Jatko-opiskelijavaihto Euroopassa - joku ollut? Vinkkejä yliopistoista?

(Luettu 2186 kertaa)

nplaine

• Aloittelija
    • Profiili
Heippa,

nyt on niin että suunnittelen tekeväni osan väikkäriopinnoista ulkomailla ja mietin, että onkos kukaan palstalainen ollut yliopiston jatko-opiskelijavaihdossa ulkomailla?

Olen tosi kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksistaan lähinnä Erasmus vaihdosta. Missä oli, millaista oli, saiko suoritettua opintoja jne.
Alani on terveydenhuoltoon liittyvä ja tässä erilaisia yliopistovaihtoehtoja mietin...mielessä siintää Erasmus vaihto ehkä keväänä 2013 tai jopa syksynä 2012, eli joku 4-6kk reissu.

Onko kukaan ollut opiskelemassa Paris Descartes Universityssä
Entäs Wienin yliopistossa?
Entäs Belgian Katholieke Universiteit Leuvenissa?
Entäs Göteborgin yliopistossa?

Onko ollut kuinka paljon opetusta englanniksi?
Ranskaan voisi jopa harkita lähtöä, kun osaa alkeet ranskasta...

Britit toki kiinnostaa myös, mutta siellä on jo tullut opiskeltua. Ja Australia siintää haaveissa, sinne vaan maksaa aika paljon tuo matkustaminen.

Hankalaa tuo päättäminen että minne hakisi ja tietty se on ihan eri asia pääseekö sitä mihinkään:D

Iloista joulunaikaa kaikille!

-N

dua

• Himoreissaaja
    • Profiili
nyt on niin että suunnittelen tekeväni osan väikkäriopinnoista ulkomailla ja mietin, että onkos kukaan palstalainen ollut yliopiston jatko-opiskelijavaihdossa ulkomailla?

Olen tosi kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksistaan lähinnä Erasmus vaihdosta. Missä oli, millaista oli, saiko suoritettua opintoja jne.
Alani on terveydenhuoltoon liittyvä ja tässä erilaisia yliopistovaihtoehtoja mietin...mielessä siintää Erasmus vaihto ehkä keväänä 2013 tai jopa syksynä 2012, eli joku 4-6kk reissu.

...

Onko ollut kuinka paljon opetusta englanniksi?
Ranskaan voisi jopa harkita lähtöä, kun osaa alkeet ranskasta...
Halusin itse joskus väikkäriaikana ulkomaille vaihtoon, mutta käytännössä se osoittautui mahdottomaksi ilman kontaktia paikalliseen tutkimusryhmään. Jatko-opintoja kun ei muualla Euroopassa suoriteta sitäkään vähää mitä meillä, vaan tutkinto koostuu pelkästään 2-4 vuoden tutkimuksesta; näin ollen voi olla vaikea selittää kohdemaan yliopistolle, miksi tohtoriopiskelijana haluat suorittaa perustutkinnon tasoisia kursseja. Sen lisäksi perustutkintokursseja suorittaessasi ulkomailla menee puoli vuotta kallista tutkimusaikaa ihan harakoille, mikä myös voi vaikeuttaa vaihtoon lähtöä.

Sen sijaan suosittelen kovasti, että juttelet proffasi kanssa halustasi lähteä väikkärin aikana tutkijavaihtoon jonnekin päin eurooppaa. Proffallasi on alan paras tieto, mikä labra toisi nimenomaan sun kirjaasi jotain hyödyllistä, ja lisäksi todennäköisesti hyvät kontaktit muutamaan ryhmään. Monessa Euroopan maassa ollaan myös aika jäykkiä auktoriteetin kanssa, ja proffan yhteydenotto noteerataan ihan eri tavalla kuin jonkun tutkijanplantun. Tutkimuslabrat ovat myös tottuneet kommunikoimaan edes osin englanniksi, ja voin luvata että taatusti opit enemmän kuin vain kursseja suorittamalla! Ja jos akateeminen ura siintää unelmissa, nimenomaan tutkimuksen tekeminen ulkomailla on nykyään pakollinen vaihe jatkopestejä ajatellen.
"annettu on kaikki mitä onneen tarvitaan
kädet levällään sen kaiken eessä itketään"

nplaine

• Aloittelija
    • Profiili
Heips ja kiitos vastauksesta:)

Tutkimukseeni ei kuulu labratyöt, joten siinä mielessä olen vapaa kuin taivaan lintu.

Ja aineistokin on kerätty ensi kevään aikana, joten ensi syksynä olisi ihanaa lähteä vähän ulkomaille uutta oppimaan.

Onko muilla kokemuksia väikkäritason opinnoista ulkomailla vaihdossa?

-N

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Heips ja kiitos vastauksesta:)

Tutkimukseeni ei kuulu labratyöt, joten siinä mielessä olen vapaa kuin taivaan lintu.

Ja aineistokin on kerätty ensi kevään aikana, joten ensi syksynä olisi ihanaa lähteä vähän ulkomaille uutta oppimaan.

Onko muilla kokemuksia väikkäritason opinnoista ulkomailla vaihdossa?

-N

moi, tein mediakulttuurin alaan (jotakuinkin) liittyvän väitöskirjan, viimeistä edeltävän puolivuotiskauden olin englannissa erään tutkimusryhmän luona vierailevana tutkijana. kontakti tähän ryhmään oli itse luotu konferenssien myötä, ohjaajaprofessori tuli prosessiin mukaan siinä vaiheessa kun vaihtosuunnitelma piti hyväksyttää. yliopisto maksoi matkat ja kirjojen jne rahtauksen, majoitus piti kustantaa itse. sain työpisteen kampuksen ulkopuolisesta avokonttorista jossa oli jatko-opiskelijoita ja startuppeja.

esittelin tutkimustani pari kertaa ko. ryhmän seminaareissa, ja paikalliset proffat luki mun luonnoksia ja antoi kommentteja. osallistuin myös avokonttoriyhteisön juttuihin, kättelin vieraita jne ja reissasin englannissa muihin yliopistoihin lyhyille tapaamisvierailuille. hyvä kokemus, kielitaito ja kontaktit karttui ja sain hyviä kommentteja väikkärin viimeistelyyn.
mun ei tarvinnu tossa vaiheessa enää tehä mitään kursseja. tästä huolimatta kävin istumassa pari kertaa paikallisen maisterikursin luennoilla, lähinnä huvin vuoksi. sittemmin selvisi etten olisi voinutkaan virallisesti tehdä kursseja ilman että olis pitäny kirjoittautua sisään yliopistoon ja ehkä maksaa joku lukukausimaksukin tms.

taloudellisesti jatko-opiskelijavaihto ei oo välttämättä järkevää (onko jatko-opiskelukaan? :) mutta siitä huolimatta suosittelen ehdottomasti, varsinkin jos meinasit valmistuttuasi hakea töitä suomea laajemmista ympyröistä!

koin itse että olennaisen tärkeää oli että kontakti oli epämuodollinen ja orgaanisesti syntynyt. matkan varrella oon tavannu paljon jatko-opiskelijoita jotka on päätyny vaihtoon "virallista" tietä ilman että kukaan paikan päällä tuntee jatko-opiskelijan spesifiä tutkimusaluetta puhumattakaan siitä että välittäis mitä tälle kuuluu. tämmönen yksinäisyys voi tietty toimia hyvin jos tietää tarkalleen mitä pitää tehdä ja aikoo keskittyä vaan kirjottamiseen.

onnea vaihtopaikan etsintään ja tsemppiä kirjottamiseen! :)

(edit: kursseista)
« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 05:43:44 kirjoittanut otl »