Vaihto-oppilas ja facebook

(Luettu 5539 kertaa)

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vaihto-oppilas ja facebook
« : 05.01.2011, 01:04:59 »
Vaihto-oppilasvalmennuksessa neuvottiin mm koti-ikävän, mutta myös muun sopeutumisen nimissä välttämään kavereiden kanssa facebookissa oloa ja rajoittamaan käyttö esim kertaan tai kahteen kuukaudessa.

Onko kellään näppärää ratkaisua siihen, kuinka voi pitää facebookissa yhteyttä uusiin kohdemaassa saatuihin kavereihin törmäämättä suomen porukoihin? Pitääkö tehdä toinen profiili vai onko FB:ssa jokin kätevä valmiiksi ajateltu ratkaisu, jolla voi sulkea pois kotimaan tapahtumat ja käydä sitten vaan ajoittain niitä katsomassa?
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Vaihto-oppilas ja facebook
« Vastaus #1 : 05.01.2011, 05:20:40 »
Itse ainakin olen käytellyt facebookkia ihan normaalisti, en näe mitään järkeä sulkea pois läheisiä ihmisiä elämästään vuodeksi, tai edes puoleksi.

Voisin kuvitella, että tollasen eristäytymisen jälkeen se onkin sitten hankala palata Suomeen, kun ei ole kuullut kenestäkään mitään, ja siellä Suomessakin elämä kuitenkin menee eteenpäin koko ajan.

Itse ainakin tykkään jubailla suomalaisten kavereiden kanssa, ja facebookissakin on kiva chättäillä. On tullut reilut 4kk oltua maailmalla, ja viimeks eilen juttelin Skypessä frendin kanssa reilun tunnin :D

Olihan sitä pienoinen kulttuurishokki tällä kertaa alkureissusta, mutta eipä se facebook tainnut siinä olla osallisena...

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 05.01.2011, 10:20:27 »
Vaihto-oppilaiden osalta organisaation kantaan vaikuttaa varmaan myös isäntäperheiden suhtautuminen. He toivovat vaihto-oppilaan elävän osana perhettä tässä ja nyt ja helposti kokevat oppilaan haikailevan kotiin ja tuntevat itsensä riittämättömiksi, jos on koko ajan yhteydessä "vanhaan elämäänsä". Ja koti-ikävään kuulemma vaikuttaa selvästi. Myös jos kohdemaassa on ongelmia (niinkuin jossain vaiheessa aina on), helposti kääntyykin kotimaan puoleen eikä panosta täysillä ongelmien voittamiseen paikan päällä.
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

lua

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.01.2011, 10:57:59 »
Kyllähän ne järjestöt aina ja ikuisesti painottaa että älkää roikkuko koko ajan kotiin päin mut ihmiset on kuitenki erilaisia, toiselle tulee helpommin ikävä ja toiselle ei sitten millään. Itteä kaverit suomikaverit pyys liittymään vaihtariuden aikana facebookiin että kuulisivat musta ees jotain (niillä tais olla kovempi ikävä ku mulla :D). Liityin sitten, mut ei niiden kanssa kyl kauheesti tullu sielläkää juteltua, mitä nyt välillä jotain pieniä kuulumisia vaihdettiin. Äidin kanssa läheteltiin kyl tiiviisti sähköpostia koko vuoden.

Mutta siis aloitusviestin kysymykseen vastaten, voihan sitä olla niinkin radikaali että karusti pyytää suomalaisia olemaan turhia kommentoimatta vuoden aikana ettei liian kova ikävä yllättäis. :)

Eikä ollut hostienkaan kanssa mitään ongelmaa koneen käytöstä tai muistakaan yhteyksistä kotimaahan, olivat itsekin innoissaan tutustumassa suomiperheeseeni. Mut riippuu kai aika paljon et minkälaiset ihmiset sattuu kohalle. Kivassa perheessä ei ehdi oikeen ehdi ikävöidä.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2011, 10:59:35 kirjoittanut lua »

rosajump

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.01.2011, 11:49:36 »
Kun mä olin vaihdossa, niin tosi harvoin olin koneella/facebookissa.
Musta se oli vain niin paljon helpompaa pitää vähemmän yhteyttä Suomeen.
Kun koko ajan oli vaan amerikkalaisen perheen ja kavereiden kanssa tai katsoi tv:tä, niin musta oli helpompaa oppia englantia.
Totta kai mä lähettelin emailia aika paljonkin ja kerroin kuulumisia kavereille joskus.
Mä en vaan pystynyt elään kahdessa paikkaa samaan aikaa, eikä mulla ollut oikein aikaakaan olla netissä!

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.01.2011, 12:06:46 »
Sanoisin, että älä stressaa. Ei sun ole pakko siellä naamakirjassa tehdä mitään mitä et halua, vaikka kieltämättä sitä jotenkin aina ajautuu lukemaan niitä news feedejä vaikkei aikoisikaan ;> Itse liityin FB:iin keväällä 2007 kun olin viellä Jenkeissä, mutta ei siellä silloin ollut juuri ketään suomalaisia kavereitani. IRC-Galleria oli IN vielä silloin :D
Kirjoittelin tosi paljon ihan old school kirjeitä kavereille ja laatikollinen 16-18 -vuotiaiden avautumisia on hauska muisto.

