Millä perusteella minnekin?

(Luettu 3384 kertaa)

Mimi

• Aloittelija
    • Profiili
« : 04.03.2004, 20:41:36 »
En löytänyt tällaista topiccia, joten pistänpäs itse aihetta pystyyn

Eli...

Vaihto- ja tutkinto-opiskelijat muualla kuin Suomessa, millä perusteella valitsitte maan jonne menitte ja miten tyytyväisiä olette olleet?

Hieman tarkentavia kysymyksiä..

- Olitko "aina halunnut" tuohon maahan/ollut kiinnostunut siitä/kulttuurista?
- Vaikuttiko kielitaito/uuden kielen oppiminen tms. hakemiseen?
- Opiskeletko omaa alaasi/saatko opinnot hienosti luettua hyväksi suomalaisiin opintoihisi?
- Hidastaako vaihto valmistumistasi? Vaikuttiko tämä päätökseen?
-Oletko ollut tyytyväinen tuohon tiettyyn maahan? Onko vaihto/kulttuuri/opiskelu/ihmiset ollut sitä mitä odotit?
- Vai lähditkö kenties "aivan minne tahansa, kunhan pääsee pois!"?

Eli hiukan pursuilevan oloinen aihealoitus, sori, editoin sitten jos alkaa vaikuttaa liian sekavalta munkin mielestäni.

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 04.03.2004, 21:02:46 »
Ooh paljon kysymyksiä!  :)

Itse olin Puolan Katowicessa puoli vuotta vaihto-oppilaana 02-03 ja nyt ensi syksynä olen menossa tekemään työharjoitteluni samaiseen kaupunkiin! Puola ei ollut ensisijainen hakutoiveeni, mutta en ollut harmissani kun "jouduinkin" sinne.

En osannut Puolaa yhtään, tosin opiskelut olikin englanniksi. Osallistuin EU:n tarjoamalle kielikurssille, joka kesti kuukauden ja sain valmiuden selvitä jokapäiväisistä tilanteista!

Opiskelin taloustieteitä ja sain kaikki hyväksiluettua opintoihin, 19,5 opintoviikkoa! Vaihtoaika ei hidastanut millään tavalla valmistumistani, mutta työharjoittelu tekee niin noin kuukaudella...

Olin jälkeenpäin todella tyytyväinen etten lähtenyt/päässyt ensisijaiseen hakutoiveeseeni Ruotsiin. Opin paljon uutta kulttuurista ja kielestä, ja työmarkkinat ovat melkein rajattomat sinne päin!

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Millä perusteella minnekin?
« Vastaus #2 : 04.03.2004, 21:53:06 »
Jep jep, no täällä ihmiset varmaan tietää jo aika paljon mun opiskeluistani maailmalla mutta vastaan silti. Eli Irlannissa opiskeluuni vaikuttaa kaksi syytä:

1. Irlantilainen poikaystävä.

2. Ei lukuvuosimaksuja.

Eli pitkästi: Suomessa ei Valtsikan ovi millään auennut ja olin jo katsellut Skotlantia tulevana opiskelumaana Suomen sijaan. Mutta sitten aloin seurustella irlantilaisen pojan kanssa, joka kertoi että niin Irlannissahan ei ole lainkaan lukuvuosimaksuja. Tästä innostuneena pistin hakupaperit matkaan. Kaikki on mennty hyvin, toinen opiskeluvuosi lähenee loppuaan ja maaliskuun lopussa vietetään seurustelun 3-vuotispäivää :)

Olin käynyt Irlannissa aiemminkin pienenä, ja tykkäsin maasta ja ihmisistä ja etenkin luonnosta, joten tulo tänne ei ollut vaikeaa. Englannin kanssa ei ole ollut ongelmia, ja on hienoa viimein lukea oman alan aineita.

Toivottavasti tämä jotenkin vastasi kysymyksiisi :)

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 09.06.2005, 17:18:11 »
Lainaus käyttäjältä: "Mimi"

- Opiskeletko omaa alaasi/saatko opinnot hienosti luettua hyväksi suomalaisiin opintoihisi?
-Oletko ollut tyytyväinen tuohon tiettyyn maahan? Onko vaihto/kulttuuri/opiskelu/ihmiset ollut sitä mitä odotit?

