Pitääkö reissussakin urheilla?

(Luettu 19545 kertaa)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Pitääkö reissussakin urheilla?
« Vastaus #20 : 01.04.2009, 21:06:51 »
Kyllähän reissussa yleensä tulee aika paljon liikuttua ettei siinä erikseen lenkille tarvitse lähteä. Ihmettelen peräti jos jollain vielä riittää energiaa johonkin "oikeaan" liikuntaan. Viime reissulla tippui paino pari kiloa eikä siinä kyllä mitään "oikeaa" liikuntaa ollut harrastettu, mitä nyt Bangkokin alueella kävellen liikkumista mitä verrataan kuulemma urbaaniin vuoristokiipeilyyn!

Olenkohan mina ainoita, joilla paino ei ainakaan laske reissussa?

Monesti olen palannut lisakilojen kanssa, vaikka olisin kavellyt yot lapeensa. Reissussa tulee pakosti istuttua pitkia paivia busseissa, uokailu on kovin epasaannollista ja monessa maassa ruokalajit tihkuvat ja tirisevat rasvaa. Tai ovat sokerilla kyllastettyja. Useissa maissa pitaa myos tyytya siihen, mita on tarjolla, jollei halua nahda vaihtoehtoisesti nalkaa. Ranskalaisia, eniten kammoamaani ruokaa, on tullut syotya valitettavan usein talla Afrikan-reissulla.

Se kerta, kun palasin todella laihtuneena reissusta, oli jonkun vatsapopon ansiota.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.04.2009, 21:41:52 »
Kyllähän reissussa yleensä tulee aika paljon liikuttua ettei siinä erikseen lenkille tarvitse lähteä. Ihmettelen peräti jos jollain vielä riittää energiaa johonkin "oikeaan" liikuntaan. Viime reissulla tippui paino pari kiloa eikä siinä kyllä mitään "oikeaa" liikuntaa ollut harrastettu, mitä nyt Bangkokin alueella kävellen liikkumista mitä verrataan kuulemma urbaaniin vuoristokiipeilyyn!

Olenkohan mina ainoita, joilla paino ei ainakaan laske reissussa?

Monesti olen palannut lisakilojen kanssa, vaikka olisin kavellyt yot lapeensa. Reissussa tulee pakosti istuttua pitkia paivia busseissa, uokailu on kovin epasaannollista ja monessa maassa ruokalajit tihkuvat ja tirisevat rasvaa. Tai ovat sokerilla kyllastettyja. Useissa maissa pitaa myos tyytya siihen, mita on tarjolla, jollei halua nahda vaihtoehtoisesti nalkaa. Ranskalaisia, eniten kammoamaani ruokaa, on tullut syotya valitettavan usein talla Afrikan-reissulla.

Se kerta, kun palasin todella laihtuneena reissusta, oli jonkun vatsapopon ansiota.

Jonkun verran kuule minäkin asiaa ihmettelin kun puntariin hyppäsin. Söin meinaan viime reissun aikana enemmän roskaruokaa kuin koskaan elämäni aikana!  ???

Ps. Ai miksi? No sen kun taas tietäisi.......... :(

Yazaku

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 01.04.2009, 22:43:44 »
Mun reissuilla tulee tehtyä töitä sen verran paljon, että kaikki ylimääräinen kuntoilu saa jäädä.
As cool as a cucumber.

-sissi-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 02.04.2009, 09:53:07 »
Reissuissa tulee kyllä käveltyä sen verran paljon, että ei kyllä jaksaisi vielä lenkille lähteä, jalat on iltaisin kipeinä muutenkin... Saleilla en käy kotonakaan.

Harvoilla rantalomillakin liikutaan paljon, rannalla ei loikoilla joka päivä eikä koskaan koko päivää. Rannalla ollessa yritän sitten uida sen verran, että tulee edes vähän liikuttua. Ja lasten kanssa pelataan rantalentistä jne.

