Tyhmiä kysymyksiä koskien Interrailia

(Luettu 15929 kertaa)

Ollito

• Aloittelija
    • Profiili
Tyhmiä kysymyksiä koskien Interrailia
« : 13.04.2009, 12:38:16 »
Olen lähdössä elokuussa reilaamaan Italia-Itävalta-Sveitsi-Ranska -alueelle ja mahdollisesti joitain yöjunakäyntejä muualle, mutta jotkut reilaamisen perusideat ovat vielä aika lailla hukassa... Tässä olisi listana ns. tyhmiä kysymyksiä ja toivoisin niihin vastauksia:)

*Voinko interrail-lipulla vaan marssia 2lk vaunuun ja odottaa kun konduktööri tulee tarkistamaan lipun vai pitääkö ennakkoon ilmoittaa asemalla että on menossa / varata paikka?

*Voinko varata jo Suomesta esimerkiksi Nizza-Pariisi yöjunaan paikan? Missä maksan yöjuna-maksun?

*Tuleeko kaikkiin rajanylitys juniin lisämaksu ja missä hintaluokassa ne yleensä ovat?

*Pitääkö 10/22 passiin merkitä vain lähtö- ja pääteasemat vai myös suurimmat välietapit, kun matkustaa?

*Onko huhu totta, että jos yöjuna lähtee ennen klo 19, menetät 2 matkustuspäivää? Jos jälkeen klo 19 voit merkitä seuraavan päivän matkustuspäiväksi?

Kyselen myöhemmin lisää, jos saan asioita mieleeni, kiitos jo etukäteen vastauksista:)

Badventures

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Tyhmiä kysymyksiä koskien Interrailia
« Vastaus #1 : 13.04.2009, 12:59:41 »
Moi!

Itse en oo vielä reilillä käyny, mutta ostin reililipun noin viikko sitten. Se on kyllä global 30pv passi. Mutta sen lipun mukana tulee aika kattavat ohjeet ja vinkit. Ainakin itelle tuli kun VR:n toimipisteestä kävin hakemassa. Mukaan tuli euroopan kartta, jossa on suurinpien kaupunkien juna-asemat karttana. Juna-aikataulut, lista junista/yhtiöistä joissa pitää maksaa lisämaksu yöjunissa. Ja interrail 09 opas.

rissy

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.04.2009, 13:41:27 »
Paikkavaraukset täytyy tehdä, joten et periaatteessa voi vaan mennä vaunuun ilman varausta. Näin toimin itse, mutta monet kuulemma jättävät varausmaksut maksamatta ja etsivät vapaita paikkoja. Säästää rahaa, mutta en sitten tiedä millaisia mahdollisia sakkoja tuosta voi saada jos jää kiinni. Paikkavaraukset maksavat maasta ja junaluokasta riippuen muistaakseni usein jotain 0-5 euroa kun esittää reililipun tiskillä. Jotkut maat ovat kuitenkin kalliimpia, esim Italian paremmissa junissa voi olla 25e per paikkavaraus. Tuolla voi sitten tietysti mennä Regional-junilla joissa varausmaksut ovat parin euron luokkaa. Ei huonoja junia nekään, mutta vähän hitaampia.

Rajanylityksestä ei tule mitään maksua, mutta joudut taas varaamaan paikan. Ja riippuen kumman maan junalla kuljet, joudut maksamaan kyseisen maan varausmaksujen mukaiset hinnat.

Passiin pitää merkata lippujesi/paikkavarauksiesi mukaiset lähtö- ja pääteasemat, sekä junan numerot. Itse täytin nämä, mutta ei niitä kukaan koskaan tarkastanut. Tuostakin kuulemma voi kuitenkin saada sakot tai jotain jos joku ne tarkastaa.