Koulutusohjelmassani on 'pakollinen' vaihtojakso ulkomailla, ja hakuprosessin ollessa jo ohi kävin Sveitsissä. Paikka minulla oli jo silloin Brittein saarille, mutta väkisin tungin itseni Sveitsiin  :lol:

Kielitaito.. No olinhan opiskellut saksaa, ilman mitään sen kummempia intohimoja.. Ajattelin, että sielläpä sitä oppii :D mutta se ei ollut suurempi syy..

Opiskelen omaa alaani, ja vaivatta pitäisi opinnot sopia koulutukseeni...

Olen ollut tyytyväinen Sveitsiin, haaveilen jo takaisintulosta. Ongelmat mitä on ollut on liittyneet sitten arkeen ja ihmisiin, mutta olen nauttinut kyllä :D[/quote]

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.06.2005, 19:17:08 »
Täällä Unkarissa olen, nyt toista kertaa vuoden vaihdossa. Syitä oikeastaan kaksi eli

1. se poikaystävä, unkarilainen siis :wink:
2. Suomessa luen yliopistolla pääineena unkaria, joten sopii tämä Unkarissa oleskelu opiskelujenkin puolesta kuin nenä päähän :lol:

Joo, eli noiden syiden perusteella oli maan valinta aika helppoa. Ja tosiaan viime vaihtovuodesta sain kotona ihan hyvin hyväksiluettua opintoja, ja näyttää että tästäkin vuodesta saan n. 20 ov:ta. Eli ei tämä vaihdossaolo oikeastaan pidennä opiskeluaikaa...Ja nyt tänä vuonna oon myös lukenut sivuaineitani täällä ja niitä pitäis myös saada hyväksiluetuksi.

Enemmän kuin tyytyväinen olen vaihtovuosiini ollut. Hienoa, et on mahdollista tehdä 2/5 osaa Suomen tutkinnostani ulkomailla! Ja kielitaito on kohentunut ihan eri sfääreihin, kun tänne ekan kerran tullessani.

Ja kun samalla saa hoitaa parisuhdetta, niin mikäs sen hienompaa...Nyt sitten aikomuksena jäädä tänne, ensin kesäksi työharjoitteluun, syksyllä vielä gradun tekoon ja töiden hakuun...Eli vaihtovuosi taitaa venyä tällä kertaa pikkasen pidemäksi oleskeluksi! :D
 következö buszon
Rajta leszek én is

alibaba

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.06.2005, 21:03:57 »
Tämä on tosi OFF TOPIC.
Arjuska, harrastatko sinä varjoliitoa? (näin tuosta imagestasi tollaisen kuvan ja siitä päättelin)
Jos harrastat niin onko siistiä?
Toi on sellainen harrastus mitä joskus on pakko alkaa harrastamaan...  8) Vehkeiden suolainen hinta kuitenkin on nyt ja pitkään esteenä ja kurssitkin on kalliita. :(

arjuska

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.06.2005, 13:08:21 »
Lainaus käyttäjältä: "alibaba"
Tämä on tosi OFF TOPIC.
Arjuska, harrastatko sinä varjoliitoa? (näin tuosta imagestasi tollaisen kuvan ja siitä päättelin)
Jos harrastat niin onko siistiä?
Toi on sellainen harrastus mitä joskus on pakko alkaa harrastamaan...  8) Vehkeiden suolainen hinta kuitenkin on nyt ja pitkään esteenä ja kurssitkin on kalliita. :(

En ole ikinä päässyt koettamaan varjoliitoa itse, mutta ihailin kun muut tekivät sitä Zakopanessa tammikuussa... (Plus kuva on kiva!)  :) Itsellänikin juuri tuo kallis hinta tuossa eniten hidastaa, pakko kuitenkin kokeilla joskus! Toivottavasti saamme toteuttaa haaveemme!

alibaba

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.06.2005, 15:06:17 »
No viimeistään sitten pitää kokeilla kun on tarpeeksi rahaa ja aikaa. Toi on kanssa siitä mukava laji että noi systeemit kulkee (isossa) selkärepussa, eli sitä pystyy hyvin harrastamaan reissuilla. Riippuliidossahan se varjo on sellaisessa pakkauksessa ettei sitä voi muuten kuin auton katolla kuljettaa.
On kyllä siisti laji, ai että. :wink:

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.06.2005, 23:45:38 »

- Olitko "aina halunnut" tuohon maahan/ollut kiinnostunut siitä/kulttuurista?.

