Psyykkauslista lentopelon hallintaan

(Luettu 46579 kertaa)

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Psyykkauslista lentopelon hallintaan
« : 26.06.2010, 09:04:25 »
Pari päivää sitten jouduin taas pitkästä aikaa kunnon turbulenssiin ja vanha reissukaveri, armoton lentopelko, nosti taas päätään...

Olisi kiva kerätä listaa tavoista, joilla rauhoittelette itseänne lentopelon iskiessä. Aloitan omilla "mantroillani":

- lentäminen on tilastollisesti katsoen turvallisin matkustusmuoto suhteutettuna matkustettuihin henkilö- ja kilometrimääriin. (Onko näin?)

- lentäjät ovat käyneet läpi tarkat soveltuvuuskokeet jne toisin kuin esim liikeenteessa vastaan ajavan auton kuljettaja

- jokainen ihminen voi kuolla vain kerran, jolloin kunkin yksilön kohdalla satojen ihmisten hengen vaativassa lento-onnettomuudessa kuoleminen ei poikkea muussa liikenneonnettomuudessa kuolemisesta

- ilmassa on koneita paljon harvemmassa kuin maanteillä autoja, törmäysvaara on pienempi

- jos nousut ja laskut ovat lennon vaarillisimmat vaiheet, kuinka uskallan asua paikassa, jossa koneet jatkuvasti nousevat ja laskevat kotini päältä? Eikö ole todennäköisempää, että joku yli menevistä koneista putoaa niskaani kuin että juuri oma koneeni sattuisi putoamaan?

- "Jos tämä nyt putoaa, olen sentään saanut viettää täysipainoista elämää, nähdä maailmaa jne sen sijaan että olisin ikäni luimistellut kotinurkissa"

Jatkakaa listaa omillanne niin tulostan sen seuraavalle Atlantin lennolle... Myös muut keinot lentopelon hallintaan olisi tervetulleita.
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
Vs: Psyykkauslista lentopelon hallintaan
« Vastaus #1 : 26.06.2010, 10:33:54 »
Minå en ajattelisi ollenkaan kuolemista! Jos toistat mantrana kuolemiseen liittyviå asioita, se vaan lisåå kuolemisen 'låsnåoloa'. Keskity mieluummin positiivisiin asioihin, vaikka siihen miten ammattitaitoista miehistö on. Mieti perilletulon mukavuutta, se kuuluu lentåmiseen - ei kuoleminen.
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

ninjuzu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.06.2010, 11:26:33 »
Itsellä tuo lentopelko on ehkä lähinnä liittynyt kuolemisen pelkoon. Kun jossain vaiheessa opin hyväksymään/tulin sinuiksi oman kuolevaisuuteni kanssa niin lentopelko katosi. Muistan kyllä miettineeni näitä samoja asioita kuin aloittaja ja ne ihme kyllä rauhoitti. Juurikin mantra "ei tämä voi sattua minun kohdalle!" Nykyään lähinnä ketuttaa jos on ruuat ja juomat sylissä :)

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.06.2010, 12:09:44 »
Lainaus
"ei tämä voi sattua minun kohdalle!"

Pieni on todennäköisyys

http://www.flightradar24.com/

tessuli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.06.2010, 15:55:22 »
Toisinaan itsekin pelkään koneessa, varsinkin nousujen aikaan ja jos ei ole hetkeen tullut lennettyä. Silmissä vilisee vaan lehtileikkeet pudonneista koneista, enkä halua päätyä uutisiin, kun perhekin jää vielä elämään (usein reissaan kaveriporukalla). Turbulenssissa tukeudun faktoihin. Kuinka paljon ajattelet että siivet kestävät liikettä, ennen kuin vahinkoja tulee? Muistelen (okei, ei siis kauhean tarkkaa faktaa, mutta etsimällä löytyy tarkempaa tietoa) että siivet kestävät pystysuoraa liikettä 17 metriä! Keskityn myös siihen, että henkilökunta on koulutettua ja koulutusta ja simulaattoriharjoituksia lentäjillä on säännöllisesti. Vilkkaiden kenttien läpi saattaa mennä jopa 30 miljoonaa ihmistä vuosittain.. Montako lento-onnettomuutta on vuosittain länsimaissa? Jos ajattelee että vuodessa tippuu yksi kone, jossa on esim. 260 ihmistä, niin sen kun jakaa vaikkapa tuolla 30 miljoonalla matkustajalla, niin todennäköisyys on äärettömän pieni. Näin itselleni perustelen :)
Nousujen ja laskujen aikana tykkään lukea jotain ja näin pakottaa itseni ajattelemaan jotain muuta kun esim. laskeutumista ja siitä johtuvaa pelkoa.
Tsemppiä, on vaan lennettävä että pääsee perille :)
Work like you don't need the money, love like you've never been hurt and dance like no one is watching!

