Hyviä matkakertomuskirjoja?

(Luettu 91851 kertaa)

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Hyviä matkakertomuskirjoja?
« Vastaus #100 : 03.10.2012, 07:48:47 »
Onko kukaan vielä lukenut just ilmestynyttä Päivi Kanniston Elämäni nomadina : irtolaisia, seikkailijoita ja elämäntapamatkaajia?

Juuri tyon alla, olen lukenut n. 2/3. Raportoin tarkemmin kunhan olen saanut loppuun, mutta ihan mukaansatempaisevaa juttua, joka varmasti vetoaisi moneen taalla. Miinuksena se, etta Kannisto, kuten monet omasta elamantyylistaan kirjoittavat, sortuu valilla paasaamaan hiukan tuomitsevalla savylla.

Luen itsekin tuota parhaillaan. Olen juuri kohdassa jossa kirjailija kritisoi suomalaisten harrastamaa "kyllä mutta" -peliä, joka siis tarkoittaa tilannetta jossa keskustelukumppani huokailee miten ihanaa olisi itsekin ryhtyä nomadiksi, mutta heti seuraavassa lauseessa luettelee syitä joiden vuoksi se ei onnistu. Okei, tämä on varmaan kaikille pallontallaajille tuttu leikki jo ihan reissaamisen kannalta, ja itsekin olen sitä mieltä ettei sellaista syytä ole miksei kuka tahansa suomalainen voisi lähteä pariksi viikoksi reppureissulle jos oikeasti haluaisi, mutta tässä on pakko jo vähän hymähdellä perspektiivin puutteelle. Kyseinen nainenhan on itse lapseton, korkeasti koulutettu, ehti haalimaan (ja myymään) kohtuullisen omaisuuden ennen matkalle lähtöään, jonne hän muuten lähti lennosta napatun kumppanin (myös koulutettu eikä ilmeisesti täysin rahatonkaan) vetämänä (olisiko omin päin edes ikinä lähtenyt?) Näistä lähtökohdista hän sitten paheksuu sitä, että joku kehtaa väittää lasten tai puolison tai rahatilanteen olevan peruste sille, ettei joku muka voisi lähteä loppuelämäkseen reppu selässä tien päälle ihantostanoinvaan. Justiinsa.

Kokonaisuudessaan on kiinnostava kirja, vaikkakin nimi on vähän harhaanjohtava, koska enemmän se kertoo nomadien historiasta yleensä kuin hänen omasta elämästään nomadina. Ainakin toistaiseksi, en tiedä mitä kirjan loppupuolella vielä on tulossa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #101 : 03.10.2012, 11:30:14 »
Onko kukaan vielä lukenut just ilmestynyttä Päivi Kanniston Elämäni nomadina : irtolaisia, seikkailijoita ja elämäntapamatkaajia?

Juuri tyon alla, olen lukenut n. 2/3. Raportoin tarkemmin kunhan olen saanut loppuun, mutta ihan mukaansatempaisevaa juttua, joka varmasti vetoaisi moneen taalla. Miinuksena se, etta Kannisto, kuten monet omasta elamantyylistaan kirjoittavat, sortuu valilla paasaamaan hiukan tuomitsevalla savylla.

Luen itsekin tuota parhaillaan...
Ah, unohdin ihan etta tata piti kommentoida. Kirja on nyt siis luettu, ja odottaa kiikutusta kierratykseen (nomadien arvojen mukaisesti!). Hiukan samanlailla kuin Sanelalle, minulle jai paallimmaisena mieleen mielenkiintoinen nomadien elamantyylin historia. Olisin ehka jopa tykannyt kirjasta enemman, jos siina olisi ollut vahemman Kannistosta ja enemman nomadeista yleensa. Halusin todella tykata tasta Kanniston pariskunnasta mutta en voinut...rivien valista luin, etta Kanniston puolisolla on Suomessa lapsia, joita han ei nae/ole nahnyt vuosiin. Kannisto itse puhuu "raakyvista kakaroista" ja siita, kuinka han ei halua lapsia. Ymmarran toki, etta lapsia ei ole pakko hankkia (itsekaan en halua), mutta jos niita on kuitenkin tehty/saatu, niin niista pitaa huolehtia- senkin uhalla, ettei pysty kiertelemaan maailmaa kuinka haluaa- lisaksi ajattelin, kuinka kamalaa miehen lasten on lukea kirjaa vahan vanhempana.

