Montako maata vuodessa?

(Luettu 113439 kertaa)

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.muuvaara.net/blog/
Vs: Montako maata vuodessa?
« Vastaus #140 : 13.12.2012, 23:04:51 »
Hei, sen jälkeen kun säkin olet käynyt noin 70 maassa (ite kävin esim kaikissa mainitsemissasi ex-jugoslavian maissa jo 90-luvulla, ennen sotia), niin ei ole tarve laskea maita.

Ai juuri niitä maitako, joita sä et laske, on 70 kappaletta? :-) Maiden laskeminen ei ole millään lailla ristiriidassa niihin tutustumisen kanssa, ja joka tapauksessa ihmiset tekee mitä niitä huvittaa - näytän mallisuorituksen:

Uusia maita tuli tänä vuonna yhdeksän eli Israel, Palestiina, Serbia, Bulgaria, Romania, San Marino, Kypros, Tunisia ja Islanti. Vanhoja vielä jokunen siihen päälle...Ranska, Saksa, Sveitsi, Itävalta, Liechtenstein, Britannia, Italia, Espanja, Portugali, Suomi, USA ja Turkki. Totaali on nyt pyöreät kahdeksankymmentä, ja siinä vaiheessa kun tulee sata täyteen niin kerron siitä takuuvarmasti täällä.

Veloma, vazahat!

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #141 : 13.12.2012, 23:31:11 »

Uusia maita tuli tänä vuonna yhdeksän eli Israel, Palestiina, Serbia, Bulgaria, Romania, San Marino, Kypros, Tunisia ja Islanti. Vanhoja vielä jokunen siihen päälle...Ranska, Saksa, Sveitsi, Itävalta, Liechtenstein, Britannia, Italia, Espanja, Portugali, Suomi, USA ja Turkki. Totaali on nyt pyöreät kahdeksankymmentä

Miinus Palestiina eli vähemmän pyöreät 79  :D

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #142 : 13.12.2012, 23:32:54 »
Miinus Palestiina eli vähemmän pyöreät 79  :D

Sori tää on poliittinen kannanotto; 80 on ja pysyy ;-)

P.S. Ja kannanottonihan toimi ihan poskettoman hyvin:  http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323751104578149193307234514.html
« Viimeksi muokattu: 13.12.2012, 23:37:19 kirjoittanut muuvaara »

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #143 : 14.12.2012, 01:50:36 »
Hei, sen jälkeen kun säkin olet käynyt noin 70 maassa (ite kävin esim kaikissa mainitsemissasi ex-jugoslavian maissa jo 90-luvulla, ennen sotia), niin ei ole tarve laskea maita. Ennemminkin keskittyy siihen, että tietääkö nyt varmasti kaiken sen maan historiasta, jonne on menossa, puhuuko kieltä...Itse en laske käyneeni esim Barbadoksella, jos olen ollut vain yhden yön. Tärkeintä on tuntea kulttuuri ja se, että on kiertänyt koko maan ;-)

Juulia sä olet mun idoli!

Iso kiitos kun tulit kertomaan meille miten pitää matkustaa.
I'm just one happy camper!

Juulia Forsman

• Vieras
« Vastaus #144 : 14.12.2012, 10:13:23 »
Kukin toki reissaa tyylillään. Kunhan ei pakettimatkoila...

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #145 : 14.12.2012, 12:58:02 »
Hei, sen jälkeen kun säkin olet käynyt noin 70 maassa (ite kävin esim kaikissa mainitsemissasi ex-jugoslavian maissa jo 90-luvulla, ennen sotia), niin ei ole tarve laskea maita.

Ai juuri niitä maitako, joita sä et laske, on 70 kappaletta? :-) Maiden laskeminen ei ole millään lailla ristiriidassa niihin tutustumisen kanssa, ja joka tapauksessa ihmiset tekee mitä niitä huvittaa - näytän mallisuorituksen:
...Totaali on nyt pyöreät kahdeksankymmentä, ja siinä vaiheessa kun tulee sata täyteen niin kerron siitä takuuvarmasti täällä.