pasaati1

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.06.2010, 01:50:13 »
Mua on rauhoittanut se kun näkee/on nähnyt lentohenkilökunnan toimintaa,tulee rauhallisempi fiilis kun toiset tekevät lentämistä+sivuavaa työtä eläkseen.

Itse en ole lentopelkoinen,mutta aina välillä tulee ne ns worst case skenariot vaan mieleen.

Cadhlan

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 28.06.2010, 14:27:04 »
Itse luin Lentopelko hallintaan -nimisen kirjan, jonka on kirjoittanut Finnairin turvakurssin kouluttaja psykologi Paula Kinnunen. Siinä oli hyviä faktoja, juuri tuosta siipien taipuvuudesta. Ja siitä, jos moottorit sammutetaan Turun kohdalla, niin laskeutuminen Helsinki-Vantaalle onnistuisi normaalisti.

Mutta siltti nousu aina jänskättää ja mielikuvitus jyllää aina ennen matkaa, vaikka olisi minkälaisen opuksen lukenut. Koneessa pelkää moottorien ääniä ja kaikkia muita outoja ääniä, mutta kun näkee että henkilökunta kulkee ihan normaalisti, niin on luotettava siihen, että kaikki on normaalia.
Try to remind myself that I was happy here
Before I knew that I could get on the plane and fly away

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.06.2010, 15:03:58 »
Minusta on itsekästä ajatella kuolevani juuri siinä koneessa. Silloinhan kaikki muutkin todennäköisesti kuolisivat. Enhän halua muiden kuolemaa.....

Siksi se kone jolla lennän ei tipu  ;)

Siivet saavat minusta taipuilla ihan mihin vain ja koneesta saa kuulua vaikka minkälaisia ääniä. Alaskin jokainen kone on tullut. Ainut mikä ei mene jakeluun on: Miten helvatassa se käsittämätön pökkylä pääsee ylös :o

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.06.2010, 15:21:10 »
Itse luin Lentopelko hallintaan -nimisen kirjan, jonka on kirjoittanut Finnairin turvakurssin kouluttaja psykologi Paula Kinnunen. Siinä oli hyviä faktoja, juuri tuosta siipien taipuvuudesta. Ja siitä, jos moottorit sammutetaan Turun kohdalla, niin laskeutuminen Helsinki-Vantaalle onnistuisi normaalisti.

Taitaa olla väärä ketju kyseenalaistaa nykymatkustajakoneiden liito-ominaisuuksia... mutta molempien/kaikkien moottorien sammuminen yhtäaikaa on äärimmäisen epätodennäköistä.

Luota yhtiöön ja lentäjiin, niin ei tarvitse pelätä mitään.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.06.2010, 15:23:37 »
Mun yhdellä kaverilla on pettämätön keino lentopelkonsa hallintaan!
Se ajattelee että "only good people die young and I'm a nasty bitch". Ja hän on vasta 45v joten ei mitään hätää vielä pitkään aikaan.  ;D
Soarele este galben

WasntMe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 28.06.2010, 20:47:40 »
Itse lausun mielessäni aina pienen rukouksen/ pyynnön maailmankaikkeudelle, että pääsisin perille turvallisesti. Jollakin perverssillä tavalla se auttaa, vaikken edes ole kovin uskovainen ihminen. Syvimmällä sisimmässäni en vain usko, että aikani olisi vielä, ja sen pyynnön sanominen ääneen jotenkin vahvistaa sitä uskoa.

