Laktoosi vaiva Amerikoissa

(Luettu 21374 kertaa)

aivis

• Reissaaja
    • Profiili
Laktoosi vaiva Amerikoissa
« : 05.06.2009, 14:07:51 »
Heissan.

Mites laktoosi vaivainen pärjää amerikoissa? Minkälaisia ruokavaihtoehtoja?Onko kyseinen vaiva mitenkään tuttu amerikkalaisille?

Kiitos :)

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Laktoosi vaiva Amerikoissa
« Vastaus #1 : 05.06.2009, 14:17:12 »
En osaa muuta sanoa, mutta on tuo varmaan jokseenkin tuttu vaiva myös amerikkalaisille. 100% intiaaneista (poliittisesti korrekti termi native american) ja 75% mustista (african american) nimittäin kärsii tuosta.

lähde: http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.06.2009, 03:25:25 »
Hylatuotteisiin en ole kertaakaan englanninkielisissä maissa törmännyt, en myöskään Pohjois-Amerikassa. Siellä (ja täällä) laktoosiongelmaiset käyttävät soijamaitoa (yök!).

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.06.2009, 10:21:36 »
Hylatuotteisiin en ole kertaakaan englanninkielisissä maissa törmännyt, en myöskään Pohjois-Amerikassa. Siellä (ja täällä) laktoosiongelmaiset käyttävät soijamaitoa (yök!).

Kumma juttu, nimittäin ainakin Meksikossa on myynnissä leche deslactosadaa, eli vähälaktoositonta maitoa (ja jogurttiakin löytyy maitohyllyltä, tuskin ovat ihan täysin laktoosittomia kuitenkaan?). Luulisi tämän perusteella, että pohjoisilla naapurimaillakin on jotain vastaavia tuotteita tarjolla...
Sólo es deslumbramiento pasajero.

röllö

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.06.2009, 11:42:54 »
Minä ainakin suosittelisin ostamaan Suomesta sinne mukaan laktoosin pilkkoja-tabletteja. Käytin niitä itse, kun minulla oli vielä laktoosi-intorelanssi. Ne toimivat hyvin, eikä tarvitse kärsiä mahakivuista.

Tässä muutamia yliopiston apteekin sivuilta

rinkkaaja

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.06.2009, 13:00:25 »
Kannattaa Jenkeissä muistaa, että 90 prosenttisesti ne keiden pitäs tajuta, ei tajuu, että esim juustossa tai voissa on maitoa. Eli vaikka kysyis, et onko jossain tuotteessa maitoa, niin vaikka se ois yltäpäältä kuorrutettu juustolla ja paistettu vielä voissa, niin tarjoilijan mukaan siinä ei tienkään maitoa ole, kun siihen ei sitä erikseen ole lisätty. Jenkeissä ei myöskään kovin laajasti tunneta maidotonta margariinia, joten jos maito aiheuttaa pahat vatsavaivat, niin suosittelen olemaan tarkkana.
Laktoosittomat tuotteethan on pääsääntösesti Suomen juttu. Muualla sit turvaudutaan riisi- ja soijatuotteisiin.

Nakkis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.06.2009, 14:23:42 »
Kyllä sielläkin lactose-free on ihan tuttu käsite :)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.06.2009, 14:40:38 »
Niin, mä en en ole vähälaktoosisia (anteeksi äidinkielenopettajamaisuuteni :D) tuotteita vielä löytänyt. Tosin en ole kovasti etsinytkään. Voi niitä toki olla, ja melko varmasti jossain onkin, mutta yleisiä eivät ole olleet, ainakaan niillä alueilla, joilla mä olin. Juuri viime viikolla puhuin jenkkikaverini (Philadelphian alueelta kotoisin) kanssa aiheesta, ja hän ei ollut ikinä kuullutkaan moisista. Hän oikein huokaili pelkästä ajatuksesta, että voisi käyttää jotain maidon kaltaista, eikä tarvitsisi enää kärsiä soijamaidon kanssa :).
« Viimeksi muokattu: 06.06.2009, 14:43:43 kirjoittanut Athelas »

