Omahyväisyys

(Luettu 9220 kertaa)

softhead

• Himoreissaaja
    • Profiili
Omahyväisyys
« : 30.01.2009, 20:57:13 »
Kuuntelin firman jälkilöylyissä korvat punaisina kuinka sopimuksen vastapuoli, "maailmanmatkaaja", kehui reissujaan. Kuulemma vuosittain useita työmatkoja ja melkein joka vuosi lomamatkalla. Siinä selvinpäin kuunnellessa aloin miettimään, että ollaanko me "tosireissaajat" samanlaisia? Kehutaan niin omia matkoja ettei tajuta toisten elämää.

Usein keskustellaan kuinka ihmiset voivat olla niin tyhmiä, että tyytyvät kolmeen lapseen ja perunamaahan. Onko ihminen sen parempi, jos on kiertänyt kuusi mannerta ja nähnyt todellista köyhyyttä(toisten kärsimänä).

Tyhmiä kysymyksiä, mutta sen verta vitutti kuunnella maailmanmatkaajaa, että oli pakko avautua. Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaikka ollaankin niin hyviä...

unkkatkumiankka

• Vieras
Vs: Omahyväisyys
« Vastaus #1 : 31.01.2009, 00:40:47 »
Niin, se raja omahyvàisyyden ja silkan kertomisen halun vàlillà on usein aika hàilyvà.. :)  Mun mielestà reissuista kertomisessahan ei sinàllààn ole mitààn vikaa. Mua enemmànkin àrsyttàà se, kun joillakuilla samassa reissuissa olleilla tuntuu olevan tapana heittàà niissà reissuissa syntyneità inside-làppià muiden kanssa keskustellessa, tai viitata aina muista vàlittàmàttà reissuun ja siinà mukana olleihin henkilòihin.
Onko muilla vastaavasta kokemuksia?

Mmjt

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Mmjt/about/
« Vastaus #2 : 14.02.2009, 20:54:56 »
..aloin miettimään, että ollaanko me "tosireissaajat" samanlaisia? Kehutaan niin omia matkoja ettei tajuta toisten elämää.
.. Annetaan kaikkien kukkien kukkia vaikka ollaankin niin hyviä...
Tuon matkoja sanan tilalle voisi varmaan laittaa minkä tahansa harrasteen: omaa mökkiä, soittotaitoa, lukeneisuutta, hakkerointikykyä jne... Eikös mikä tahansa hieman överiksi mennyt harrastus aiheuta samantyyppisiä oireita? Valtaosa vapaa-ajasta menee sen yhden asian parissa ja noviiseja tai asiasta kiinnostumattomia pidetään hieman omituisina: "kuinka ne muut eivät tätä tajua?!?" Suvaitsevaisuus muiden elämäntapaa kohtaan on niin helppo unohtaa kun hurahtaa johonkin asiaan täysillä. Mutta toisaalta: kyllähän ainakin niissä ihmisissä, jotka eivät lainkaan halua matkustaa on jotain kummallista ja epäilyttävää.. Eikö?  ;D

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.02.2009, 21:17:43 »
Mutta toisaalta: kyllähän ainakin niissä ihmisissä, jotka eivät lainkaan halua matkustaa on jotain kummallista ja epäilyttävää.. Eikö?  ;D

Toki. Kyllä nyt edes ihan vähän pitäisi kiinnostaa matkajuttujen kuuntelu. En ole (ainakaan pahasti) omahyväinen, mutta kyllä matkailukeskustelun aloittaja saa minusta juttuseuraa väsyksiin asti. Työpaikan kahvihuoneessa ovat tämän jo oppineet, matkailusta kiinnostuneilla on kivaa, mutta niillä lopuilla varmaankaan ei. Vaan en minä solidaarisuudesta matkustamattomia kohtaan pidä naamaani kiinni.

Samaa aihetta toiselta puolelta on jo käsitelty reissukateus-ketjussa ja pohjimmiltaan myös monissa muissakin. Siksi ei hirveästi jaksa enää aihetta kehitellä.