Matkoilla tulee yleensä syötyä sen verran paljon ja hyvin, että ei mulla kyllä kaikesta kävelemisestä huolimatta paino ole koskaan pudonnut, pikemminkin päin vastoin :-\ Mun matkat on toisaalta sen verran lyhyitä, max pari viikkoa, että en viitsi tuhlata niitä moisesta stressaamiseen vaan keskityn nauttimaan. Kotona ehtii sitten ottaa kurinpalautusta.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 02.04.2009, 10:31:39 »
Reissuilla tulee helposti käveltyä kymmeniä, pidemmillä joitakin satoja kilometrejä, eli paino ei ole kyllä noussut huolimatta ravintolaruoista. Kahden kuukauden Siperia-Mongolia-Kiina-reissulla lähti kymmenen kiloa.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

SyndroDome

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 02.04.2009, 11:18:19 »

Ite tulee kyllä reissussakin urheiltua. Eilen just kävin puntilla ja kohta vois lähtee beachille lenkille  :) Mutta ei todellakaan niissä määrin mitä himassa (5-6 pv / vk) ja en edes haluis vaikka välillä mieli tekeekin. Jos treenais reissussa yhtä paljon kuin himassa, niin itse reissusta nauttiminen olis vaikeeta, koska kaikki aika ja energia menis treenamiseen ja aina kun maisema vaihtuu eka asia kämpän ettimisen jälkeen olis se, että missä on lähin kuntosali ja missä pääsen lenkkeilemään. Irtaannu siinä sitten oravanpyörästä  ::)
Menestys on matka, ei määränpää

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #26 : 03.04.2009, 00:56:53 »
Yksi on myös tuo hormoninarkkarius eli kun siitä liikunnasta saa sen hormonipiikin ( siis sen elimistön oman) niin onhan siinä päänuppi ja paikat sekaisin kun ei sitä tulekaan.

JUURI siitä mä luulen kyse näiden tiettyjen kohdalla olevan. Adrenaliinista, endorfiineista jne. Mä saan ne mistä tahansa ravailusta mutta toiset saa "päivän annoksen" vain kun liikunta on suoritettu suorittamalla, ei hyötyliikunnalla.
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #27 : 03.04.2009, 01:05:00 »
aina kun maisema vaihtuu eka asia kämpän ettimisen jälkeen olis se, että missä on lähin kuntosali ja missä pääsen lenkkeilemään. Irtaannu siinä sitten oravanpyörästä  ::)

Niinpä, irtauduppa... kerro se mun matkakumppanille  ;)
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

MikaT2

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 03.04.2009, 09:23:33 »
No riippuu tietenkin ihan millä tasolla urheilee ja kuinka pitkä reissu on.
Ainakin yli kuukauden reissulla olisi salilla päästävä jo käymään.

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 03.04.2009, 19:43:52 »
En ole reissuissa enää erikseen urheillut. Ainakin minulla tulee usein käveltyä ja kierreltyä ympäriinsä lähes koko päivä. Esimerkiksi viime kesän reilillä ei varmastikaan ollut montaa päivää, jolloin olisin alle kymmenen kilometriä kävellyt.

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #30 : 04.04.2009, 04:46:50 »
Vaikka tulee käveltyä ja kiipeiltyä, niin päivittäinen jumppaaminen on niin selkärangassa ja takaraivossa että ei se reissulla unohdu. Eikä siihen tarvita kuntosaleja tai hienoja laitteita. Hiekkaranta, hostellihuone tai vaikka sen hotellin katto ja puolikin tuntia riiittää.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 04.04.2009, 09:28:12 »
Mulla ja ystävälläni osuu meidän matka juuri ikävästi keskelle painonpudotusta...

Sinänsä varmaan pitäisi liikkua, mutta paikasta toiseen käveleminen ja syömisen lievä tarkkailu saa riittää sen projektin edistämiseen.

Molemmat mietittiin että pitäiskö käydä salilla reissunkin aikana, mutta tultiin siihen tulokseen että viikon reissu selvitetään kävelemällä ja maalaisjärjellä. Turhaa tuhlata aikaa jossain hikisalilla lomamatkalla, kotonakin ehtii sitten ottamaan itseään niskasta kiinni.

Pitemmillä reissuilla olen urheillut lenkkeilyn, säännöllisen ratsastuksen ja satunnaisen salin parissa.

MikaT2

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 04.04.2009, 11:15:01 »
En ole reissuissa enää erikseen urheillut. Ainakin minulla tulee usein käveltyä ja kierreltyä ympäriinsä lähes koko päivä. Esimerkiksi viime kesän reilillä ei varmastikaan ollut montaa päivää, jolloin olisin alle kymmenen kilometriä kävellyt.