Lisaarsytyspointteja: Kannisto paivittelee ympariston tilaa, ja sita, kuinka vastuuntunnottomia ihmiset ovat, mutta lentaa itse suruttelematta lukuisia mannerten valisia lentoja vuodessa; han puhuu usein "paikalllisista" mutta paikallisilla ei ole nimea- vain Kanniston tapaamilla muilla backpackereilla, anteeksi, nomadeilla, on nimet. Kannisto tuomitsee turistit ja etenkin backpackerit, jotka liikkuvat "nahtavyydelta toiselle" ja joilla on lista asioista joita taytyy kokea ja nahda- mutta ei huomaa, etta suurimmalle osalle meista esimerkiksi RTW on kerran elamassa-kokemus, johon haluaa saada mahtumaan mahdollisimman paljon. Kaikilla ei ole puolisoa, joka on myynyt menestyvan IT firman, tai kaikki ei ole kirjoittaneet kirjaan, joiden tuloilla elella.

[/arsytys]  ;)
She rides rollercoasters but never screams

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #102 : 17.10.2012, 13:58:23 »
Eraanlainen matkakertomuskirja Lontoosta kiinnostuneille: East End Backpassages (Alan Gilbey). Ohut kirja, hauskasti ja runsaasti kuvitettu, joka vie lukijan Lontoon East Endin lapi. Kirja on kirjoitettu kavelyreittia seuraten, joten lukija voi vieda itsensa opastetulle kavelylle East Endin, lahinna Shoreditchin ja Brick Lanen lapi. Kaikille jota kiinnostaa Lontoon historia humorisesti kerrottuna kerrottuna.

http://www.quartetbooks.co.uk/bookpages/backpassages.html
She rides rollercoasters but never screams

Reconquista

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #103 : 19.10.2012, 16:42:51 »

Luen itsekin tuota parhaillaan...
Ah, unohdin ihan etta tata piti kommentoida. Kirja on nyt siis luettu, ja odottaa kiikutusta kierratykseen (nomadien arvojen mukaisesti!). Hiukan samanlailla kuin Sanelalle, minulle jai paallimmaisena mieleen mielenkiintoinen nomadien elamantyylin historia. Olisin ehka jopa tykannyt kirjasta enemman, jos siina olisi ollut vahemman Kannistosta ja enemman nomadeista yleensa. Halusin todella tykata tasta Kanniston pariskunnasta mutta en voinut...rivien valista luin, etta Kanniston puolisolla on Suomessa lapsia, joita han ei nae/ole nahnyt vuosiin. Kannisto itse puhuu "raakyvista kakaroista" ja siita, kuinka han ei halua lapsia. Ymmarran toki, etta lapsia ei ole pakko hankkia (itsekaan en halua), mutta jos niita on kuitenkin tehty/saatu, niin niista pitaa huolehtia- senkin uhalla, ettei pysty kiertelemaan maailmaa kuinka haluaa- lisaksi ajattelin, kuinka kamalaa miehen lasten on lukea kirjaa vahan vanhempana.

Lisaarsytyspointteja: Kannisto paivittelee ympariston tilaa, ja sita, kuinka vastuuntunnottomia ihmiset ovat, mutta lentaa itse suruttelematta lukuisia mannerten valisia lentoja vuodessa; han puhuu usein "paikalllisista" mutta paikallisilla ei ole nimea- vain Kanniston tapaamilla muilla backpackereilla, anteeksi, nomadeilla, on nimet. Kannisto tuomitsee turistit ja etenkin backpackerit, jotka liikkuvat "nahtavyydelta toiselle" ja joilla on lista asioista joita taytyy kokea ja nahda- mutta ei huomaa, etta suurimmalle osalle meista esimerkiksi RTW on kerran elamassa-kokemus, johon haluaa saada mahtumaan mahdollisimman paljon. Kaikilla ei ole puolisoa, joka on myynyt menestyvan IT firman, tai kaikki ei ole kirjoittaneet kirjaan, joiden tuloilla elella.

