Espanja: jääpalat juomissa ja jäätelö

(Luettu 8695 kertaa)

Päpäliini

• Aloittelija
    • Profiili
Espanja: jääpalat juomissa ja jäätelö
« : 06.02.2010, 16:20:12 »
Espanjan matka ensi kesänä. Paikan päällä juomme tietty pullovettä. Mitä kokemuksia, voiko juomiin ottaa jääpaloja (nehän on jäädytetty kuitenkin hanavedestä)? Olemme perusterveitä emmekä herkkävatsaisia - uskallammeko siis syödä jäätelöä? Vähän toisenlaistakin kysymystä: Onko Espanjaan matkustavan syytä ottaa hepatiitti A ja B rokotteet? Tulisi melkoinen lovi matkakassaan neljältä hengeltä rokotusten myötä, mutta toisaalta en haluaisi riskeerata terveyttäkään.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Espanja: jääpalat juomissa ja jäätelö
« Vastaus #1 : 06.02.2010, 16:47:09 »
Niin no, pääsääntöisestihän hanavesi on Espanjassa täysin juotavaksi kelpaavaa, joskin se voi kloorin takia olla pahanmakuista (mutta esim. Katalonian "vuoristossa" on hanavesi hyvänmakuista), joten pullovettä kannattaa juoda lähinnä makusyistä. Kokemukseni mukaan taas useissa ravintoloissa ja baareissa käytetään ns. valmisjääpaloja eikä niitä jäädytetä paikan päällä hanavedestä. Tämä nyt on tietty ravintolakohtaista ja voi olla että eri puolilla maata on erilaisia tapoja. Kloorinmakuiset jääpalat eivät kyllä kovin herkullisilta kuulostakaan.

Jäätelöä mielestäni uskaltaa syödä siinä missä pohjoisemmassakin, kunhan nyt vähän vilkaisee, että minkänäköisestä paikasta sitä jädeä ostaa. Yleisesti ottaen jäätelöbaarit ainakin Barcelonassa ja Madridissa ovat hyviä. Etenkin Barcelonassa Gracian kaupunginosassa Plaça de la Revolució de Setembre de 1868 -aukiolla on mahtava jäätelöbaari!

Hepatiitin suhteen muistaakseni on sellainen tilanne, että Suomeen verrattuna Espanja on ns. kohonneen riskin aluetta vain hepatiitti B:n osalta (eli sen veren välityksellä tarttuvan). Hepatiiitti A:n riskiluokitus on sama kuin Suomen. Eli siis varmaan voi suht huolettomin mielin olla ottamatta piikkiä.

Itse olen asunut ja oleskellut Espanjassa melko pitkiä aikoja ilman mitään vatsaongelmia tai muita, ja hepatiitti-rokotuksetkin hommasin vasta myöhemmin muiden reissujen takia. Huoli pois ja matkaan!
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

turkkalo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 06.02.2010, 16:53:57 »
Laaketehdashan vaittaa hepatiitti A+B -suojan olevan elinikainen, joten tavallaan ei ole koskaan liian aikaista. Mutta jos en aikoisi lainkaan matkustella kehitysmaissa, en ehka ottaisi. A+B-rokote koyhdytti 40+40+40 eurolla.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.02.2010, 17:21:08 »
Laaketehdashan vaittaa hepatiitti A+B -suojan olevan elinikainen, joten tavallaan ei ole koskaan liian aikaista. Mutta jos en aikoisi lainkaan matkustella kehitysmaissa, en ehka ottaisi. A+B-rokote koyhdytti 40+40+40 eurolla.

Ei ainakaan minulle väitetty, vaan 20 vuotta.

Espanja ja hepatiittirokote kuulostaa hyvin vieraalta. Kallis se rokote tosiaan on, en ottaisi tuohon. Kuulostaa lapsistaan huolissaan olevalta äidiltä, kysy nyt edes toiselta lääkäriltä vielä. Mielenrauhan saa muutenkin kuin piikillä.

mima

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.02.2010, 17:30:12 »

Ei ainakaan minulle väitetty, vaan 20 vuotta.

Otin rokotteen toisen satsin pari viikkoa sitten. Kysyessäni terveydenhoitaja sanoi, että suojan pitäisi olla elinikäinen, tosin pienellä varauksella, sillä rokote on niin uusi, ettei kukaan ole vielä ehtinyt elää sitä "elinikää"  :D

Minä ainakin join Espanjassa juomia jääpalojen kanssa, eikä mitään ongelmia ollut (eikä minulla ollut tuolloin mitään hepatiittirokotteita otettuna, enkä ollut popsinut edes maitohappobakteereja ;D)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.02.2010, 20:52:16 »
Siis helpatiitti Bta vastaan ei edes tarvii suojaa, se on vaan ympatty mukaan tahan hepatiitti A rokotteeseen.

Mulla on niita ensimmaisia markkinoille tulleita hepatiitti A- rokotuksia, ja kyselin joku vuosi sitten KTL:sta tai mikassesitten onkaan suojan pituudesta, ja silloin sanoivat saman minka Mima eli talla hetkella sita suojaa sanotaan varmuudella 20v, mutta todennakoisesti elinikainen mutta kun ei voida viela testata.

Naa hepatiitit Euroopassa taitaa olla yksittaistapauksia, olen kuullut etta sellaisen on joku onnistunut saamaan esim Pariisista. Koska se on tauti johon ei ole parannusta eika kai oikein ihmeemmin lievitysta, mielestani tuollainen rokote on ihan fiksu ajatus ellei huonolla tuurilla ole varautunut viettamaan vuodelevossa vuoden ajan.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.02.2010, 22:45:27 »
Jäätelöä voi syödä ihan hyvinkin, tietysti kannattaa vähän katsoa että tilaako jäätelönsä siistin näköisestä paikasta vai rönttöisestä katukojusta jonka myyjä kaivaa nenää ennen annosten tekoa :)

Jääpalat tulee suurimpaan osaan ravintoloista ulkopuoliselta toimittajalta, ainakin niillä alueilla joilla vettä kloorataan urakalla. Juomakelvotonta se ei ole, eikä vaarallista, mutta maku on melko hirveä. Jääpalakoneet ravintoloiden ja baarien (pienissä) keittiöissä tuottavat lämpöä niin paljon että niitä ei suosita siksikään, saunaan verrattavissa lämpötiloissa työskentely ei ole kovin mukavaa.

Ennemmin kannattanee kiinnittää huomiota pöydissä tarjolla oleviin majoneeseihin, saattaa olla että purkki ei ole viileäsäilytystä nähnytkään sitten avaamisen. Tarjoiltujen ruokien lämpötilaan kannattaa myös kiinnittää huomiota jos ripulointia haluaa välttää, kaikki haaleana tai (osin) kylmänä tuleva kuumaksi tarkoitettu ruoka takaisin keittiöön ja uusintakuumennukseen. Muuten ei mitään hätää! :)