En ollut koskaan edes ajatellut käväiseväni Ugandassa :lol:

- Vaikuttiko kielitaito/uuden kielen oppiminen tms. hakemiseen? .

No ei, mutta eipä haitannutkaan kun pääkieli oli enkku.

- Opiskeletko omaa alaasi/saatko opinnot hienosti luettua hyväksi suomalaisiin opintoihisi? .

Työharjoittelun sain hyväksiluettua omiin opintoihini!

- Hidastaako vaihto valmistumistasi? Vaikuttiko tämä päätökseen? .

Tottakai hidastaa, mutta se on täydellinen sivuseikka!!! Silti sata kertaa parempi lähteä kuin jäädä!!!!! Siis tuo nyt on sellainen asia mitä ei pitäisi missään nimessä miettiä vaihtoon yms lähdön yhteydessä! Se mitä reissusta jää käteen on korvaamatonta suhteessa nopeaan valmistumiseen!!

-Oletko ollut tyytyväinen tuohon tiettyyn maahan? Onko vaihto/kulttuuri/opiskelu/ihmiset ollut sitä mitä odotit?.

Jessssh! Siis todella tyyttis! Tietenkään odotukset ei koskaan vastaa täydellisesti totuutta... Parasta siis lähteä ottamaan selvää!

- Vai lähditkö kenties "aivan minne tahansa, kunhan pääsee pois!"? .

Nooooh... Eipä nyt ihan noinkaan vaikka superavoin olinkin kohdemaan kanssa. Ajattelin, että nyt olisi syytä tehdä jotain sellaista, jota ei ehkä ensi reissullaan tekisi. Hollantiin/Belgiaan pääsee aina, mutta kuinka usein tulee poikettua Ugandassa ;) !
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.06.2005, 11:26:25 »

Olin Itävallassa. Tiesin maan olevan ihan jees, mutta en erityisemmin sinne ollut hinkunut. Alpit kiehtoivat, lumilautailija kun olen.

Eihei. Olin lukenut saksaa, mutta en osannut edes esitellä itseäni saksaksi. Saati sitten ITÄVALLAKSI! Jostain syystä mietin Iso-Britannian ja saksankielisten maiden välillä. Iso-Britannian kalleus sitten syöksi minut tuonne Itävaltaan. Ajattelin siinä että josko saisi saksan prepattua kuntoon vihdoin, kun on sitä joskus kerta opiskellutkin. Mutta ei se mikään pääsyy ollut. Niin, ja kyllä se saksa sujuu. Tuo kielikysymys ei siis vaikuttanut valitaani, vaan aloin miettimään että tässähän saattaisi oppiakin jotain, vasta kun olin kuullut että olen saanut paikan.

Opiskelin muutaman kurssin omaa alaani ja loput kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. Ja kyllä ne tulee luettua tutkintoon, sinne jonnekin kohtaan "muut turhat opinnot"...

Hidastaa joo. Melkeinpä se vuoden verran :lol:  Oma syyni ja tarkoituksella aiheutettu. Ja EI missään nimessä vaikuttanut mihinkään päätökseen eikä toivon mukaan vaikuta sinunkaan päätökseen!!! Valmistumisen viivästyminen on niin pieni ja mitätön epäolennainen turha sivuseikka kun puhutaan sellaisesta kokemuksesta kuin vaihto on! Rupean tässä nyt oikein syvälliseksi, mutta tuli mieleen tuo jollain täällä oleva allekirjoitus, eli Nuuska Muikkusen sanoin jotenkin näin: "Yksi kahvipannu sinne tai tänne, mitä sillä on väliä kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä".

Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen! Ylitti kaikki villeimmätkin odotukset! Aivan huippu kokemus ja menisin milloin tahansa uudelleen. Matka onkin jo suunnitteilla. Tapasin ihania ihmisiä, niin paikallisia kuin muita vaihtareita. Olen nähnyt jälkeen päin heistä useita, ja nyt taas muutama paikallinen ystäväni sieltä on tulossa minua tervehtimään tänne. Yhteyttä on pidetty. Itse maa kulttuurineen ja maisemineen oli jotain käsittämättömän ihanaa. Lumilautailijana nautin erityisesti vuoristoista. Opiskelu oli hyvin saman tyyppistä kuin Suomessa; ei tarvinnut tehdä juuri mitään. Mielenkiinto lopahti, alaani siis, ei Itävallan yliopistoihin. Voisin ylistää vaihtovuottani tässä ja kirjoittaa niin pitkän tarinan että menee koko Pallontallaajat foorumi tukkoon, mutta jätän sen väliin nyt kuitenkin. Edelleenkin tulee ihan tippa linssiin kun mietin tuota elämäni tähän mennessä parasta vuotta. Opin niin käsittämättömän paljon, vaikka se ei todistuksessa näkyisikään. Täydellistä.

No tämä asenne taisi olla lähimpänä. Päähänpisto se oli. Elämäni paras sellainen.

Älä aikaile, vaan ala mennä jo! Hyvää matkaa! 8)  Ja muista kertoa kokemuksistasi tänne!

Edit: Pyytelen anteeksi erittäin tökeröä lainaustyyliäni... En ole oikein sisäistänyt mjiten tuo homma toimii, ja juuri nyt ei ole aikaa rueta sitä korjailemaan....

allika

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 12.06.2005, 12:09:28 »
Eli...

Olin vaihto-opiskelussa Ranskassa. Kai voi sanoa, että olen ollut kiinnostunut ranskan kielestä jo pienestä pitäen - tokalla luokalla, kun piti valita eka vieras kieli, niin minä itse 8-vee olisin halunnut ranskan, mutta äiti ei antanut lupaa, kun koulumatka olisi sitten pitänyt kulkea bussilla   :roll:
Elikkä varmaankin kielen oppiminen oli isoin motivaattori, kun hain vaihtopaikkaa. Kaikki suorittamani opintoviikot hyväksyttiin suomalaiseen tutkintooni, mutta olinkin koulun kautta Erasmus -vaihdossa, joten niinhän sen pitäisikin mennä. Valmistuminen - mitä se on?  :wink: Se on siirtynyt puolellatoista vuodella eteenpäin alkuperäisestä. Varsinainen vaihto-opiskelujakso (puoli vuotta) ei sinänsä siirtänyt, mutta sanottaisiinko että ulkomailla opiskelun jälkeen oli vaikea taas motivoitua Suomessa oleiluun. Paluunjälkeinen puoli vuotta meni vain siihen tuskasteluun "et voikun pääsis taas ulkomaille". Ja sitten tietysti se tavallinen tarina eli vaihdosta tarttuu mukaan paikallinen poikaystävä, jonka vuoksi onkin sitten sahattu Suomi-Ranska väliä ahkerammin.  :D
Olin ihan tyytyväinen vaihto-"opiskeluun", vaikka enemmän se oli sellaista hengailua. Lievä järkytys oli ranskalaisen yliopistosysteemin koulumaisuus. Opiskelin lähinnä 2. vuosikurssin opintoja ja fiilikset oli back-to-highschool: opiskelijoista suurinta osaa ei kiinnostanut proffan jutut pätkääkään ja ne jutteli vain omiaan. Välillä proffa sitten teatraalisesti  huusi, että nyt turvat tukkoon tai ulos  :shock:
Toinen pettymys oli etten tutustunut ranskalaisiin opiskelijoihin, ongelma oli samanlainen kaikilla muillakin ulkkareilla.
Mutta kaikesta huolimatta menisin uudestaan milloin vaan - itse asiassa jälkikäteen harmitti, etten mennyt jo aikasemmin  :?

Eli hiukan pursuilevan oloinen aihealoitus, sori, editoin sitten jos alkaa vaikuttaa liian sekavalta munkin mielestäni.

Uteliaisuus ei ole pahe  :wink: Mutta yritä keksiä kuvaavampi otsikko ensi kerralla...