Amsterdam, Bryssel vai Madrid?

(Luettu 10894 kertaa)

Wlofer

• Aloittelija
    • Profiili
Amsterdam, Bryssel vai Madrid?
« : 25.04.2009, 12:15:37 »
Heipat vaan kaikille. en tiedä onko tämä nyt tyhmä kysymys, mutta...

Olisi aika lähteä ensimmäistä kertaa puolison kanssa vain ihan kahdestaan lomareissulle ja ajattelimme sitten sellaista kohdetta missä ei olla ennen oltu. Kaiken tutkimisen jälkeen tikka on osunut noihin kolmeen kohteeseen. Nyt sitten vain pitäisi päättää.

Tarkoitus olisi ihan sellainen viikon reissu, kierrellä nähtävyyksiä, yms. Ja matka sijoittuisi tuonne juhannuksen jälkeen.

Koska travellinkin sivujen mukaan, noihin kolmeen paikkaan matkat maksaisi suht. saman verran niin ajattelin sitten ihan tiedustella jos joku tietäisi paremmin keleistä, nähtävyyksistä, hinta tasosta suomeen verrattuna, yms? Niin osaisi itse hieman paremmin valita paikan. Eli ihan mielipiteitä ja informaatiota kyseisitä paikoista olisin halukas kuulemaan.

Niin ja tietenkin mitä kautta olisi suositeltavaa hankkia lennot ja hotelli (itse olen ajatellut travellinkiä ja booking.com tai hotels.com... varmaan ihan luotettavia?) ehdotuksia otetaan vastaan.

hmmm. Tulipas siitä hieman sekava viesti, no toivotaan nyt, että joku ymmärtää ^^
« Viimeksi muokattu: 25.04.2009, 13:20:05 kirjoittanut Wlofer »

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Amsterdam, Bryssel vai Madrid?
« Vastaus #1 : 25.04.2009, 16:56:11 »
Kaikki ihan kivoja. Madridin jättäisin suosiolla väliin keskellä kesää. Liian kuuma ja sinne on kiva mennä, kun meillä on kylmää ja pimeää.

Damissa tai Brysselissä ei kummassakaan ole viikoksi nähtävää. Molemmista pääsee hyvin naapurikaupunkeihin/maihin eli Damista Leideniin, Haagiin, Rotterdamiin jne. Mikä ettei Thalyksella jopa Brysseliinkin. Etäisyydet tuolla ovat lyhyitä. Brysselistä pääsee mm. Bryggeen, Antwerpeniin, Gentiin, Luxemburgiin ja mikä ettei vaikkapa Ranskan puolelle Lilleen (matka-aika 35 minuuttia Thalyksella).

mare

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 25.04.2009, 19:45:42 »
Madridissa en oo käyny joten siitä en osaa mitään sanoa.

Itelle kuulostais kivalta ehkä puolet Brysselissä, puolet Amsterdamissa -tyyppinen ratkaisu. Ja näiden kaupunkien välillä kulki ainakin vielä kuukausi sitten ihan tavis-junatkin, ei pelkästään Thalykset. Matka kestää semmonen kolmisen tuntia, voi olla kyllä et Antwerpenissä joutuu vaihtamaan, Thalyksella pääsis varmaan suoraan. En oo ihan varma. Normijuna maksaa semmonen 30e yhteen suuntaan (menopaluun saanee ehkä halvemmalla).

Tietty täytyy vähän vetää kotiinpäin - ite en erityisemmin rakastunu Amsterdamiin, joten suosittelen kyllä myös pelkästään vaikka jotain Belgian kiertomatkaa. En ymmärrä miks Brysseliä aina mollataan, mun mielestä se on kaunis kaupunki ja siellä on paljon näkemistä, varsinkin vanhakaupunki ihan yleisesti on tosi kaunis. Oon kuullu monen sanovan että Bryssel olis kauheen likanen kaupunki mutta en mä kyllä mitään erityistä huomannut.