Eh...aikuisen ihmisen tulisi kävellä joka päivä vähintään 10km ihan muutenkin.
Sitten urheilu päälle.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 04.04.2009, 11:25:05 »
^No eiköhän se nyt näin ensi alkuun riittäisi jos ihmiset ylipäätään kävelisivät joskus jonnekin.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 04.04.2009, 12:28:11 »
Eipä tule reissussa tarkoituksella urheiltua kun kävelykilometrejä kertyy muutenkin hyvä määrä.

^No eiköhän se nyt näin ensi alkuun riittäisi jos ihmiset ylipäätään kävelisivät joskus jonnekin.

Niinpä. Ainakin omassa tuttavapiirissä aika moni tekee istumatyötä, liikkuu mahdollisimman paljon autolla/julkisilla töihin ja siihen sitten ympätään kerran viikossa lenkillä käynti/sähly tms. Hyvä tietty sekin, mutta paljon jää luontaista liikkumista pois.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 04.04.2009, 15:21:37 »
Lainaus

Arkena tulee työpaikalla käveltyä ja juostua sen verran vaikka työmatkat autolla kuljenkin.

Reissussa kävelemisestä voi kyllä tinkiäkin, mieluummin käytän matkoilla jonkun verran julkisiakin että ei käy niin että jalat huutaa hallelujaa jo toisen päivän iltana ja loppuviikko on tuskaista vaappumista.

Aloin miettiä tuota matkaillessa tapahtuvaa kävelemistä, en sitten tiedä omalla kohdallani voiko sitäkään niin liikunnalliseksi sanoa... Kun olen jossain, tekee mieli myös fiilistellä kuljeskellessani ja tutkailla ympäristöä, joten se hyötyliikunta ei kyllä kovin sykettä nostavaa ole... ;)

Tietysti päivän shoppailun jälkeen kävelymatkan majapaikkaan voi ottaa urheilun kannalta kun kantaa ostoskasseja ja kipittää korkkareilla niin lujaa kuin kintuista pääsee että voi istua alas ja nostaa jalat seinälle ;D

Hindica

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 09.04.2009, 19:15:25 »
Tietty pitaa harrastaa vaikka golfia. Mut jotain on parempi kuin ei mitaan.
Joskus tulee kaveltya niin paljon ettei tarvitse mitaan liikuntaa tai ei jaksa. Mutta se ei ole optimaalisesti ok.
 Ruokavaliosta pitaa huolehtia (paljon proteeniia ja rasvaa). No kavelykin on ok....Dont use taxis, they make u lazy! 

Louise

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 10.04.2009, 07:37:25 »
Seuraavassa matkakohteessa on jo muutaman kerran vierailtu, joten tulee varmaan keskityttyä enemmän "normaaliin" elämiseen ja arjen rutiineihin enemmän kuin peruslomalla. Eli juoksukengät  lähtee mukaan. :)

NKN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 11.04.2009, 10:20:34 »
Täytyy tähän nyt hieman korjata (vaikka vähän off-topic meneekin), että suositusliikuntamäärä ei suinkaan ole 10 km + hikiliikunnat, vaan 10 000 askelta + hikiliikunta väh. 3 vrk/ viikko. Toki ihmisten tavoitteet kunnon, painon ym. suhteen ovat erilaiset, mutta tämä on sellainen yleinen peruskunnon ylläpitoon tähtäävä (vähimmäis)suositus.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 11.05.2009, 12:51:59 »
Reissussa, jossa siirtyy muutaman yön välein paikasta toiseen ei tule urheiltua urheilun vuoksi. Hyötyliikuntaa tulee muutenkin pelkästään tutustuessa uuteen paikkaan kävellen tai vaeltaessa luontokohteissa. Myöskään tuollaiselle matkalle ei oikein viitsi ottaa lenkkareita mukaan kannettavaksi paikasta toiseen. Sen sijaan, jos menee yhteen kohteeseen pidemmäksi aikaa, niin tällöin toki tulee lenkkeiltyä sielläkin. Esim. kielikurssilla ollessa tai kaverin kämpällä vieraillessa on samanlaisia 40-45 minuutin juoksulenkkejä tullut harrastettua kuin stadissakin.

Viiden viikon Kiina-Filippiinit kierroksella kunto vain parani, olin talven ajan Suomessa toimistotyössä ja tämän vuoksi ei aikaa/intoa urheilemiseen oikein jäänyt. Matkalla tuli harrastettua runsaasti hyötyliikuntaa käytännössä joka päivä ja urheileminen tuntuu tuon jälkeen entistä helpommalta.
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.