Toki lentäminen silti aina pelottaa - mutta niinhän sitä pelottaa moni muukin asia, mutta ei niitä jätä tekemättä vain sen takia, että pelottaa. Pelko on tunne, jonka voi oppia hyväksymään ja elää sen kanssa.

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.06.2010, 23:16:47 »
Minä jänskään lentokoneissa vaihtelevasti, enkä usko sen johtuvan minkäänlaisesta kuolemanpelosta, vaan hallinnan menettämisen pelosta. Kun kone nousee, tunnen jännittäväni jokaista lihastani niin kuin se jotenkin saisi koneen pysymään ilmassa. :P Ja tulee sellainen olo, että on melkein pakko tuijottaa ikkunasta ulos ja tarkkailla tilannetta aina kymmenisen minuuttia nousun jälkeen ja laskeutumisen alettua, koska jos minä en tarkkaile, kone saattaa hyvinkin pudota. :P On hirveän huolestuttavaa, etten minä voi vaikuttaa asioihin mitenkään, vaan pitää vain luottaa siihen että jotkut tuntemattomat pitää sen valtavan metalliputken kymmenen kilometrin korkeudella ilmassa.

Kaikki pamahdukset ja hurinat ja muut oudot jutut vaan lisää jännitystä, kun ei tiedä kuuluvatko ne asiaan vai ovatko ne lopun alkua. Helpottaisi tosi paljon, jos tietäisi enemmän lentokoneiden toiminnasta edes jonkunlaisella tasolla, niin voisi suhtautua kaikkeen viileän asiantuntevasti. Huomasin, että kun olin lukenut kirjan jossa ohimennen kerrottiin jonkin verran lentokoneista ja niillä lentämisestä, tunsin jännityksen hieman helpottavan. Opin mm. juuri sen, että kone voi laskeutua liitämällä vaikkeivät moottorit toimisikaan.

En kärsi lentopelosta, mutta jännitän sitä silti aika paljon, ja se tuntuu vain pahenevan mitä enemmän lennän. (En tosin ole mikään säännöllinen lentäjä.) Viime reissulla olin lentänyt jo Oulusta Helsinkiin, Helsingistä Amsterdamiin ja Amsterdamista Bangkokiin, ja noidenkin jälkeen kun AirAsian kone Bangkokista Krabiin lähti nousuun, kehitin jo pientä paniikkia. Se tosin saattoi johtua järjettömästä väsymyksestä.

Mutta siis, mun paras psyykkausmantra on: "Tämän lentokoneen henkilökunta on lentäny kymmeniä ja kymmeiä kertoja, ja ne on vielä elossa."
Vaikka tiedän, että sattuma ei katso onko kyseessä jonkun ensimmäinen vai sadas lentokerta, tuo jotenkin lohduttaa. :)

Se myös lohduttaa, kun katsoo lentoemäntien rauhallisuutta silloin kun itse on jokseenkin hermona. Huomaa, että jos nuokaan ei hermoile, ei munkaan kannata.

Ja tietenkin se, että lentäminen on matkustustavoista turvallisin.

Se on muuten hassua, että nousu pelottaa mua huomattavasti eniten, ja seuraavana on laskeutuminen, mutta kun kone on koskenut maata ja alkanut jarrutella, minä rentoudun. Käsittääkseni kuitenkin siitä vasta alkaa lennon vaarallisin osuus? (Siis laskeutuminen ja rullaaminen.)

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #12 : 30.06.2010, 23:19:29 »
Onko tämä lentopelko enemmän naisten juttuja? :)

.. naiset .. ;)

Minä ajattelen että jos se tipahtaa niin tuskin tarttee kitumaan jäädä. Hälläväliä-asenteella niin ei paljoa ressaa

Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 01.07.2010, 00:14:31 »
Epäilen.

Leenamaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 01.07.2010, 01:10:29 »
Onko tämä lentopelko enemmän naisten juttuja? :)

.. naiset .. ;)

Minä ajattelen että jos se tipahtaa niin tuskin tarttee kitumaan jäädä. Hälläväliä-asenteella niin ei paljoa ressaa
Enpä nyt tiedä. Minua ei lentäminen pelota tai edes jännitä. Nousut ja laskeutumiset on jollain omituisella tavalla jopa kivoja. Vähän kuin olisi jossain Linnanmäen laitteessa. ;D Itse lentäminen on hyvissä olosuhteissa aika tylsää. Viimeksi nukuin melkein koko lennon ajan.

Mun mies taas inhoaa lentokoneita. Puristaa jännittyneenä käsinojia nousuissa ja laskuissa. Alkuun ei uskaltanut katsoa ikkunasta ulos, mutta nykyään jo katselee maisemia nousun aikana. Hänelle tulee myös paha olo, mutta siihen auttaa matkapahoinvointilääke. Tosin tämä suomesta saatava versio on ihan onneton. Ei mitään tehoa. Matkalta mukaan tarttunut Avomine toimii, mutta sitä ei jostain syystä saa Suomesta.

[/url]

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #15 : 01.07.2010, 02:54:58 »
Enpä juuri edelleenkään pidä lentämisestä mutta otan
sen ns. välttämättömänä pahana- eli siis yleensä olen
laiska enkä jaksa reissaa kauemmas todella hitaasti,
vaikka siellä viettäisinkin pitkän ajan. Muutama paukku
(saa valita mitä..  ;D ) auttaa kummasti, tai jos on
reseptillä (tai ilman, riippuen mistä lentää...) muutama
"taikatabletti" jotain rentouttavaa muttei niinkään
huumaavaa joita ei lentoyhtiöt(kään) suosita juurikin
tuon onnettomuustilanteessa toimintakyvyn laskun
takia...

Kaippa se lentopelko johtuu siitä ettei ihminen ole
tarkoitettu alkujaan olemaan 10 000 metrissä- jos
5 metristäkin tippuu niin sattuu. Se on ihan normaalia
itsesuojeluvaiston toimintaa luullakseni. Aistit vaan
turtuu eikä sitä enää sitten jossain vaiheessa enää
tiedosta samalla lailla.

Hassu juttuhan se lentopelko on, kukapa sitäkään
ajattelee että kun nyt menen unille omaan petiin
niin hyvinkin saatan kuolla tai kun tässä televisiota
katselen niin viikatemies hakee.. Yleensä ihmiset
kuolevat Suomessa kotiin tai johonkin laitokseen
kuten sairaalaan. Ajatelkaapa sitä! (valistuspäivä
tänään... Ehkä joku saadaan kuolemaan muualle
kotinurkista!!!  8) )

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 01.07.2010, 11:25:34 »
Nautin edelleen lentämisestä, joskaan en ihan niin paljoa kuin nuorempana, jolloin se oli paitsi harvinaisempaa myös jonkinlaista elämän luksusta verrattuna vaatimattomaan opiskelijaelämään - silloin ei ollut halpalentoyhtiöitä.

Tiedän kohtalaisen hyvin, miten lentokone toimii ja seuraan varsinkin nousujen ja laskujen aikana, miten lento etenee. Se suurin kolahdus ja hurina tulee laskutelineiden nostamisesta/laskemisesta, ei siis syytä huoleen.

En kertakaikkiaan keksi syytä pelätä lentämistä. Ja jos jollakulla on lapsia, niin ottakaa ne mukaan pienestä pitäen, niin oppivat olemaan pelkäämättä - pieni lisä sekin siihen kaikkeen muuhun positiiviseen, mitä lapset matkailusta saavat.

