Ulkomaanmatka ei enää pysäytä työttömyysetuutta.

(Luettu 168069 kertaa)

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Ulkomaanmatka ei enää pysäytä työttömyysetuutta.
« Vastaus #220 : 01.09.2015, 17:33:33 »
Pykälien mukaan jos mennään, se ei ole työntekijä joka lomautusta pyytää, vaan työnantaja joka siitä ilmoittaa. Eli jos omasta vapaasta tahdostasi haluat vapaata töistä, et ole ansiosidonnaiseen päivärahaan oikeutettu. Lomautettuna toki olet. Se, miten paljon työnantajasi ylipäätään on valmis sinulle ylimääräisiä vapaita antamaan, on täysin työnantajasta kiinni.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #221 : 01.09.2015, 20:40:41 »
Komppaan Viajaria. Yleensä tarvitaan ensin yt-neuvottelut, jotka kestävät vähintään 2 viikkoa ja sen jälkeen lomautus joka astuu voimaan aikaisintaan 2 viikon ilmoitusajalla. Neuvottelut vievät usein 6 viikkoa. Käsittääkseni määräaikainen lomautus on max. 90 kalenteripäivää; jatkoon tarvitaan uudet neuvottelut. Lomautus toistaiseksi on eri juttu jolloin takaisinkutsu töihin voi tulla viikon varoitusajalla. Enpä tiedä, mitä juttuja voi tulla TE-keskuksesta lomautuksen aikana muuta kuin sen halutun kassallelausunnon lisäksi.

Eli ei onnistune helposti jos lainkaan. Palkaton vapaa? Kannattaa sitten ottaa selvää eri vaihtoehdoista mm. miten vuosilomapäivät kertyvät, luontaisedut/työterveys säilyvät yms.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Kalmari

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #222 : 01.09.2015, 22:00:57 »
Meillä on siis talvisin kyselty vapaaehtoisia lomautettavia johtuen talven aiheuttamasta työmäärän huikeasta vähenemisestä.

Ensi talvenakin varmasti kysytään ja silloin jos ilmoitan olevani vapaaehtoinen lomautettava jos vain lomautus on tarpeeksi pitkä, niin olenko oikeutettu ansiosidonnaiseen?

Papereissa siis olisi, että työnantaja on lomauttanut jonkun plääplää syyn takia. Molemminpuolisella diilillä siis mentäisiin.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #223 : 01.09.2015, 22:53:54 »
jos ilmoitan olevani vapaaehtoinen lomautettava jos vain lomautus on tarpeeksi pitkä, niin olenko oikeutettu ansiosidonnaiseen?
Saamisehto pitää täyttää (kts. alla), lausunto TE-keskukselta ja päätös kassalta - viimeksimainittu ei liene myönteinen jos kassa saa tietää vapaaehtoisuudesta. Ota huomioon että hakemusten käsittelyyn voi mennä aikaa, jopa viikkoja.
Lainaus käyttäjältä: Wiki
Ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan on oikeutettu henkilö, joka on ollut vähintään 26 viikkoa työttömyyskassan jäsenenä ja täyttänyt työssäoloehdon. Työssäoloehto täyttyy, kun työntekijä on ollut tarkastelujakson eli 28 edellisen kuukauden aikana yhteensä 26 kalenteriviikkoa palkkatyössä.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #224 : 02.09.2015, 04:47:17 »
Papereissa siis olisi, että työnantaja on lomauttanut jonkun plääplää syyn takia. Molemminpuolisella diilillä siis mentäisiin.

Tietenkin olet sillä kyseessä on aivan tavallinen lomautus tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Joku nyt alkaa taas jotain sanomaan, että eihän ole, jos kerran itse on vapaaehtoinen. Se on kaikille helpompaa, jos se järjestyy tuolla tavalla. Jos niitä vapaaehtoisia ei ole, niin sitten työnantaja sellaiset määrää. Ei se sen kummempaa ole.

Mitään oikeaa vapaaehtoisuutta tuossa ei ole missä olisi jotain kiinnijäämistä. Ihme porukkaa taas.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #225 : 02.09.2015, 12:03:12 »
Aika monessakin firmassa kysellään noita vapaaehtoisia, myös silloin kun pitää irtisanoa väkeä. Tunnen useitakin jotka ovat ilmoittautuneet vapaaehtoisiksi, ihan yhtä lailla silloin on oikeutettu ansiosidonnaiseen koska lapussa lukee lomautettu/irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Ei sitä vapaaehtoisuutta missään lue eikä sitä kukaan kysele.
Soarele este galben

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #226 : 02.09.2015, 15:32:48 »
Tuo vapaaehtoisuus oli joo huonosti valittu. Tässä tapauksessa ei vaikuttane ansiosidonnaiseen. Mutta mitkä tahansa sopimukset ei välttämättä läpäise kassaa, mistä pitäisi sitten olla paperilla jotain.