Brysselistä voi sitten tehdä pyrähdyksiä Antwerpeniin, Gentiin ja Bruggeen ainakin, miksei rannikollekin. Varsinkin Brugge on tosi kaunis eikä sitä turhaan hehkuteta joka puolella. Tohon aikaan vuodesta se tosin saattaa olla aika turistien kansoittama, varsinkin viikonloppusin. Leuven on kans mielenkiintoinen opiskelijakaupunki. Junalla pääsee täällä nopeesti joka paikkaan kun etäisyydet on niin lyhyitä (tämä pätee kyllä myös pohjoisnaapurissa). Jos Hollannin puolella haluu käydä niin Brysselistä pääsee kyllä aika helposti myös vaikka Maastrichtiin.

booking.comista oon ite varannu hotelleja eikä oo kertaakaan ollu mitään ongelmia.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.04.2009, 20:07:57 »
Amsterdam, ehdottomasti! Nuo muut ovat varsin tylsiä, IMHO.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 25.04.2009, 21:28:10 »
Asuinpaikastani voitte päätellä mitä vaihtoehtoa suosittelen ;)

koo.mikko

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 25.04.2009, 21:36:45 »
Jos rakastat hyvää ruokaa niin kohde on ehdottomasti Madrid.
Siellä riittää myös näkemistä viikoksi eikä ollut liikaa turisteja ainakaan marraskuussa.
Booking.com olen varannut yleensä hotellit ja olen ollut tyytyväinen.

Drahia

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 25.04.2009, 22:35:40 »
Damissa tai Brysselissä ei kummassakaan ole viikoksi nähtävää.

Voi kuule, mä oon aivan eri mieltä! :) Molemmissa on taatusti viikoksi nähtävää, ja pidemmäksikin aikaa!

Mä valitsisin Brysselin. Hieno kaupunki, paljon nähtävää. Suklaata, oluita, vohveleita, ranskalaisia perunoita ja muita herkkuja. Paljon erilaisia museoita (mm. sarjakuvamuseo, soitinmuseo, suklaamuseo, olutmuseo, hissimuseo.. paljon taidemuseoita jne). Hyvät ostosmahdollisuudet. Ihana kaupunki ihan vaan hengailuun, kävelyretkiin, kahviloissa ja pubeissa istumiseen, sekä kulinaristisiin elämyksiin. Ei tartte juosta nähtävyyksestä toiseen, kun Brysselissä ei oikeastaan ole hirveästi mitään "must-see" kohteita, kaikkein parasta saa kaupungista irti kun vaan seikkailee, ja nautiskelee!  :) Ja mikä parasta, lyhyen junamatkan päässä Antwerpen, hieno kaupunki sekin. Myös Gent kannattaa tsekata, ja Brugge toki.

Katoppa lentoja vaiks täältä: www.skyscanner.net tai www.brusselsairlines.com
« Viimeksi muokattu: 25.04.2009, 23:13:01 kirjoittanut Drahia »

nassu85

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.04.2009, 22:46:18 »
Tehkää kompromissi ja käykää molemmissa  ;)
Damin ja Brysselin välillä pääsee helposti kulkemaan Eurolines bussilla edullisesti, itse taisin pari kymppiä maksaa viime vuonna tuosta välistä, n. 3 tuntia kestää matka.
Itse menisin Amsterdamiin, no olen ehkä vähän puolueellinen kun olen Hollannissa asunut. Mutta tosiaan siitä ei ole paha käydä tuolla Brysselissäkään sitte.

Ja jos menette Amsterdamiin niin siitä on helppo käydä juuru Rotterdamissa, sitten suosittelen entistä kotikaupunkiani Haarlemia joka on yksi Hollannin parhaista shoppailukaupungeista ja muutenki mukava kaupunki jos haluaa siitä suurimmasta turisti hölystä hetkeksi irti. N. 25 min Damista Haarlemiin junalla.

Sitten jos tulee mieli rannalla käydä niin suosittelen Zandvoortia :D Piiiiiiiitkä hiekkaranta, ehkä noin 35 min Dameista junalla, päätepysäkki Zandvoort an Zee (saman radan varrella on myös Haarlem).