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 01.07.2010, 12:01:10 »
Minä jänskään lentokoneissa vaihtelevasti, enkä usko sen johtuvan minkäänlaisesta kuolemanpelosta, vaan hallinnan menettämisen pelosta. Kun kone nousee, tunnen jännittäväni jokaista lihastani niin kuin se jotenkin saisi koneen pysymään ilmassa. :P Ja tulee sellainen olo, että on melkein pakko tuijottaa ikkunasta ulos ja tarkkailla tilannetta aina kymmenisen minuuttia nousun jälkeen ja laskeutumisen alettua, koska jos minä en tarkkaile, kone saattaa hyvinkin pudota. :P On hirveän huolestuttavaa, etten minä voi vaikuttaa asioihin mitenkään, vaan pitää vain luottaa siihen että jotkut tuntemattomat pitää sen valtavan metalliputken kymmenen kilometrin korkeudella ilmassa.
Hei, meillä on ihan samanlainen lentopelko! Ja samoin - juuri mun täytyy saada istua ikkunan vieressä että voin varmistaa horisontin olevan niin kaukana kuin pitääkin (joten pimeällä lentäminen on epämiellyttävää!). Yleensä lentohenkilökunnan tarkkailu helpottaa, kuinka tyyniä ne ovatkaan. Ja ihania ovat lentoemännät, jotka näkevät pelon kasvoillani kun moottorista kuuluu ensin KLONK ja sitten ei kertakaikkiaan mitään - ja ymmärtävät kommentoida kuinka "that's normal, it's supposed to do that".

Paras apu pelkoon on kuitenkin ollut ehdottomasti tutustua pariin liikennelentäjään. Fiksuja ja päteviä ihmisiä, eivät ne tekisi sitä työkseen jos riskit olisivat niin suuret kuin ne mielessäni paisuttelen. Ai niin, ja kertaalleen ukkosmyrskyssä rytisyttäminen: salamat vain sinkoilivat ikkunan takana, ja vaikka mitään ei ollut itse tehtävissä, silti tultiin alas ihan oppikirjan mukaan. 

Ja periaatteessa ihan hyvä ajatus, alan_mies, mutta toisilla meistä lentopelko kehittyy vasta aikuisena, eikä siihen vaikuttaneet positiiviset kokemukset siihen mennessä lennetyistä lennoista.

"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 01.07.2010, 13:07:23 »
Ja periaatteessa ihan hyvä ajatus, alan_mies, mutta toisilla meistä lentopelko kehittyy vasta aikuisena, eikä siihen vaikuttaneet positiiviset kokemukset siihen mennessä lennetyistä lennoista.

Tuota pohdinkin... uskoisin kuitenkin, että vain pienellä osalla; jos lentäminen on normaali elämään kuuluva asia vauvasta alkaen on varmasti epätodennäköismpää, että sitä yhtäkkiä alkaisi pelkäämään.

Emmita_

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.07.2010, 15:05:19 »

Tuota pohdinkin... uskoisin kuitenkin, että vain pienellä osalla; jos lentäminen on normaali elämään kuuluva asia vauvasta alkaen on varmasti epätodennäköismpää, että sitä yhtäkkiä alkaisi pelkäämään.

Voipi olla, mutta minäkin kehitin tämän jänskätyksen vasta aikuisena. Oon lentänyt 6-vuotiaasta asti kohtuu usein ja silloin se tuntui aina pelkästään hauskalta ja jännittävältä semmoisella Linnanmäki-tavalla. Lennettiin kerran ukkosmyrskyn läpi ja toisella kertaa jouduttiin kiertelemään laskeutumispaikan yllä jotain melkein tunti, kun alla oli jotain häikkää. Ei käynyt mielessäkään pelätä. Nyt oisin ihan hermona, että onko tämä normaalia, selvitäänkö tästä. :D

Kyllä se lento muuttuu aina kuitenkin tylsäksikin jossakin vaiheessa, 12 tunnin lennon aikana ei paljoa jaksa enää hermoilla vaan se kyllästyminen vie voiton. Eihän sitä joskus yön pimeydessä tasaisen lennon aikana edes muista olevansa ilmassa.

Viimeksi pitkällä lennolla Bangkokista Amsterdamiin jouduttiin kamalaan turbulenssiin, joka kesti varmaan kolme tuntia, ja oisin takuulla ollut koko sen ajan kauhuissani jollei mulla ois ollut niin paljon tekemistä oksennuksen pidättelemisen kanssa. :P (Epäonnistuin lopulta.)

Siitä huolimatta en koskaan jättäisi matkustamasta vain siksi, että vähän - tai enemmänkin- jännittää. :)