Viimeinen kuulostaa tutulta "huhulta", mutta en ole varma. Tuosta lukee kuitenkin tarkat ohjeet reililipun mukana tulevissa ohjeissa.

pnda

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.04.2009, 14:44:23 »
*Voinko interrail-lipulla vaan marssia 2lk vaunuun ja odottaa kun konduktööri tulee tarkistamaan lipun vai pitääkö ennakkoon ilmoittaa asemalla että on menossa / varata paikka?
*Voinko varata jo Suomesta esimerkiksi Nizza-Pariisi yöjunaan paikan? Missä maksan yöjuna-maksun?
*Tuleeko kaikkiin rajanylitys juniin lisämaksu ja missä hintaluokassa ne yleensä ovat?
Voi marssia suoraan vaunuun. Aikatauluista näkee, jos paikka on pakko varata, mutta niitä on aika harvoissa junissa. Mitään sakkoja ei tietääkseni saa, vaikka paikkaa ei ole varannut. Rajan yli pääsee ilman lisämaksua, ellei ole lisämaksullinen juna. Kannattaa hakea joltakin asemalta tämän vuoden reilikartta valmiiksi, niissä on lueteltu lisämaksulliset junat, ja junat, joihin on pakko varata paikka.

Käytiin reilaamassa viime syyskuussa (ja ollaan lähdössä parin viikon päästä uudelleen), eikä varattu paikkoja kuin ihan muutamaan junaan, joissa oli pakollinen varaus. Muissa vaan marssittiin suoraan vaunuun, eikä saatu mitään sakkoja kertaakaan, suurimmassa osassa junista kukaan ei edes halunnut vilkaista reililippujamme.

Yöjunan voit varata jo Suomesta: http://www.vr.fi/heo/palaute/kysy_v_ja_le_junamatkoista.htm , kannattaa katsoa esim. bahn.de:stä junan numero ja kulkuajat, ja sen jälkeen vaan tuohon vr:n lomakkeeseen tiedot, niin lipun voi vahvistuksen jälkeen noutaa Suomestakin juna-asemalta.

Edit: tuolta vr:n sivuiltakin löytyy toi kartta, jossa tosiaan näkyy noi lisämaksut ja pakolliset varaukset: http://www.vr.fi/heo/lansi/interrail_kartta_2009.pdf
« Viimeksi muokattu: 13.04.2009, 15:00:00 kirjoittanut pnda »

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 13.04.2009, 15:20:57 »
Ihmetyttää hieman tuo nimimerkki rissyn viesti. Kaikkiin juniin ei tarvitse tehdä erillisiä paikkavarauksia. Ja eihän siitä mitään sakkoa voi saada, jos junaan ei tarvitse maksella mitään lisämaksuja.

Tietenkinhän sitä kannattaa jo etukäteen ottaa selvää mihin juniin tarvitsee maksaa lisää, vaikkapa kysymällä niiltä juna-asemilta. Noin yleisesti ottaen Itä-Euroopassa ei tarvitse sen reililipun lisäksi mitään muuta, mutta Länsi-Euroopassa taas monesti tarvitsee. Ja että nopeimpiin juniin ja yöjunan makuupaikkoihin tarvitsee yleensä maksella niitä lisiä.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.04.2009, 15:27:17 »
Ihmetyttää hieman tuo nimimerkki rissyn viesti. Kaikkiin juniin ei tarvitse tehdä erillisiä paikkavarauksia. Ja eihän siitä mitään sakkoa voi saada, jos junaan ei tarvitse maksella mitään lisämaksuja.

Mäkin ihmettelin että tuskin systeemit on maailmalla muuttuneet vuosien varrella niin paljon... Paikkojen kanssa on sama kuin Suomessa, eli jos olet jo varatulla paikalla, niin sen varannut matkustaja heivaa sinut pois siitä. Ei konnarikaan aja siitä pois, saati sitten anna sakkoja.

rissy

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.04.2009, 16:05:18 »
Itse varasin kaikkiin juniin paikat, paitsi paikallisjuniin. Noista suuri osa ei edes kuulunut Interrail-lippuun. Kai niihin pitkän matkan juniinkin voi mennä ilman varausta, mutta jää ilman paikkaa jos kaikki on varattuja. Ja jostain kuulin matkan aikana, että kun konnari tulee kysymään niin pitäisi olla paikkavaraus reililipun lisäksi että saa junalla matkustaa.

marspatukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.04.2009, 17:42:01 »
Kyllä mä vaan oon viettäny matkoja junan lattiallakin kun oli paikat täynnä, ei ollu konduktöörillä pahaa sanottavaa. Ja ikinä ei oo tarvinnu normijuniin mitään varauksia tehdä, yöjunat tietty erikseen. Kerran Belgiasta lähtiessä oli joku yksityinen ihmeyhtiö ja piti maksaa 15e reililipun heiluttelun lisäksi, muuten taittu ~15 etappia ihan vaan reililippua näyttämällä ja vapaalle paikalle parkkeeraamalla.