No jos tuo lomautus on "normaalia" kausitouhua, niin luulisi Kalmarin työnantajalla itsellään olevan tietoa minkätyyppisiä ja -pituisia lomautuksia on tarjolla.

Itseä kiinnostaisi kuulla lomautetuilta, onko TE-keskus ottanut yhteyttä lausunnon annon jälkeen.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #227 : 02.09.2015, 20:19:34 »
Itseä kiinnostaisi kuulla lomautetuilta, onko TE-keskus ottanut yhteyttä lausunnon annon jälkeen.

"Ei vaikuttane", ei helvetti :D

Olisinkohan joku neljä kertaa ollut lomautettuna ja eivät todellakaan ota yhteyttä. Ei niitä kiinnosta ja miksi kiinnostaisi. Eivätkä tietenkään rupea käskemään hakea mitään uusia työpaikkoja, jos olet muutaman kuukauden lomalla.

Sokerikukko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #228 : 02.09.2015, 21:17:35 »
Hei "kekkuli", ei todellakaan kannata jauhaa jotain ihan "ehkä joo ei liene ei vaikuttane en oikein tiedä luulisin mutta arvailen" roskaa tänne. Kun et ilmiselvästi aiheesta mitään tiedä, niin josko me joilla kokemusta kerromme ne faktat asiasta, etkä ala sekoittamaan mutuilullasi jonkun päätä?

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #229 : 02.09.2015, 21:21:33 »
No niin tyypit, älkääs suotta niitä pöksyjänne repikö! Katsotaanpa se alkuperäinen kysymys: ".. jos pyydän töistä 3-6kk lomautuksen niin saanko ansiosidonnaista ihan normaalisti". Eli siis JOS PYYDÄN. Kyllähän tuosta aivan erilainen kuva tulee kuin myöhemmin tarkemman kommentin jälkeen. Miksi tämän pitää olla noin valtavan herkkää?

OT, joo joo, tiedän.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #230 : 03.09.2015, 01:51:38 »
Olisinkohan joku neljä kertaa ollut lomautettuna ja eivät todellakaan ota yhteyttä. Ei niitä kiinnosta ja miksi kiinnostaisi. Eivätkä tietenkään rupea käskemään hakea mitään uusia työpaikkoja, jos olet muutaman kuukauden lomalla.
Niin onko nuo olleet minkäpituisia määräaikaisia lomautuksia vaiko toistaiseksi?

Hei "kekkuli", ei todellakaan kannata jauhaa jotain ihan "ehkä joo ei liene ei vaikuttane en oikein tiedä luulisin mutta arvailen" roskaa tänne. Kun et ilmiselvästi aiheesta mitään tiedä, niin josko me joilla kokemusta kerromme ne faktat asiasta, etkä ala sekoittamaan mutuilullasi jonkun päätä?
Kerro "me Sokerikukko" niitä faktoja jos on kokemusta. Potentiaali/konditionaali tekstissä tarkoittaa etten takaa mitään mitä kirjoitan - eli vastuu kuuluu täysin lukijalle.

Itse olen juuri nyt määräaikaisesti lomautettu (ensimmäistä kertaa) joten asia on ajankohtainen ja asioihin on tullut perehdyttyä jossakin määrin. Mutta työlaki/TES ei määritä ihan kaikka asioita, eli jotain käytäntöjä/tulkintoja on. Esimerkiksi voidaanko ja miten lopettaa määräaikainen lomautus kesken, mikä tieto on omissa intresseissä.

Kalmarin kysymyksenasettelu vaikuttaa nyt tarkennusten ja vastausten perusteella aika erilaiselta ja jopa selvältä tapaukselta siten ettei pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Omakohtaista kokemusta lomautuksesta ei ole vielä 4 viikkoa enempää. Pari päivää olen ollut töissä ikäänkuin lomautuksen keskeytyksellä.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #231 : 03.09.2015, 05:01:39 »
Niin onko nuo olleet minkäpituisia määräaikaisia lomautuksia vaiko toistaiseksi?