Damista on muuten helppo tehdä noitä päiväreissuja juuri, Den Haag on myös mielestäni vierailemisen arvoinen paikka, samoin kuin Leiden.  ;D

tinksu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.04.2009, 22:54:46 »
Kannatan tuota puolet ja puolet ajatusta. Lentäkää Damiin, hengatkaa siellä muutama päivä ja jatkakaa junalla Brysseliin, josta sitten paluulento. Ehditte varmasti nauttia molemmista paikoista,eikä tylsyyskään pääse yllättämään.

Kokonainen viikko Madridissa on omaan makuun vähän liian pitkä aika, eli jos sinne suuntaatte niin suosittelen piipahdusta jossakin muuallakin. Kaupunki on kyllä kaunis ja tosi vaivaton vierailukohde, tykkään :)

Ei muuten ole ihan mahdoton ajatus yhdistää vaikkapa Madridia ja Brysseliäkään. Itse kävin Belgiasta käsin Madridissa ja lensin Charleroin kentältä siis Ryanairilla. Lento kestänee pari tuntia ja itse maksoin edestakaisista lennoista 12e.
To live would be an awfully big adventure.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 26.04.2009, 12:51:18 »
En suosittele viikon lomaa Brysselissä, ellei ole jotain eritissyytä mennä juuri sinne. Tavallinen keskieurooppalaiskaupunki, tosin poikkeuksellisen paljon virastoja ja EU:n virkamiehiä. Amsterdamissa ja  Madridissa saa mielestäni helpommin viikon kulumaan eli jompaankumpaan niistä, molemmissa voi tehdä helposti päiväretkiä lähialueille ja palvelut toimii. Madridissa tosin kielitaito (espanja) on hyödyllinen, Amsterdamissa suurin osa kykenee järkevään englanninkieliseen kommunikaatioon.  :) Madridissa on hyvää viiniä ja espanjassa ravintolat ovat tasokkaita ja kohtuuhintaisia. Amsterdamissa taas on hyvää olutta, mutta ravintolat kalliimpia.  Molemmat ovat mukavia kaupunkeja, tosin Amsterdamin  pirihuorien ja brittituristien kansoittamasta punaisten lyhtyjen alueesta en pidä.

Jos edes toinen teistä osaa yhtään espanjaa, suosittelen Madridia. Jos olette englannin varassa, niin Amsterdamia.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2009, 13:45:51 kirjoittanut aaro »
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.04.2009, 13:41:52 »
Kierrellä nähtävyyksiä? Auttaisi asiaa, jos kertoisi vähän muista mieltymyksistä esim. ruoka, juoma, taide ja ostokset.

Tulin juuri Madridista, jossa kyllä riittää viikoksi ohjelmaa. Toledo, Segovia ja Avila ovat lähellä. Kolmen päämuseon läpikäyminen on jo suururakka. Punkkua, juustoa, kinkkua, kaakaota/suklaata... Mutta kesällä näyttäisi olevan keskimäärin +30 Celsiuksen päivälämpötiloja (yö +20 C) espanjalaisessa suurkaupungissa, onko tuo kysyjälle kuumaa? Hotellissa lienee ilmastointi jotta saa yönsä nukuttua.

Amsterdam ja Bryssel ovat vielä käymättä, mutta säiden puolesta voisivat olla miellyttävämpiä (?) juhannuksen jälkeen.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Wlofer

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.04.2009, 15:13:57 »
Kiitoksia kaikille vastauksista tähän mennessä.

Molempien mieltymykset ovat suht laajat ja koska kaikki noista paikoista ovat sellaisia, missä kumpikaan ei ole käynyt niin kaikki melkein kiinnostaa. Kielitaito rajoittuu hyvin pitkälle siihen englantiin, puoliso osaa hieman espanjaa, mutta ei niin hyvin kuitenkaan. Vaikka eipä se espanjankielen taitamattomuus ole monia muitakaan haitannut ^^

Sanotaan, että amsterdam alkaa ehkä olemaan se meidän lomakohde. Siellä tuntuu olevan nähtävää (museoita nyt ainakin ja ilmeisesti torit ovat mielenkiintoisia) ja mahdollisesti jos tekisi sieltä päivän reissun brysseliin, jos kerta junalla ei kestä paria tuntia kauempaa. Voisihan sitä käydä myös muissakin paikoissa, ehdotuksia päivällä tapahtuvaksi reissuksi? Mitenkäs paljon tuollainen junalla matkustaminen yleensä maksaa ja mitä pitää olla mukana jos esim. brysselissä käy amsterdamista?