Mulla ainakin vaan auttoi yhteydenpito Suomeen, koska en saanut vaihtokaupungistani sellaista sydänystävää, jolle olisin voinut kaiken uikuttaa. Kyllä se kummasti helpotti, kun pystyi kuitenkin Suomi-kavereille mussuttamaan. Monesti ne angstit oli sellaisia ettei niistä puhuminen perheen (tai mun tapauksessa perheiden, niitä oli 4 koska olin Rotareiden kautta) kanssa olisi edes auttanut, esim. koti-ikävä. Kyllä se siitä suttaantui kun saa kuulla että no me ootetaan täällä, ei täällä Suomessa mitään liian jännää tapahdu, nauti nyt olostasi siellä.

Toki ihmiset on erilaisia mutta kyllä mun korvaan kuulostaa oudolta että suunnilleen ignooraisi Suomen ympyrät vuodeksi. Itse en aio sitä tehdä toisellakaan kertaa - helmikuussa amk-vaihtoon Argentiinaan^^

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.01.2011, 15:50:05 »
Aika erikoinen vinkki, mutta voi se toki toimiakin.

Kyllähän facebookissa voi haidata kaikki suomalaiskaverinsa, jolloin ei näe niiden päivityksiä; ja jos vielä teet suomalaisista kavereista erillisen kaverilistan ja määrittelet sitten, ettei se lista näe sun päivityksiäsi, niin aika hyvin olet jo eristäytynyt. Voihan niitä sitten joskus käydä erikseen kuikuilemassa, mitä niille kuuluu.

Musta fb taas on kiva juuri sillä, että se tekee maailman niin paljon pienemmäksi. Ja kun ulkomaassa asuessaan pääsee vauhtiin, niin ei ne kavereiden suomalaisen arjen "kävin kuntosalilla"-päivitykset mitenkään kamalasti ole mussa nostalgiavärinöitä aiheuttaneet, pikemminkin päinvastoin. Mutta tottakai, jos tuntuu että jää vaan märehtimään etäisyyttä entisiin piireihin, kannattaa keksiä itselleen paljon kaikkea muuta tekemistä kuin netissä roikkumista.
"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

lilo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.02.2011, 21:01:54 »
Ite oon nyt kanssa vaihdossa ja järjestö suositteli uuden fb-tilin tekemistä niitä kohdemaan ihmisiä varten. Mä tein sellasen päätöksen että siitä etusivun newsfeedistä piilotin kaikki suomalaiset ja chattia varten tein erilaisia kaveriryhmiä. Yleensä siis olen näkyvissä vaan itävaltalaisille ja halutessani / kiireettömämmällä ajalla silloin tällöin näyn myös suomalaisille ja vaihan kuulumiset tai harrastan avautumista. Alkuvaiheessa mulla oli jonkin verran koti-ikävää ja tää järjestely autto huomattavasti. Jotenkin autto se, ettei silmille pompannut kamujen uudet kuvat ilman että itse kävi niitä nimenomaan katsomassa. Postilaatikkoviestit ja kirjeetkin kulkivat siinä lisäksi, mesessä käymisen oon jättänyt täysin. Mutta nyt kun on päässyt ikävästä yli ja sopeutunu tänne mainiosti niin oon alkanu laittaa taas enemmän porukkaa näkyviin newsfeedissä. Et ihan omasta persoonasta ja fiiliksestä riippuen, jos susta tuntuu että saattaa tulla ikävä niin saattaapi toimia =) Mulla ainakin.
Mutta maailma on totta.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.02.2011, 23:47:59 »
Itteä kaverit suomikaverit pyys liittymään vaihtariuden aikana facebookiin että kuulisivat musta ees jotain (niillä tais olla kovempi ikävä ku mulla :D).

Sama. Kieltäydyin, koska Facebook on saatanasta.  ;) Ratkaisin ongelman niin, että aloin kirjoittamaan blogia, jota kaverini voivat käydä lukemassa, mikäli tahtovat ja vaikka kommentoimassakin, jos tarve yllättää. Sähköposteilla ja Skypellä hoituu muut yhteydet Suomeen. Olen havainnut tämän hyväksi kombinaatioksi, joka ei "sido" liikaa kotiin päin. Olen siis tällä hetkellä yliopistovaihdossa Yhdysvalloissa.

Täällä Amerikassa käytetään Facebookia joka mahdollisen asian tiedottamiseen, ihan koulutasollakin. Olen silti jättänyt liittymättä siihen, jos joku ei jaksa lähettää minulle sähköpostia, niin ei tarvitse ottaa millään muullakaan tapaa yhteyttä. Olen sitä mieltä, että yhteydenpito onnistuu vallan mainiosti myös perinteisilläkin tavoilla, ja tarvittaessa otan mielummin vaikka puhelimen käteen ja soitan jollekin - jos on oikeasti asiaa. Olen kavereiden tileiltä päässyt katselemaan Facebook-maailmaa ja täytyy kyllä ihmetellä viiden minuutin välein statustaan päivitteleviä ihmisiä. Mitäs sellaisten kanssa enää on juteltavaa oikeassa elämässä?

