Kevyt olkalaukku matkustuskäyttöön

(Luettu 7903 kertaa)

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kevyt olkalaukku matkustuskäyttöön
« : 15.08.2010, 19:52:30 »
Pyörin kaksi viikkoa Euroopan metropoleissa uskollinen nahasta ja kankaasta tehty olkalaukku päivälaukkunani. Kokemus varmisti sen, että haluan jatkossakin kantaa päivisin nimenomaan olkalaukkua enkä esimerkiksi reppua, mutta toisaalta matkailukäyttöön nykyiseni on liian pieni, kömpelö ja hitaasti kuivuva.

Haluaisinkin nyt suosituksia käteväksi kassiksi, jonka voin rutistaa pieneen tilaan repun sivutaskuun matkanteon ajaksi mutta joka laajenisi kantamaan sisällään kameraa, neuletakkia, vesipulloa ja muuta päivän aikana tarvittavaa rompetta. Struktuuria saisi olla vähän enemmän kuin Kivan avaimenperäksi kutistuvaksi repussa mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin toimistotyöläisten kantamissa läppärilaukuissa.

Tärkeinä ominaisuuksina pidän materiaalin keveyttä, pakkautuvuutta, tilavuutta, nopeaa kuivumisaikaa ja ainakin muutamaa taskua pikkuesineille. Erittäin mukavia ominaisuuksia olisivat lisäksi kestävyys, ryhdikkyys, runsastaskuisuus, vedenpitävyys, edullinen hinta ja säällinen ulkonäkö. Merkkiä olisi hyvä saada Suomesta, mutta en sulje täysin pois mahdollisuutta tilata ulkomailta.

Ehdotuksia - omintakeisiakin - otetaan ilolla vastaan!

klapti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kevyt olkalaukku matkustuskäyttöön
« Vastaus #1 : 15.08.2010, 20:35:21 »
“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.08.2010, 21:51:06 »
Armeijakama täyttää kyllä kirkkaasti ainakin kestävyys-, ja edullisuuskriteerit, mutta pakkautuvuus vähän arveluttaa, eikä käytön näppäryyskään ole välttämättä matkailukäytössä paras mahdollinen. Tosi hyvä muistutus silti, klapti. Täytyy  ilman muuta käydä Varustelekan myymälässä hypistelemässä muutamaa leipälaukkua.

Keski-ikäistä amerikkalaisväestöä omatoimimatkailun saloihin opastava Rick Steves pitää myynnissä Kivan valmistamaa Civita-olkalaukkua, jonka paino on vain reilu 300 grammaa. Se ei ole kauneudella pilattu, mutta valmistuksessa on huomioitu matkailijan tarpeet. Saatavuus Suomeen voi olla huono. Muita saman- tai erihenkisiä vaihtoehtoja?

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.08.2010, 22:59:00 »
Oho, ensimmäinen vastaus ei suorasanaisesti suositellut PV:n nasselaukkua, niin kuin odotin. :o

Mutta onneksi sentään armeijakamaa ja nimenomaa Varustelekasta. Olen joskus miettinyt, että millainen verkosto varustelekalla mahtaa olla jengiä jotka hakkaa eri foorumeilla f5:sta odottaen keskusteluja, joihin pääsee sissimarkkinoimaan kauppaansa.

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.01.2013, 15:28:32 »
Nostan tämän ketjun koska ongelma alkaa tulla ajankohtaisesksi minulle (taas).

Ongelmana se, että työmatkoilla käsimatkatavarakiintiön ovat vallaanneet työvälineet (lue: 4-6 kannettavaa oheisvermeineen) ja repun koko on sen mukainen. Samalla repulla ei viitsi lähteä kaupungille.

Kaipaisin siis kevyttä, mutta fiksun/tyylikkään näköistä, olkalaukkua, johon menisi peilitön järkkäri (ei kaipaa erillistä pehmustusta), vesipullo, opaskirja ja mahdollisesti tabletti.  Onko esimerkiksi tästä http://www.partioaitta.fi/Reput_rinkat_ja_laukut/Olkalaukut/Fjallraven_Travel_Small_Pouch tai sen isoveljestä kokemuksia?

Leipälaukku mallia mil-tec/Bundeswehr, mutta puuvillaisena se ei oikein suojaa sisuskalujaan kosteudelta ja on aika painava, kun optimoidaan ruumatavaroiden painoa. Samoin omistan jo Rukan Street-repun, joka on kätevä tietyissä tilanteissa, mutta liiankin ilmeinen "hei, olen turisti" kyltti. Pikkureput hiostaa myös aivan liikaa selkää.

