Terveellistä ruokaa Balilla (Indonesia) ...?

(Luettu 5702 kertaa)

golem

• Aloittelija
    • Profiili
Terveellistä ruokaa Balilla (Indonesia) ...?
« : 04.05.2010, 05:48:54 »
Osaako joku sanoa, että onko mahdollista saada Balilla mitään terveellistä tai vatsaystävällistä ruokaa, ja jos joo, niin minkä tyyppisistä paikoista sitä kannattaa etsiä?

Mulla on edelleenkin potentiaalinen vatsahaava, masu ollut tosi kipeä jo 1-2 kuukautta, ja vähän kipeä pidempään. Olen syönyt vatsahappoja vähentävää lääkitystä tms.. vatsahappoa neutraloivia juttuja.

Olen lähdössä siis ensi perjantaina Balille (Kutassa on majoitus). Ja tosiaan siksi kyselen, ku oon saanut sen käsityksen, että ruoka tuolla päin maailmaa on aika mausteista, ja varmaan ei-pöpöjä sisältävä ruokakin olisi bonusta paranevalle vatsalle.

Onko Balilla jotain erityisen vatsa-agressiivista ruokaa/juomaa jota kannattaa vältellä?

Jos näyttää huonolta, nii sit ruodaan varmaan aika paljon muonaa mukana Suomesta :D

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
Vs: Terveellistä ruokaa Balilla (Indonesia) ...?
« Vastaus #1 : 04.05.2010, 07:59:59 »
Kutan pohjoispuolelle on Seminyak, ja siellä mainio ravintola the Zula. Osoite: Dhyana Pura 5. Esim. kahville löytyi hyvä vaihtoehto.

Bali Buddha on myös hyvä, siellä kävin itsekin kun oli Ubudissa vatsataudin oireita... "all natural alternative café and health food store in Bali, Indonesia. There are two Bali Buddha locations on the island, one in Ubud and the other in Kerobokan." Osoite: Jembawan 1 (taisi olla postia vastapäätä.)

Molemmissa ravintoloissa on kauppa, eli voit ostaa elintarvikkeita. Varmaan saat opastusta henkilökunnalta.

Edit. osoitteita tarkistaessa tuli vastaan mm. tällainen sivu:
http://www.balispirit.com/food/bali_health_restaurant.html
« Viimeksi muokattu: 04.05.2010, 08:06:51 kirjoittanut kekkuli »
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.05.2010, 14:43:17 »
Itse olin juuri kaksi viikkoa Indonesiassa ja siitä reilun viikon Balilla. Ubudissa oli palon terveysruokaravintoloita (raw food, kasvisruoka etc), esim juurikin mainittu Bali Buddha ja Kafe. Muuten tarjolla on laajasti sekä länsimaista ruokaa että paikallista ruokaa. Ruokakauppoja on myös paljon. Ruoka ei ole mitenkään överitulista (ellet pyydä sambalia=chilikastiketta), joten sen suhteen ei tarvitse pelätä vatsahaavan puolesta. Söin paljon ns. "vaaranpaikoissa", eli katukojuissa sekä valmiiksi kuorittuja hedelmiä että salaatteja melko huoletta eikä tullut vatsatautia.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 04.05.2010, 22:38:11 »

Balilla vatsaystävällistä ruokaa, minkä tyyppisistä paikoista sitä kannattaa etsiä?

Mulla on potentiaalinen vatsahaava

Kutassa on majoitus ... ruoka tuolla päin maailmaa on aika mausteista, ja varmaan ei-pöpöjä sisältävä ruokakin olisi bonusta paranevalle vatsalle.

Juo nuorta kookkosmaitoa, sitä saa hotlista ja kadulta. Syö sopivan kypsiä banskuja (kellertävä rajapuluh on musta paras laatu ulkonäöstään huolimatta), niitä saa pienistä warungeista tai Mataharin hedelmäosastolta. Kutan rafloissa ei tartte syödä tulista ruokaa, kaurapuuroa kannattaa kysellä. Vältä kävellä pakokaasuista kadun vartta eli pohjois/eteläsuunnassa kulje mieluummin pitkin hiekkarantaa.