Drifter.

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.04.2009, 00:36:00 »
Heräs tällainen aate... Kai ton reililipun saa suoraan Suomessa rautatieasemalta heti käteen rahaa vastaan? Että sitä ei tarvii tilata erikseen pitkine toimitusaikoineen? Lähtö meinais ens viikon alusta jo olla...

BlackAdder

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.04.2009, 14:23:20 »
Ainakin isommissa kaupungeissa lipun saa heti kouraan.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.04.2009, 15:35:56 »
Reilikortin saat ostettua myös matkatoimistoista, löytynee myös pienemmistakin kaupungeista.

Riihu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.04.2009, 09:36:44 »
Tältäkin sivustolta löytyy aika paljon informaatiota. http://www.vr.fi/heo/lansi/interrail-flyer_2009.pdf

Satingirl

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.04.2009, 21:22:38 »
Olen lähdössä kesällä inter railille ja mietin sitä, kun tarkoitus olisi ottaa 10/22pv passi. Suunnitelmissa olisi matkustaa Pariisista malagaan matka kestää 2pv joten meneekö tuosta mulla nyt sit se kaksi päivää, vai vaan yksi? koska se nyt ratkaisisi paljon tuon kortin suhteen.

sazuh

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.05.2009, 12:28:48 »
Olen lähdössä kesällä inter railille ja mietin sitä, kun tarkoitus olisi ottaa 10/22pv passi. Suunnitelmissa olisi matkustaa Pariisista malagaan matka kestää 2pv joten meneekö tuosta mulla nyt sit se kaksi päivää, vai vaan yksi? koska se nyt ratkaisisi paljon tuon kortin suhteen.
Jos matka taittuu yöjunalla, joka lähtee klo 19 jälkeen ja on siis perillä seuraavana päivänä, niin voit merkitä 1päivän(saapumispäivän). Muuten kaksi päivää. Olen kyllä kuullut tapauksia, ettei ole ollut tuon kellon kanssa niin justiinsa. Itse en kyllä luottaisi.

Minulla olisi myös tyhmä kysymys kysyttävänä, koskien matkustusta Suomessa. Suomessa ei voi siis matkustaa interrail kortilla, mutta siihen saa alennuksen. Täytyykö kortin olla jo voimassa sinä aikana saadakseen alennuksen?

Minun tapaukseni, johon tarvitsen selvennyksen....
Tarkoituksena aloittaa matka matkustamalla ensin Oulusta Tampereelle junalla. Aamulla klo 09:55 lähtee lento Bremeniin. Interrail kortti on voimassa 22pv. Tarkoitus olisi aloittaa kortti samana päivänä kuin lento. Mutta Oulusta Tampereelle lähtevillä saman päivän junilla emme ehdi lennolle. Edellisen päivän viimeisin juna lähtee 23:52. Onko se niin 8minuutin päälle? Saammeko siis alennusta Oulu-Tampere välille?

Jebatiitti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.05.2009, 13:01:30 »
Ja jostain kuulin matkan aikana, että kun konnari tulee kysymään niin pitäisi olla paikkavaraus reililipun lisäksi että saa junalla matkustaa.

Kuten yllä mainittu, hommahan menee yleensä niin, että vain joissain junissa on paikanvaraus pakollista, eikä omien kokemuksien mukaan kovin yleistä, ja ne junat, johon paikka on varattava, on mainittu etukäteen asemilla/aikatauluissa.
Itse olen reilannut tällä systeemillä ainakin Espanjassa, Ranskassa, Iltaliassa, Belgiassa, Hollannissa, Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa.
Jos jossain maissa tms paikanvaraus on aina pakollinen, olisi kiva tietää missä.