Vaikka en itsekaan tykkaa maiden laskemisesta itseisarvona (tuntuu, etta jotkut matkustaa mahdollisimman nopeasti ja mitaan nakematta maasta toiseen vain, jotta saisi mahdollisimman monta listalleen), niin eikohan silti anneta kaikkien kukkien kukkia; jos joku pitaa listaa nakemistaan uusista maista, niin turha tulla trollailemaan. En valitettavasti pystynyt kaymaan Jugoslavian maissa ennen sotia, koska olin silloin viela koulussa ala-ikaisena, nuori kun olen  ;D Uusia maita on tana vuonna vain yksi (Iran), ja yhteensa 85- ehka sitten kun sinakin Juulia olet kaynyt 85 maassa, opit avarakatseisemmaksi toisten ihmisten suhteen.
She rides rollercoasters but never screams

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #146 : 15.12.2012, 11:11:20 »
Hei, sen jälkeen kun säkin olet käynyt noin 70 maassa (ite kävin esim kaikissa mainitsemissasi ex-jugoslavian maissa jo 90-luvulla, ennen sotia), niin ei ole tarve laskea maita. Ennemminkin keskittyy siihen, että tietääkö nyt varmasti kaiken sen maan historiasta, jonne on menossa, puhuuko kieltä...Itse en laske käyneeni esim Barbadoksella, jos olen ollut vain yhden yön. Tärkeintä on tuntea kulttuuri ja se, että on kiertänyt koko maan ;-)

Minäkään en enää esim. laske eri oluita joita olen juonut (niitä on 2787), ennemmin keskityn niiden maistelemiseen, haistelemiseen, katselemiseen ja toki hankin lisätietoja valmistuksesta, itse panimosta jne. Enkä laske maistaneeni jotain olutta, jos olen juonut sitä esim. väärän lämpöisenä. Kuten huomaat, asioita voi harrastaa niin monella eri tavalla.

Ja asiaan: tänä vuonna (2012) uusia maita Etelä-Korea, Singapore, Malesia, Montenegro, Kosovo, Makedonia, Islanti, Moldova, Qatar. Vanhoja tuttuja Turkki, Saksa, Viro, Ruotsi, Norja. Päällimmäisenä mieleen jää entisen Jugoslavian alue, se on kyllä todella mielenkiintoinen.

« Viimeksi muokattu: 15.12.2012, 11:15:32 kirjoittanut kaukomatkailija »
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

HKG

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #147 : 15.12.2012, 12:05:59 »

Uusia maita tuli tänä vuonna yhdeksän eli Israel, Palestiina, Serbia, Bulgaria, Romania, San Marino, Kypros, Tunisia ja Islanti. Vanhoja vielä jokunen siihen päälle...Ranska, Saksa, Sveitsi, Itävalta, Liechtenstein, Britannia, Italia, Espanja, Portugali, Suomi, USA ja Turkki. Totaali on nyt pyöreät kahdeksankymmentä

Palestiinan itsenäisyyden on tunnustanut 114 valtiota.

Haroosh

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #148 : 15.12.2012, 12:10:24 »
Uusia Belgia, Luxemburg, Kroatia, Bosnia-Herzegovina, Montenegro, Georgia ja Armenia. Jo käytyjä Venäjä, Tanska ja Saksa.

HKG

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #149 : 15.12.2012, 12:13:44 »

Minäkään en enää esim. laske eri oluita joita olen juonut (niitä on 2787), ennemmin keskityn niiden maistelemiseen, haistelemiseen, katselemiseen ja toki hankin lisätietoja valmistuksesta, itse panimosta jne. Enkä laske maistaneeni jotain olutta, jos olen juonut sitä esim. väärän lämpöisenä. Kuten huomaat, asioita voi harrastaa niin monella eri tavalla.

Ja asiaan: tänä vuonna (2012) uusia maita Etelä-Korea, Singapore, Malesia, Montenegro, Kosovo, Makedonia, Islanti, Moldova, Qatar. Vanhoja tuttuja Turkki, Saksa, Viro, Ruotsi, Norja. Päällimmäisenä mieleen jää entisen Jugoslavian alue, se on kyllä todella mielenkiintoinen.

Minäkään en ole ihan tarkasti laskenut nauttimiani eri oluta (hieman alle 7000, 127 maasta), tosin mulla on ne kaikki pullot/tölkit varastossa odottamassa päivää jolloin saan ne hyllytettyä esille. Hanaoluista en ole pitänyt ihan tarkkaa kirjaa, mutta ainakun mahdollista olen ottanut ko. lasinalusen talteen.

Vuoden sisällä: Emiraatit, Ruotsi x 2, Tanska x 4, Singapore x 2, Thaimaa x 2, Kiina x 5, Hongkong x 5, Saksa, Puola, Liettua, Latvia x 3, Eesti x 4

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #150 : 15.12.2012, 12:47:12 »
Saksa x 2, Singapore, Malesia, Kiina ja Puola.

muuvaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #151 : 15.12.2012, 17:12:59 »

Palestiinan itsenäisyyden on tunnustanut 114 valtiota.