Molempia. Kolmen kuukauden lomautuksen lopussa vitutti, kun pomo soittaa keskellä päivää joskus ehkä keskiviikkona tai torstaina ollessani reissussa päiväkännissä. Ainoastaan ilmoittaakseen maanantaina odottavasta työpäivästä. Kai nyt olin tietoinen, koska kyseessä oli määräaikainen lomautus ja lapussa luki milloin pitää ilmoittautua vahvuuteen. Kuriositeettina mainittakoon, että meni vielä pari kuukautta ennen kuin oli yhtään mitään tekemistä, mutta eipä siihen uutta lomautusta enää ruvettu rustaamaan.

Sitten olin myös pikkufirmassa toistaiseksi lomautettuna ja sanoin, että en ole alkavan kesän takia sen enempää mihinkään kaukomaille menossa vaan soittakaa koska tahansa ja tulen sitten vaikka muutamassa päivässä, jos nyt jossain mökillä tai muualla satun olemaan. Sieltä ne sitten soittivat.

Lainaus
Kalmarin kysymyksenasettelu vaikuttaa nyt tarkennusten ja vastausten perusteella aika erilaiselta ja jopa selvältä tapaukselta siten ettei pitäisi olla suurempaa ongelmaa. Omakohtaista kokemusta lomautuksesta ei ole vielä 4 viikkoa enempää. Pari päivää olen ollut töissä ikäänkuin lomautuksen keskeytyksellä.

Yksiselitteisesti ei ole mitään "Kalmarin tapausta" vaan se on tavallinen lomautus niin kuin sinulla ja minulla. Olen itsekin pyytänyt lomautusta ja se myönnettiin, vaikka lopulta siitä kyllä lähtivät muutkin, kun ei vain ollut mitään keikkaa. Silti se lappu oli (tietenkin) sama mikä tulee muutenkin.

Miksi tämän pitää olla noin valtavan herkkää?

Täysin väärää tietoa pitää korjata. Muutenkin tuo kuinka on ihan hyväksyttävää väärennellä jotain paluulippuja tai majoituksia viisumihakemukseen, mutta sitten työkkäriä ei saisi vähän jekuttaa. Eli siis se, kun mistään jekusta ei edes ole kyse.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015, 05:04:07 kirjoittanut Loordi »

Lädi

• Reissaaja
    • Profiili
    • ...But you can call me Andy!
    • Sähköposti
« Vastaus #232 : 25.09.2015, 12:46:39 »
Onko porukalla kokemusta reissaamisesta ansiopäivärahan turvin? Periaatteessa se olis mulle nyt mahdollista kun liitolta tulis sievoinen kk-budjetti esim. Kaakkois-Aasiassa matkusteluun. Vähän vaan mietityttää se jos työkkäriltä tuleekin sitten kutsu johonkin työhön/kuntoutustoimintaan, pitääkö tulla ekalla lennolla takaisin Suomeen? Laillistahan ansiopäivärahalla matkustaminen on mutta ehkä vähän rottamaista toimintaa jos ei ole aikomuksenakaan työllistyä.

Liitetty ketjuun. -Mr. V
« Viimeksi muokattu: 25.09.2015, 13:34:39 kirjoittanut Mr. Voyageur »

Poly

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #233 : 07.10.2015, 20:33:11 »
Aika monet ovat täällä ja muillakin foorumeilla kirjoittaneet, että työkkäri on siirtänyt OmaAsioinnissa ilmoittamaansa yhteydenottoaikaa reilustikin myöhemmäksi. Minua kiinnostaisi, onko näin käynyt myös nuorisotakuun piiriin kuuluville? Virallisestihan se tarkoittaa, että työkkärillä on velvollisuus tarjota kaikille alle 25-vuotialle ja alle 30-vuotialle vastavalmistuneille työtä/koulutusta/työkokeilua/tms. palvelua, kun nuoren työttömyys on kestänyt kolme kuukautta. Eli kuinkakohan yleistä käytännössä tällä hetkellä on, että työkkäri oikeasti tarjoaa jotain tuon kolmen kuukauden sisällä??

Purkka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #234 : 08.10.2015, 10:06:19 »
Mua ihan naurattaa että työkkäri jotain työtä, harjottelua tms muuta palvelua muka tarjoaisi  ;D ;D
Olin alle 30v. vastavalmistunut, ei kuulunut mitään kutsuja mihinkään, puolen vuoden päästä muokattiin yhteydenottopäivää (ei otettu siis yhteyttä) taas puolella vuodella eteenpäin. Ja niin edelleen aina puolen vuoden välein... Välillä tippuu postiin "työtarjouksia" joihin on pakko vastata.

Tottaikai nämä on vähän aluekohtaisia, jotkut toimistot ovat enemmän tukossa. Mutta näin loppuvuodesta alkaa olemaan kyllä aika monella vuoden tukirahat jo käytetty...