Monesti konnarille on riittänyt tieto siitä, että moisen reilitiketin omistaa, ja matkaetappeja (tosin itselläni ei ole ollut sellaista 10/22pv tai vastaavaa lippua, vaan vain rajattomat matkustusmäärät tietyllä ajalla) ovat kattoneet vain ihan omasta mielenkiinnosta :)
Tämähän nyt ei tietenkään päde kaikkialla enkä kehota ketään nyt lippuaan väärin käyttämään, mutta hauska detsku, in my opinion.
Lisäksi yritän nyt sanoa tällä sitä, että jos ei aina ole paikkalippua kun sellainen pitäisi olla tms tietämättömyyttään tekee, ei junissa aina olla niin tosi tarkkoja, eikä ketään tuskin junasta kaaressa ulos heitetä, jos jotain vähän on pielessä.
Rennoin mielin siis matkaan!
"I came to the conclusion that the world is a big place
and there is more to life than watching the daily commuter traffic, and allowing passing cats to urinate on you."
- Murphy the Garden elf

miina2

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 10.05.2009, 07:33:13 »
Jep. Me reilattiin jokunen vuosi sitten tyttökaverini kanssa ja Tukholmassa hyppäsimme junaan ostamatta paikkalippua ( emme ehtineet). Ehdimme matkustaa puoli tuntia kun konnari ohjasi meidät ulos, vaikka tarjouduimme maksamaan paikkalipun hinnan junassa. Ja kyllä harmitti: kaiki myöhemmät jatkoyhteydet aina Lontooseen asti olivat pipareina.

Yeahs

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 10.05.2009, 18:24:56 »
Hei, aloin miettimään, että kumpikohan kannattaa ostaa reililipuista 10/22pv vai 22pv. Matkareittinä tällä hetkellä on bremen-köln-strasbourg-pariisi-(calais-dover)-edinburgh-aberdeen-lontoo. Joten kumpaa suosittelette? Hintaeroa on kumminkin about 70€ joten olisi iso säästö, toisaalta koko ajan  olin varautunut ostamaan 22pv lipun.

Edit: Laskeskelin vähän ite matkoja, ja kyl se on helpompi ja halvempi ostaa 10/22pv lippu. Joitakin matkoja voi esim. Skotlannissa mennä vaikka bussilla.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2009, 23:14:39 kirjoittanut Yeahs »

Like a snake

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.05.2009, 00:52:28 »
Itsellä toimi aika hyvin, kun kävi aina ennen junamatkaa aseman info/lipunmyyntitiskiltä kysymässä, että pitääkö varauksia tehdä. Yleensä siellä oli tarjota vaihtoehtoinen reitti jotta pääsi ilmaiseksi. Eipä tarvinnut kukkaroa kaivella kuin kerran, jolloin hätäpäissä tuli junaan hypättyä. Saattaapi tosin olla, että kesällä junissa on enemmän ruuhkaa ja paikkamaksuja on tehtävä.

Reilipassi jossa on tietty määrä matkapäiviä luo tiettyjä haasteita. Matkapäivät saattavat mennä kovinkin tiukoille, joten etukäteissuunnittelun merkitys korostuu.

Pitkänen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.05.2009, 01:34:49 »
*Pitääkö 10/22 passiin merkitä vain lähtö- ja pääteasemat vai myös suurimmat välietapit, kun matkustaa?

*Onko huhu totta, että jos yöjuna lähtee ennen klo 19, menetät 2 matkustuspäivää? Jos jälkeen klo 19 voit merkitä seuraavan päivän matkustuspäiväksi?

Itseltäni onnistui sellanen. kun juna sattuikin olemaan sellainen että siihen täytyi varata paikat ja olin jo junassa. Niin menin vaunujen päätyihin joista yleensä löytyi, matkalaukkutilaa yms. jossa sain olla rauhassa eikä kukaan tullut kyselemään paitsi matkalippua. 

1. Itse en merkannut passiin yhtään mitään, eikä ketään tuntunut kiinnostavankaan.
2. Ei ole
« Viimeksi muokattu: 14.05.2009, 01:36:29 kirjoittanut Pitkänen »
Näillä mennää mitä on.

Nokkasiili

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 21.04.2010, 17:52:50 »
Täältäkin yksi tyhmä kysymys liittyen 10/22pv -interrailkorttiin..

Vievätkö laivamatkat matkustuspäiviä interrail-kortista, jos ko. laivamatkoilta saa alennusta interrail-lipulla? (esim. Viikkarin Hki-Tukholma, jossa interrail-lipulla -50%).
Luulisin, että lipun pitää olla koko laivamatkan ajan voimassa, mutta viekö tosiaan matkapäiviä?

Olisi kivaa saada tähän vastaus, en ole löytänyt tietoa mistään. Ja tämä vaikuttaa aika paljon matkan suunnitteluun...