Jos nyt tässä valtioita lasketaan (sic), niin oikeastaan sen on tunnustanut YK:n täysistunto 138 puolesta äänestäneen maan voimin.

winker84

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #152 : 19.12.2012, 19:01:12 »

Mitä helvattua? Mikset et laske käyneesi Barbadoksella, jos kerrat oot käyny Barbadoksella ?

winker84

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #153 : 19.12.2012, 19:38:47 »
hmm, mielestäni kun lasketaan kuinka monta maata vuodessa, pitäisi erottaa siis kuinka monta maata vai valtiota vuodessa.
Yritän tarjota tässä jonkinlaista termin määrittelyä.
Vaikka ei esim. (kai?) Palestiinavaltio ollekkaan, maana sitä voidaan pitää. Monessa tapauksessa maa voi olla olemassa, vaikka se kuuluisi toiseen valtioyhteyteen. Esim. Tsaarin aikainen Suomi, joka voitiin kyllä nähdä maana, muttei itsenäisenä valtiona, samoin myös esim. Neuvosto-Eesti. "Maan määritelmä voisi olla että se on maantieteellinen alue, joka on selkeästi jonkun tietyn yhden kulttuuripiirin tai kansan asuttama."

Jos joku ulkomaalainen käy Ahvenanmaalla, voiko hän sanoa käyneensä Suomessa? Minusta tässä tapauksessa ei voida puhua Suomen matkasta, vaan matkasta joka suuntautui Ahvenanmaa nimiseen maahan, joka on laillisesti Suomen valtion alla. Taas jos käy Kanarian saarilla, jossa väestö pääosin espanjalaista (onko?) Voi sanoa käyneensä Espanjassa.

Iso-Britanian tapauksessa kaikissa pääsaaren osissa käynyt voi taas mielestäni sanoa käyneensä 3 eri maassa, mutta yhdessä valtiossa. Englanti muodostaa oman identiteettisen alueensa, kuten myös Skotlanti ja Wales. Toisaalta jos haluaa olla mieliksi ns. unionisteille voi sanoa käyneensä yhdessä maassa ja yhdessä valtiossa Iso-Britaniassa. Jos taas joku ottaa lennon groznyyn tsetseeniaan onhan käynyt silloin tsetseeniassa, muttei venäjällä. Tsetseenia ei ole yk:n mukaan itsenäinen, mutta se muodostaa oman alueen ja oman kulttuurin.

Jotenkin näin ajateltuna maiden laskeminen voisi tuntua mielekkäämältä, kun yksin kertaistettu kuinka monta valtiota...

winker84

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #154 : 19.12.2012, 19:43:16 »
2012:Liettua,Puola,Tsekki, Itävalta, Unkari, Kroatia, Serbia, Bosnia, Slovenia, Italia....

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #155 : 19.12.2012, 20:47:27 »
Saksa, Intia, Viro, Italia, Vatikaani, Thaimaa (uusi), Myanmar (uusi) ja Laos (uusi).

Yazaku

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #156 : 19.12.2012, 21:01:40 »
Tänä vuonna vain kaksi uutta maata, eli Romania ja Kuuba.
No ensi vuonna saattaa olla enemmän aikaa matkustaa, uusiin kohteisiin...tai saa nähdä.
As cool as a cucumber.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #157 : 21.12.2012, 10:22:51 »
Vuodet eivät ole veljiä keskenään. Tänä vuonna ulkomaanreissut jää kolmeen, yhteensä kuutisen viikkoa ja ehkäpä 7 uutta maata. Aikaisemmin reissuja on ollut enemmän, mutta kokonaisaika on melko vakio, uusia maita tulee kyllä nyt monta, viime vuonna ei tullut kuin yksi.
Vuodet eivät tosiaan ole veljiä keskenään. Tämän vuoden saldo jäi yhteen käyntiin Pietarissa ja Viipurissa sekä yhteen Päivä Tukholmassa -risteilyyn. Tästä ei suunta voi olla kuin ylöspäin. ;D Sitten menee jo huonosti, jos ei vuoden aikana kertaakaan pääse Pietariin.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #158 : 21.12.2012, 13:24:34 »
Tänä vuonna laatu korvasi määrän, Islanti ja Brasilia olivat tämän vuoden uudet tuttavuudet.

Pikasika

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #159 : 22.12.2012, 17:02:02 »

Diipadaapa.. Reilaamassa kun olin niin ei siinä kaikkea jokaisen maan historiasta (eikä myöskään kielestä) pystynyt opiskelemaan. Onnittelut kuitenkin sulle, että kävit ex-Jugoslavian maissa ennen minua, kukaan muu ei siihen ole kyennyt.. :)
"Onnelliseksi ei tee se että tekee mitä pitää,
vaan se että pitää siitä mitä tekee"
-Arska