Korviin koskee lentokoneessa!

(Luettu 115434 kertaa)

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #60 : 11.06.2006, 01:47:59 »
Lainaus käyttäjältä: "aiku"
Joo, tulin just lennolta ja kyselin emännältä tietääkö se "mikki hiiristä", selitti että annetaan lapsille, ei mitään vaikutusta ja puisteli päätään...

Oot kysyny väärin.. Minä kysyn aina vaan tilkkasta kuumaa vettä kuppieni pohjalle (jotka olen säilönyt kahvitarjoilusta)  Kuppiin olen sitten sullonut taskustani nenäliinoja.. Ei siinä ole lentoemolla pään puisteltavaa. Vai että mikkihiiriin joku ikäraja? Pah, sanon minä. Mulla ne ainakin vähän helpottaa. Ja se vähänkin on paljon siinä kivussa.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 04.08.2006, 13:38:20 »
Oma kikkani on apteekista ostettavat ihan peruskorvatulpat, ne keltaiset joiden ansiosta ei sitten kuulekaan kovin paljon. Ei maksa paljon mut ajaa asiansa. Ilahduttavaa on ollut, että lentely on totuttanut korvat, joten nykyään enää harvemmin mitään apuvälinettä tarvin, korkeintaan laskeutumisen aikana ja silloin työnnän muovinpalat korviin heti, kun alkaa tuntua.
Mut sen sanon kokemuksesta: älä lennä flunssaisena. Siinä hajoo pää :(
Kotiin on moni kuollut.

Olof

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - Felix_V
    • Profiili
« Vastaus #62 : 24.08.2006, 23:36:56 »
Meikä ottaa aina ennen lentoa, jo edellisenä iltana DUACTIN ja BURANAN, sekä noin tunti ennen lentoa saman satsin. Niiden avulla pysyy korvakäytävät suunnilleen auki ja kipu poissa. Tähän kun lisätään korviin puhaltaminen niin selviää helpommalla.

Tosin Suomeen en ole päässyt ikinä laskeutumaan niin ettei korviin olisi sattunut. Johtuu varmasti hitaasta laskeutumisesta? Tai ajatuksesta et joutuu palaamaan takaisin :)
quot;Even a bad day on the river is better than a good day at work."

zztd

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 25.08.2006, 10:14:58 »
Mulla mikään muu ei ole korvien hirvittävään pistämiseen laskeuduttaessa auttanut kuin ne mainostetut "kierretulpat".  Kaikkea purkasta Duactiin ja muovimukeihin on testattu ilman mitään vaikutusta, mutta nuo lentokonetulpat sentään vievät sen kaikkein pahimman "joku työntää puukkoa korviini" -fiiliksen pois vaikka kova särky onkin jäänyt. En sentään enää kyynelehdi joka laskeutumista alusta loppuun, kehitystä kai sekin  :D

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #64 : 25.08.2006, 23:35:03 »
Ilmeisesti kalusto on parantunut, sillä minulla ei ole enää ollut asian kanssa ongelma - lapsena oli ja pahasti, DC8:lla (!) nousut ja laskut muistan vieläkin, tai sitten ikä on korjannut ongelman, nykyaikaisissa koneissa olen selvinnyt ilman korvien lukkiutumista ja ilman mitään kipuja.

Nora

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #65 : 27.09.2006, 15:24:38 »
tarviikos tai saako noiden earplanesien kanssa sitten laskussa puhallella?täytyy meinaan kokeilla seuraavalla lennolla.
inai i zoi moy kai tha kano oti thelo,einai to mualo moy kai tha skeftomai opos thelo=)

MP

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #66 : 05.10.2006, 15:37:57 »
Ei tarvi puhallella.

Ostin Helsinki-Vantaalta tollaset painetta tasaavat korvatulpat ja ainakin omalla kohdalla tuntu toimivan. Ei menny korvat lukkoon.
Kahdella tata edellisella kerralla olin viela puolikuuro 3 paivaa laskeutumisen jalkeen... Hintaa oli joku 8e. Suosittelen kylla!!

Mya

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #67 : 09.11.2006, 20:10:05 »
Lensi muutama päivä sitten kauheassa flunssassa, ja kyllä pelotti etukäteen :( Otin edellisiltana ja uudellaan ko. aamuna noin tunti ennen lentoa Duactin ja apteekin nenäsuihketta sekä suihketta uudelleen juuri ennen nousua ja laskua. Lennon aikana vetäisin PandolHotin ja niistelin niin paljon kun pystyin. Alkuvaihe laskusta oli kamala...koko pää humisi ja tuntui siltä että pää räjähtää.

Pian kai suihke alkoi vaikuttaa ja sain korvat hieman auki. Vieressä istuva Finnairin työntekijä kehotti mua painamaan korvia tiukasti kiinni, pitäen ne kiinni koko loppulaskun. Näin tein ja hyvin selvisin. Kiitos vieruskaverille jos tätä koskaan luet...:)

Tiedä, oliko se sen ansiosta että painoin korvia kiinni vai alkoiko lääkitys vihdoin vaikuttaa... Mutta suosittelen kaikkia noita keinoja. Ne keraamiset tulpatkin multa löytyvät, mutta vielä en ole niitä kokeillut (viime laskulla unohtuivat täysin).

tm78

• Aloittelija
    • Profiili
Korvien kivusta..
« Vastaus #68 : 07.08.2007, 17:08:04 »
MAhtaako täällä
 olla ketään asiantuntijaa. Kyseiset korvakivut vaivaa myös mua lennoilla. Se voi ilmeisesti olla niin paha vaiva, että mahdollisuudet lentoemännän ammattiin voi unohtaa???tietääkö joku jotain.. :?

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #69 : 07.08.2007, 17:13:23 »
Minä olen aiemmin kärsinyt todella pahasti korvieni takia lentäessä ja nykyään olen keksinyt oivan ja hyvin yksinkertaisen tavan: Haukottelun. Aloitan haukottelemaan heti kun kone lähtee tulemaan alaspäin, ensin tietysti joudun esittämään tekohaukotusta, mutta pian haukotus alkaa tulla koko ajan itsekseen. Haukottelen vähintään minuutin välein, jopa useammin. Tällöin korvat eivät edes pääse menemään niin lukkoon, ettei niitä saisi puhaltamalla (nenästä kiinni ja nenän kautta yritys puhaltaa) auki. Ennen kun minulle ei yhtään auttanut se että yritin puhaltaa koska mitään ei tapahtunut tai olisi pitänyt posauttaa niin kovaa että tärykalvot olisivat saattaneet puhjeta.

Lentoemännän ammattiin tämä ei valitettavasti auta, mutta ihan näin tavan matkustajalla näkyy toimivan..
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

arkaed

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #70 : 07.08.2007, 17:19:19 »
Tuo haukottelu on hyvä keino ja toimii mullakin. Tosin mulla on ongelmana se, että olen huono tekohaukottelemaan. Se ei auta yhtään, vaan pitää olla ihan oikea haukotus. Ja jos sellaisia ei ole tullakseen, niin sitten on vähän huonompi tilanne.

Pitäisi jotenkin osata lennolla kuvitella olevani töissä, koska täällä haukotuttaa ihan koko ajan.

jimwest

• Vieras
« Vastaus #71 : 07.08.2007, 17:45:26 »
Mahottomia poppaskonsteja täällä. Ite survon aina nämä vastamelu-nappikuulokkeet mahollisimman syvälle ja laitan jotain jytinäpauke-poppia soimaan kovalla. 8)

Ne myös lieventävät pikkumukuloiden ulinasta johtuvaa jyskyttävää päänsärkyä :wink:

(no enkai mää tosissaan hei, mutta vastamelunapit auttaa meitsille)

trilobiitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #72 : 07.08.2007, 17:58:02 »
Tuo haukottelu ja leukojen "loksuttelu" paineen tasaamiseksi toimii itsellä myös. Kun opin tekemään sen, ongelmat hävisivät sen siliän tien. Aiemmin oli aika inhaa, koska toisessa korvassa on ihan tutkitustikin alentunut paineenvaihtelun sietokyky, ei kiva...
...and as all travelers I never was longing for arrival...

Sandy

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #73 : 07.08.2007, 20:53:49 »
Me annetaan meidän korvakipuisille matkustajille Karvol-kapseli, niitä saa ainakin Englannista mut eiköhän Suomessakin ole apteekissa jotain vastaavia. Ovat siis tosi voimakastuoksuisia, eukalyptus tai mikä lienee, ja sitä kun haistelee niin röörit aukeaa. Sitä ei siis syödä tai juoda. Itse en ole kokeillut mutta matkustajat aina kiittelee, että kylläpäs auttoi.

Mulla harvemmit edes menee korvat lukkoon (mikä on lentoemännän työtä kovasti helpottava seikka) mutta jos meinaa mennä, teen sellasia "valehaukotuksia" eli alan haukotella mutta en avaa suuta. Jos oikein pahasti meinaa, niin sitten nenästä kiinni ja puhallus. On muuten Valsalvan manööveri nimeltään tuo  :wink:

soledad

• Reissaaja
    • Profiili
EarPlanes-tulpat
« Vastaus #74 : 06.05.2008, 18:33:32 »
Miksiköhän noilla EarPlaneseilla on noin lyhyt käyttöikä? Meneekö ne linttaan vai likaantuuko ne pölystä tms. niin nopeasti, ettei ne enää toimi? Jos menomatkalla on koneen vaihto, niin voiko ne ottaa siksi aikaa pois, vai kannattaako pitää tulpat korvissa perille asti, että niitä voi käyttää vielä paluulennollakin?

Yleensä olen pärjäillyt noilla tavallisilla konsteilla, purkan jauhamisella ym. Joskus on mennyt laskeutumisessa korvat täysin lukkoon loppupäiväksi. Tosi ikävää olla kuurona, kun matkaseuralla on hauskaa eikä itse kuullut/voinut puhua mitään (koska pelkäsin kailottavani).  ;D

Juneau

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Korviin koskee lentokoneessa!
« Vastaus #75 : 06.05.2008, 18:39:57 »
Mulla ei tuota korvien lukkiutumista tai niihin sattumista ole sattunut, mutta vieläkin ärsyttävämpi päänsärky.

Tulee semmonen todella ärsyttävä pistävä kipu päähän, otsan tietämille, viimeks silmän lähelle, että tuntuu kuin joku verisuoni ihan just poksahtais. Muistan kun faija joka on paljon lentänyt niin joskus sano että ei voi sattuu noin paljon. no sit sille tuli toisella lennolla kans semmonen ja sano, että kyllä se sattu ihan helvetisti.

Onks muilla vastaavaa?
En tiedä sitten voisko kuitenkin johtuu samasta, eli korvien lukkiutumisesta tms....

Kyllä! yhen pitkän reissun (2 vaihtoa) lensin lievässä flunssassa ja jokaisessa laskussa tuntui kuin joku tunkis silmän vierestä puukkoa sisään. Sattui ehkä enemmän kuin mikään ikinä, olin kaksinkerroin penkillä ja lentoemäntäkin tuli yhessä laskussa huolehtimaan että onko kaikki hyvin..päätä jomotti vielä pitkän aikaa lentojen jälkeenkin. En tiedä kanssa mikä oli kun sittemmin, eikä sitä ennen, ole vastaavaa tapahtunut. Korviin ei ikinä ole sattunut, vaikka lukkoon ovat menneetkin. 
Following our will and wind we may just go where no one's been. We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out. Keep going.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 07.05.2008, 08:45:49 »
Korviin saa myös puuduttavia tippoja. Juuri kävin hakemassa uuden satsin apteekista ( Vain yliopiston apteekki myy niitä) Puuduttaa siis tärykalvon ja korvakäytävän ja annetaan mm. nuhaisille lapsille jotka joutuvat lentämään ( tai korvakivun yllättäessä yöllä ennen kuin pääsee lääkäriin). Auttanevat myös aikuista.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #77 : 07.05.2008, 15:36:46 »
Noissa puudutustipoissa on kyllä se vika, että ne puuduttavat. Eli kipu on merkki siirä, että välikorvassa on yli/alipainetta ja se paine pitäisi tasata. Jos paine-ero kasvaa liian suureksi, niin puhkeaa "hyvässä tapauksessa" tärykalvo tai pahassa tapauksessa käy kuten kaverilleni: sisäkorvavaurio, pysyvä kuulonalenema.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

jennyp

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: duactia
« Vastaus #78 : 07.05.2008, 17:24:43 »
Duact on myös siitä hyvää, että mua alkaa ainakin väsyttää -> menee lentomatkat joutuisammin nukkuessa ;)

rekkuli

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #79 : 15.05.2008, 15:45:18 »
Periaatteessa duact voi väsyttää, koska siinä on allergialääkettä. Se, mikä auttaa kuitenkin limakalvoturvotukseen (eli avaa röörit) on pseudoefedriini, jolla on piristävä vaikutus. Lopputuloksen pitäisi olla suurin piirtein se, että ei väsytä.

Korvatulppien käyttöikä on lyhyt sen takia, että filtteri menee tukkoon helposti. Se on herkkä systeemi. Ja saa niitä käyttää moniakin kertoja, mut eivät vaan enää auta.

Mulla auttaa nykyisin tuo valehaukottelu, eli loksutan korvia. On tullut nyt lennettyäkin niin paljon, että homma on nykyisin melkein kivutonta. En olisi ikinä uskonut, että tilanne voi näin paljon helpottua, mutta niin vain kävi. Silti otan aina duactia ja nenäsuihketta ennen lentoa.

Duactia ei kyllä tarvii ottaa kuin n. tunti ennen lentoa, jos ei ole flunssa meneillään. Sen vaikutusaika on 8 h, joten jos sitä ottaa illalla, se eka satsi on ehtinyt jo lakata vaikuttamasta. Mut jos on flunssa, sitä tulisi ottaa 8 tunnin välein säännöllisesti ennen lentoa ja sen jälkeenkin, jos korvat lukkiutuu.