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Laktoosivaiva Amerikoissa
« Vastaus #8 : 23.06.2009, 16:31:20 »
Sorkin nyt tätäkin keskustelua, kun toi laktoosiongelma on niin sydäntä lähellä. On meinaan aika pahana mulla se. Sanoisin vinkiksi, että ota pillerit mukaan, mut kokeile ensin että tuleeko oireita (tietysti vaan jos oireet menee kohtuunopeasti ohi, monta päivää ei viitsi olla maha kipeänä). Kokemuksesta tiedän, että joissain maissa voi vetää maitoasioita vaikka kuinka (Romania, Välimeren maat, Balkan) vaikka olis justiin lähtenyt Suomesta akuutissa sietokyvyttömyydessä. Kiitos vaan, Valio ja Ingman. >:(

Oma periaate on, että pillerit mukana joka paikassa ja niitä sitten syödään, jos safka vähänkin näyttää siltä. By the way, kypsytetyistä juustoista on laktoosi häipynyt eli ei ongelmaa ja usein jogurtitkin käy, kun niissä happamuusaste tekee jotain kummaa taikaa.
Kotiin on moni kuollut.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #9 : 23.06.2009, 18:52:15 »
Minä ainakin suosittelisin ostamaan Suomesta sinne mukaan laktoosin pilkkoja-tabletteja. Käytin niitä itse, kun minulla oli vielä laktoosi-intorelanssi. Ne toimivat hyvin, eikä tarvitse kärsiä mahakivuista.
Laktoosi-intoleranssi ei ole mikään vaiva eikä se mene ohi. Laktoosin pilkkomiskyky aikuisiällä on sangen tuoreen mutaation tuotos eikä sitä ole suurella osalla maailman väestöstä. Pohjoiseurooppalaisten kansojen keskuudessa se on kuitenkin hyvin yleinen.

Moni luulee, että heillä on laktoosi-intoleranssi vaikkei heillä todellisuudessa ole. Se pitää todeta laboratoriotestillä. Pillerit lienevät lähinnä plasebovaikutteisia. Syy siihen, etteivät laktoosin aiheuttamat ongelmat ole monessa maassa tuttuja on, ettei maitoa käytetä itse asiassa kovinkaan paljon.

Kypsennetyissä juustoissa ja voissa ei ole laktoosia.

aivis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.06.2009, 13:15:31 »
oon kuullu kans, että jossain maissa voi syödä maitotouhuja vaikka suomessa ei voisi. vissiin liittyy jotenkin maidon pastörointii...? Pillereistä sen verran, että itellä en kyllä oo huomannu että noista pillereistä olisi juurikaan mitään suurta hyötyä et kyl tulee vaivaa vaikka niitä söisikin...

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.06.2009, 19:33:57 »
^ Itse olen ainakin voinut syoda/juoda jokaisessa muussa maassa (en mene Ruotsista takuuseen, en muista) maitotuotteita ilman oireita, vaikka Suomessa vatsa turpoaa virtahevon kokoiseksi, jos juon maitoa tai varsinkin, jos kaytan kermaa sisaltavia tuotteita. Mutta tieda sitten, onko vaivani oikeasti laktoosi-intoleranssia, kun en ole koskaan testeissa kaynyt.

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.06.2009, 19:57:21 »
Tungenpa nyt itseni tähän keskusteluun. Ottamatta kantaa pillereiden toimivuuteen tai muuhunkaan kommentoisin seuraavaa:
- viimeksi kun asuin useamman kuukauden Yhdysvalloissa (syksy 2005), laktoosittomia tuotteita oli kaupassa jonkin verran, mutta hyvin vähän. Vähälaktoosisia en nähnyt. Itselläni oli jatkuvia vatsavaivoja, en tiedä mistä muusta olisi voinut johtua.
- samat laktoosinpilkkomislääkkeet löytyy apteekista sieltäkin, ei tarvitse Suomesta raahata.

