä voi olla monia erilaisia kipuja, aina menkkakivuista vaikka kroonisiin reumakipuihin, jotka varmasti haittaavat jokaisen täysipainoista elämää; onnekseni voin sanoa, etten kuulu heihin, mutta näitäkin on tullut elämän varrella tavattua. Ja sinä ehdotat, että kärpästä pitäisi ampua tykillä ja näille kaikille aletaan syöttämään opitaatteja, kun burana on vain pikkukipuihin ja ilman pitää pärjätä? Hip hip hurraa! Onhan taas aivotonta juttua.

Minä syön keskimäärin ehkä 5-6 buranaa vuodessa päänsärkyyn tai vastaavaan, eikä sillä todellakaan ole ollut minun elämänlaadulleni mitään negatiivista vaikutusta, vaan päinvastoin. Ihan sama minulle, jos sinä haluat kiusata itseäsi, mutta minä en varmasti ala huvikseni kärsimään, jos apu on lähellä ja niinkin minimaalisilla haittavaikutuksilla (onko niitä?), jotka silloin tällöin syödyllä buranalla on.

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.01.2009, 22:21:28 »
Jos elät tuollaisilla periaatteilla, niin oletko koskaan sattunut miettimään, että rikkaat rikastuvat lähes jokaisesta tuotteesta mitä voit ostaa kaupasta. Ymmärrän jos haluat välttää turhaa tukemista, mutta onhan niitä paljon helpompiakin väyliä. Lisäksi näinä epävakaina aikoina kansantaloudelle ei tee yhtään hyvää turha pihtailu. Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että särkylääkkeitä syödään paljon turhaan.

Ai että särkylääkkeitä.. Kyllä jos hiukan perehtyy aiheeseen ja terveyskeskuslääkäreitten toimintaan niin siellä määrätään lääkkeitä joka vaivaan ja yleensä ihmiset niitä uskoo ja vetelevät antibiootteja, särkylääkkeitä yms... Vaikka asian voisi hyvin usein hoitaa sillä että hoidettais itse syy kuntoon. Hyvin moniin ongelmiin kun on syynä väärä elintapa tai ruokavalio. En itse koe ylevyyttä sillä et pidän huolta terveydestäni luonnollisin keinoin kuin että rasittaisin maksaa ja muuta elimistöä syömällä synteettisiä särkylääkkeitä. Aina voi tehdä valintoja. Mutta olen myös päättänyt olla tukematta sairasta lääketeollisuusbisnestä.

Muuten, palaan vielä tuohon TK-lääkäreitten touhuun. Onko muilla kokemusta näistä lääkäreistä jotka määrää flunssaan mielialalääkkeitä??
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.01.2009, 22:56:39 »
Olematta lääkäri ja ottamatta malariaan kantaa, niin kyllä voisin kertoa noista turhaan annetuista respeteistä ja ilman todellista tarvetta määrätyistä lääkkeistä. Armeijakavereiden joukossa oli muutama todellinen "vemppakone" ja nämä kaverit sitten joka maanantai hakivat uudet vapautukset ja lääkkeet varuskuntasairaalasta. Kotiutumispäiväni naapurisängyn jääkäri sitten heitti kymmenien eurojen arvosta lääkkeitä menemään, kun ei ollut kokenut tarpeelliseksi syödä niitä. Terve mies oli hakenut vapautuksia vain suorittaakseen asevelvollisuuden leppoisammin. Todennäköisesti muualtakin kuin varuskuntasairaalasta saa lääkemääräyksiä melko helpolla. Empiiristä kokemusta ei ole, sillä käyn tohtorin puheilla äärimmäisen harvoin.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.01.2009, 23:25:47 »
Pystyykö ammattikoulussa jo vuonna 2009 valitsemaan sähkö-/autoasentajalinjan ohella "idioottilinjan", jossa pääpainona on se, että ihmiseltä viedään kyky hahmottaa maailmaa edes kaksi senttiä omaa napaa pidemmälle ja puhumaan pehmeitä vai onko tämä ihan synnynnäistä?

Lainaus
Ei sellasta pikkukipua ole olemassakaan mihin buranaa tarvitsisi. Jos johonkin oikeasti sattuu niin sitä varten on oopiumjohdannaiset eikä niitä ihan pikkukipuihin otetakaan.
"

Voi kristus. Se että sinä olet perusterve ihminen, ei valitettavasti tarkoita sitä, että kaikki muut olisivat. Ihmisellä voi olla monia erilaisia kipuja, aina menkkakivuista vaikka kroonisiin reumakipuihin, jotka varmasti haittaavat jokaisen täysipainoista elämää; onnekseni voin sanoa, etten kuulu heihin, mutta näitäkin on tullut elämän varrella tavattua. Ja sinä ehdotat, että kärpästä pitäisi ampua tykillä ja näille kaikille aletaan syöttämään opitaatteja, kun burana on vain pikkukipuihin ja ilman pitää pärjätä? Hip hip hurraa! Onhan taas aivotonta juttua.