RookieTraveller

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.02.2009, 07:52:02 »
Joitain ei kiinnosta kuulla edes naapurikunnan juttuja.
Noita löytyy ihan nuoremmistakin eikä vain vanhemista.
Noita tuntemiani ihmisiä ei kiinnosta kuin oman pienen piirin juorut ja korkeintaan pienen paikkakuntansa tapahtumat esim. jos jou liike avataan on pakko menä kakkukahville.

malla-anni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.02.2009, 09:02:36 »
Vähän omahyväiseltä tuntuu matkailijoiden mielipiteet. Matkailukeskusteluun saa minusta kyllä kaverin - mielellään, mutta myös keskusteluun lapsista ja perheestä mutta sitten muut harrastukset esim. karaoke - mikä kauhistus mutta niille harrastajille tärkeää, autot ja urheilu - huh huh. Nuo ovat taas niiden harrastajille täyttä elämää. Onneksi meitä on erilaisia ja kaikkia ei kiinnosta matkailu. Matkoilla voi nauttia elämästä ja se antaa suuria elämyksiä,  mutta antoisinta elämää olen elänyt silloin kun lapset olivat pieniä - niissä pienissä ympyröissä.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.02.2009, 02:01:01 »
Kaikkein vähiten minä jaksan kuunnella näitä uuden sukupolven backpackereitä, jotka ovat ensin katsoneet Madventuresit ja sitten keksineet kuinka nyt lähdetää tutkimaan isoa maailmaa - lue K-Aasiaa tai Intiaa. Siellä se piiri pieni pyörii, mutta silti jokainen on niin poissa oravanpyörästä ja niin oogee-mestoilla. Ne samat jutut, samoista paikoista vaan on tullut kuultua jo liian monta kertaa, ettei v***u vähempää oikein voisi enää kiinnostaa, kuinka siellä ja siellä juotiin ämpäristä viinaa ja trallallaa. On niin halpaa ja paikalliset on hymyileviä. Joo joo. Henkilökohtaisesti tunnen jopa vähemmän yhteenkuuluvuutta tälläisiin, kuin niihin Rodoksen sikaretkeläisiin.

Jos ihmisellä on oikeasti hyviä juttuja maailmalta, siis muualtakin kun noista repputuristikohteista, niin tokihan niitä mielellään kuuntelee ja tälläisen kanssa jaksaa reissaamisesta sitten puhua pidempiäkin aikoja. Mutta eipähän tässä nyt sitten taida muu auttaa, kun kiltisti vaan odotella, että reppumatkaaminen menee muodista ja tämä nykyinen 20+ sukupolvi perustaa sen perheen ja lopettaa reissaamisen, jolloin jyvät erotellaan akanoista ja reissujuttujen tasokin toivottavasti taas nousee.

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 16.02.2009, 09:02:21 »
Muut ehkä pitää mua omahyväisenä ku joka aiheeseen mulla on joku juttu joka alkaa "joo, kerran Espanjassa/Kroatiassa/Namibiassa jne..." Mutta kun on viettänyt niin paljon aikaa muualla viime vuosien aikana, niin ne kaikki jututki on tapahtunu ulkomailla. Kai jos mä olisin ollu vaan Suomessa niin kaikki jutut olis tapahtunu Suomessa. Ja mä en kans kestä ku joku tyyppi jolla on valkoset rastat ja värikkäät housut selittää aina sitä miten Intiassa oli niin henkistä ja se vaan liftaili paikallisten kanssa ja poltti pilvee.
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.02.2009, 10:38:38 »
Eiko ihminen nyt yleensakin puhu niista asioista mita elamassaan pitaa tarkeana? Ihan samalla lailla ne joilla on esim. lapsia niin puhuvat lapsistaan. Kyllahan noita kaikenmaailman pullistelijoita riittaa joka porukkaan mutta kun ei silla nyt vaan loppupeleissa ole mitaan helkkarin valia missa pusikossa olet pyorinyt.

Ja minakin odotan sita etta nama tosi "travellaajat" ( eli tama Madventures porukka) menee vakiduuneihin ja perustaa perheet. Ehka matkustamisesta tulee taas mielenkiintoista kun tama hypetys menee ohi...... :-\
« Viimeksi muokattu: 16.02.2009, 10:46:51 kirjoittanut Ruuhkis »

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.02.2009, 10:59:03 »
Eiko ihminen nyt yleensakin puhu niista asioista mita elamassaan pitaa tarkeana? Ihan samalla lailla ne joilla on esim. lapsia niin puhuvat lapsistaan. Kyllahan noita kaikenmaailman pullistelijoita riittaa joka porukkaan mutta kun ei silla nyt vaan loppupeleissa ole mitaan helkkarin valia missa pusikossa olet pyorinyt.