Ready

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.07.2009, 13:47:56 »
Laktoosi-intoleranssi ei ole mikään vaiva eikä se mene ohi. Laktoosin pilkkomiskyky aikuisiällä on sangen tuoreen mutaation tuotos eikä sitä ole suurella osalla maailman väestöstä. Pohjoiseurooppalaisten kansojen keskuudessa se on kuitenkin hyvin yleinen.

Moni luulee, että heillä on laktoosi-intoleranssi vaikkei heillä todellisuudessa ole. Se pitää todeta laboratoriotestillä. Pillerit lienevät lähinnä plasebovaikutteisia. Syy siihen, etteivät laktoosin aiheuttamat ongelmat ole monessa maassa tuttuja on, ettei maitoa käytetä itse asiassa kovinkaan paljon.

Kypsennetyissä juustoissa ja voissa ei ole laktoosia.

Ei varsinaisesti mulla ole kommentoitavaa tuohon matkailuosuuteen tässä, mutta itse vaivaan kyllä.
Mulla tehtiin työterveyshuollossa labratestit eikä niistä löytynyt mitään. Lääkäri sanoi, ettei se aina selviä testeistä, vaikka vaiva ihan selvästi onkin. Eikä tästä voi erehtyä, niin selvät vatsavaivat jne. maitotuotteiden syömisen jälkeen. Eli eipä ne labratestit mitenkään autuaaksi tekeviä ole. Ja mulla ainakin pillerit auttaa. Varsinkin ulkomaanreissuilla ovat kullanarvoiset, kun ei noista ruuista siellä voi koskaan tietää, milloin niihin on maitoa jossain muodossa laitettu.

Kyllä voissa on laktoosia: sehän tehdään maidosta! Meidän taloudessa ainakin käytetään laktoositonta voita ruuanlaitossa, mies saa vähälaktoosisestakin tosi pahat vatsakivut.
Sen sijaan aiempi kirjoittaja mainitsi, että tavalliset jugurtit hänelle ainakin sopivat. Saman olen itsekin huomannut, eivät aiheuta minkäänlaisia oireita. Mutta jäätelö taas pahimmat mahdolliset. Eli oisko se hapattaminen tms. mikä jugurtissa tekee sen paremmaksi kestää?
It's a dangerous business
going out your door.
You step on to the road
and if you don't keep your feet,
there's no knowing where you might be swept off to.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.07.2009, 18:33:44 »
Laktoosi on sokeri eli siis hiilihydraatti. Voi on lähinnä rasvaa eikä sitä käytetä yleensä kovin paljoa päivässä. Mietin kyllä itsekin, miten asian ilmaisisin, koska toki vähäisiä määriä laktoosia tavallisessa voissa on. Eli myönnän yksinkertaistaneeni. Eiköhän kuitenkin liene niin, että meidän erityisen herkkävatsaistenkin (minulla on laktoosi-intoleranssi, ärtyvä paksusuoli ja närästelyä) pitäisi vetää voita yli sata grammaa päivässä (ehkä jopa useita satoja grammoja), että sillä olisi vaikutusta. Moinen eläinrasvan määrä on kyllä haitallisempaa terveydelle kuin tavallisen voin laktoosi.

Mitä noihin ihmisten kokemuksiin erilaisista maitotuotteista tulee, niin pyydän huomioimaan, että tiede on tuhansia kertoja todistanut plasebovaikutuksen olemassaolon. Eli jos vaikkapa yskään annetaan pelkkää laktoosia sisältäviä pillereitä (pillereissähän käytetään yleisesti laktoosia), niin tilastollisesti merkittävä osa ihmisistä kokee oireidensa parantuneen ja itse asiassa monesti vaivat helpottuvat oikeastikin pelkän hoidetuksi tulemisen kokemuksen perusteella.