Rotten

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 23.05.2010, 11:37:05 »
Saavuin eilen 6 viikon reissulta Indonesiasta ja voin sanoa että meikäläisen vatsalle se oli kova reissu. Matkasta noin 4 viikkoa oli vatsa totaalisen kuralla. Ei sen suurempia vatsanväänteitä mutta uloste oli löysää. Imodiumia meni kokonainen paketillinen + 8 intistä saatuja kapseleita. Sambalia ja muita tulisia mättöjä tuli maisteltua moneen otteeseen, mutta ulos tullessaan polttivat vieläkin. Sanurilla söin kokeeksi pari päivää mäkkärissä, kun siellä on ruoka ainakin hygieenisesti valmistettua (vaikka muuten pa*kaa onkin) ja vatsa palasi ennalleen.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.05.2010, 21:58:10 »
Saavuin eilen 6 viikon reissulta Indonesiasta ja voin sanoa että meikäläisen vatsalle se oli kova reissu. Matkasta noin 4 viikkoa oli vatsa totaalisen kuralla. Ei sen suurempia vatsanväänteitä mutta uloste oli löysää. Imodiumia meni kokonainen paketillinen + 8 intistä saatuja kapseleita. Sambalia ja muita tulisia mättöjä tuli maisteltua moneen otteeseen, mutta ulos tullessaan polttivat vieläkin. Sanurilla söin kokeeksi pari päivää mäkkärissä, kun siellä on ruoka ainakin hygieenisesti valmistettua (vaikka muuten pa*kaa onkin) ja vatsa palasi ennalleen.

Hei, jattaisin kylla ton imodiumin pois, sehan toimii vaan kuin tulppa, eika sinansa auta normalisoimaan vatsan toimintaa. ota sen sijaan maitohappobakteereja, ne ovat ainakin itsellani lopettaneet monet ikavat trooppiset kurailut.

rosti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 27.05.2010, 23:56:12 »
Tuota imodiumia en itsekkään suosittelisi kuin vaan sillon, kun on pakko esimerkiksi istua bussissa pitkiä matkoja ja sattuu olemaan delhi belly päällä.

Maitohappobakteerit auttaa ja jos menee aivan pahaksi niin antibiooteilla on itsellä lähtenyt tuollaiset viikkotolkulla kestäneet vatsakurailut. Suomesta saa matkalääkäriltä oikeanlaiset biootit tohon hommaan. Ja paikallisiltakin lääkäreiltä saa varmaan antibiootteja. Ei niitäkään kyllä ihan jokavaivaan kannata popsia, kun menee immuunijärjestelmä sekaisin.

Mausteetonta ruokaa saa varmaan jokapaikasta kun vain kysyy. Jos on herkkä vatsa tai muuten vaan vatsa sekaisin niin kannattaa kysellä vaikka pelkkää riisiä ja vihanneksia, luulisi aasiassa niitä löytyvän keittiöstä kun keittiöstä.
"Tidak pedas" taitaa olla Indoneesiaksi että ei tulista. Näin viikon hataralla opiskelulla vetästynä :D

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.05.2010, 10:55:36 »
Tuota imodiumia en itsekkään suosittelisi kuin vaan sillon, kun on pakko esimerkiksi istua bussissa pitkiä matkoja ja sattuu olemaan delhi belly päällä.

Maitohappobakteerit auttaa ja jos menee aivan pahaksi niin antibiooteilla on itsellä lähtenyt tuollaiset viikkotolkulla kestäneet vatsakurailut. Suomesta saa matkalääkäriltä oikeanlaiset biootit tohon hommaan. Ja paikallisiltakin lääkäreiltä saa varmaan antibiootteja. Ei niitäkään kyllä ihan jokavaivaan kannata popsia, kun menee immuunijärjestelmä sekaisin.

Mausteetonta ruokaa saa varmaan jokapaikasta kun vain kysyy. Jos on herkkä vatsa tai muuten vaan vatsa sekaisin niin kannattaa kysellä vaikka pelkkää riisiä ja vihanneksia, luulisi aasiassa niitä löytyvän keittiöstä kun keittiöstä.
"Tidak pedas" taitaa olla Indoneesiaksi että ei tulista. Näin viikon hataralla opiskelulla vetästynä :D

Kahden vuoden ahkeran indonesian opiskelun jälkeen voin korjata että oikeampi termi olisi "kurang pedas" (vähemmän tulista). ;) Mutta siis, oman kokemukseni mukaan sambalin määrää sai itse säädellä ihan pyytämällä (tai jättämällä kokonaan pois) ja en itse ainakaan kärsinyt tulisuudesta ollenkaan (vaikka olen melko herkkä tuliselle ruoalle).

Ja komppaan myös edellisiä, Imodiumia vain matkustaessa tai muuten jos ei pääse vessaan. Ripuli on suoliston tapa poistaa bakteeri elimistöstä ja jos koko ajan vetää imodiumia, ei se bakteeri myöskään pääse poistumaan.