Minä syön keskimäärin ehkä 5-6 buranaa vuodessa päänsärkyyn tai vastaavaan, eikä sillä todellakaan ole ollut minun elämänlaadulleni mitään negatiivista vaikutusta, vaan päinvastoin. Ihan sama minulle, jos sinä haluat kiusata itseäsi, mutta minä en varmasti ala huvikseni kärsimään, jos apu on lähellä ja niinkin minimaalisilla haittavaikutuksilla (onko niitä?), jotka silloin tällöin syödyllä buranalla on.

Muistutuksena se, että topikin aloittaja _pohdiskeli_ näitä asioita omasta näkökulmastaan. Välillä ottaa päähän lukea tätä foorumia kun jotkut haukkuvat toisen pystyyn, koska ilmaisee oman mielipiteensä.

Voi olla täysin eri mieltä toisen ihmisen kanssa, mutta silti olla asiallinen. Muistakaa käytöstavat, kiitos.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.01.2009, 16:35:35 »
Buranalla ei lähde edes tavallinen päänsärky.

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.01.2009, 03:44:36 »
En tiiä malarian historiasta, mutta voisin nopeesti jonkun johtopäätöksen tehdä ilmaston lämpenemisen ja malarian leviämisen välille, että kait siellä jossain on malariaa ollu aina ja ihmisiä kanssa asunu siellä, mutta nyt varmaan viimesen sadan vuoden aikana kun ilmasto on lämmenny niin on tuo malariasääski levinny paljon muuallekin ja niillä seuduilla asuu kanssa ihmisiä.

Itse asiassa päinvastoin. Ei siitä vielä niin mahdottoman kauan ole, kun malariaa esiintyi täällä Suomessakin. (Kannattaa miettiä, mikä elukka horkkasääski saattaisi nimensä perusteella olla...) Sittemmin ihmiset muuttivat elintapojaan niin, että kotoperäinen malaria katosi. Samoin on käynyt länsimaissa yleisemminkin elintason nousun myötä.

Malaria lienee ollut ihmiskunnan riesana aina, mutta merkittävä haitta siitä tuli vasta noin 10 000 vuotta sitten. Tuon jälkeen malariakuolleisuuden väitetäänkin sitten olleen merkittävin yksittäinen ihmiskuntaan kohdistuva evoluutiopaine. Mistään kovin tuoreesta tai marginaalisesta taudista ei siis ole kysymys, eikä ihmiskunta ole lähihistorian aikana edistänyt sen levinneisyyttä merkittävästi kuin yhdellä tavalla: viemällä sen Amerikkaan.

MrBenson

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
« Vastaus #12 : 30.01.2009, 10:23:28 »
Hepuli, täysin samaa mieltä.

Itse kuulun näihin "lääkkeiden vastustajiin" mutta en mistään ylevästä periaatteellisesta syystä. keskimäärin krapulassa ajattelen että se kärsitään mitä on ite aiheutettu, mutta kovassa pääkivussa se burana sujahtaa sinne hyvin vikkelään. tykkään ajatella myös niin, että mitä vähemmän särkylääkkeitä syö, sitä paremmin ne vaikuttaa.. toleranssi ei kasva. en tiedä tämän päätelmän totuudesta, perustuu lähinnä omaan havainnointiin siskon lääkkeidensyöntitavoista 20v ajalta.. varmaan muuten aika monella miehellä jossain vaiheessa elämää se "en pistä mitään ylimääräistä suuhun" vaihe. Suhtaudun aika kielteisesti myös kaikkiin teollisiin vitamiineihin, piristeisiin, mitänäitänyon.. tosin sitten taas energiajuomat menee alas hyvällä omallatunnolla :D

tietyille alueille lähtiessä malarialääkityksen varmaan ottaisin. kaakkois-aasiassa pyöriessä ei tullut mieleenkään.

oonko muuten ainoo kenen mielestä ulkomaiden hyttystilannetta liiotellaan ihan perkuleesti? ikinä suurinpiirtein edes nähnyt hyttysiä reissussa.. pitäs kutsua ne varotusten laatijat meiän mökille kesällä..

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.01.2009, 11:35:37 »
oonko muuten ainoo kenen mielestä ulkomaiden hyttystilannetta liiotellaan ihan perkuleesti? ikinä suurinpiirtein edes nähnyt hyttysiä reissussa.. pitäs kutsua ne varotusten laatijat meiän mökille kesällä..