Laillistahan ansiopäivärahalla matkustaminen on mutta ehkä vähän rottamaista toimintaa jos ei ole aikomuksenakaan työllistyä.

Menoksi vaan. Voi niitä töitä hakea sieltä reissun päältäkin kun asiat hoituu netissä aika pitkälti. En mä ainakaan näe siinä mitään rottamaista. 

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #235 : 08.10.2015, 11:28:00 »
Meikäläinen on mielellään Thaimaassa ansiosidonnaisella, alkoi juuri uusi 500 pv. Minulla on jo sen verran ikää, että tiedän että töihin ei enää kutsuta. Ensimmäisellä kerralla olin kuukauden ei työvoimatston käytettävissä, jolloin ei rahaa tullut, nykyisin näkee omilta sivuilta, milloin työkkäri soittaa, naapuri hoitaa postini, jos työkkäristä tulee postia, laittaa mulle sähköpostia. Sen verran olen varautunut, että minulla on muutoskelpoinen lentolippu ja tosi halpa majoitus. Huomasin hlökohtaisesti, että ulkomaille lähdöstä ei kannata kertoa kenellekään, ainoastaan läheiset. Kaikki eivät vielä tiedä, että työtön voi olla ulkomailla kunhan ilmoittautuu, jos kutsu käy. Kyllä Thaimaassa eläminen tulee halvemmaksi kuin Suomessa. Mahdollisesti voin jäädä jo eläkkeelle 62-vuotiaana liiton ilmoituksen mukaan (lisäksi täytän sen ehdot).
Näiltä sivuilta on mukava lukea miten pääsee halvemmalla.  :)

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #236 : 08.10.2015, 14:00:08 »
Netposti on helpoin tapa hoitaa nuo postitusasiat. Työtarjoukset tulisivat kätevästi sinne missä ikinä oletkin, eikä tarvitse pistää naapuria/vanhempia huolehtimaan mistään.

cha am fani

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #237 : 08.10.2015, 14:21:30 »
Hei Kiitoksia, kyllä minulla on tuo netposti käytössä mutta en ole saanut varmuutta siitä, voiko Työkkäri lähettää pelkän kirjeen työtarjouksesta, johon pitäisi vastata. No postilaakkoni rivitalossa on sellainen, että joku sen joka viikko tyhjentää.

Purkka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #238 : 08.10.2015, 15:39:52 »
Netpostille suositus myös täältä.
Työkkärin arvontakone mikä noita työtarjouksia lähettää on aika pitkälle sähköisesti toimiva. Homma toimii suunnilleen niin että työtarjous arvontakoneesta lähtee sähköisesti Postin järjestelmään käsiteltäväksi (iposti palvelu nimellä yrityksillä) ja posti joko tulostaa sen ja lähettää kirjepostilla eteenpäin tai jos on tuo netposti käytössä asiakkaalla niin lähettää sinne sähköisesti.  Kusti polkee välillä hitaasti ja tuo sähköinen on aiemmin perilläkin. Mahdollisuus on toki olemassa että ne jotain muuta asiaa paperipostilla lähettävät, ehkä?

Lädi

• Reissaaja
    • Profiili
    • ...But you can call me Andy!
    • Sähköposti
« Vastaus #239 : 21.10.2015, 18:56:38 »
Kiitoksia vastauksista, olen tässä jo matkaa suunnittelemassa!

Tuossa joku jo mainitsikin nuorisotakuusta, joka tarkoittaa siis käytännössä sitä, että alle 25-vuotiaalle tai vuoden sisällä valmistuneelle alle 30-vuotiaalle TE-toimisto tarjoaa 3kk työttömyyden sisällä jotakin pakollista toimintaa. Tämä voi olla joko työtä tai jotakin "kuntouttavaa toimintaa". Itse sain juuri työkkäristä  (työttömänä n. 2kk tällä hetkellä) kutsun johonkin 2h pituiseen työnhakuinfoon johon on pakko osallistua tai muuten menettää päivärahat. Tuollaisen pikkujutun takiako pitäisi lentää sieltä Balilta Suomeen? Onkohan kellään alle 25-vuotiaalla foorumilaisella kokemuksia tästä?

Toinen juttu: onko kukaan ilmoittautunut reissun päältä työttömäksi? Kävi mielessä, että jos säästäis muhkean reissukassan ja matkustelis sillä ensin ihan "normaalisti" ja hakis sitten kassan huvettua ansiopäivärahaa jolla reissua saisi jatkettua. Tällä lailla pysyis työkkärin koulutuksilta turvassa ainakin sen aikaa kun omat rahat riittää.