Gaucho

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.05.2013, 14:00:11 »
Tata tuli juuri testattua kuukauden Filippiinit/Indonesia akselilla ja taytyy sanoa etta taytti odotukset.
Kallis eika mene pieneen tilaan, mutta vetaa yllattavan paljon tavaraa ja tuntuu etta kestaisi kauankin kayttoa.
Ulkopuolelle sivuun laitoin valilla kameran vyolaukun kiinni jos muuten oli jo taynna ja ulkotaskuun meni juuri sopivasti ja helposti passi/lentoliput tms. joita tarvii kentalla nopeasti kaivella.

http://www.varusteleka.fi/fi/product/hazard-4-tonto-concealed-carry-mini-messenger-musta/18920

Ja ei, mitaan tekemista ei ole varustelekan sisseilyn kanssa. Edes asu Suomessa.  :D
Friends call me a Lonely Rider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore....

Saramaria

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 19.05.2013, 18:04:45 »
Jos haluaa olla sievä käsilaukkuihminen, Longchampin Le Pliage-shopperia saa lentokentiltä ns. tarjoushintaan. Se on taittuva, kevyt ja helposti pestävä. Ei mene noihin varusteleka-kategorioihin, mutta kiva veska.

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #7 : 19.05.2013, 19:50:53 »
Le Pliagen ongelma on se, että siinä ei taida olla kuin yksi pieni lompakon mentävä sisätasku. Kaikki tavarat lojuvat suloisessa sekasotkussa laukun pohjalla.

Mä olen netistä katsellut Haltin citybagiä (http://www.retkiaitta.fi/product/9939/halti-citybag--laukku) mutta en ole vielä liikkeeseen asti jaksanut mennä sitä käpälöimään. Tyylikkyys on ehkä tuosta laukusta kaukana, näyttää aika heppoiselta ja halvalta. Mutta onhan tuo kevyt ja pakkautuva.

Vallisoletana

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.05.2015, 14:57:12 »
Onko kellään kokemuksia Crumpler-merkkisistä laukuista? Nettikaupan perusteella aika pätevän oloisia laukkuja moneen lähtöön, ja takuutakin lupaavat 30 vuotta! Olen jo pitkään etsinyt reissuvaatimukseni täyttävää laukkua ja Crumplerin Doozie Shoulder S näyttäisi aikas sopivalta. Mielellään kuulisin kuitenkin muiden mielipiteitä tästä kyseisestä tai muista saman merkin laukuista.
Explore. Dream. Discover. -Mark Twain-

Epic

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 17.05.2015, 18:02:23 »
Onko kellään kokemuksia Crumpler-merkkisistä laukuista? Nettikaupan perusteella aika pätevän oloisia laukkuja moneen lähtöön, ja takuutakin lupaavat 30 vuotta! Olen jo pitkään etsinyt reissuvaatimukseni täyttävää laukkua ja Crumplerin Doozie Shoulder S näyttäisi aikas sopivalta. Mielellään kuulisin kuitenkin muiden mielipiteitä tästä kyseisestä tai muista saman merkin laukuista.

Yleisesti ottaen Crumplerin kamat on laadukkaita. Olen käyttänyt Crumpleria kameralaukkuna usean vuoden ajan ja ei löydy mitään valittamista. Kyseisestä mallista en osaa sanoa, mutta epäilen että olisi mitenkään poikkeus, tekevät tasan tarkkaan sen minkä lupaavat.

wormie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 24.05.2015, 00:44:46 »
Täältä myös peukkua Crumplerille. Useampikin heidän tuotteistaan on minulla aktiivikäytössä ja olen ollut erittäin tyytyväinen laatuun. Kotimaasta käsin miinuksena vain se, ettei Suomessa toistaiseksi ainakaan ole myymälää vaan olemme nettimyymälän varassa. Osa laukuista onkin hankittu reissukohteista, esim Berliini. Lähin myymälä  oli Tukholmassa, mutta nyt sielläkin vain myymälän valikoimassa.

Yleisesti ottaen Crumplerin kamat on laadukkaita. Olen käyttänyt Crumpleria kameralaukkuna usean vuoden ajan ja ei löydy mitään valittamista. Kyseisestä mallista en osaa sanoa, mutta epäilen että olisi mitenkään poikkeus, tekevät tasan tarkkaan sen minkä lupaavat.