Ja minakin odotan sita etta nama tosi "travellaajat" ( eli tama Madventures porukka) menee vakiduuneihin ja perustaa perheet. Ehka matkustamisesta tulee taas mielenkiintoista kun tama hypetys menee ohi...... :-\

Niinpä. On jotain tiettyjä asioita joita pidetään ehkä yleisesti hienompina, kuten matkailu ja vaikka lukeminen. On lähtökohtaisesti helvetin arvostettua lukea klassikoita vaikka maailmassa on miljoonia muitakin loistavia kirjoja niitten Dostojevskien yms lisäksi.. Joka porukassa on omat snobinsa jotka kuvittelevat että heidän oma juttunsa on erityisen hienoa, tarpeellista ja muillekin suositeltavaa.

Noh, sama pätee kyllä ihmisten lapsi/lemmikki-juttuihin. Joillakin ei ole ymmärrystä siitä että muita ei vain kiinnosta kuunnella itselleen läheisiä ja tarkeitä jorinoita.

virtahepo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.02.2009, 12:19:13 »
Noh, sama pätee kyllä ihmisten lapsi/lemmikki-juttuihin. Joillakin ei ole ymmärrystä siitä että muita ei vain kiinnosta kuunnella itselleen läheisiä ja tarkeitä jorinoita.

Tästähän saa aika-ajoin kärsiä.. :-\
 Niinhän se työelämässäkin , joku luulee olevansa korvaamaton ja tärkein immeinen
 maanpäällä, -ja perhana ne vielä porskuttelee pitkälle...( ei silti kade)
 Mutta sehän on rikkautta tähänkin elämää.(?)

Lainaus korjattu. Heloriina/mode
On tullut moni, on mennyt moni.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.02.2009, 13:18:44 »

Niinhän se työelämässäkin , joku luulee olevansa korvaamaton ja tärkein immeinen
 maanpäällä, -ja perhana ne vielä porskuttelee pitkälle...( ei silti kade)
 Mutta sehän on rikkautta tähänkin elämää.(?)

No joo, eipä niistä tarvitse omaa päiväänsä pilata. Sekin on kyllä totta että pahimmat pätijät pääsee usein aika pitkälle.

Camp24

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 17.02.2009, 13:49:59 »
Ciao!

Muut ehkä pitää mua omahyväisenä ku joka aiheeseen mulla on joku juttu joka alkaa "joo, kerran Espanjassa/Kroatiassa/Namibiassa jne..." Mutta kun on viettänyt niin paljon aikaa muualla viime vuosien aikana, niin ne kaikki jututki on tapahtunu ulkomailla. Kai jos mä olisin ollu vaan Suomessa niin kaikki jutut olis tapahtunu Suomessa.

Aivan sama homma! :)
Kyllä kotimaan stoorit keskittyvät pelkästään opiskelu- ja armeija-aikaan.
Muuten jutut Suomesta suhteellisen kehnot. ;)

Myönnetään, että itse ollaan vedetty ämpärikännejä Aasiassa ensimmäisen kerran 7-8 vuotta sitten. K-Aasia ja Intia on 2000-luvun Kanariansaaret. Pärjäät (melkein) suomella, voit juoda Koffia, syödä karjalanpaistia ja kuunnella Frederikiä. :)
Omasta mielestäni on hyvä, että ensimmäiset muiden kulttuurien ja ihmisten  explooramiskokemukset hankitaan kyseisistä turistirysistä, vähän kerrallaan.
Sitten kun muutamat reissut on tehty, niin eikun Tellusta tallaamaan tosissaan ...
Monia kulttuurishokkeja/ pimahduksia on maailmalla nähty, kun luullaan että ollaan maailmanmatkaajia yhden viikon rannalla makaamisen tai riippumatossa levyttämisen jälkeen.
Allekirjoittaneella olisi ollut ainakin iso pa**a puntissa (nyt oli vaan pieni), kun Sambiassa poliisit pysäyttivät ja rupesivat pää punaisena syyttämään jostain(pitkä stoori, epärelevanttia kirjoittaa sitä tänne) mitä ihmeellisimmistä asioista, mutta kyllä siitä sitten selvittiin matkailijan kokemuksella...