Kannattaako muuten hommata sellainen "I Amsterdam" kortti? Oli jossain matkaoppaassa maininta kyseisestä kortista, vai mielummin museo kortti (vaimikäsenytolikaan)?

nassu85

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.04.2009, 00:11:09 »
Tuosta I Amsterdam kortista sen verran että jos on aikomuksena käydä katselemassa nähtävyyksiä enemmänkin niin se kannattaa kyllä, sillä saa monia hyviä alennuksia ja vapaapääsyjä eri kohteisiin. Jos olette oluen ystäviä niin suosittelisin perus Van Gogh yms museo käyntien lisäksi Heineken Experience (http://www.heinekenexperience.com/) käyntiä  :D

Museumkaart on myös hyvä mutta tuollaiselle viikon reissulle ottaisin mieluummin tuon I Amsterdamin. Tuo museokortti on vuoden kerrallaan voimassa, maksoi viime vuonna 22,45 e mutta luulen että tuosta I Amsterdam kortista olisi tosiaan enempi teille hyötyä.

Noista junalippujen hinnoista en oaa sanoa, itse kävin Brysselissä Eurolinesin (http://webapp.eurolines.nl/?lang=ENG) bussilla tosiaan joka lähtee Amsterdamin Amstel asemalta, mutta kannattaa toki tarkistaa Thalysin hintoja(www.thalys.com). Noita Eurolinesin lippuja voi myös (ja kannattaa) ostaa netistä, onnistuu ihan Suomestakin käsin, lippu tulostetaan, ja kuten Thalysillakin lippujen hinnat vaihtelevat.

Lisäisin noihin aikasempiin päiväreissukohde ehdotuksiini Uthrechtin, siellä suosittelen erityisesti vierailua vanhalla kirkolla (en nyt muista tähän hätään mikä kirkko se oli mutta ei pitäisi olla vaikea löytää) ja sen torniin kipuamista. Oli mukava kokemus eikä rasittanut kukkaroa kamalasti :)

Ja Amsterdamista vielä niin tosiaan erilaiset torit kannattaa käydä katsomassa ja liikuskella rohkeasti muuallakin kuin ihan siinä keskustassa ja Red Lightilla. Paljon kivoja puistoja myös joissa on tullut useampikin kesäpäivä aikoinaan vietettyä, suosittelen  ;) Samoin kuin kanaaliristeilyä.

Jos varsinainen kaupunkikierros kiinnostaa niin NewAmsterdam niminen järjestö järjestää päivittäin kaksi 3 tunnin kävelykierrosta kaupungissa (myös erillisiä Red Light kierroksia iltasella). Nämä kierrokset on ilmaisia ja suunnilleen puolessa välissä on ruokatauko. Itse tykkäsin kovasti tästä koska oppaat tekevät hommaa vapaaehtoisena ja ovat yleensä todella innostuneita kertomaan kaikenlaista nippelitietoa kaupungista. Aluksi tuo 3 tuntia kauhistutti mutta eipä se paha sitten ollut ollenkaan, kesällä nätissä säässä.  ;D http://www.newamsterdamtours.com/nat/

Tulipas nyt ehkä vähän sekavasti mutta pistän sen kellonajan piikkiin  ::)

Jebatiitti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 05.05.2009, 13:18:36 »
Mä oisin kannattanut Brysseliä (suklaata! olutta! sarjakuvia!!), mutta on Damikin ihan jees.  ;)
Ja riippuu tosiaan mitä hakee ja mitä tahtoo.

Damista ekana muistuu mieleen että siellä oli kaunista ja paikoin kiva tunnelma.
Oon lukenut Anne Frankit jo joskus tosi pienenä useempaankin kertaan, joten en voinut kävellä Frankkien talon ohi, ja se teki muhun vaikutuksen.