[/arsytys]  ;)

Ajatuksia herättävä kirja. Luulin nuorena haluavani olla nomadi mutta nuorena ihminen ei tunne itseään. Ihailin nomadeja ja suunnittelin suurta matkaa jolta en ehkä koskaan palaisi Suomeen. Aina oli jotain minkä takia en voinut lähteä: opiskeluja, asuntolainaa tms. Vanhemmiten tajusin että en ole mikään nomadityyppi. Minulla on juuret. Jos nyt saisin lottovoiton jäisin odottamaan että taloyhtiössäni tulisi myyntiin omaani isompi asunto. En halua vaihtaa edes taloyhtiötä saati sitten kaupunkia. Lisäksi minulla on taipumus kerätä tavaraa.
En ole tehnyt yhtään isoa matkaa mutta olen tehnyt paljon pieniä. 62 maata on enemmän kuin useimmilla nomadeilla. Kun nykyään tapaan matkoillani nomadeita  säälin heitä. Uskon että heillä on päässä vikaa koska he eivät halua kotia.
Käytän itsestäni sanaa tourist mikä aiheuttaa hilpeyttä englanninpuhujissa. En näytä kenenkään mielestä turistilta mutta en usko kastijakoon touristien ja travellerien välillä.
Kannisto on kerännyt nomadi -otsakkeen alle paljon ihmisiä jotka eivät sinne kuulu. Aleksanteri Suuri oli wannabe maailmanhallitsija joka tapatti suuren määrän ihmisiä aivan turhaan, ei juuri Hitleriä parempi. Löytöretkeilijät viettivät retkiensä välillä kotikartanoissaan porvarillista elämää.
En ole koskaan tavannut nomadeja jotka matkustavat pariskuntana kuten Kannistot. Se lienee hyvin harvinaista.

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
Päivi Kanniston Elämäni nomadina
« Vastaus #104 : 29.12.2012, 20:24:37 »
Minua Päivi Kanniston Elämäni nomadina -kirja on inspiroinut valtavasti. Toki pariskunnan elämäntapa päräytti jo kun siitä ensimmäisen kerran luin Hesarista pari vuotta sitten. Kirja toimii uskon valajana tällaiseen pitkäaikaisesta reissauksesta, irtiotosta ja elämäntapailusta kiinnostuneeseen.

Aloitin kirjan lukemisen puolivälistä, koska alkuosan nomadihistoria ei kiinnostanut niin paljoa kuin nykypäivän nomadireissaajien elämä. Mutta alkuosakin oli mielenkiintoinen sisältäen paljon nykypäivän juttuakin ja Kanniston omien valintojen ruodintaa.

Kirja ei ikävä kyllä anna vastauksia siihen, miten itse kukin elämänsä saisi taloudellisesti järjestettyä. Se vaatii kaikilta oman vaivansa. Mutta olikohan se sitten kirjassa vain Kannistojen blogissa, jossa esiteltiin tarkemminkin kululaskelmia.

Se Kannistoissa on jännää, että heillä ole hörhötaustaa. Mutta se minua harmittaa, kun kovin monissa keskusteluissa sanotaan, että "hyvähän heidän on matkustaa kun on ollut omaa yritystä, jonka myydä jne." Monilla muillakin heidän ikäisillään (lähtiessään lähemmäs 40-v) on kertynyt omaisuutta. Ja kuten kirjassa esitellään, he ovat tavanneet vähävaraisina nomadeiksi ryhtyneitä, niin miksipäs silloin ei sanoisi sen olevan muillekin mahdollista. Kyllähän se vaatii kekseliäisyyttä.

Kirjaa lukiessa jonkin verran ärsytti sellainen vaikutelma, että ikään kuin Kanniston mielestä nomadielämän valinneita sorrettaisiin yhteiskunnan rattaissa ja että suomalainen hyvinvointijärjestelmä olisi huono jne. Mutta toisaalta onhan se ärsyttävää, että passi pitää hankkia jostain maasta, kun ilman sitä ei voi liikkua.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

talvi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #105 : 02.02.2013, 12:11:35 »
Olisiko jollain tiedossa ihan fiktiivisiäkin kirjoja, missä päähenkilö muuttaa ulkomaille esim. töihin tai lähtee vaihtoon, tai menee lomalle tms.? Tällaisia on aina mukava lukea...
Itse luen juuri parhaillaan Roman Schatzin kirjaa €. Kyllä tässäkin on matkustamisen meininkiä.

Itse luin juuri tuon Kanniston kirjan Elämäni Nomadina enkä myöskään tykännyt siitä. Olisin odottanut paljon enemmän niiden ihmisten oikeita kokemuksia, mutta nyt niitä oli mainittu vain sivulauseissa. Pettymys oli tuo kirja vaikka innolla sen kirjastosta otin.

jenny2014

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #106 : 04.02.2013, 23:23:45 »
Miksei kukaan ole vielä maininnut Rosa Liksomin kirjaa Hytti nro 6? Erittäin värikäs ja elävä kertomus nuoren suomalaisen tytön junamatkasta Siperian läpi juuri ennen Neuvostoliiton romahtamista. Ihastuin, luin toiseen kertaan ja päätin, että minunkin on aivan pakko saada matkata jonain päivänä halki Venäjän aina Mongoliaan asti.

reissuesa

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissuesan matkablogi
« Vastaus #107 : 10.03.2013, 21:15:48 »
Olen lukenut Elämäni nomadina -kirjan ja olen hyvin pitkälle samaa mieltä kuin aikaisemmat kommentoijat.  Liikaa oli nomadismin historiasta, sen sijaan olisi voinut kertoa enemmän haastateltujen 30 nomadin elämästä. Kanniston arvio nykyajan nomadien määrästä oli mielestäni naurettavan pieni.

