sähkö masiinat Britanniassa?

(Luettu 7578 kertaa)

Kansan syvät rivit

• Aloittelija
    • Profiili
sähkö masiinat Britanniassa?
« : 11.10.2011, 18:15:41 »
Olen lähdössä parin viikon kuluttua lähemmäs puolen vuoden reissulle Skotlantiin. Viime kerrasta tuolla saarilla on niin kauan, etten edes yritä muistaa, pelaavatko Suomesta hankitut laitteet siellä sellaisinaan, vai tarvitaanko väliin jonkunlainen adapteri. Toivon mukaan joku fiksumpi osaa tähän vastata.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
Vs: sähkö masiinat Britanniassa?
« Vastaus #1 : 11.10.2011, 18:21:14 »
tarvii adapterin

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #2 : 11.10.2011, 20:04:30 »
voltit on samat eli 220-240 v. eli muuntajaa ei tarvitse.

mutta plugi on erinakoinen. sen kahden pisteen sijaan on 3 viivaa, kato UK plugin kuva tuolta http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

2 vaihtoehtoa: adapter tai sitten olet ilman. ne kaks pistetta on samoissa kohdissa, ja jos tokkaat jotain pistorasiaan sinne maadoitusreikaan (en ehka suosittele metalliesineita, vaikka mun kreikkalaiset kamppikset aina kaytti saksia tuohon. saasta vaikka syomapuikot tuohon jos ei muuta loydy) samaan aikaan kun tokkaat sen europlugin sisalle. Sitten vaan ulos se maadoitusapuvaline sielta kolmannesta reiasta. ja samalla toki tulee aina toivottua ettei ole mitaan liian luovasti tehtya sahko- ja maadoitustyota siina talossa.

euro/uk adaptereita saa joka paikassa UK:ssa. aloita vaikka Pound storesta (tms halpismyymalat missa kaikki on 1 punnan). mutta jos tarvitset laitteita enemmankin ja muualtakin, world adapteri on varmaan paras, eli samassa tiilessa (alle 10 cm suuntaansa) on sisaan- ja ulosmenevat pistokkeet vaihtoehtoina joka paikkaan. Noita olen nahnyt mm. lentokentilla, Anttilassakin ja Amazonissa.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.10.2011, 15:13:00 »
Itse oon tokannyt aina suomalaiset laitteet enkkulaisiin rasioihin ilman adapteria. Enkussa niita reikia on tosiaan kolme, yksi ylhaalla ja kaksi alhaalla; ylimmassa ei ole virtaa, eli vain kaksi alimmaita "toimii". Ylin on englantilaissa sahkolaitteissakin usein vain muovinen piikki. Joskus suomalaisten kojeiden pistinten (?) vali on kapeampi, eli niita pitaa pikkusen runnoa etta mahtuvat hiukan leveampiin koloihin pistorasioissa. Vaikea selittaa, toivottavasti ymmarsit! hotelleissa on usein paljon adaptereista entisten vieraiden jaljilta, kannattaa kysya respasta niin paasee hiukan helpommalla.
She rides rollercoasters but never screams

haaja

• Reissaaja
    • Profiili
    • https://www.joh.fi
« Vastaus #4 : 16.10.2011, 17:34:46 »
Itse oon tokannyt aina suomalaiset laitteet enkkulaisiin rasioihin ilman adapteria. Enkussa niita reikia on tosiaan kolme, yksi ylhaalla ja kaksi alhaalla; ylimmassa ei ole virtaa, eli vain kaksi alimmaita "toimii". Ylin on englantilaissa sahkolaitteissakin usein vain muovinen piikki. Joskus suomalaisten kojeiden pistinten (?) vali on kapeampi, eli niita pitaa pikkusen runnoa etta mahtuvat hiukan leveampiin koloihin pistorasioissa. Vaikea selittaa, toivottavasti ymmarsit! hotelleissa on usein paljon adaptereista entisten vieraiden jaljilta, kannattaa kysya respasta niin paasee hiukan helpommalla.
Kyllä se ylinkin reikä "toimii" kuten fuego asian selittikin, sen tehtävä on johtaa vikatilanteessa jännite maahan eikä mahdollisesti sähkölaitteen kautta käyttäjään. Huonoissa sähkölaitteissa oleva muovinen piikki "huijaa" pistorasiaa luulemaan että siihen on kytketty maadoitettu laite. Kikkailu on tietenkin aina kivaa, mutta itse en lähtisi leikkimään kun maadoitetut adapterit eivät juuri mitään maksa.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.10.2011, 18:48:12 »
sähkö laitteet ovat joskus vaaral lisia. varo ettei tule sähkö shokkia :o eri toten iso britanniassa.

Kansan syvät rivit

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 16.10.2011, 20:51:43 »
sähkö laitteet ovat joskus vaaral lisia. varo ettei tule sähkö shokkia :o eri toten iso britanniassa.

Näin on. kiitos kaikille intter net vastauksista. Adapteri löytyy ja luultavimmin toisenkin hankin, halpoja kun ovat ja en viitsi tieto koneen tai hiusten leikkuu koneen kanssa pelleillä, voi tulla tapa turma tai mennä koko laite epä kuntoon.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.10.2011, 06:13:43 »
Edellisiin: Niin, adapteri on halpa, osta toki, mutta ei siina mitaan kikkailua kaivata ilmankaan adapteria- olen vuosikaudet tokannyt sahkohammasharjan, hiustenkuivaajan ja leivanpaahtimen seinaan ihan ilman adapteria tai sahkoshokin vaaraa, sinne se lumpsahtaa ihan helposti.
She rides rollercoasters but never screams