En mäkään Aasiassa matkustaessa ole ikinä niin paljoa hyttysiä nähnyt, kuin Suomessa kesällä (maalla lähinnä). Mutta ehkäpä tuohon kuvitelmaan hyttysten paljoudesta voi vaikuttaa se, että siellä on se malariariski. (Tai sitten sitä vain itse kuvittelee, että hyttysiä on himona.) Ja tottakai se hyttysten määrä riippuu paikastakin. Joissakin paikoissa on rasittavaa olla illalla ilman minkäänlaista hyttysmyrkkyä. Ja todennäköisesti jossain sademetsissä sekoaa päästään hyttysten paljoudesta.

Mä en ite periaatteessa ole lääkkeiden vastustaja, mutta koitan esimerkiksi antibiooteilta välttyä niin paljon kuin mahdollista. Särkylääkkeistä en luopuisi, sillä päänsärkyni ovat usein sitä luokkaa, että taju lähtee ilman. Mutta oon kuitenkin samaa mieltä siitä, että jos niitä popsisi joka päivä, niin niiden teho ei ole sama kuin harvemmin käyttävällä. Tämäkin perustuu ihan omaan kokemukseen, kun aiemmin söin särkylääkkeitä paljon enemmän. Nykyään kuitenkin melko harvoin, vaikka päänsärkyjä usein onkin. Otan lääkkeen vain silloin, kun särky on oikeasti kovaa.

imoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 31.01.2009, 00:55:45 »
Ensimmäinen syy miksi en lääkkeitä juurikaan syö, on se, että en halua kaiken maailman ylimääräisiä kemikaaleja ruumiiseeni mistä ei pahemmin voi tietää että mitäs kaikkea ne sitten loppujen lopuksi sun sisuskaluille tekevätkään. Että ei todellakaan turhan takia, jos vain voi olla ilman tai on joku vaihtoehtoinen luonnollinen menetelmä/lääke. Toisena sitten se, että en tue lääketeollisuutta, joka kovin valheellisesti tyrkyttää niitä lääkkeitä juuri turhan takia syötäväksi.

Ja mitä buranaan tulee niin itsellä on polvet sellasessa kunnossa, että saapa nähdä paraneeko koskaan niin että ei olisi kipuja. Ja se toinen paljon todellisempi vaihtoehto on, että ajan myötä vain pahenee. Välillä on kävely niin, että joka askeleella sattuu. Toisinaan taas on päiviä kun ei satu. Joskus on sattunut niin paljon, että rappusia ei yksinkertaisesti voi kiivetä ylös eikä alas ja jo 100 m kävely on mieletöntä tuskaa. Ekan kerran kun menin kysymaän lääkäristä, että mikä mun polvia vaivaa niin ilman sen kummempia tutkimuksia láäkäri sano, että siellä on varmaan joku turvotus, että määräämpä sulle tosta noita vahvoja buranoita ison paketin ni sillä se lähtee ja kivut kanssa, syöt neljä kertaa päivässä kunnes ne loppuu ja sit tuut pyytää lisää jos vaiva jatkuu. Kysehán ei todellakaan ollut mistäán turvotuksesta, sen tiesin varsin hyvin itse, mutta kun jos läákäri on niin kaikkitietävä niin ei sen kanssa voinut vastaankaan väittää, sillä siitä se vaan suuttu aina. En tietenkään mitään buranoja syöny, pöh! Menin sitten myöhemmin uudestaan ja pyysin aikaa spesialistille. Sain ajan spesialistille ja uuden reseptin vahvoja buranoita. Spesialisti sitten selvitti lopulta asian kunnolla mistá oli kyse, eikä siihen vaivaan lääkkeet autakaan.

Mielenkiintoinen juttu toi, että malariaa oli joskus Suomessakin! Mutta mites ihmeessá ne malariahyttyset sitten muka katos olojen muuttuessa mutta noi tavalliset sääsket jäi??

No nyt jotuu hieman tukemaan lääketeollisuutta ja pistää kemikaaleja pyttyyn. Lento on sunnuntaina ja viikon ajan ollu ihan hullu selittämätón ahdistus ja paniikkia. Joten eilen yóllä kauheis tilois päivystykseen ja aamulla resepti kouraan ja nyt onkin jo hymy naamalla! Tuntus auttavan. Emmä náitá huvikseen popsi, sillä on sitä ennenkin koettu pientä ja suurempaa psykoosia, paranoiaa, paniikkia, pelkoa, ahdistusta, sekoamisen ja kuoleman tunnetta, ja aina on selvitty omin neuvoin ajan kanssa, mutta nyt vaan alko mennä yksinkertasesti överiks noi huonot vibat.

funk

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 31.01.2009, 01:38:18 »