Eikö Ruuhkis matkustaminen ole nyt mielenkiintoista kun sitä hypetetään ja "madventuressukupolvi" saattaa hengailla samoissa paikoissa tai kulkuneuvoissa?!? Vi**u, onhan maailmalla mestoja missä ei tarvitse kyseisiä ihmisiä tavata tai heidän juttujaan kuunnella. Omasta mielestäni tuo on tuota otsikon mukaista omahyväisyyttä. Eikö voi muka itse reissata, kun on muuta nuorempaa kansaa jaloissa (Tälläisen kuvan itse sain)? Väitätkö ettet itse ole joskus käyttänyt parikymppisenä tai nuorempana samalla tavalla, millä madven-sukupolvi käyttäytyy nykyään? Ainakin tämä jäppinen on siihen nuorempana syyllistynyt (ja silloin tällöin nykyäänkin). Eiköhän heidän jutut ole ihan normaalia kasvutarinaa,sekä huonosti ilmaistua itsetunnon kasvattamista?

Tuosta "hyvästä pössiksestä","OGeilusta" tai ratracen lopettamisesta sen verran, että niille ihmiselle se saattaa oikeasti olla todellisen OG:ta olla ensimmäistä kertaa esim.Goalla tai Bangkokissa, jos on aikaisemmin käynyt vain vanhempien ja sisarusten kanssa Kalajoen hiekkasärkillä tai valkoisilla/punaisilla laivoilla Tukholmassa tai Tallinnassa. Ainakin allekirjoittanut oli ensimmäisen reissun aikana Aasiassa kyllä huuli pyöreänä ja yleisin ajatus oli: WTF???

Epilogi:Muut pelaavat lätkää, fudista, korttia, kasvattavat orkideoita tai keräävät postimerkkejä, minä matkustan. Matkustaminen on ainakin meikäläiselle elämäntapa. Ihan hemmetin sama kuinka paljon muut sitä hypettää tai dissaa, niin se ei henkilökohtaiseen mielipiteeseen vaikuta ja matkailen ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Ikuinen tutkimusmatkani jatkukoon....
Mitä enemmän ihmiset matkustavat, sitä enemmän silmät avautuvat ja mielet muuttuvat mustavalkoisesta värillisiksi. Se on ihan sama oletko Kanarialla, Kalkutassa, Kansasissa tai Keravalla, niin tutustut muihin ihmisiin ja kulttuureihin, ja se on omasta mielestäni tärkein epätasa-arvon poistava, oman elämän oikeaan perspektiiviin laittava, ja yleisten harhaluulojen muista kansoista poistava elementti.

Peace and love!!!!! 
Vaya sin dios pero con ojos bien abiertos

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 17.02.2009, 14:44:13 »
Täytyy yhtyä lähes sanasta sanaan camp24:n kanssa(tosin en ole vielä onnistunut törmäämään Frederikiin, karjalanpaistiin tai suomen kielellä pärjäämisen K-Aasiassa). Ehkä omahyväisintä jengiä on juuri tämä todellinen og-osasto, joka ei vahingossakaan eksy sinne, missä muita länsimaalaisia on tavattu. Ja luonnollisesti, heidän tapansa matkustaa on se ainoa oikea.

Mielestäni "madventures-ilmiön" voi nähdä osin myös positiivisena. Mikä siinä on niin hirveää, jos suurempikin määrä härmäläisiä lähtee hiukan maailmankatsomustaan avartamaan ihan jopa euroopan ulkopuolelle, esimerkiksi perinteisen reilaamisen sijaan?
Better to burn out than fade away

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.02.2009, 17:30:42 »
Mielestäni "madventures-ilmiön" voi nähdä osin myös positiivisena. Mikä siinä on niin hirveää, jos suurempikin määrä härmäläisiä lähtee hiukan maailmankatsomustaan avartamaan ihan jopa euroopan ulkopuolelle, esimerkiksi perinteisen reilaamisen sijaan?
Eikö sen nyt näe jo briteistä, saati israelilaisista millaiseksi se meininki maailmalle menee, kun reissaaminen alkaa olemaan aina vaan suositumpaa ja halvempaa? Joukossa tyhmyys tiivistyy ja isoon massaan mahtuu enemmän idiootteja. Ja juuri niin, siinähän se maailmankatsomus sitten parhaiten avartuu, kun maanmiesten kanssa Koh Changillä kiskoo mekongia tai hiisaa charasia Goalla.