Haastatelluista Maxiin pystyin samaistumaan hyvin eli hänkin työskentelee yksityisyrittäjiä netissä, työtä voi tehdä missä tahansa kunhan on kunnollinen nettiyhteys tarjolla. Maxilla on tapana muuttaa kolmen kuukauden välein maasta tai kaupungista toiseen.

Itse en ole vielä ole jäänyt pysyvästi kiertolaiseksi, mutta asia on harkinnassa, tämän vuoden viisi ensimmäistä kuukautta ainakin menee reissatessa.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #108 : 13.03.2013, 09:00:22 »
Löytöretkeilijät viettivät retkiensä välillä kotikartanoissaan porvarillista elämää.
Mielenkiintoinen kuvaus retkeilijöistä, joiden reissut usein kestivät vuosikausia ja jotka eivät suinkaan aina palanneet hengissä takaisin (esim. Magalhaes, Cook ja Scott).

Mitä itse asiaan tulee, niin Marketta Hornin teosta lukiessa on syytä pitää mielessä, että kyseessä on iäkäs ja kokematon matkailija, joka lähtee hyvin vaativalle reissulle. Unohtamatta toki sitä, että kyseessä on myös  yritys jonkinlaiseen seksuaalishenkiseen löytöretkeen.

Paras matkakirja, jonka minä olen lukenut on Bruce Chatwinin Patagonia, Patagonia.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2013, 22:05:53 kirjoittanut Hypatia »

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #109 : 13.03.2013, 11:26:35 »
Juha Vakkuri: Afrikan ympäri. Ennätysmäärä maita 23! tungettu samaan kirjaan ja lukijalle selviää että jokaisesta Afrikan maasta löytyvät seuraavat asiat: huijaava taksikuski, hirveä hotellihuone, täyteenahdettu romuauto ja hullu diktaattori. Minun ei pitäisi moittia koska sorrun joskus itsekin liian nopeaan matkustamiseen. Kirjasta saa jonkinmoisen kuvan siitä millaista omatoimimatkustaminen Afrikassa on (en ole käynyt).
Laitoin tämän tänne koska keskinkertaisille matkakirjoille ei ole omaa ketjua.

Komppaan. Hyvä lukea, jos Afrikka kiinnostaa. Ja miksei vaikka ei kiinnostaisikaan.

Samaan Afrikka teemaan menevät Olli Marttilan kirjat Norsuja tiellä ja Suuri Savanni.
Niin ja tietenkin Joy Adamson : Pippa, savannien kaunotar

Kon-Tiki, Thor Heyerdahlin, hurmasi minut nuoruudessani.

ja iki-ihana: Rolf Grönblom, Delhi, kaupunki intiassa.

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #110 : 13.03.2013, 12:05:54 »
Mika Waltari "Lähdin Istanbuliin". Kunnon reissumeininkiä 1940-luvulta, hienoa hidasta matkailua.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

talvi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #111 : 18.03.2013, 12:09:25 »
No nytpä tarttui kirjastosta mukaan mielenkiintoisia kirjoja.

Heli Ilaskari: Oravanpyörästä onnellisten saarille, Koti Kanarialla

Kohteen perusteella odotin jotain perus suomi-eläkeläis-juttua, mutta olikin yllätyksekseni oikein mielenkiintoinen kirja. Ja hyvin kirjoitettu, piti otteessaan. Kirja löytyi kirjastossa hämäävästi Elämäkertojen hyllystä. Yleensä kun olen vaan tottunut tutkimaan sitä Matkakertomusten hyllyä.

Niina With: Rahtilaivalla Brasiliaan- Vuorotteluvapaalla Etelä-Amerikassa

En ole vielä aloittanut kirjaa, mutta vaikuttaa lupaavalta. Olen jo pitkään etsinyt kirjaa tällaisesta matkasta. Kyseessä vieläpä nainen ja yksin rahtilaivalla rinkka mukana.