Itse ainakin tuli taputeltua itseä selkään siitä että kannettiin punkkioffia mukana kaakkois-aasian reissulla. Esim. Borneon viidakoissa olisi ollut melkoista tuskaa olla ilman mitään. Mulle jäi vaikutelma että tuolla ne purijat on enemmän sellasia pienempiä kusipäitä joita ei niinkään huomaa ennekuin purevat, kun taas Suomen hyttyset ovat isoja ja kovaäänisiä. Tiedä sitten mikä on absoluuttinen totuus :) En kuitenkaan sanoiisi että sitä ongelmaa liioitellaan, Suomalaiset hyttyset kun ei toistaiseksi levitä mitään kovin vaarallisia tauteja... ainakaan tietääkseni.

imoT

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 31.01.2009, 02:09:06 »

Itse ainakin tuli taputeltua itseä selkään siitä että kannettiin punkkioffia mukana kaakkois-aasian reissulla. Esim. Borneon viidakoissa olisi ollut melkoista tuskaa olla ilman mitään. Mulle jäi vaikutelma että tuolla ne purijat on enemmän sellasia pienempiä kusipäitä joita ei niinkään huomaa ennekuin purevat, kun taas Suomen hyttyset ovat isoja ja kovaäänisiä. Tiedä sitten mikä on absoluuttinen totuus :) En kuitenkaan sanoiisi että sitä ongelmaa liioitellaan, Suomalaiset hyttyset kun ei toistaiseksi levitä mitään kovin vaarallisia tauteja... ainakaan tietääkseni.

No onhan noita punkkeja just ihan pirusti kaikkialla muualla melkeen ku Suomessa. Mihinkään mettään ei voi mennä rymyyn niinku Suomessa tai on vaatteet ihan táynnä punkkeja kiipeilemässä jokapuolella ja siiitäkös se hepuli syntyy. Suomessa en ikinä edes ollut náhny punkkia, paitsi viime kesänä kun jostain luin että olis muka punkkeja entistä enemmän Suomessa ja sitten vaan oltiin tuolla lähimetässä rymyymässa¨ja kappas mit¨s perkutletta, kiipeili pari punkkia housunlahkeessa. Ei uskaltanu enää sit rymyy samallail ja vältteli kaikki saniaiset.

katya

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 31.01.2009, 03:46:17 »
Muutama kokemukseni...

1) Malaria-lääkitys tuntuu kovasti olevan mielipidekysymys. Goalla oleskellessa ainakin Intialaiset tuttavani ja siellä muutaman vuosikymmenen heiluneet länsimaalaiset pitivät lääkitystä aivan turhana elimistön rasituksena.

Moniko lääkäri määrää lääkityksen "varmuuden" vuoksi?

2) Hyttyset osaavat valita uhrinsa. TAI, paikallisia pistävät yhtä paljon, mutta ainakin itse saan pahempia reaktioita kuin paikalliset.

Uskoisin, että meidän vauraampien maiden ulkopuolella on kovin erilaiset käsitykset muun muassa malaria (särky- yms) lääkkeiden tarpeellisuudesta. Ottamatta kantaa, mikä käsityksistä mahtaa olla se oikein.

SanJago

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 31.01.2009, 08:09:19 »
Tämä nykyaika tuntuu elävän vain ja ainoastaan tässä hetkessä. Vanhat ihmiset tuntuvat paasaavan turvallisuuden ja terveyden puolesta ja nuoret ovat tästä ajattelusta hyvin kaukana ??

Ylikansalliset riistofirmat, lisäaineet, mainonnan manipulaatio... PLIIS... ottakaa selvää asioista.
i ole suurempaa elämää, kuin tämä tänään

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 31.01.2009, 08:32:52 »
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=3097.40;topicseen
Topiikin aloittaja kävi sitten kuitenkin hakemassa pahaan oloonsa rauhoittavia lääkäriltä. Taitaa olla meillä jokaisella se henkilökohtainen sietorajansa oireiden suhteen.... Tietenkin on jokaisen oma, asia, syökö malarialääkkeitä tms, mutta viimekin syksynä Gambian-matkailijoista vajaat 15 sairastui falciparum-malariaan, heistä pari oli todella lähellä kuolemaa. Joitakin satoja tuhansia euroja meni yhteisiä rahoja näidenkin netistä tai mutu-pohjalta lääkkeettömyysviisautensa hankkineiden parantamiseen teho-osastoilla jne. On helppoa, kun on kuitenkin turvaverkko eli kotimainen sairausvakuutus tai matkavakuutus, jonka avulla saa kuitenkin tarvittaessa hoidon, kun joutuu olosuhteiden pakosta pyörtämään päätöksensä lääkkeettömyyden ihanuudesta. "Paikalliset" eivät usein sairastu malariaan niin pahasti, koska heillä on osittainen vastustuskyky. Maailmassa kuolee kuitenkin pari miljoonaa "paikallista" malariaan joka vuosi, se altistaa myös muille infektiosairauksille. Heillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla syömättä estolääkitystä ja hakea hoitoa vain pahimpiin malarioihinsa. Tai kuolla ilman hoitoa.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain