Mihin mennä rauhoittumaan ?

(Luettu 9241 kertaa)

EtsinItseäni

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Mihin mennä rauhoittumaan ?
« : 29.06.2009, 04:06:01 »
Elikkä tahtoisin lähteä johonki kauas etsimään itseäni ja mietiskelemään elämää ja mitä siltä tahdon, tahdon mennä yksin ja katsella auringon laskuja ja rauhoittua.

Elämäni on tällä hetkellä aika kovaa kun ei tiiä suhteestani että kuinka siinä tulee käymään, itse rakastan ja haluaisin jatkaa..(5vuotta yhdessä) 

Itsepähän olen huonoon suhteeseen osa syyllinen ja siksi haluaisin päästä hetkeksi täältä pois johonki mietiskelemään asioita ja muuttamaan itseään henkisesti.

Nuoruus & Lapsuuskaan ole ollut hirveän tasapainoista..

Tiedän että apu on terapialla ja näin.

Mutta sydämmeni halajaa lähteä täältä suomesta pois ja nimenomaan yksin..Edes hetkeksi pois ressistä ja murheista..

Ja nimenomaan oon ajatellut jotakin henkisiä/rauhallisia kohteita..

Onko mitään tietoja kellään mistään hyvistä kohteista yms. ?

Esim. Nämä shaolin munkit olis varmasti oivaa porukkaa opettamaan mietiskelyä ja arvostamaan elämää enemmän ja sen pieniä asioita, mutta en ees tiiä missä päin näitäkään herroja sit on. :D

Mutta kiitos vastanneille ja hyvää kesäää !  8)

zitrone

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Mihin mennä rauhoittumaan ?
« Vastaus #1 : 29.06.2009, 08:25:13 »
Osho Ashram, Pune, Intia. Monien reppureiskaajien itsensälöytämispaikka. Käytännössä voi olla 1-x päivää mukana ihan sen mukaan, että mitkä ovat omat fiilikset. Paikan sivuilta varmaan löytyy lisää tietoa ja hauilla saattaisi löytää tietoa myös vastaavista mestoista. Kaveri kehui kokemustaan Oshossa, itse olen käynyt vain puutarhassa. Paikalla on kylläkin varsin erikoinen historia.

Lähistöltä löytyy myös ihan oikeita jooga-kouluja, joissa meininki on ehkä vähän normaalimpaa, eikä niin vahvasti itsensä etsimistä.

Oikeasti kiva paikka olla rauhassa on Mahabaleshwar, sekin Intiassa. Mut varmaan monista muistakin Intian mestoista voi löytää haluttua rauhaa ja tunnelmaa.

ps. muuten ei Intia ole kovinkaan rauhallinen, sen verran populaa täällä on.

hitolonen

• Reissaaja
    • Profiili
    • Mate Suomi - yerba mate kauppa
« Vastaus #2 : 29.06.2009, 12:10:10 »
Rauhallisia paikkoja on maailma pullollaan joten neuvoisin etsimään sellaisen paikan mihin itse tunnet vetoa. Oman pään sisällähän se itsensä kerääminen ja itsensä tutkiskelu tapahtuu joten kunhan omat tarpeet täyttyvät niin kaikenmaailman virikkeillä ei pitäisi olla väliä? Jos ei olisi mistään asiasta kiinni (ajasta, rahasta, mahdollisuuksista): missä olisit mieluiten?  ;D

Olen tällä hetkellä itse Hki:n keskustasta n. 20 minsan päässä ja ei voisi olla parempaa paikkaa rauhan ja kauneuden puolesta tutkiskella itseäni rauhassa maailman vilskeeltä :)

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #3 : 29.06.2009, 14:35:23 »
Joku rauhallinen paikka Suomessa järven rannalla on aika passeli paikka. Henkistymisen oppaaksi suosittelen luettavaksi vaikkapa Richard Dawkinsin kirjoja Jumalharha tai Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa.

EtsinItseäni

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 29.06.2009, 20:44:26 »
Joku rauhallinen paikka Suomessa järven rannalla on aika passeli paikka. Henkistymisen oppaaksi suosittelen luettavaksi vaikkapa Richard Dawkinsin kirjoja Jumalharha tai Esko Valtaojan Kotona maailmankaikkeudessa.

Jotenki vaan etoo olla täällä suomessa ja haluus pois täältä hetkeksi. Mökki yms löytyy kyllä, mutta ei ne tuo semmosta kipinää tohon rauhoittumiseen / maailman katsomiseen, vaikea selittää mitä haen takaa :)

Haluus vaan nähä muutakin maailmaa, paljon kyllä tullu matkusteltua yms mutta haluus mennä yksin johonki toiseen maahan, missä näkis vähän sitä toisenlaistaki elämää ettei pelkästään sitä bilettämistä ja rannalla makoilemista vaan kauniita maisemia, laaksoja ja kaikkea missä "sielu lepää"

ja kyllä sitä jotenki paremmin saa oltua itsekseen ja mietteissään ku on jossain muualla(Ei suomessa)
« Viimeksi muokattu: 29.06.2009, 20:49:46 kirjoittanut EtsinItseäni »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.06.2009, 21:24:33 »
Oletko harkinnut Taizeta?
http://www.taize.fr/

Net ketka on siella ollut, ovat tykanneet.

Rapa-Ripa

• Vieras
« Vastaus #6 : 29.06.2009, 23:29:24 »
No jos Suomi etoo niin käväise vaikka Intiassa. Olen itse viihtynyt (ja välillä todella en) siellä pitkiä aikoja minäkin. Mutta sen sijaan että menet mantroja hokemaan tai guruja kuuntelemaan, saanen suosittella sekulaaria humanismia,

http://en.wikipedia.org/wiki/Secular_humanism.

Jummalauta, ei sitä tarvii mitään hokkuspokkuksia että saa elämän reilaan ja mielen balanssiin.

pinku

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 29.06.2009, 23:52:26 »
Lainaus

Haluus vaan nähä muutakin maailmaa, paljon kyllä tullu matkusteltua yms mutta haluus mennä yksin johonki toiseen maahan, missä näkis vähän sitä toisenlaistaki elämää ettei pelkästään sitä bilettämistä ja rannalla makoilemista vaan kauniita maisemia, laaksoja ja kaikkea missä "sielu lepää"

Minusta Laos täyttää nämä kriteerit hyvin. Varsinkin pääkaupunki Vientianessa sielu lepäsi ja oli "tarpeeksi tilaa hengittää".
Liian levoton, mun mentävä on.

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 30.06.2009, 07:48:40 »
Ma en ole kaynyt tuolla Aasiassa, mutta Alpeilla oli sellainen olo, etta sielu lepasi. Itse varmaan lahtisin jonnekin vuoristoon, jos tarvitsisin rauhaa. Ja ainakin Alpeilla noita pienia, sievia kylia riittaa vaikka muille jakaa. Tai Uusi-Seelantiin, mutta se on jo sitten isompi jarjestelykysymys.

Hanna-73

• Vieras
« Vastaus #9 : 30.06.2009, 10:47:05 »
Minä lähtisin Lappiin autiotuvalle keskelle aavaa tunturia  :) Löytyy Ruotsistakin.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 30.06.2009, 11:25:53 »
Vaikka topicin aloittaja kertoikin että haluaa pois Suomesta, niin mielestäni kevyt vaellus Lapissa ei olisi huono vaihtoehto. Reilusti erilaista menoa kuin ruuhkasuomessa, eikä tarvitse muista ihmisistäkään ottaa stressiä.

Ranskan Provence on myös rauhallista ja mukavaa aluetta, kunhan vain lähtee pahimmista turistirysistä pois.

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.06.2009, 16:52:52 »
Minä suosittelen Japania, jos ei nimenomaan halua johonkin keskukseen "oppitunneille" vaan itsekseen rauhoittumaan. Kaunista ja rauhallista luontoa riittää ja mikä tärkeintä, ihmiset antavat sinulle tilaa olla. Kukaan ei tyrkytä mitään ja saat olla omissa oloissasi, jos niin haluat. Etelässä pääset palmurannoille tai pohjoisessa tai Alpeilla vuoristomaisemiin. Zen-puutarhat ja erilaiset pyhätöt ja temppelit syrjäkylillä soveltuvat mietiskelyyn omassa rauhassa. Voit vaeltaa, kuljeskella autioilla rannoilla tai hukkua ihmismassaan kaupungeissa. Luotijunassa voi matkustaa tuntikausia ohi viliseviä maisemia tuijotellen jokaisen matkustajan nuokkuessa omassa kuplassaan. Pakkaat vaan mukaan pari tyhjää muistikirjaa ja alat niihin purkaa pään sisältöä.

Jos Japani tuntuu kalliilta, myös Malesia sopii tuohon. Yövyin eräs vuosi syksyllä Langkawissa sesongin ulkopuolella pienessä resortissa (http://tanjungsanctuary.com.my/) keskellä metsää. Resortilla oli oma pieni ranta, jossa sai istua yksin katselemassa kaimaanien uimista ja apinoiden kiipeilyä. Lähin naapuri oli kilsan päässä ja hotellissa vain muutama vieras, joten rauha oli rikkumaton.

Mutta kuten yllä jo sanottiin, parasta on varmasti mennä kohteeseen johon haluat matkustaa muutenkin. Pahinta lienee, jos lähdet matkalle odottaen ylimaallista rauhaa ja päädyt keskelle ruuhkaista turistialuetta, jossa paikalliset yrittävät nyhtää rahasi milloin milläkin tekosyyllä. Ota vaikka lennot jonnekin päin Aasiaa, varaa matkaan tarpeeksi aikaa ja kiertele paikasta toiseen kunnes sinua miellyttävä paikka löytyy.

Graniitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 30.06.2009, 19:33:29 »
Suosikkisarjaani lainaten " Ei voi löytää itseään Goalta, jos on hukannut itsensä Pasilaan."

Jos sitä parisuhdetta haluaa kelata, niin siihen varmaan riittää pari päivää mökillä tai ilta frendin kanssa pullo punkkua seurana.

Mikäli taas on kyse ihan matkakuumesta, ei muutakuin matkalle, jonnekin ei turistirysään. Kannattaa suunnatta jonnekin pikkukaupungiin tai muualle.

x26

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 08.07.2009, 01:26:13 »
Paljonko on rahaa ja aikaa? Varsinkin rahatilanne vaikuttaa paljon siihen, minkälainen reissu sopii mietiskelyyn. Itäisen Euroopan pikkukaupungeissa huomaa usein, miten sekä sopiva ympäristö, että alhainen hintataso rauhoittaa. New Yorkissakin oli kaiken toiminnan keskellä ihan hyvä istua johonkin mietiskelemään, mutta siellä joutui kuitenkin välillä puntaroimaan, paljonko haluaa panostaa esimerkiksi kahviin. Pikkuasioita, mutta joskus todella ratkaisevia!

Sikuriina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 13.07.2009, 20:59:43 »
Pieniä, rauhallisia kyliä löytyy varmasti maasta kuin maasta. Itse olen kokenut (hetkellistä) täydellisen rauhan tunnetta aamun usvaisina tunteina pikkukylässä Sveitsissä. Alpit silmien edessä ja ainut kuuluva ääni eläinten kellojen kalkatus.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.07.2009, 21:12:04 »
Ymmärrän, että on hienompaa lähteä ulkomaille etsimään itseään, mutta erinomaisesti ja halvasti onnistuu itsensä etsiminen Suomen Lapissa, vuokraa mökin viikoksi keskeltä-ei-mitään (sellaisen, mihin joutuu kävelemään puoli päivää) ja meditoi siellä ja a vot alkaa ajatukset selkiintyä muiden häiritsemättä... Ja maisemat on ihan silmittömän upeita!
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 13.07.2009, 22:46:03 »
Suosikkisarjaani lainaten " Ei voi löytää itseään Goalta, jos on hukannut itsensä Pasilaan."

Aivan. Tiedän, ettei ketjun aloittaja halua tätä kuulla, mutta jos vieraaseen kulttuuriin lähtee, pitäisi olla ainakin jotenkin...henkisesti koossa. Rutiini uudessa paikassa on vaikeampaa kuin kotona, koska kaikki on niin outoa, ja pienienkin asioiden kanssa voi joutua tappelemaan suhteettomasti ("miksei tästä automaatista tule rahaa?", "Lukeeko tässä säilyketölkissä tonnikala vai lehmän mahalaukku?") ja se voi olla tosi raskasta ja kuluttavaa. En tietenkään tiedä ketjun aloittajan syvimpiä ongelmia/tarkoitusperiä (vaikka tuossa siihen hiukan viitattiinkin), mutta jos ne asiat ei luista kotona, niin ei ne välttämättä luista sitten muuallakaan. Jos kyseessä on vain irtiotto arjesta, samoista vanhoista kuvioista ja tavallaan jatkuvista ärsytyksistä, niin mene ihmeessä. Mutta pakeneminen ulkomaille ei häivytä ongelmia kotona.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2009, 22:48:56 kirjoittanut Strange Little Girl »
She rides rollercoasters but never screams

zitrone

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.07.2009, 00:17:35 »
En ole aivan samaa mieltä kaikkien kirjoittajien kanssa siitä, ettei ole järkevää lähteä matkalle hakemaan etäisyyttä. Toki riippuu se omasta kunnosta ja hajoamisen syvyydestä, voiko lähteä matkalle. Jos suunnilleen pysyy päällisin puolin kasassa, niin joskus tekee hyvää vaihtaa maisemaa ja hakea fyysistäkin etäisyyttä kaikille pienille ja isoille ongelmille. Etsiä uutta näkökulmaa sille, onko kärpäsestä tullut härkänen, vai onko kuitenkin parempi tallustaa yksin.

Kyse on mielestäni hieman siitä, kuinka hyvin pystyy irrottautua matkaa varten, osaako hakea etäisyyttä sen avulla, että ympäristö muuttuu. Tappelusta vieraan kulttuurin pikkuasioiden kanssa voi saada otetta elämään ja se voi auttaa, kun päässä on muutakin mietittävää, kuin ne kuviot, joihin jäi jumiin. Jokainen on kuitenkin yksilöllinen ja välillä on vaikea ennakoida, mikä tuo uusia voimia ja mikä niitä vie.

Epävarmuus syö eniten ja se voi pilata matkan jo heti alkumetreillä. Helpompaa olisi, jos asiat saisi sovittua johonkin hieman stabiilimpaan tilaan ennen lähtöä. Toki kannattaa muistaa, että minkä taaksensa jättää sen edestä löytää. Harva matka kestää ikuisesti. Lohduttajaa voi olla vaikeata (ja riskaabelia) etsiä vieraasta kulttuurista, jos sellaista yhtäkkiä tarvitsisi. Toisaalta yksin matkustaminen tuo sellaista sisua, jonka jälkeen aika monesta asiasta pystyy selviämään yksinkin. Se voi tuoda myös sellaista arvostusta, jota ei aikaisemmin edes osannut nähdä ja voi rikastuttaa tavalla, jota ei odottanut.

Menipäs syvälliseksi. Voimia alkuperäiselle kysyjälle!

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #18 : 14.07.2009, 09:24:09 »
Yövyin eräs vuosi syksyllä Langkawissa sesongin ulkopuolella pienessä resortissa (http://tanjungsanctuary.com.my/) keskellä metsää. Resortilla oli oma pieni ranta, jossa sai istua yksin katselemassa kaimaanien uimista ja apinoiden kiipeilyä. Lähin naapuri oli kilsan päässä ja hotellissa vain muutama vieras, joten rauha oli rikkumaton.

Olen itse käynyt samassa paikassa juu, rauhallinen oli, sopiva "mietiskelyyn". Milloin kävit siellä? Sivuilla puhutaan nimittäin avaamisesta toukokuussa 2009 ja hinnat ovat tosi kalliit. Ovatko ne tehneet kosmeettisen remontin ja hinnoitelleet itsensä ulos ainakin minun budjetistani?

Aloittajalle: ehdotan itse Sveitsin alppeja. Itävaltakin tietysti käy. Sveitsissä voi kulkea lyhyitä päivämatkoja pienillä söpöillä junilla ja maisemat ovat parhaimmillaan huikeita! Lumihuippuisten vuorien ihmetteleminen kun on itsekin puurajan yläpuolella on harvinaisen hienoa. Jos haluaa kävellä, voi ottaa vaelluskengät mukaan - viitoitetuilla poluilla ei kovin helposti eksy. Grindelwald on vähän turistirysämäinen, mutta suosittelen silti ehdottomasti. Mene kabiinihissillä ylös ja anna Eigerin, Jungfraun ja muiden vuorien rauhoittaa.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2009, 19:06:15 kirjoittanut Lianna »
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.07.2009, 17:43:06 »
Omien, sinänsä vähäisten kokemuksieni perusteella suosittelisin Laosia. Löytyy rauhallista menoa, mukavia ihmisiä ja halvat hinnat. Riippukeinu alle, äläkä tee mitään. Ihmettele maailman menoa ja halveksu länsimaista kiirettä.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha