Tippaaminen

(Luettu 56546 kertaa)

unkkatkumiankka

• Vieras
Vs: Tippaaminen
« Vastaus #140 : 11.11.2008, 12:09:09 »
Alice in wonderland: sama tààllà. Tyòskennellessàni erààssà suomalaisessa juottolassa (eli baarissa) meillà oli erikseen jopa "tippikulho", johon sitten illan mittaan kertyi ihan mukava summa yleensà, asiakkaat kun tunsivat meidàt ja olivat hyvàllà tuulella. Sitten lopuksi se jaettiin toki kahteen osaan (yòvuorossa vain minà ja baarimestari). Palkka ei tosiaan pààtà huimannut, mutta tipeistà kertyi usein mukavan pyòreà loppupalkka.
Kyllà yleinen kàytàntò Suomessa tuntuu olevan tuo, mità olen muilta alan ihmisiltà kuullut. Italiassa taas kukin pistàà taskuunsa saamansa tipit, muilta mitààn kyselemàttà. :)

kaurahiutale

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #141 : 05.01.2009, 10:35:56 »
mikäs on tippaus käytäntö Malesiassa?

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #142 : 05.01.2009, 10:58:29 »
^^^Ainakin siellä lisätään 10% palvelumaksu suoraan hintaan, mutta kyllähän siellä kannattaa hyvästä palvelusta heittää extraa.

MrBenson

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
« Vastaus #143 : 05.01.2009, 11:04:59 »
mutta jossain katukeittiöissä hinta on 4 ringittiä niin ihan voi antaa sen eikä kukaan kato kieroon. mä en huomannut siellä tippauskulttuuria missään muualla kun vakkariyökerhossa, missä baarimikko otti kysymättä aina tipin itelleen... ja vielä ihan juomien hintoihin nähden aika reiluja tippejä, yli 25%. joutu vaihtaan baaria kun rupes ärsyttään. (aikasemmin tipattiin siis kyllä, mutta "vapaaehtoisesti", automaattinen oletus että annetaa tietyn verran tuntu tunkeilevalta eikä palvelu ainakaan loppua kohti parantunut.)
Living my dream @ Dream Hostel

AY YUSSUF

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 05.01.2009, 13:49:41 »
Tunnan ja rikun LA jutustelut

Tunna:Ja minähän et tippaa!!!
Riku:Sä saatana tippaat

maarit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #145 : 04.05.2009, 01:05:12 »
Erinäisten löytämieni ohjeistusten myötä uskallan nyt varmaan jopa ravintolaan syömään NY:ssa, mutta näitä vielä mietin:

Miten tippaan hotellin "apupoikia"? Ollaan kerrankin menossa vähän parempaan - ehkä jopa tosi hyvään, senpä näkee paikan päällä - hotelliin, enkä haluaisi käyttäytyä tökerösti. En edes tiedä minkälasia avustajia aulassa vastaan tulee.. :-[

Siispä: Annammeko ovimiehelle dollarin jo oven avaamisesta vai kiitämmekö vain kauniisti? Vai tippaammeko sitten lähtöpäivänä jotenkin? Todennäköisesti emme tarvitse apua laukkujen kanssa kun matkaamme rinkat/reput selässä. Saammeko siis avaimen tiskiltä ja sitten omin voimin kiipeämme huoneeseemme - vai lähteekö joku kenties meitä saattamaan vaikkei kantoapua tarvittaisikaan? Ja jälkimmäisessä tapauksessa onko jopa kohteliasta antaa laukku kannettavaksi?

Entä tipataanko respaa?

Huonesiivoojien tippaus on ilmeisesti kohtuusimppeliä - tosin vielä pitää miettiä, tipataanko joka päivä vai vasta lopussa, ohjeistusta kun on kahdenlaista.

Kysymykset varmaan sopisivat tyhmien kysymysten osastollekin.. ;)

Mutta toivottavasti joku osaa ja ehtii auttaa.

Sokerikukko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #146 : 04.05.2009, 19:14:33 »
maarit:
Tälläinen sivu on itselleni jäänyt muistiin, en tiedä kuinka hyvä mutta vaikuttaa asialliselta opastukselta.

http://www.tipping.org/tips/us.html

mare

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #147 : 04.05.2009, 21:03:29 »
Mulla ei kyllä toi tippaaminen lähde mitenkään kovin luonnostaan, aina on jotenkin vaivaantunut olo ja tuntuu et nyt annoin joko ihan liikaa ja ne ajattelee et mikä ääliö toi on, tai sitte liian vähän. Vaikka miten koittais pitää noi perusprosentit päässään ni tuntuu et aina onnistun jotenkin sössimään. :D Eikä ainakaan haluais ketään loukata käytöksellään.

Suomessa varsinkin tippaaminen tuntuu lähinnä vittuilulta, "moi, mulla onkin varaa antaa sulle kaks euroo tippiä". Mut mitä näitä viestejä luin niin ilmeisesti kaikki Suomessa työskentelevät tarjoilijat eivät ole tätä mieltä, täytyy pitää mielessä. Koska mun mielestä tippiä on kuitenkin ihan kiva antaa hyvän palvelun/sapuskan jälkeen, olis kiva jos onnistuis siinä jotenkin "vaivihkaa" mut kortilla maksaessa se on ainakin vaikeeta.

Mut tuli kyllä hieman nolo olo tätä ketjua lukiessa, suomalaisjunttina olen varmaan aika paljon velkaa maailmalle kun ei vaan tuu mieleen joka tilanteessa taskunpohjia kaivella eikä välttämättä aina huomaa toisen osapuolen nyrpeää ilmettä. :D

Haluun nyt kuitenkin vielä varmistaa: pikaruokapaikoissa, snägäreillä ja vastaavissa ei vissiin ole tarpeen tipata, ainakaan Euroopassa? Tai itä-Euroopassa ehkä?

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #148 : 04.05.2009, 22:39:46 »
^En voi väittää olevani mikään tippailu-spesialisti, mutta itse oon ajatellut tipin tosiaan liittyvän palveluun. Eli esim. kaupassa tai pikaruoka- tai itsepalvelupaikoissa ei ole varsinaista palvelua, niin ei minusta tarvitse tipatakaan (tosin kahvilan tahi baaritiskin tippipurkkiin saatan toki heivata vaihtorahakolikoita, mutta se on mielestäni ihan vapaaehtoista kaikkialla). Paitsi että esim. Espanjassa on tosi tyypillistä jättää just "pystykahvista" pari kolikkoa tiskille, mutta siitä nyt ne tuskin loukkaantuu, jos ei sitä tajua.

Samoin esim. jotain hotellin respaa on minusta syytä tipata lähinnä, jos respa järjestää jotain erikoispalvelua kuten jotain pääsylippuja tms. Samoin oven avaamisesta ei minun logiikallani tarvitse tippailla, mutta laukkujen kantamisesta joo. Mutta tällaisessa tilanteessa en ole itse ollut, enkä siis ole tipannutkaan. Hotellin huonesiivoojaa Yhdysvalloissa vimeksi tipattiin pienellä summalla joka päivä, kun siinä voi kuitenkin olla eri tyyppi töissä eri päivinä. Euroopassa oon ollut hotellissa niin kauan aikaa sitten, että ei varmaan ees tullut mieleen koko tippaus.

Yleistäen Euroopassa (mukaanlukien Suomi) muutenkin oon tippaillut vähän fiiliksen mukaan enkä ole laskeskellut juurikaan prosentteja tai miettinyt sopivaisuusjuttuja. Lähinnä siis ravintoloissa ja sit tippipurkkeihin. Yhdysvaltoihin matkustaessa hieman sitten stressasi tämä, kun eipä sitä tosiaan halua olla loukkaava tms. Aluksi esim. baaritiskillä tippaaminen tuntui aika epäluontevalta, mutta sitten vaan katteli, miten muut homman hoiti ja teki perässä. Ja joku kampaajan tippaaminen tuntuu edelleen ihan höhlältä ajatukselta jotenkin, mutta jos näin on tapana niin ei kai siinä sitten.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

wilihybrid

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - wilihybrid@hotmail.com
    • Profiili
    • http://flickr.com/photos/wili
    • Sähköposti
« Vastaus #149 : 05.05.2009, 18:45:50 »
Jenkeissä kannattaa sitten vielä muistaa baareissa tipattaessa seuraavaa: jos ostat baaritiskillä käteisellä juotavia, sopiva tippi on taalan per juoma -- baarimikko huolehtii kyllä että vaihtorahasi ovat oikean kokoisina seteleinä tipin maksamiseksi. Tämä on suomalaisten hyvä tiedostaa myös silloin kun tarjoiltavat ovat muuten ilmaisia, esim. vaikkapa kokkareilla, firmojen bileissä jotka järjestetään baarissa yms. Katso miten paikalliset toimivat ja tee samalla lailla!

Taksissa yleensä tippaan muutaman taalan ja/tai pyöristän ylöspäin. Samaten ilmoitan tämän summan kuljettajalle ennenkuin tämä antaa kuitin, esim. jos matka 32 USD, haluan tipata 3 USD, annan kaksi kaksikymppistä ja sanon "May I get five dollars and a receipt please?". Näin oikea summa tulee myös kuittiin (joskin monissa paikoissa yleistä myös saada tyhjä kuitti, jonka voit itse täytellä jälkikäteen).

-wili

ollisl

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #150 : 05.05.2009, 21:59:03 »
Tää on kyllä paha.

Haluaisin, ettei missään tarvitsisi koskaan ikinä tippailla, vaan että esim. tarjoilijat saisivat riittävästi palkkaa jo muutenkin. Varsinkin firman reissuilla tippaaminen ärsyttää. Tipeistä kun ei aina saa kuittia jotta saa rahat nyhdettyä takaisin firmalta.

Tippaamatta jättäminen siinä toivossa, että (tarjoilijat, bellboyt yms.) oppisivat pikkuhiljaa kinuamaan itselleen parempia liksoja ettei heidän tarvitsisi olla riippuvaisia tipeistä eikä täten asiakkalla olisi mitään painetta tipata on vähän kuin äänestäminen eduskuntavaaleissa. Yhden ihmisen vaikutus on käytännössä nolla.

Mutta kun en ole erityisen epäkohtelias ihminen, niin käytännössä tulee jenkkilöissä tippailtua vaikka en haluaisi ollenkaan. Taalan drinkistä ja 15-20% ruokalaskusta. Aina kirpasee vaikka olisi pieni summa. Suomalainen periaate, perhana.

gaga

• Vieras
« Vastaus #151 : 29.05.2011, 11:07:14 »
Mielenkiintoinen keskustelu.

Mulle vaan tulee välillä mieleen tippaamisesta (ja verojen lisäämisestä vasta laskutusvaiheessa hintaan) että kyseessä on psykologisesti samantyyppinen juttu kuin esim. 7,99€ verrattuna 8,00€. Listassa näyttää halvemmalta mutta käytännössä eroa ei ole.
Tipitön ja veroton summakin näyttää listassa edulliselta mutta sitten tulee näitä lisämaksuja - vaikka näitä lisämaksuja osaakin odottaa.

Jämptinä suomalaisena arvostan kyllä valtavasti sitä että ilmoitettu hinta on lopullinen hinta, ilman mitään ylimääräisiä kikkailuja.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #152 : 29.05.2011, 11:12:23 »
Jos olen maassa, jossa paikalliset eivät tippaa, en tippaa minäkään. Ihan sama mitä ajattelevat. Jenkkeihin en ole koskaan menossakaan, joten siitä ei tarvitse stressata.

rebelgirl_81

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #153 : 21.07.2011, 10:42:24 »
Nyt iski sitten stressi tästäkin...eli vinkkejä tippauksesta Puolassa ja Itävallassa kaivattaisiin.... :-[

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #154 : 23.07.2011, 23:42:21 »
Itävallasta osaan sen verran sanoa, että siellä tippauskulttuuria ei juurikaan ole. Aika samankaltaista meininkiä kuin Suomessa. Poikkeuksena voisin mainita Wienin kuuluisimman schnitzel-ravintolan, Figlmüllerin, jossa tarjoilijat tulevat jopa huomauttamaan, jollet jätä 10% tippiä...

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #155 : 23.07.2011, 23:56:36 »
Itävallasta osaan sen verran sanoa, että siellä tippauskulttuuria ei juurikaan ole. Aika samankaltaista meininkiä kuin Suomessa. Poikkeuksena voisin mainita Wienin kuuluisimman schnitzel-ravintolan, Figlmüllerin, jossa tarjoilijat tulevat jopa huomauttamaan, jollet jätä 10% tippiä...

Meille on kanssa Nyc:ssä tullut tarjoilija ruikuttamaan lisää tippiä paskan (ja hitaan) palvelun jälkeen. Mä vaan naurahdin ja pyysin ystävällisesti suksimaan vi***n :)
I'm just one happy camper!

mariminen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #156 : 24.07.2011, 09:46:28 »
Alkumatkastamme New Yorkissa meille tultiin kolmesti huomauttamaan että kuuluu tipata, jopa ennen kuin oli maksun aika. Tapa oli tosiaankin tuo dollari per juoma ja ruuasta se noin 15 prosenttia.

Omien kokemusteni mukaan Itävallassakin tippaus kuuluu asiaan. Ainakin Innsbruckin liepeillä tipataan sen verran että maksettu summa pyöristetään seuraavaan järkevältä tuntuvaan 50 centiin tai euroon, riippuen tietenkin myös laskun suuruudesta.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #157 : 24.07.2011, 13:21:34 »
Omien kokemusteni mukaan Itävallassakin tippaus kuuluu asiaan. Ainakin Innsbruckin liepeillä tipataan sen verran että maksettu summa pyöristetään seuraavaan järkevältä tuntuvaan 50 centiin tai euroon, riippuen tietenkin myös laskun suuruudesta.

Kyllähän näin usein toimitaan Suomessakin. :)  Mielestäni tuota tuskin voi edes tippaukseksi laskea, koska senteillä pelataan.
Esim. Italiassa "pyöristetään" monesti muutamalla eurolla ylöspäin, jotta tarjoilija saa asiaankuuluvan 2-10 euron tippinsä.

bubbletoes

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.last.fm/user/bubbletoes_/
« Vastaus #158 : 24.07.2011, 15:05:30 »
Suomessa tippaaminen nyt on aivan järjettömän ääliömäistä touhua. Kiitä sitä tarjoilijaa sanoin tai muuten vastaavaa, mutta älä anna rahaa. Tarjoilijoiden palkoissa on jo tippi mukana, ja monissa paikoissa tipit menevät yhteiseen kassaan joka jaetaan tasan kaikkien kanssa.
Pelottaa jo ajatuskin, että tarjoilijat tottuvat tippeihin ja jos sellaista ei tule (ei pidä tullakaan) niin katsotaan kuin mitäkin roistoa.

Lisäksi vielä se, että kuka oikeasti haluaa korkeiden hintojen ja verojen jälkeen maksaa täysin ylimääräistä extraa?

Työskentelin melko korkeatasoisessa ravintolassa paskalla palkalla usein noin kymmenentuntisia päiviä. Oli ihan mukavaa saada viikossa joitakin kymppejä ekstraa tippeinä, kun kuitenkin asiakkaiden hyvinvoinnin ja viihtymisen vuoksi tuli juoksenneltua ja tehtyä välillä kaikenlaista vähän ylimääräistäkin. Vaikka Suomessa onkin palvelumaksu jo mukana laskussa, ei se estä antamasta pientä kiitosta erityisen hyvästä palvelusta. Tämä etenkin jos nyt puhutaan ravintoloista, joissa illallinen kustantaa lähemmäs sata euroa per henkilö ja palvelu on vähän eri luokkaa kuin missä tahansa Rossossa. Ja kuten ylempänä sanottiinkin, Suomessa tipataan nimenomaan palvelusta, koska tippaaminen ei ole välttämätöntä, eli missään Mäkkärissä ja muissa itsepalvelupaikoissa ei tietääkseni kukaan mitään tippiä odota.

Tippiä ei ole pakko jättää, mutta itse ainakin tippaan tilanteissa, joissa olen saanut erityisen hyvää palvelua ja ruokaa. Kaikissa suomalaisissa ravintoloissa joissa olen työskennellyt, tipit jaetaan tasan sali- ja keittiöhenkilökunnan kanssa.