Lentokenttä suljettu, korvaukset?

(Luettu 2060 kertaa)

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lentokenttä suljettu, korvaukset?
« : 02.02.2010, 20:43:31 »
Viikonloppuna oli keikka Sofiaan Malevilla Budapestin kautta. Luulimme laskeutuvamme Budapestiin mutta menimmekin Wieniin. Loppujen lopuksi tuli sitten tietoa lentoyhtiönkin puolelta ja kerrottiin että Bupepestin kenttä oli suljettu lumisateen vuoksi. Meidät laitettiin 4 tunnin odottelun jälkeen bussiin kohti Budapestia. Iltamyöhällä pääsimme vihdoin perille ja kävi ilmi että Sofian jatkolentoa ei lennetä kuin vasta seuraavana päivänä, joten myöhästys oli 24h.
Lentoyhtiö ei maksanut mitään, hotellit & taksit & ruoat piti kaikki järjestää ja maksaa itse. Onko tämä ihan normaalia? Takaisin tulo onnistuikin sitten jo paremmin..Saisiko matkavakuutuksesta jotain?

wysig

• Vieras
Vs: Lentokenttä suljettu, korvaukset?
« Vastaus #1 : 02.02.2010, 22:48:13 »
Aloita asian purkaminen laittamalla asiakaspalaute lentoyhtiöön, mukaan kopiot kulukuiteista. 

mljv

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.02.2010, 13:08:58 »

Joistakin matkavakuutuksista saa, kaikista ei. Omani on ns. järeää luokkaa ja siitä saa, kunhan on tavalla tai toisella osoittaa, että myöhästyminen johtui sääoloista. Tässä tapauksessa paikallinen lehti tms. riittäisi hyvin todisteeksi, kun häiriö on noin iso. [Tai näin ne sanoivat jo useampi vuosi sitten, kun eräältä lentokentältä soittelin ja kyselin, että mitä asialle pitäisi tehdä... Silloin onneksi lentoyhtiö hoiti kaiken.]

Mutta itsekin aloittaisin lentoyhtiöstä.
Ja kun Unkari tietääkseni on EU:n jäsen, voit käyttää valmista valituskaavaketta, http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf
Itse asiassa kannattanee vilkaista näitä Malevin omia juttuja ensin! http://www.malev.com/travelinformation/airport-information/missed-flight

Huono sää taitaa valitettavasti olla sellainen "force majeure"-tilanne, jossa lentoyhtiön korvausvastuu on rajoitetumpi kuin yleensä. Mutta kannattaa kuitenkin selvittää asiaa sekä lentoyhtiön että vakuutusyhtiön kanssa, jommastakummasta voi olla jotain saatavilla!

Itse olen kerran ollut vastaavassa tilanteessa, jossa lentoyhtiö olisi voinut hoitaa uudelleenreitityksen paljon paremmin ja olisimme päässeet samana päivänä oikeaan paikkaan. Vaikka yhtiö maksoi hotelliyöpymisen ihan kitisemättä, aiheutui meille tuosta muita vältettävissä olevia kuluja ja niistä sitten kinattiin jonkin aikaa. Lopulta lentoyhtiö sitten korvasi kaikki tapauksesta syntyneet välittömät kulut, mikä riitti meille erinomaisesti. Hyväksyimme siis sen, että lumimyrskyn takia matka viivästyi ja sitä rataa, mutta emme sitä, että meitä ei lainkaan palveltu sen jälkeen, kun oli päädytty väärälle kentälle - jossa asiat olisi voitu hoitaa paljon paremmin kuin ne hoidettiin ja sillä olisi vältetty kaikki ylimääräiset kulut, kun olisimme ehtineet vielä bussiin perillä jne. jne.
Mutta tämä oli aikaa ennen kuin minulla oli nykyinen vakuutus (silloinen korvasi vähän vähemmän), nyt kääntyisin ensin vakuutusyhtiön puoleen... Niin ja tuo oli myös ennen näitä nykyisiä EU-määräyksiä, nekin ovat muuttaneet tilannetta ja kasvattaneet lentoyhtiön vastuuta, mikä näyttää kyllä vaikuttaneen monien yhtiöiden toimintaan, ihan viime vuosina on tarvinnut kränätä vähemmän poikkeustilannepalvelusta ja infokin tuntuu vähän parantuneen monilla yhtiöillä (Malevista en sano mitään, kun en ole kokeillut koskaan).

tomipoika

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 03.02.2010, 13:46:22 »
Sääolosuhteet taitaapi mennä forsemajöörin piikkiin, et taisivat toimia ihan oikein. Kannattaa kuitenkin yrittää maililla vielä, jos jotain korvauksia heruisi.
"Sairas pääni etsii ilmaa raikast', sit sä tuut ja kerrot mulle täydellisest' paikast'. Ois ees puita ja höpöhöpöheinää, harmaas' lähiös etsin värikästä seinää." - Matti "Asa" Salo.

Gleb

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.02.2010, 14:48:58 »
Ei Force Majure poista lentoyhtiön huolehtimisvelvollisuutta eli kyllä lentoyhtiön pitäisi maksaa majoitus ja tarjota sapuskat. Erilliseen rahalliseen korvaukseen ei tässä tapauksessa ole yhtiöllä velvollisuutta.

Asetus 261/2004 nuo velvollisuudet määrittelee joten täältä voit itse tavailla

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.02.2010, 15:49:49 »
Mikäli tuo pitää paikkansa, niin Malevilta ala-arvoista toimintaa. Kun kerran jo laskeuduitte Wieniin, niin teidät olisi helposti voinut uudelleenreitittää Wienistä Sofiaan, jonne Austrian Airlines lentää useasti päivässä. Kuten sinulle tuossa ylhäällä jo kerrottiinkin, niin valitus lentoyhtiöön lienee tarpeellinen. Äläkä anna periksi.

Vinkki: seuraavan kerran kun lennät Sofiaan, niin valitse Czech Airlines Malevin sijaan.