Ihminen on psykofyysinen olento - mikä vaikuttaa mieleen vaikuttaa usein myös kroppaan ja päinvastoin. Pelkkä usko siihen, että jotkin maitotuotteet aiheuttavat enemmän oireita kuin toiset vaikka nautitun laktoosin määrässä ei ole olennaista eroa, riittää yhdessä positiivisen evidenssin harhan (me muistamme uskomuksiamme vahvistavat tapaukset paremmin kuin niitä horjuttavat) kanssa riittää tuottamaan kokemuksen yhden maitotuotteen paremmuudesta toiseen nähden.

Laboratoriotesteissä on toki ongelmansa, mutta arjen havainnointi ei myöskään ole tiedettä. Henkilökohtaisten vaikutusten selvittämiseksi pitäisi oikeasti pitää vuosien pikkutarkkaa ruokapäiväkirjaa tai tehdä systemaattisia kokeita. Tieteellisesti yleistettävä tulos syntyisi vasta muutaman huolella tehdyn kaksoissokkotutkimuksen jälkeen.

Lääkärien diagnoosit ovat muuten usein (yleensä?) tieteen näkökulmasta valistuneita arvauksia.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2009, 18:46:38 kirjoittanut Hypatia »

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.07.2009, 18:39:22 »
^ Tiede saa sanoa, mita haluaa, mutta kylla sen ihan empiirisin menetelmin omalta kohdalta voi todeta, etta jos vatsa turpoaa ja menee muutenkin sekaisin joka kerran maitotuotteiden jalkeen, niin niilla on varmaan joku yhtalo.

Ja ma ainakin komppaan tuota happamien tuotteiden vaikuttamattomuutta, etta itsella jogurtti ja esim. piima eivat aiheuta oireita, kun taas juuri kerma ja jaatelo aiheuttavat ne pahimmat.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 03.07.2009, 18:57:59 »
Ja minä en komppaa, joten mikä olikaan lopputulos? Toisiaan korville lyövää mutua, jolla ei ole oikean empiirisen menetelmän kanssa mitään tekoa.

Miten muuten olette sulkeneet pois esim. jäätelön alttiuden aiheuttaa yleensäkin enemmän vatsavaivoja (huonot säilytystilat jne.)? Entä missä muodossa tulee vedettyä kermaa niin paljon, että sen sisältämä laktoosi aiheuttaa ongelmia? "Hygieenisenä" kermavaahtona? Jäikö jokin yksittäinen kerta mieleen, jonka jälkeen on tullut vältettyä? Jne. Jne.

Ready

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 08.07.2009, 10:33:55 »
Miten muuten olette sulkeneet pois esim. jäätelön alttiuden aiheuttaa yleensäkin enemmän vatsavaivoja (huonot säilytystilat jne.)? Entä missä muodossa tulee vedettyä kermaa niin paljon, että sen sisältämä laktoosi aiheuttaa ongelmia? "Hygieenisenä" kermavaahtona? Jäikö jokin yksittäinen kerta mieleen, jonka jälkeen on tullut vältettyä? Jne. Jne.

Jos esim. kermapohjaiset kastikkeet aiheuttavat toistuvasti pahoja vatsavaivoja, ilmavaivoja ja ripulia, kyse on selvästi kermasta, ei tuotteiden säilytystavasta. Jäätelöt kaikissa muodoissa, niin tuttina kuin pakettijäätelönä tulee tosi pahoja vatsanväänteitä. Sama vaikkapa riisipuuron kanssa.  Vastaavat ruuat/tuotteet laktoosittomina/hylana: ei minkäänlaisia vatsavaivoja. Kermalikööri, Irish Coffee tai kaakao vaikuttaa samoin myös, pillerin kanssa pystyn niitä juomaan.  Vatsavaivat tulevat mulla 15min-tunnin sisään laktoosipitoisten tuotteiden syömisestä, joten pystyy hyvin sulkemaan pois muiden ruokien vaikutukset. Jos tuo ei ole laktoosi-intoleranssin syytä, niin minkä sitten?
It's a dangerous business
going out your door.
You step on to the road
and if you don't keep your feet,
there's no knowing where you might be swept off to.

ulrika

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 08.07.2009, 12:30:40 »
Vastaanpa minäkin nyt tähän ketjuun, kun olen joutunut asiaan paneutumaan jo jonkin aikaa.