Oon tosin ollut Damissa vain kerran, ja silloin oli tosi kuuma, ja ihan hulluna jengiä kaupungissa, kun Pridetkin oli samaan aikaan. Lisäksi siellä tuntu olevan silloin ihan hulluna turisteja, jotka tuntu olevan kaupungissa vain ja ainoastaan vapaan pilven polttelun takia.

Ja jos tahtoo kattella välissä vähän maaseutua ja muuta, Damista ei muistaakseni ollut mitenkään vaikeeta päästä rauhallisemmille seuduille suht nopeesti junalla.
"I came to the conclusion that the world is a big place
and there is more to life than watching the daily commuter traffic, and allowing passing cats to urinate on you."
- Murphy the Garden elf

Leeni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.05.2009, 22:39:42 »
Amsterdam on hieno valinta! Kannatan sitä, tosin en ole Madridissa käynyt, joten en voi hirveästi kommentoida sen hyvyyttä tai huonoutta. Vuoden Brysselissä asuneena sen sijaan voin sanoa, että sen kaupungin tärkeimpiin nähtävyyksiin riittää hyvin yksi viikonloppu. Museo- ja nähtävyystarjonta on ehdottomasti parempaa Damissa. Joku jo aikaisemmin mainitsikin jotain kaupungin likaisuudesta ja se on kyllä totta. Ei ehkä ihan ydinkeskustassa, mutta heti kun siitä lähtee kävelemään kauemmas niin sen huomaa.

Brysselin sijaan suosittelen Belgiassa esimerkiksi Gentiä ja Bryggeä. Tykkäsin molemmista kaupungeista. Ovat suoraan kuin jostain postikortista. Niihin tekee mukavia päiväretkiä. Ja jos satutte liikkumaan enemmänkin Belgian alueella, niin siellä on tarjolla kymmenen kerran junalippu alle 26-vuotiaille (en muista nyt tarkemmin sen nimeä). Taisi olla noin 40e ja voitte molemmat käyttää sitä samaa lippua, eli ei tarvitse ostaa kahta. Tosin Belgian junat ovat viikonloppuisin suomalaisesta näkökulmasta katsottuna lähes ilmaisia ilman tuota lippuakin, joten jos on enemmän aikaa niin kannattaa käyttää hyväksi.

Angora

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.05.2009, 08:57:07 »
Mie suosittelisin Brysseliä, koska se on kaiken keskellä. Sieltä voi sitten käydä olemassa pari päivää Luxembourgissa (aivan ihana!), tai amsterdamissa... tai ranskassa... tai minne ikinä mieliikin. Tuolla tuo reissaaminen on paljon halvempaan kuin suomesta käsin.

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 15.05.2009, 12:43:19 »
Madridissa viikko voi olla liikaa, mutta lähistöllä on monta historiallista kaupunkia, kuten Toledo, Segovia, Aranjuez ja Salamanca. Myös Cordobassa, Sevillassa ja Barcelonassa voi tätä nykyä käydä päiväretkellä, koska matka luotijunalla kestää vain reilun parisen tuntia suuntaansa.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 16.05.2009, 08:40:56 »
Madridissa viikko voi olla liikaa, mutta lähistöllä on monta historiallista kaupunkia, kuten Toledo, Segovia, Aranjuez ja Salamanca. Myös Cordobassa, Sevillassa ja Barcelonassa voi tätä nykyä käydä päiväretkellä, koska matka luotijunalla kestää vain reilun parisen tuntia suuntaansa.

Jos viikko pitäisi jossain noista olla, niin valitsisin Madridin. Paljon "perusturisti"-tarjontaa kuten museoita, arkkitehtuuria yms, mutta myös runsaasti kiinnostavaa arkielämän katseltavaa. Madridissa jaksan ainakin itse hengailla mitään erityistä tekemättä, eikä erityisiä kiertelykohteita edes kaipaa. Brysselissä en ole käynyt kuin kerran, joten siitä ei ole isompaa kokemusta. Amsterdam on mukava paikka, mutta tuntuu aika pieneltä Madridiin verrattuna. Sekä kooltaan että tarjonnaltaan.