Timo Tuomi: Jalan halki Ranskan

Tämä oli ihana kirja. Alussa vähän takkuili, mutta kirjan luettua jäi sellainen olo, että minäkin haluan. Kyseessä siis suomalainen, joka käveli Ranskan läpi pohjoisesta etelään.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #112 : 25.05.2013, 09:31:47 »
Hyvä sarjakuvaromaani - "road movie". Myös Italian ystäville.
Ulli Lust: Tänään on loppuelämäsi viimeinen päivä
Ville Hännisen arvio Aamulehdessä
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Jonz

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #113 : 27.05.2013, 18:06:43 »
hiljaa virtaa mekong, rockroll suicide bar, kolmas matka yms.. loistavaa luettavaa :P

JyrkiJH

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #114 : 04.07.2013, 18:16:54 »
Vielä Kanniston elämäni Nomadina kirjasta: Luin juuri itsekin ja aloitin samantien alusta uudelleen. Loistava kirja jossa käsitellään aihetta melko syvällisesti. Tottakai oisi ollut mielenkiintoista lukea enemmän nykypäivän nomadien omasta arjesta myös.

Tietääkö kukaan minkä ikäisiä Santeri Kanniston lapset olivat 2004 pariskunnan lähtiessä maailmalle? Tässä videossahan Santeri puhuu hieman myös lapsistaan. http://www.youtube.com/watch?v=LIe1cPSG2TI

kenno

• Vieras
« Vastaus #115 : 21.08.2013, 10:11:31 »
Kanniston kirjaa luen juuri. Kirja on yllättävän hyvä, minulla on jostain syystä tästä pariskunnasta varsin negatiivinen kuva ollut aina. Häiritsevänä tekijänä näen Päivin itsekorostuksen ja nomadismin "sääntöjen" luettelun.  Ehkä hän tarkoittaa että "nomadit yleensä ovat.." mutta itselleni tulee kuva että hän listaa mitä nomadin pitää olla. Yleensäkin, miksi täytyy olla joku, esim. nomadi? Luulisi että täydelliseen vapauteen ei ole sääntöjä, eikä mielestäni ketään ihmistä voi kuvata jollain lokerolla. Tulee mieleen oman nuoruuden "erilaiset nuoret" joille oli tarkka pukeutumis -ja käyttäytymiskoodi.
Myös pariskunnan julkisuushakuisuus hieman mietityttää.
Mutta näistä valituksista huolimatta ihan lukemisen arvoinen teos.

Fisu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkajuttuja
« Vastaus #116 : 21.08.2013, 13:38:00 »
Pari mukavaa vaelluskirjaa Pyreneiden GR10-reitiltä:
The Hairy Hikers: A Coast-to-Coast Trek Along the French Pyrenees - David Le Vay
ja
Backpacks, Boots and Baguettes – Walking in the Pyrenees - Simon Calder & Mick Webb

ja ruokamatkailua Languedocissa:
Hot Sun, Cool Shadow -  Angela Murrills
Juttuja reissuilta: http://matkajutut.blogspot.fi/

SirAnteli

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #117 : 21.08.2013, 16:22:22 »
Polkupyörällä maailman ympäri
http://jukkasalminen.com/kirja/

Pius

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #118 : 24.10.2013, 11:57:57 »
Ylen radio 1 on tämän syksyn lähettänyt luentana Juhani Ahon Matkakuvia. Osat 1-23 ovat Ahon interreiliä Italissa ja osasta 24 lähtien pyöräillään Saksassa.
Aho matkaili 1890-luvulla pitkin Italiaa Venetsiasta Napoliin. Hakkaa monen tämänpäivän matkakirjan ja kuvatessaan Pisan Camposantoa, Aho kertoo freskoista, joista ei sodan jälkeen paljoakaan ole enää jäljellä.
Kuunneltavissa areenassa http://areena.yle.fi/radio/2012769
fatti non foste a viver come bruti,
ma per seguir virtute e conoscenza.

hiiii

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #119 : 05.02.2014, 16:55:23 »
Jason Lewis - Tummat vedet

Ensimmäinen osa kolmiosaisesta kirjasarjasta, jossa hullu mies lähtee kaverinsa kanssa lihasvoimin maailman ympäri. Ensimmäisessä osassa mm. ylitetään Atlantti polkuveneellä ja rullaluistellaan Pohjois-Amerikassa. Hauskasti kirjoitettu matkakertomus, jossa pääsee hyvin fiilikseen mukaan! Loistavaa viihdettä!
I haven't been everywhere but it's on my list.