Laktoosi-intoleranssi johtuu siitä, että elimistöstä puuttuu laktoosia pilkkova entsyymi. "Laktoosipillerit" eivät ole mitään silmän lumetta vaan sisältävät paketissa mainitun määrän tuota puuttuvaa entsyymiä. Laktoosi-intoleranssia esiintyy eri ihmisillä eri asteisena. Jotkut sietävät hyvin esim. hyla-tuotteita tai hieman voita päivittäin leivän päällä. Toiset eivät siedä mitään missä on edes hieman laktoosia. Vaivan ollessa paha voi joutua ottamaan useamman pillerin runsaasti laktoosia sisältävän ruuan kanssa, jotta entsyymien teho on riittävä. Lääkärin tai apteekkarin pitäisi osata tämä kertoa. Niille, joilla pillerit ei tunnu tehoavan, niin suosittelen ruokavalion seurantaa esim. kolme viikkoa. Tarkista kaikki raaka-aineet kaikesta ruuasta mitä syöt (myös useissa lääkkeissä on laktoosia). Yllättävissäkin tuotteissa on maitoa tai lisättyä laktoosia. Katso pakkauksesta myös esim. onko heraa = maitoa. Jos ei edelleenkään laktoositon ruokavalio + pillerit auta niin eikun lääkäriin uudestaan. Kyseessä voi olla maitoallergia.

Se että voi ulkomailla syödä maitotuotteita, muttei Suomessa johtuu maidon pastoroinnista Suomessa. Sillä ei ole sinänsä tekemistä laktoosi-intoleranssin kanssa. Eli jos on laktoosi-intoleranssi niin yleisesti saa samat oireet maidosta Suomessa ja vaikka Espanjassa.

Omakohtaisesti voi sanoa, että kun minulla todettiin laktoosi-intoleranssi niin kesti useita viikkoja ennen kuin oireet hävisivät sen jälkeen kun lopetin kaiken laktoosia edes milligramman sisältävän syömisen. Sen jälkeen lääkäri sanoi, että voi aina välillä kokeilla sietääkö maha jotain tiettyä ruokaa vai ei.

Jenkeissä matkatessani pärjäsin erittäin huonosti ruuan kanssa. En muista, että olisi ollut niin pahoja vatsakipuja sen jälkeen kun laktoosivaivani todettiin. Asuin amerikkalaisen ystäväni luona ja hänen perheelleen oli ainakin hyvin vaikea ymmärtää asiaa. Myöskään kaupasta ei löytynyt laktoosittomia vaihtoehtoja (tämä siis pikku tuppukylässä vuonna 2006). Esim. vaaleassa paahtoleivässä oli maitoa, mutta kokojyvässä onneksi ei. Vaikutti myös siltä, että ravintoloissa käytettiin runsaasti kermaa/voita/juustoa. Kävimme myös New Yorkissa eikä sielläkään ravintoloiden ruokatarjonta ollut kovin maidotonta. Myös Finskin lennolle tilattu laktoositon/maidoton ruoka oli paluumatkalla aivan kaameaa vaikka Suomesta lähettäessä se oli parempi kuin normiruoka.
Tärkeintä on lähteä...

aivis

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 08.07.2009, 13:21:31 »
new yorkiin olen lähdössä pariksi viikoksi joten mitä suosittelisitte syötäväksi?eikö kiinalaisissa ravintoloissa yleensä ole tuotteet maidottomia?onko jotain hyviä ravintoloita mitä voisitte suositella?