Tiedostan kuitenkin Facebookin edut ja voisin kuvitella, että etenkin ujommanpuoleisille ihmisille FB voi olla ihan loistojuttu uusien vaihtarituttavuuksien kanssa kommunikoimiseen. Eipähän mene bileet yms. happeningit ohi, ja kaipa sieltä niitä uusia kavereitakin onnistuu löytämään. Vaihtarivuoden alussa on myös kaikkea käytännön säätämistä, johon voisin kuvitella olevan apua Facebookista, missä voi kysellä apuja näppärästi.

Itsekin suosittelisin ehkä Suomi-kavereiden niputtamista yhteen ryhmään, jos sen kerta saa säädettyä jollain tapaa rajoitetulle näkymiselle tms.

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 04.02.2011, 12:57:45 »
Silloin vielä kun mä olin vaihtari hengattiin galtsussa ja läheteltiin pitkiä sähköposteja mutta kyllä mä oon sitä mieltä, että ei siellä netissä kannata hengata vaan oikeasti ottaa enemmän irti siitä kulttuurista siellä. Kyllä ne suomessa ymmärtää sen ja odottaa kyllä kotiin.
Me sovittiin kavereitten kanssa että kirjoitetaan paperikirjeitä, ja niitä me sitten postiteltiin melkein joka viikko. Eipä tullu paljon netissä muutenkaan hengailtua koska kyllä se vaihtovuosi oli sen verran mielenkiintoisempi että loppuvuodesta en edes jaksanut vaivautua kirjoittamaan sähköpostia.

Kyllä se elämä siellä suomessakin elää samaan aikaan, mutta niin on sunki elämä siellä. Ei voi pitää molemmista kiinni, on väistämätöntä valita toinen.

Giraffe

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.02.2011, 08:11:31 »
Omana vaihtariaikana yhteydenpitoa kotimaahan suositeltiin rajoittamaan, mutta eihän tuo vaikeaa ollut, kun puhelinyhteydet olivat tuhottoman kalliita ja mistään sähköpostista saati muista yhteydenpitoväylistä ei ollut vielä tietoakaan. Kieltämättä oli aika kova shokki mennä uuteen maahan ja joutua katkaisemaan yheydet kotimaahan lähes kokonaan. Etanaposti kulki viikkokaudet perille, mutta niitä kirjeitä tulikin sitten kirjoitettua.

Vaihtarivuodesta jäi jälkeen matkustuskärpänen, ja viimeiset reilu kymmenen vuotta ovat kuluneet enemmän maailmalla kuin Suomessa. Itse koen ulkomailla asumisen helpommaksi nykyisin, kun on mahdollista pitää yhteyttä muualle maailmaan jääneiden ihmisten kanssa FBn kautta, sähköpostitse, tai skypen tai chatin kautta. Olen nykyisin aivan eri tavalla mukana myös muualla asuvien ystävieni elämässä ja itsellä se ainakin vähentää - ei kasvata - koti-ikävää. Toki nämä kodistairtautumisprosessit on tähän ikään päästessä käyty jo moneen kertaan läpi.

Ehkä vaihtarivuoden alkuaikoina, kun kaikki on vielä uutta ja koti-ikävä saattaa vaivata, voi rajoittaa tuota kavereiden näkyvyyttä newsfeedissä etc., jotta ehtii rauhassa tutustua uuteen ympäristöönsä ja löytää omat kaverisna. Nykyisin taitaa esim. Facebook olla kuitenkin niin suosittu lähes ympäri maailman, että se voi oikeasti auttaa uuteen paikkaan sopeutumisessa ja uusien kavereiden saamisessa. Eli en ainakaan luopuisi sen käyttämisestä, jos olen sitä jo aiemmin käyttänyt. Toisaalta, ei kai sitä tarvitse pakkoliittyä, jos jo aiemmin on todennut, ettei sovellus ole itseään varten.

Ikävän hetkinä saattaa olla vaara, että eristäytyy pelkästään pitämään netin kautta suhteita yllä kotimaahan. Toisaalta oman vaihtarivuoden aikana sulkeuduin välillä pitkäksi aikaa kirjoittamaan paperikirjeitä, ja lieneekö sekään ollut parempi vaihtoehto. Mahtava vuosi oli kuitenkin, ja tärkeintä on löytää ne hyät puolet kulloisestakin olinpaikasta ja "elämästä."

Jossain vaiheessa innostuin pitämään myös blogia, ja kaverit kommentoivat positiivisesti, sillä he tunsivat siten olevansa paremmin mukana elämässäni. Itse koin sen kuitenkin aika yksipuoliseksi tavaksi pitää yhteyttä, harvemmin kun kukaan kuitenkaan kirjoitti tai kommentoi takaisinpäin.