Ja omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa, että nykypäivänä "reilatessa" törmää keskimäärin huomattavasti vähemmän suomalaisiin ja ennen kaikkea järkevämpään jengiin, kuin K-Aasiassa tai Intiassa pyöriessään; enkä puhu nyt pelkästään paikallisista.;D

No onneksi maailmassa on vielä paljon mestoja, joissa ei pienet blondit locksipäät pyöri rasittavuuteen asti jaloissa huutaen travellauksen oogeutta.

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #15 : 17.02.2009, 18:31:12 »
Mitä on og?
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 17.02.2009, 20:17:18 »
« Viimeksi muokattu: 17.02.2009, 20:19:07 kirjoittanut alan_mies »

streik

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 18.02.2009, 13:06:01 »
Muut ehkä pitää mua omahyväisenä ku joka aiheeseen mulla on joku juttu joka alkaa "joo, kerran Espanjassa/Kroatiassa/Namibiassa jne..." Mutta kun on viettänyt niin paljon aikaa muualla viime vuosien aikana, niin ne kaikki jututki on tapahtunu ulkomailla.

Mä kyllä ymmärrän, että jengiä ärsyttää semmonen "kerran SIELLÄ JA SIELLÄ" -tarinointi, jos se paikka ei liity mitenkään siihen tarinaan. Jos joku juttu on tapahtunut Rukalla tai Turussa, sitä tuskin kukaan mainitsee erikseen, miks sitten on mainittava jos se sattu tapahtumaan ulkomailla? Yks tuttu oli vaihtarina jenkeissä ja sen joka ikinen lause alkoi "joo, siis siel JENKEISSÄ mä..." "ku mä asuin JENKEISSÄ niin..." "sillon ku olin JENKEIS ni..." Todella rasittavaa, kun sillä että juttu oli sattunut tapahtumaan siellä JENKEISSÄ ei ollut mitään tekemistä aiheen kanssa. Siitä tulee kyllä semmonen olo että toinen haluaa brassailla sillä, missä on käynyt kun korostaa joka virkkeessä sitä MISSÄ joku juttu tapahtui eikä sitä MITÄ oikeestaan tapahtui.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 01.03.2009, 17:40:42 »
Aika hauska ketju!

Itse olen huomannut, että ei tarvitse paljoa budjettiin lisää laittaa, kun on jo vapauttanut itsensä ei-toivotusta matkaseurasta. Niin omahyväiseksi olen tullut, että tuntuu vallattoman ihanalta tietää tulevaisuuden tuovan sen verran rahaa jolla pääsee rahvaan rellästystä pakoon. Eikä tarvitse tehdä monivuorokautisia bussimaratoneja ja jakaa kylpyhuoneita, makuutiloja ja ihan kaikkea muutakin. Um Gottes Willen. Vieläkin kuvottaa kokemus Irlannin Galwayn jostakin hostellista. Se oli jotakin NIIN järkyttävää, että omahyväisenä itkin yön putkisängyssä ja toistelin miehelleni että vie minut täältä pois. Eikä ikinä enää. Ei ikinä.

PS: Ja ei, se ei ole mikään arvovalinta nukkua öitään jossain paskan keskellä. Ihminen tekee niin vain niin kauan kuin muuhun ei ole varaa. Reppureissata voi myös niin ettei tarvitse toistella kuinka avartavaa on pyöriä moskassa mahdollisimman paljon matkan aikana.
i]Sapere aude![/i]

Lulu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.03.2009, 18:31:32 »
^olen ihan samaa mieltä kuin Bella. luulen että moni pallontallaaja/reppureissaaja pitäisi mua rasittavana snobina, kun en voisi kuvitellakaan nukkuvani dormissa ja muutenkin olen hyvin tarkka majoituksen laadusta. en mä mitään plazaa tai ritziä tarvitse, mutta kyllä hyvä hotelli tekee matkustelusta miellyttävämpää, vaikkei siellä huoneessa paljon aikaa viettäisikään. toistaiseksi täytyy budjettisyistä tyytyä hostelleihin, mutta tulevaisuudessa on ihanaa kun voi valita sen hotellin minkä haluaa - kohtuuden rajoissa siis.